Äitiyslomaan viikko, mutta ei pysty enää töihin... Mistä sairasloma?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Pusse"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

"Pusse"

Vieras
Rv 33+6 menossa ja vielä olis perjantaihin töitä...
Eli teen fyysisesti raskasta työtä, ja jostain hyvästä syystä fiksu pomoni on laittanut mulle sen rankimman vuoron tälle viimeiselle viikolle. Tähän asti on ollut toisinaan sellasta pientä vihlontaa, mutta oon pärjännyt. Niille vuoroille joihin pystyisin en usko pääseväni kun toisen tekijällä on todistus omista vaivoistaan ja toinen ei osaa muuta kun sen oman hoimmansa...

Nyt viime yönä töissä paitsi supisteli kuin pientä eläintä, niin pissatti aivan sairaasti, mutta kuitenkaan sitä pissaa ei tullut juuri mitään kun pöntölle pääsi! Ravasin vessassa jatkuvasti ja liikkuvan homman takia se oli myös hyvin aikaavievää ja hankalaa. Alapää on ollut eilisestä asti kipeä ja epäilenkin että nyt on sitten myös joku virtsatietulehdus päällä.

Mies sairastui sitten myös tänään johonkin kuumetautiin ja on menossa työterveyshoitajalle ja kun töitten jälkeen kerroin omista vaivoistani ja etten pysty enkä kykene enää töihini niin sanoi että kiva sitten voidaan mennä yhtäaikaa työterkkarille.

Mä aloin kuitenkin epäillä että antavatko raskausvaivoista sairaslomaa työterveydessä kun kaikkia juttuja on kuullut, ja koska tarviin neljä päivää niin terkka ei kuitenkaan vois antaa kun kolme...

Mulla on tänään kyllä neuvolakin että saisko sieltä jotain ymmärtäväisempää ja vähemmän työnantajan etua ajattelevaa lääkäriä...?

Anteeks tyhmät kysymykset, mutta kun ei ole tapana lääkärissä ravata niin en näistä tiedä...

Ja pitääkö raskaana käydä neuvolalääkärillä jos epäilee virtsatietulehdusta, vai uskaltaako mennä vaan omien tuntemuksien mukaan tk-lääkärille, joka sitten asiaa sen paremmin tutkimatta heittää jotain lääkettä?

Soita terkkariin heti...ja kysy tai sit neuvolaan luulisin et saat vastauksen sieltä paremmin kuin täältä...ja jos nyt rivien välistä luin niin pomon antama raskaampi homma, mies myös jää kotiin..niin alkoiko oikeasti vaivat vai oliko halua jäädä vaan kotiin kun jotenkin huokuu halu jäädä jo kotiin...ehkä olen kuin olenkin väärässä...

Koita nyt ihan ensiksi saada äitiysneuvolasta joku kiinni. Jos sieltä ei vastata niin sitten soitat päivystykseen ja kerrot virtsatie-epäilyksestäsi muista myös sanoa, että ole raskaana niin ottavat sinulta ainakin näytteet. Raskaana olevana sinun pitäisi myös päästä päivystävän lääkärin vastaanotolle ja häneltäkin saat sairauslomaa. Tietysti voit myös soittaa äitipolille, mutta myös perusterveyfenhoidossa pitäisi sairausloman saaminen onnistua.

[QUOTE="vieras";22750225]höh no eihän kysessä ole synnytys miksi ihmeess äitipolille...huohhhhhhhhhh[/QUOTE]

Jos nuo supistukset vain jatkuvat ja pahenevat, niin äitipolilla stekkaavat sen tilanteen. Sinne ainakin meiltä passitetaan tosi herkästi. Paitsi että ap:lla taisi olla tänään lääkärineuvola, jos oikein tuon tekstin ymmärsin eli jos olo ei mainittavasti nykytilasta huonone voi odottaa neuvolakäyntiinkin.

[QUOTE="vieras";22750218]Soita terkkariin heti...ja kysy tai sit neuvolaan luulisin et saat vastauksen sieltä paremmin kuin täältä...ja jos nyt rivien välistä luin niin pomon antama raskaampi homma, mies myös jää kotiin..niin alkoiko oikeasti vaivat vai oliko halua jäädä vaan kotiin kun jotenkin huokuu halu jäädä jo kotiin...ehkä olen kuin olenkin väärässä...[/QUOTE]

Tästä pomon laittamasta vuorosta tyrmistyivät myös jotkut työkaverit. Ja kyllä mun suunnitelmana oli ihan äitiyslomaan asti olla töissä kovasta työvuorosta huolimatta ihan piruuttanikin, mutta jos alapää on tulessa ja supistelee niin että ei kävelemään pysty niin onko se sitten jonkun edun mukaista vaan tehdä työnsä puolivillasesti ja silti lopettaa kesken? Mä voin toki kysyä pomolta mahdollisuutta näihin kahteen vuoroon joihin pystyn, kun olen ensin sen sairasloman jostain saanut...

Ja paljon mieluummin olen itse kotona silloin kun mies on töissä kuin silloin kun mies on kipeänä kotona. On nimittäin sellainen marttyyri sairaana ettei sitä jaksa kauaa katsoa :D

Polille on meiltä paljon matkaa ja tilanne ei nyt niin vaarallinen ole. Edellisessä raskaudessa ja samassa työssä oli myös jatkuvia supistuksia loppupuolella, mutta kun jäin äitiyslomalle silloin niin seuraavat supistukset tunsin vasta kun raskautta oli käynnistetty kolme päivää... Eli tuo työ niitä kyllä mulle aiheuttaa.

Tänään mulla on siis ihan vaan neuvola yhdeltä, neuvolalääkäriajat täällä on vain torstaisin, siksi vähän mietityttää että mitä pitäis tehdä...

Mulla on sellainen käsitys, ettei raskaana ollessa olis pakko tehdä yövuoroa? Saikkua saa kyllä työterveyslääkäriltäkin, terkkari ei tosiaan voi kirjoittaa kuin 3 päivää, mutta neuvolan kautta irtoaa varmaan helpommin. Mun työkaveri oli raskaana ollessaan saikulla viikolta 22 loppuun asti, koska koki työn liian raskaana tehdä, eikä kaksivuorotyökään ollut kuulemma helpottava tekijä. Ja sitten meillä on niitä, jotka on sujuvasti töissä siiheksi, kunnes äitiysloma alkaa. Ihmiset on erilaisia, kuten työtehtävätkin.

Jos työterveyslääkäri ei tunnu hyvältä ajatukselta, soita terveyskeskuslääkärille tai varaa aika yksityiseltä. Kyllä sinä saikkua saat, jos supistelee, etkä pärjää töissä.

Mulla on sellainen käsitys, ettei raskaana ollessa olis pakko tehdä yövuoroa? Saikkua saa kyllä työterveyslääkäriltäkin, terkkari ei tosiaan voi kirjoittaa kuin 3 päivää, mutta neuvolan kautta irtoaa varmaan helpommin. Mun työkaveri oli raskaana ollessaan saikulla viikolta 22 loppuun asti, koska koki työn liian raskaana tehdä, eikä kaksivuorotyökään ollut kuulemma helpottava tekijä. Ja sitten meillä on niitä, jotka on sujuvasti töissä siiheksi, kunnes äitiysloma alkaa. Ihmiset on erilaisia, kuten työtehtävätkin.

Meidän työssä ei ole kuin yövuoroa, mutta kyllä mä enemmän ongelmaksi oon kokenut työn sisällön kuin sen että sitä tehdään öisin, siksi en ole edes ajatellut että jättäisin yötöitä raskauden ajaksi...

Mies palas työterveydestä ja sanoi että täällä ei kuulemma työterveyslääkäriltä saa aikoja ennen 7.1., että sepä siitä, kysyn sitten neuvolassa sitä neuvolalääkäriä torstaiksi, nekin kuulemma aina aika tiukassa, mutta ens yönä en kyllä pysty ainakaan noihin mulle määrättyihin hommiin joten jotain on kehitettävä...
Ja tänään on toi tulehdus asiakin selvitettävä, pystyn kyllä elämään vielä sen kanssa että jos käyn siellä neuvolassa ensin neuvottelemassa asioista ja sitten sen jälkeen turvaudun päivystyksen apuun...

Yhteistyössä