Äitiysloman pituus jos vauva on syntynyt kuolleena?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja IhaNainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

IhaNainen

Vieras
Kyselisin ihan käytännön syistä kuinka pitkään nainen on (pitää olla) äitiyslomalla jos lapsi on syntynyt kuolleena? Onko olemassa joku minimiaika mikä pitää olla poissa töistä? Voiko äitiyslomaa keskeyttää? Kyselen kun vähän ihmetyttää yksi juttu...

Jos työnantaja ei halua ottaa töihin, niin sen verran sitten pitää olla poissa kuin on ilmoittanutkin eli yleensä sinne vanhempainvapaan tienoille. Siskoltani kuoli vauva ja olisi saanut olla äitiyslomalla normaalin ajan, ei halunnut ja meni suruajan jälkeen töihin. Työnantaja otti ennemmin kuin oli tarkoitus.

[QUOTE="jaa";22664157]Eiköhän se ole niin, että se äitiysloma aika on lomaa vaikka vauva menehtyy ja vanhempainloman alkaessa olisi paluu työhön.[/QUOTE]

Näin se menee.

Eli äitiysloma ei siis ole kuin ton 3kk? Entä jos on jäänyt yhdestä työpaikasta äitiyslomalle, voiko aloittaa eri työssä siltä palatessaan? Eli niin ettei enää mene sinne vanhaan duuniin?

Eli äitiysloma ei siis ole kuin ton 3kk? Entä jos on jäänyt yhdestä työpaikasta äitiyslomalle, voiko aloittaa eri työssä siltä palatessaan? Eli niin ettei enää mene sinne vanhaan duuniin?

Jos normaalisti irtisanoutuu/ottaa virkavapaata vanhasta paikasta niin tietenkin. Mutta ei kyllä käsittääkseni niin että jäisi vanhempainvapaalle muka toisesta paikasta ja meneekin toiseen paikkaan töihin..

Se on ihan työnantajan ja työntekijän välinen asia, eikä ole väliä onko lapsi elävä vai kuollut. Työtehtävät voidaan sopia erilaisiksi tai esim kunnalla eri yksikköönkin jos jompikumpi osapuoli tahtoo. Ystäväni oli vanhainkodilla töissä kun jäi äitiyslomalle ja palasi lomalta kotipalveluun, omasta pyynnöstään.

Jos normaalisti irtisanoutuu/ottaa virkavapaata vanhasta paikasta niin tietenkin. Mutta ei kyllä käsittääkseni niin että jäisi vanhempainvapaalle muka toisesta paikasta ja meneekin toiseen paikkaan töihin..

No tätä mä vähän ihmettelenkin.. Mulla on yks tuttu joka väittää olleensa raskaana ja koko ajan tulee sellasta lisäinfoa etten mä mitenkään voi uskoa koko juttua.

No tätä mä vähän ihmettelenkin.. Mulla on yks tuttu joka väittää olleensa raskaana ja koko ajan tulee sellasta lisäinfoa etten mä mitenkään voi uskoa koko juttua.

Jos on saanut "keskenmenon" eli lapsi syntynyt jo ennen äitiyslomalle jäämistä ja on ehtinyt sopia työnantajan kanssa ettei sitten jää äitiyslomalle?Tilanteita on niin erilaisia ja työnantaja vaikuttaa...

[QUOTE="vieras";22664168]Äitiysloma, mutta ei vanhempainvapaata. Eli se reilu 3kk mun käsittääkseni.[/QUOTE]

Juuri näin, eli aloitetut lomat saa pitää loppuun. Sitten saikkua, jos vielä tarvitsee. Kavereilla syntyi vauva sunnuntaina ja kuoli ennen maanantain virka-ajan alkua, joten mies ei ehtinyt aloittaa isyysvapaataan. Äiti sai pitää äitiyslomansa (eli sen noin 3kk) loppuun ja onneksi hoksasivat sairaalassa kirjoittaa isälle sairaslomaa.

Varsinaista äitiyslomaa ainakaan minulle ei määrätty, kun tyttäreni syntyi kuolleena. Sain 2 viikkoa sairaslomaa itse synnytyksestä toipumiseen, ja sen jälkeen kuukauden ns suruaikaa.

Yhteistyössä