Äitiys ei ole ammatti

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No mä vähän veikkaan että noita työ: äiti juttuja fbeessä on aika paljon huumorilla. En usko, että läheskään heistä jotka näin tekee niin todella kokee sitä työksi, kuhan kertovat sillä olevansa koti äitejä ja kai siinä on sellasta huumoria ja tiettyä ylpeyttä omasta lapsesta. Ei varmaan kaikki ihan tosissaan sitä työnä pidä :D

[QUOTE="aapee";25887617]Vaikka olisi ylivilkkaita lapsia niin ne on silti omia ja he kuuluvat arkeen. Heidän huoltamisensa on perheen tavallista arkea. He eivät ole vanhemman palkkatyö. Raskasta se toki voi olla, mutta arki on usein raskasta. Joillakin raskaampaa kuin toisilla. Mutta arki ei ole työtä. Voihan yksinäinen työtönkin kokea työttömyyden erittäin kuluttavana ja ahdistavana, raskaanakin. Mutta ei se siitä työtä tee vaan edelleenkin työtön on työtön.[/QUOTE]

Mitä sä mulle mesoat? Itse olen ajatellut tuon sanonnan olevan vertauskuvallinen. ja niin moni tuntemani äiti tuntuu myös ajattelevan. Palkkatyöksi äitiyden taitaa mieltää se jengi joka elatuksen muutenkin rääpii kasaan erilaisita tuista.

Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä;25887673:
Mitä sä mulle mesoat? Itse olen ajatellut tuon sanonnan olevan vertauskuvallinen. ja niin moni tuntemani äiti tuntuu myös ajattelevan. Palkkatyöksi äitiyden taitaa mieltää se jengi joka elatuksen muutenkin rääpii kasaan erilaisita tuista.

Vastasin viestiisi. Niin yleensä toimitaan, kun keskustellaan. Jos ei halua kommenttia omaan viestiinsä niin se kannattaa mainita.

No, itse olen käsittänyt esim. nuo fb-postaukset vähän eri lailla. En niin, että oman lapsen hoito olisi työtä, josta kuuluisi saada palkkaa, vaan niin, että se vaatii kuitenkin aikaa ja sitä ihmistä, joka sen tekee. Jollei se ole vanhempi, niin sitten hoitotäti taikka joku muu. Lähinnä vastaus näihin "olet vaan kotona" ja "etkö tee mitään"-tyylisiin kommentteihin. Ei se ole työtä, mutta se vaatii työtä:) Ymmärsiköhän joku, mitä ajoin takaa. Ja käsittääkseni kotihoidontukea maksetaan, jotta säästettäisiin päivähoidon kustannuksissa.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti+työntekijä;25887780:
No, itse olen käsittänyt esim. nuo fb-postaukset vähän eri lailla. En niin, että oman lapsen hoito olisi työtä, josta kuuluisi saada palkkaa, vaan niin, että se vaatii kuitenkin aikaa ja sitä ihmistä, joka sen tekee. Jollei se ole vanhempi, niin sitten hoitotäti taikka joku muu. Lähinnä vastaus näihin "olet vaan kotona" ja "etkö tee mitään"-tyylisiin kommentteihin. Ei se ole työtä, mutta se vaatii työtä:) Ymmärsiköhän joku, mitä ajoin takaa. Ja käsittääkseni kotihoidontukea maksetaan, jotta säästettäisiin päivähoidon kustannuksissa.

Noihin ma oon itse vastannut, etta oon kotona, koska laps vasta 2v ym. En ole koskaan kokenu olevani toissa kotona. Itseasiassa pienemman lapsen kans oltiin miehen kans vuorotellen toissa, toinen aamulla, toinen iltamyohaan, ja lapset oli kotona. Mutta kylla se kotona olo omalla vuorolla tuntu sellaselata relax-meiningilta. Yhdessa hoidettiin myos kotityot ym.
Kylla osa ihmisista mielestani postailee aikalalla pienet sarvet paassa etta "uskokaa kanssa, etta tama kay tyosta"

Voishan tämän ajatella niin, et vaikka yksilötasolla äitiys on jokaisen oma valinta niin kollektiivisessa mielessä se ei ole. Lapset pitää hoitaa ennen kuin niistä tulee tuottavia yksilöitä ja lasten hoitaminen on kallista. Kotiäidit tekevät kuitenkin työtä yhteiskunnan hyväksi samalla lailla kuin muiden lapsia hoitavatkin.

Itse en äitiyttä osaa työksi mieltä, mun mielestä mää oon "vaan" kotona ja hoidan omaa lastani siihen asti kun se on minun tilanteessani järkevää. Olen kiitollinen siitä, että se on tehty mahdolliseksi. Rahaa muuhun kuin ihan perustarpeisiin odotan saavani sitten kun itse sen eteen teen tuottavaa työtä. Mut ymmärrän kyllä niitäkin jotka äitiyden tietyssä määrin työksi mieltävät, onhan se välillä raskasta.

[QUOTE="muua";25887445]Joo, mua arsyttaa kans FB- profiilit, joissa tyopaikaksi ilmoitetaan koti, ja tyotehtava aiti. JA sit paivitetaan et tanaan tehty: pyykit 2h, ruuat 3h, pyllynpesut ja suihkut 1h jne, ja sit etta paivan palkka 23e.
Joo hei, ajatelkaas mammat, joissain valtioissa tuota tyota tehdaan ihan ilmaiseksi![/QUOTE]
No ammattinimikkeellä lastenhoitaja voi tosiaan ihan oikeasti tehdä nuo samat asiat TYÖNÄ (jopa hoitaa vain pientä määrää lapsia/yhtä lasta) ja saa silti ihan oikean palkan - erona vaan se että lapsi ei ole oma.

Luulen että noi fb-päivitykset tehdään kyllä humoristisessa mielessä. En mäkään cv:hen kirjoita että lapsi on mun työnantaja, mutta toisaalta voin ajatella että tällä hetkellä lapseni työllistää minut. Yhtä hyvin voisin ulkoistaa sen lapsen hoidon päiväkodille ja tehdä sitä "oikeaa työtä" (ja jolloin muuten maagisesti mun lapseni hoitaminen muuttuisi myös "oikeaksi työksi" jollekin toiselle hoitajalle), mutta mieluummin hoidan lasta itse kotona kun on vielä niin pieni ja siihen on taloudellisesti mahdollisuus.

[QUOTE="vieras";25888150]No ammattinimikkeellä lastenhoitaja voi tosiaan ihan oikeasti tehdä nuo samat asiat TYÖNÄ (jopa hoitaa vain pientä määrää lapsia/yhtä lasta) ja saa silti ihan oikean palkan - erona vaan se että lapsi ei ole oma.

Luulen että noi fb-päivitykset tehdään kyllä humoristisessa mielessä. En mäkään cv:hen kirjoita että lapsi on mun työnantaja, mutta toisaalta voin ajatella että tällä hetkellä lapseni työllistää minut. Yhtä hyvin voisin ulkoistaa sen lapsen hoidon päiväkodille ja tehdä sitä "oikeaa työtä" (ja jolloin muuten maagisesti mun lapseni hoitaminen muuttuisi myös "oikeaksi työksi" jollekin toiselle hoitajalle), mutta mieluummin hoidan lasta itse kotona kun on vielä niin pieni ja siihen on taloudellisesti mahdollisuus.[/QUOTE]

Kylla se mun mielesta on ihan eri asia, hoitaako tyokseen toisten lapsia, vai onko onko kotona omien lastensa kanssa. Kuten myos se, tekeeko kotisiivouksia muille vai siivoaako kotona omaa kotiaan.

No mistä oot saanu päähäs, että se olis ammatti? Siihen ei voi opiskella, eikä siitä makseta kelleen mitään. Mut se ei poista sitä tosiasiaa, että pienten lasten kanssa on välillä oikein *erkeleen raskasta.

Yhteistyössä