Äitiys pelottaa!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pelottaa!!!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pelottaa!!!

Vieras
Oon 13.viikolla raskaana. Eilen oli ultra ja nyt pelottaa tuleva äitiys, miten pärjään ja osaanko hoitaa lasta oikein ym. Sairaalassa tuli sosiaalityöntekijä juttelemaan ja sanoi että aloitetaan käynnit. Oon itse asunut lastenkodissa, ensin hoidin yksin sisaruksiani kun olin 9-11v, nuorin oli vauva, kun äiti sairasteli. Lopulta parin vuoden päästä koulun kautta sossu puuttui tilanteeseen. Nyt mua pelottaa että mun tuleva lapsi huostaanotetaan vaikka sosiaalityöntekijä vakuutteli että niin ei tule käymään vaan tarjoavat apua ja tukea. Tiedän että on aika yleistä että sossu tarkkailee lastenkotilasten vanhemmuutta ym. mutta tosiaan pelottaa se että lapsi huostaanotetaan ja se ettn pärjää vaikka mulla on mies ja sukulaiset tukena.

Älä pelkää! Älä stressaa mitenkään. Ajattele iloisesti ja positiivisesti. Ja kyllä se pelkokin tietysti kuuluu elämään, kun täydellistä äitiä eikä ihmistä ole olemassakaan. Mutta kun luotat pärjäämiseen ja osaat rentoutua ja iloita äitiydestä ja odotuksesta niin se riittää, pystyt huolehtimaan lapsesta.

Oikeasti tiedän että hyvää vain haluavat teille! Itse alan työntekijänä sanon että kaikki riippuu asiakkaasta itsestään. Ei todellakaan tartte antaa mitään ylihyvää kuvaa itsestään vaan pääasia olla rehellinen. Kukaan ei toivo että lasta huostaanotettaisiin vaan tietenkin toivotaan että vanhemmat/vanhempi hoitaa lapsen itse ja siihen yritetään kaikin keinoin kannustaa ja kasata tarvittavia apuja. Ihan normaalisti voit ilmaista myös surujasi, huoliasi ym. Ei kenenkään oleteta olevan täydellinen äiti. Luota sos.työntekijöihin oikeasti, haluavat vain teidän molempien parasta!

Jokaisella on vauvan kanssa vaikeampia aikoja (imetysvaikeudet, koliikki, mahavaivat, yövalvomiset, sairastelut jne.) ja tietenkin voit kertoa myös niistä ja olisi todella ihanaa jos välillenne syntyisi luottamuksellinen suhde.

Luota itseesi, kyllä ihmiset ovat vosisatoja osanneet vauvansa hoittaa. Niin sinäkin! Itseasiassa sinusta tulee hyvin pian vauvasi paras asiantuntija. Nauti odotuksesta ja valmistadu elämään vauvan kanssa. Ei tule aina olemaan helppoa, mutta jos lohduttaa niin muutkin pähkäilevät ihan samojen asioiden kanssa kuin sinä, joten kysy apuja ja neuvoja. Näin juuri viestit että olet kiinnostunut hänen hyvinvoinnistaa jne. Kyllä te pärjäätte kunhan tahtoa löytyy!

27v olen ja aiemmin olin tosi varma tästä. 3 vuotta meni ennen tätä raskautta, välissä 2 kohdunulkoista. En osannut edes varautua tällaiseen pelkoon ja oon lähes koko ikäni 0-8v lapsia hoitanut. Pelottaa se kun se on oma, oon siitä mieheni kanssa täysin vastuussa ja pelottaa jos teen yhdenkin pienen virheen ja lapsi otetaan multa pois.

Tiedän kyllä muitakin lastenkodin entisiä asukkaita joilla on lapsia ja sos.työntekijä käy kerran viikossa. Moni heistä on yh ja silti pärjää. Yritän koko ajan vakuutella itselleni, ja mies yrittää myös, että kyllä me pärjätään, mut silti pelottaa! Tuntuu että tää raskaus saa vielä kaikki aistit entisestään herkistymään.

Yhteistyössä