Äitiysloma ja kotihoidontuki/kuntalisä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja samps
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

samps

Vieras
Odotan toista lastamme ja esikoinen tulee olemaan noin 1v 4kk kakkosen syntyessä. Olen nyt hoitovapaalla ja saan kotihoidon tukea ja kuntalisää. Aion hoitaa esikoisen kotona edelleen kakkosenkin syntymän jälkeen. Olenko oikeutettu saamaan vanhempainvapaan aikana esikoisesta myös kotihoidon tukea ja kuntalisää vai en? Vai onko niin, että kun äitiysloma alkaa nuo tuet jäävät pois olipa esikoinen kotona tai ei? Löytyyko kokemusta... Kiitos tiedoista jo etukäteen.

Odotan toista lastamme ja esikoinen tulee olemaan noin 1v 4kk kakkosen syntyessä. Olen nyt hoitovapaalla ja saan kotihoidon tukea ja kuntalisää. Aion hoitaa esikoisen kotona edelleen kakkosenkin syntymän jälkeen. Olenko oikeutettu saamaan vanhempainvapaan aikana esikoisesta myös kotihoidon tukea ja kuntalisää vai en? Vai onko niin, että kun äitiysloma alkaa nuo tuet jäävät pois olipa esikoinen kotona tai ei? Löytyyko kokemusta... Kiitos tiedoista jo etukäteen.

Kuntalisästä en osaa sanoa, mutta mun mielestä kotihoidontuki jäi pois. Siinä on kai joku juttu, että jos on kovin pieni päiväraha ja paljon lapsia, niin että kotihoidontuet olis suuremmat kuin se päiväraha, niin voi saada jotain. Mutta en tiedä miten kuntalisän kanssa on, kun täällä ei sellaista makseta.

Viimeksi muokattu:
Hei,

ainakin täällä Espoossa napattiin pois sekä varsinainen kotihoidon tuki että Espoo-lisä kun äitiyslomani 2. lapsestamme alkoi. Mielestäni tässä on Suuri Vääryys, sillä olisin kuitenkin yhä oikeutettu viemään esikoisen kunnalliseen, subventoituun päivähoitoon. Jos kerran kotihoidon tuen idea on siinä että kannustetaan vanhempia pitämään lapset kotona, niin tässä on ajattelussa ainakin mun logiikan mukaan menty vähän metsään... Eli periaatteessahan tämä malli kannustaa siihen että toisen lapsen syntyessä esikoinen jää/viedään kunnalliseen päivähoitoon....

Mutta siis, valitettavasti näin on. Voi olla että kaikkein pienituloisimpien tai monilapsisten perheiden kohdalla tässä on poikkeuksia, mutta näin toisen lapsen kohdalla ainakin näin.

Yhteistyössä