Äitini ja siskoni mielestä olen yhtä kiinni lapsessa kuin lapsi minussa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja shihtzu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

shihtzu

Aktiivinen jäsen
05.02.2008
1 878
0
36
Eivät yhtään ymmärrä, kun olen ollut hieman pidempään poissa tuon 10kk ikäisen näköpiiristä ja palaan takaisin, niin alkaa nuorempi nitistä ja natista. Olen kuulemma itse tuon aiheuttanut ja eivät myöskään ymmärrä miksi aina heti otan lapsen syliin kun paikalle tulen.
Jotenkin ärsyttää kun aina jollain tavalla syyllistävät, että eihän nuo koskaan opi, kun et tee sitä ja et tee tätä.
Äitini on jotenkin vanhakantainen ajatusmaailmaltaan ja asiat tulisi hoitaa kuten hänen aikanaan hoidettiin ja siskoni on lapseton.

Yritän nuo puheet laittaa toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos, mutta aina välillä ne alkaa ärsyttää.

Imetyksestäkin olen kuullut, että kannattaisiko jo alkaa lopettelemaan, mutta vielä tässä ainakin 2kk imetän ja sitten voikin alkaa antamaan tavallista maitoa, että luulen imetyksen vähenevän ainakin siinä vaiheessa.

Et voi olla lapsesi kanssa liikaa. Sylitellä voit aina kun haluat. Imettää voit reilusti yli vuoden iän jos haluat. Sinä tiedät mikä lapsellesi on parasta, anna muiden puheiden mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos..

• Tykkää
Reactions: sinisulka
No tota, kyl mun mielestä on enemmänkin kuin OK et itkevää lasta lohduttaa ja lasta ruokkii rintamaidolla niin pitkään kuin pystyy! Siis alle vuoden ikäinen...totta kai sen ikäisellä on eroahdistusta!! Sä oot tärkeintä sen maailmassa :heart:

Anna mennä toisesta korvasta sisään ja sitten heti toisesta ulos. Ei tuollaisessa höpöhöpössä ole päätä eikä häntää. Itse olin varmaan korkeintaan tunnin, pari erossa lapsesta kun lapsi oli kymmenkuinen, sitäkin harvoin. Nyt lapsi on 3-vuotias ja oikein omatoiminen. Ei ole ollut ongelmia päiväkodissa tai yökyläilyjen kanssa, kun yli 2-vuotiaana on tahtonut milloin kellekin sukulaiselle ja kummille kylään.

Vauvan _kuuluu_ olla äidissään kiinni. Kansainvälinen imetyssuositus on kaksi vuotta ja senkin jälkeen on hyvä jatkaa jos vielä jaksaa ja jos lapsi tahtoo. Siitä ei missään nimessä ole mitään haittaa, että täyttää lapsen täysin normaaleja, ikäkauteen kuuluvia tarpeita! :)

• Tykkää
Mä kuulin tota parilta kaverilta yhtenään, kun vauva/taapero halus ola samassa huoneessa, sylissä, tissillä jne. Jos mä joskus kirosin et ku sais tiskattua, niin heti ne oli kuorossa sitä että "nii-i, onhan se kyllä sussa TOSI kiinni". Itse olivat molemmat sitä sorttia, että ei imetetä/imetetään 1kk, ja pistetään yksin nukkumaan. Molempien vauvat viihtykin itsekseen lattialla ihan omissa oloissaan. Siinä sai äitit käydä rauhassa röökillä, tiskata, kokata. Ei vauva paljon "esteenä" millekään ollut.
Pidä lapses lähellä vaan, se ainaki musta on tuntunu luonnollisimmalta.

Niinhän teidän kuuluukin olla toisissanne kiinni. Se on terveellistä ja välttämätöntä symbioosia, jotta pieni tulevaisuudessa pystyy rakentamaan ihmissuhteita ja luottamussuhteita.

Toimit parhaalla mahdollisella tavalla.

No, tutulta kuulostaa. Neuvon minäkin, että toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Samanlaisia kommentteja minäkin olen saanut anopilta ja appiukoltani, jotka ovat melko vanhoja (ja vanhanaikaisia), joskus ärsyyntyminen tulee ja joskus ei.

Lapseni alkoi vierastaa täytettyään 3 kuukautta. Aivan päivänselvää vierastamista, neuvola ja serkkuni, joka on lastenneuvolan terveydenhoitaja aivan samaa mieltä. No, anoppi ja appi sanoivat ettei noin pieni voi vierastaa, niin ei se sit voi... :D Huonosti kasvatettu kuulemma, huoh. Huomauttelivat asiasta monet kerrat, ja sit kuitenkin kun yritin että olisivat nähneet lasta usein (asutaan ihan lähellä ja ovat eläkkeellä), niin ei ehtinyt. Siis kutsuin usein kylään, soitin että voisin tulla lapsen kanssa kylään jne. Ja sitten kun nähtiin parin viikon tauon jälkeen niin taas: mikä sitä vaivaa, kun se itkee kun mä haluan ottaa sen syliin nyt heti kun olette tulleet. Hoh hoijaa.

Nyt lapsi on päälle vuoden ja appivanhemmat todenneet ettei lapsessa olekaan mitään vikaa... ihan normaalihan siitä tuli... :) :) Ajatella.

Imetyksestä taas olen joutunut vääntämään hyvän ystäväni kanssa, jota imetys ällöttää. Hän ei ole juurikaan imettänyt lapsiaan, ja kun minä imetin vuoden ikään asti, niin se oli hänelle ihan kauhistus. Meinasi oikeasti ystävyys kärsiä, kun hän joka kerta nähdessä alkoi sen "sun pitää lopettaa imetys, nyt lopetat, eihän sulla ole mitään elämää kun imetät jne." Eikä siihen auttaneet mitkään perustelut, ei se että olen oikein tyytyväinen elämääni, ei mikään. Erityisesti se hämmästytti, kun minä en ole ikinä kommentoinut hänen valintojaan, en imettämättä jättämistä enkä mitään muutakaan.

Mutta joo, yllätys on ollut miten paljon tunteita lasten kasvatukseen liittyvät asiat ihmisille nostavatkaan, ja miten lapsiin liittyviä asioita voi kommentoida ihan ketä vain ihan miten vain, asiasta mitään tietämättä.

Yhdyn edellisiin.Luonnottomampaa minusta olisi olla OTTAMATTA LASTA SYLIIN NÄHDESSÄSI HÄNET TAUON JÄLKEEN...on pieni vielä :) itse olen imettänyt yli vuoden ikäiseksi.jokainen toimii niinkuin parhaaksi näkee :) Neuvojiahan meille vanhemmille piisaa aina :D !

Äidit usein ovat vanhakantaisia. He kun ovat kasvattaneet omat lapsensa erilaisessa maailmassa ja erilaisin neuvolan antamin ohjein. Toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos on myös mun neuvoni.

[QUOTE="höh";24672461]Niinhän teidän kuuluukin olla toisissanne kiinni. Se on terveellistä ja välttämätöntä symbioosia, jotta pieni tulevaisuudessa pystyy rakentamaan ihmissuhteita ja luottamussuhteita.

Toimit parhaalla mahdollisella tavalla.[/QUOTE]

Peesi minulta tälle!

Myös lapsen luonne vaikuttaa asiaan. Ainakin meillä.

Esikoista en malttanut koskaan antaa kenellekkään hoitoon. Nyt 2,5v on reipas, erittäin sosiaalinen tapaus. Pystyy olemaan minusta erossa koko päivänkin ilman minkäänlaisia huutokonsertteja. On todella utelias tutkimaan asioita ja tutustumaan muihin ihmisiin.

Kuopus taas on koko pienen elämänsä ollut ihan erilainen. Sairaalassaa ollessamme, ei suostunut nukkumaan siinä omassa sängyssään, vaan nukkui vasta kun sai nukkua vierelläni. Hän on aina ollut sylivauva. Hän alkaa kitisemään heti kun poistun hetkeksikin näköpiiristä. Hän rakastaa tulla syliin, halailee ja pussailee paljon. On nyt reilu 1v. Hän on aina ollut ja on edelleenkin minussa kiinni kun pieni takiainen. Tästä syystä ei ole ollut hoidossakaan vielä. Tiedän kuinka pienen sydän särkyisi, jos hänet laittaisin muutamaksi tunniksi hoitoon. En tahdo tahalleen pientä asialla järkyttää, kun ei ainakaan vielä ole tullut todellista tarvetta lapsen hoidolle. Isänsä kanssa tietysti jää hyvillä mielin kotiin.
Silti on enemmän äitin tyttö ja saa ollakkin niin kauan kun vaan hellyyttä kaipaa ja sitä itsekkin haluaa osoittaa :)

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Tässä huvittavinta on se, että ei tuo nuorempi edes kamalasti sylissä viihdy, on enempi sellainen puntissa roikkuja ja roikkuu kyllä muidenkin punteissa kuin minun, mutta todellakin kun olen ollut hieman pitempään poissa, kuten eilen kun kävin isäni kanssa asioilla ja lapset oli sen aikaa äitini ja siskoni hoivissa ja kun takaisin palasin, niin nitinä alkoi, kun lapsi minut näki ja tietysti sen heti syliin otin hetkeksi.
Yksi äitini tokaisuista on, että eihän se (lapsi) koskaan opi itsenäiseksi, kun se on koko ajan sylissä, etenkään kun mun lapset ei ole edes aina sylissä, mutta tottakai syliin pääsevät jos haluavat.

• Tykkää

Yhteistyössä