Esimerkiksi eilen; poika nukkui pitkin päivää lyhyitä päiväunia ja alkoi jo klo 19 aikaan illalla olla väsynyt. Itkeskeli ja kiukkusi, missään ei oikein ollut hyvä ja hieroskeli silmiään. Puol kahdeksan menin sitten nukuttamaan lasta meidän sänkyymme. Eikös vaan samantien, kun sänkyyn asti päästiin alkanut bailaus. Yhtäkkiä ei väsyttänyt enää ollenkaan, vaan sängyssä piti pyöriä, kääntyillä, naureskella ja vaikka mitä. Lopulta siinä kävi niin, että annoin periksi ja kerran tultiin noin puoleksi tunniksi sängystä vielä olohuoneeseen leikkimään (mielestäni sängystä ei hypätä edes takaisin). Puoli yksitoista yöllä sain pojan viimein nukkumaan. Siitä nukkuikin sitten aamuun asti yhdellä syötöllä.
Ei kuulostaa vaikealta eikä pahalta edes näin auki kirjoitettuna, mutta silti mä olen aivan kypsä tuohon, että illat menevät tuollaisiksi. Oletan, että minä teen jotakin väärin, en vain keksi mitä se on! Olen yrittänyt pitkittää iltaa (se on yhtä kiukkuamista useimmiten silloin) ja viedä vasta puolinukuksissa pojan sänkyyn. Siltikin usein joudun "antamaan periksi" ja aloittamaan nukutuksen uudelleen, leikin kautta.
Olit saanut tosi hyviä neuvoja - ja vauvan unille, jes! Eli teillä saattaakin homma parantua jo tästä eteenpäin.
Nämä lainaamani kohdat jäivät vaan vielä mulle mieleen siksi, että meidän piänen kanssa yritin pitkittämistä myös kun hän oli pienempi (nyt jo kohta 3-vuotias). Yhtä "hyvin" toimi kuin tuossa sun kuvauksessa...
Sitten luin jostain, että lapsilla, ja varmaan aikuisillakin, väsymys kulkee parin tunnin "sykleissä". Eli siinä vaiheessa, kun lapsi on silminnähden väsynyt - hieroo harittavia silmiä, haukottelee koko ajan, kiukkuaa - hän on jo melkein yliväsynyt. Jos uni ei silloin heti pääse tulemaan, esim. jos siinä vaiheessa vasta aloittaa iltatouhut, väsy menee ohi ja palaa vasta 1½-2 tunnin päästä. Ja juuri siltä toi kuvailemasi ilta mun mielestä kuulosti.
Eli sitä vaan meinasin vielä ehdottaa, että jos ette saakaan pysyvää apua aiemmilla hyvillä neuvoilla, niin kannattaa ehkä vielä kokeilla tätä: tsekkaile, alkaako lapsen väsy"oireilu" joka ilta suunnilleen samaan aikaan. Jos silmien hieronta + väsykiukku alkaa vaikkapa, kuten sanoit, 19 maissa --> kokeile aloittaa iltatoimet jo puoli seiskalta, niin että saisit vauvan sänkyyn klo 19:ksi tai jopa vähän ennen.
Meitä väsymyssyklien hoksaaminen auttoi tosi paljon, sen jälkeen tyttö on ollut normitilanteissa oikein hyvä nukahtamaan. Mutta tietty toivon, että teille apu löytyi jo, ja tämän illan nukahtaminen toistuu, ja toistuu, ja toistuu ja...