Tulenko saamaan tuota kuntalisää vai en?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "nuoriäiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

"nuoriäiti"

Vieras
"kotihoidontuen kuntalisä alle 2-vuotiaille lapsille on 200 euroa kuukaudessa ja se maksetaan perheelle, jossa lapsen vanhempi tai muu huoltaja hoitaa lapsen ja on työaikalainsäädännön tarkoittamalla vapaalla vakinaisesta työsuhteesta. Samoin vanhempi voi olla päätoimisesta opiskelusta hoitovapaalla tai on yrittäjä, joka jää hoitamaan lasta.

Kuntalisää ei makseta, jos kotiin jäävä vanhempi on kotona jonkun muun syyn takia kuin lasten hoidon vuoksi; työttömänä saaden työttömyyskorvausta, äitiys- tai vanhempainrahalla, sairauspäivärahalla, kunnallisena tai yksityisenä perhepäivähoitajana tai eläkkeellä. Lisää ei makseta myöskään alle kolmen kuukauden jaksolta eikä myöskään yksityisen hoidon tukea saavalle perheelle tai jos perheen lapsia on koko- tai osapäivähoidossa."

Olen 20-vuotias, en ole ammattia opiskellut.. viimeiset kaksi vuotta ennen äitiyslomaa olen tehnyt hantti hommia. Eli ei ole vakinaista työsuhdetta odottamassa.

Olenko oikeutettu saamaan tuota?

[QUOTE="nuoriäiti";23432817]"kotihoidontuen kuntalisä alle 2-vuotiaille lapsille on 200 euroa kuukaudessa ja se maksetaan perheelle, jossa lapsen vanhempi tai muu huoltaja hoitaa lapsen ja on työaikalainsäädännön tarkoittamalla vapaalla vakinaisesta työsuhteesta. Samoin vanhempi voi olla päätoimisesta opiskelusta hoitovapaalla tai on yrittäjä, joka jää hoitamaan lasta.

Kuntalisää ei makseta, jos kotiin jäävä vanhempi on kotona jonkun muun syyn takia kuin lasten hoidon vuoksi; työttömänä saaden työttömyyskorvausta, äitiys- tai vanhempainrahalla, sairauspäivärahalla, kunnallisena tai yksityisenä perhepäivähoitajana tai eläkkeellä. Lisää ei makseta myöskään alle kolmen kuukauden jaksolta eikä myöskään yksityisen hoidon tukea saavalle perheelle tai jos perheen lapsia on koko- tai osapäivähoidossa."

Olen 20-vuotias, en ole ammattia opiskellut.. viimeiset kaksi vuotta ennen äitiyslomaa olen tehnyt hantti hommia. Eli ei ole vakinaista työsuhdetta odottamassa.

Olenko oikeutettu saamaan tuota?[/QUOTE]

Jos tässä on kaikki olennainen tieo niin mä sanoisin että et ole oikeitettu tuohon. Varmista tietty vielä maksajalta.

Et. Koska tuossa ohjeessa sanotaan yksiselitteisesti, että sun pitäis olla vapaalla vakinaisesta työsuhteesta. ja sulla ei ole ollut eikä ole nytkään vakinaista työsuhdetta, josta voisin jäädä hoitovapaalle. Olet ollut vaan määräaikaisissa hommissa. Sillä ei ole mitään merkitystä, onko ammattia vai ei.

Ohoh, eli jossain siis onkin noin. Kyllä ne ehdot keksii ettei kaikki saisi, meillä pitää toisen vanhemman olla töissä tai opiskella koko kuntalisän saamisen aika, eli jos isä olisi vaikka työtön niin eipä saataisi.

No on tosiaankin erikoiset ehdot. Ei mullakaan oo mitään vakkaripaikkaa mihin palata, mutta kyllä mä silti oon hoitovapaalla enkä työttömänä työkkärissä, koska en aio palata töihin vielä. Ja täällä kyllä kans saa kuntalisää. Johan on erikoista..

Alkuperäinen kirjoittaja Slummien miljoonitär;23433053:
Saanko kysyä missä kaupungissa on noin? Itse helsinkiläisenä sain kyllä kuntalisää esikoisen kanssa ollessani hoitovapaalla vaikkei mulla vakituista työtä silloin ollutkaan. Espoossa sama käytäntö, kysyin juuri kaveriltani.

Joissain ympäristökunnissa ainakin, esim. Järvenpäässä oli aiemmin, en tiedä miten nyt.

Hae ap nyt yhteishaussa (amk, opisto meni jo) kouluun, jos pääset sisään, voit jäädä hoitovapaalle ja saat kuntalisänkin. Eipä se ammatin opiskeleminen muutenkaan yhtään huono ajatus varmaan olisi?

[QUOTE="vieras";23433418]No Kouvolassa on kyllä vaikka mitä muita ehtoja...[/QUOTE]

On toki, tietysti, kyllähän ne haluaa minimoida menot. ;)
Meillä siis pitää olla kotihoidontuella, kaikki lapset kotihoidossa (paitsi jos eskarissa), toinen vanhempi töissä tai opiskelijana, vähintään 4kk ajan pitää olla oikeutettu kuntalisään tai ei saa ollenkaan, max 300e muita tuloja..

Meillä siis pitää olla kotihoidontuella, kaikki lapset kotihoidossa (paitsi jos eskarissa), toinen vanhempi töissä tai opiskelijana, vähintään 4kk ajan pitää olla oikeutettu kuntalisään tai ei saa ollenkaan, max 300e muita tuloja..

Ja se mikä on TOSI typerää, on että tuo 4kk koskee aina yhtä vanhempaa kerrallaan, eli ei voi esim. jakaa 2+2. Ja jos sattuu saamaan esim. lomarahoja jossain vaiheessa, se katkaisee tuon ajan eli jos tulee vaikka 3kk ennen sitä hoitovapaata, sitten pätkähtää lomarahat tilille, hups, kuntalisä peritään takaisin. Ja taas sen jälkeen pitää olla vähintään 4kk hoitovapaalla, jos meinaa kuntalisän saada.

Ja se mikä on TOSI typerää, on että tuo 4kk koskee aina yhtä vanhempaa kerrallaan, eli ei voi esim. jakaa 2+2. Ja jos sattuu saamaan esim. lomarahoja jossain vaiheessa, se katkaisee tuon ajan eli jos tulee vaikka 3kk ennen sitä hoitovapaata, sitten pätkähtää lomarahat tilille, hups, kuntalisä peritään takaisin. Ja taas sen jälkeen pitää olla vähintään 4kk hoitovapaalla, jos meinaa kuntalisän saada. Eipä sillä, pennosiahan ne rahat joka tapauksessa on.

No ei se nyt tuota tarkoita että pitää olla vakkaripaikka. Ei ole minullakaan ja saan kuntalisää, eri kunnassa tosin.

Kyllä tarkoittaa. Meidän kunnassa on samoin (Tyrnävä). Olin opiskelija ja vaikka hoidin päivisin reilun vuoden ikäisen lapseni kotona (eikä hän käynyt päivähoidossa) niin silti en saanut kuntalisää (joka olisi ollut 200 euroa) koska mun olis pitänyt olla pois koulun kirjoilta eli opintovapaalla. Kotihoidontuen olis saanut myös, jos olis ollut vapaalla vakituisesta työstä! Eli työtön tai opiskelija sitä ei meillä saa, vaikka hoitaiskin lapsen kotiin.

Meidän kaupungissa kaikki saa kuntalisän, jotka ovat kotona lasta hoitamassa, mutta viereisessä pienemmässä kunnassa on samat ehdot, kuin ap:n asuinpaikassa. joten kyllä ne vaihtelee ihan kunnittain, miten missäkin sitä saa..

Uusimmat

Yhteistyössä