Äitini itsekkyys rasittaa ja alkaa olla jo törkeää

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Hänellä meneillään vaikea avioero kolmannesta miehestään. Asia on monimutkainen ja siihen liittyy kaikenlaista. Me aikuiset lapset olemme kuitenkin jo pitkään tukeneet ja neuvoneet monin eri tavoin äitiämme asian suhteen.

Kuitenkin äitimme syyllistää meitä ihan kaikest jatkuvasti. On hirvittävän katkera.

Äidillämme oli paljon rahaa edellisen avioliittonsa jälkeen. Hän eli kuin kroisos ja tuhlaili todella typeriin juttuihin ja osteli hetken päähän pistosta tiäs mitä. Pikkujuttuja ja isompia juttuja. teki typeriä autokauppoja, teetti mm. 2000 euron talopiirustukset taloon jota ei koskaan rakennettu ja hävisi myös tonttivarausmaksunkin. Kaikenlaista.

Nyt häneltä on rahat loppu ja jaksaa jauhaa siitä miten tiukilla hän on. Huomauttelee yhtenään siitä miten me käytämme rahaa, siis minä ja sisarukseni ja on katkera melkein tuntemattomienkin rahan käytöstä.

Esim. viime viikolla minä näytin hänelle valokuvia kun tilasin digikuvia 400 kpl. Äitini kommentoi "onpas sulla rahaa, mä saankin kohta alkaa lainaamaan teiltä kun teillä sitä tuntuu piisaavan". Totesin vain, että niin ne maksoi siis 40 euroa. Ja me emme todellakaan kylve rahassa. Viisi henkinen perhe ja minä kotiäiti ja mies tienaa 1700e/kk. Että varsinaisia kroisoksia. Enemmänkin kyse on siitä miten rahansa käyttää.

Manasin sitten isälleni tänään tuota äitiäni (hän tietää asioista, ovat suht paljon tekemisissä nykyisin). Kertoi sitten, että äitini on arvostellut minun rahankäyttöäni ja sitä että ostan ihan liikaa vaatteita lapsille ja että minulle ei kelpaa kirpparikuteet. Isäni oli oikaissut ja sanonut, että minähän ostan melkein kaken käytettynä, mutta osaan tehdä hyviä kauppoja ja ostan vain hyvää tavaraa halvalla. Se on totta että meidän lapsilla on paljon, todella paljon, vaatteita ja ne on hyviä ja uudenveroisen näköisiä suurin osa, mutta fiksu ostaa viisaasti siis.

Ja kaikenlaista pientä ja isompaa. Käy soittorinkiä läpi ja haukkuu ketä meistä lapsista nyt sattuukin jollekin toiselle. tänään haukkui toisen veljeni ja hänen avovaimonsa josta käytti niitystä "läski ämmä" puhelimessa noin viisi kertaa. Hienoa kuunnella tuollaista järjetöntä purkautumista.

Tuntuu muutenkin siltä, että on kuin olisi mielenterveyspotilaan kanssa tekemisissä. Sai ihan ihme kilahduksen erään tuntemattoman lapsen nimestäkin. Haukkui sen miten typerältä se kuulostaa ja että yhtä hyvin voisi antaa nimeksi "Vittu". Ja tämä nimi mistä oli puhe niin oli Sisu. Että melkein verrannollinen tuon äitini esimerkin kanssa.

Itse emme ole saaneet häneltä tukea vaikka on vaikeitakin hetkiä koettu mm. mieheni syöpä muutama vuosi sitten. Kun kerroin että anoppini suree sitä, että miten pärjään pienten lasten kanssa kotona kun mies sairaalassa niin äitini tokaisi siihen että "mitä ihmeellistä siinä nyt on, on hänkin yksinhuoltaja ja pärjää ja on sitä ennenkin pärjätty". Itse näen asian niin että normaalitilanne on hieman eri kuin se että perheen isä on juuri sairastunut syöpään. No mutta en valittanut mutta jälkikäteen sapettaa että häneltä ei kyllä tukea saa mutta auta armias jos ei anna juuri sellaista tukea hänelle kuin tämä tahtoo.

No turha purkaus mutta pakko oli.

Narsisti :/

Mutta kuulostaa myös mun äidiltä, joka lähinnä vaan valittaa omista jutuistaa ja pitäis elää sen pillin mukaan, nyt sentä jo helpottanut kun vaihdevuosien pahin kausi takana... :| :snotty:

Alkuperäinen kirjoittaja Ford Prefect:
Narsisti :/

Mutta kuulostaa myös mun äidiltä, joka lähinnä vaan valittaa omista jutuistaa ja pitäis elää sen pillin mukaan, nyt sentä jo helpottanut kun vaihdevuosien pahin kausi takana... :| :snotty:

Itseasiassa äitini on eronnut narsistista ja tämä narsisti teki hänestä tälläisen.

Muista, että sinulla ei ole velvollisuutta ja pakkoa kestää tuommoista käytöstä vain siksi että kyseessä on äitisi. Ihan oikeasti :)
Voi olla että pieni etäisyys olisi nyt parhaaksi, keskity omaan, miehesi ja lastesi hyvinvointiin. Äidille ei ole pakko soittaa eikä hänen luonaan ole pakko käydä. Ehtii sitä harvemminkin. Opettele sanomaan rohkeasti kun hän soittaa (jos siis keskustelu muuttuu muitten/sinun haukkumiseksi), että nyt et ehdi enää puhua. Jos uskallat, sano täysin suoraan, ettet halua keskustella tämmöisiä asioita.

Alkuperäinen kirjoittaja Nipsuneiti:
Muista, että sinulla ei ole velvollisuutta ja pakkoa kestää tuommoista käytöstä vain siksi että kyseessä on äitisi. Ihan oikeasti :)
Voi olla että pieni etäisyys olisi nyt parhaaksi, keskity omaan, miehesi ja lastesi hyvinvointiin. Äidille ei ole pakko soittaa eikä hänen luonaan ole pakko käydä. Ehtii sitä harvemminkin. Opettele sanomaan rohkeasti kun hän soittaa (jos siis keskustelu muuttuu muitten/sinun haukkumiseksi), että nyt et ehdi enää puhua. Jos uskallat, sano täysin suoraan, ettet halua keskustella tämmöisiä asioita.

Minä käyn siellä suht harvoin ja siitäkin tulee koko ajan palautetta kieron kautta. Ja välillä äitini kyselee asiaa tekstiviestein. Ei siis mikään kelpaa. Ilmeisesti pitäisi käydä kerran viikossa koska joka toinen viikkokin on liian harvoin.

Ja ymmärrän ettei tarvitse kestää mutta kauheita syytöksiä tulee koko ajan kaikesta teki niin tai näin.

Pitäisi osata sanoa suoraan. Tänäänkin oli niin järjetöntä miten haukkui veljeni avovaimoa läskiksi ämmäksi että ei voi käsittää että puhuu aikuisen ihmisen kanssa.

Kuulostaa mielenterveysongelmilta! Vaikka hän olisi äitisi, niin hänelä ei ole oikeutta käyttäytyä noin. Ensimmäisenä ohjaisin terapiaan tms. jos ei se ei auta tai jos äitisi ei suostu, sanoisin suorat sanat tai ottaisin etäisyyttä, ja ehkä niin teetkin sitten kun mitta tulee täyteen.. Puuttuisin asiaan koska tuota rataa hänellä ei ole ketään joka oikeasti haluaisi asioida kanssaan ja nekin joille hän soittelee alkavat vihata häntä.

Muista että rehellisyys maan perii. Mikset kysyisi suoraan, että miksi haukkuu kaikkia, ja että olette kaikki tietoisia hänen soittoringistään, että turha esittää. Mitä voit menettää puhumalla suoraan? Tuskin paljoakaan. Hyvää jatkoa!

Ajattele, että sulla on oma elämä. Elät sen miten haluat ilman äitiäsi. Jos se ei äidille passaa, toisesta korvasta sisään toisesta ulos. Meillä on ollut kiistaa vanhempien kanssa, tälläkin hetkellä anopista ja appiukosta ei oo mitään kuulunut noin 4kk:teen. Suoraan sanottuna en stressaa, joskus v**uttaa.

Äitini ei ollut väleissä omiin vanhempiinsa 15 vuoteen. On aina pelännyt että sama käy hänelle omien lastensa kanssa. Olen aina ääneen ihmetellyt hänelle sitä, että miten se nyt muka kävisi mutta enpä ihmettele enää. Hänen oma käytöksensä ajaa häntä koko ajan kohti sitä, että ketään ei kiinnosta olla tekemisissä.

En tiedä käykö jo psykologilla tai jollain kun en ole taas kysynyt hetkeen sitä mutta pitäisi ainakin. Syyttää kaikista ongelmista sitä ex-miestään koska tämä on narsisti. Kuitenkaan tästä miehestä ei ole kuulunut mitään aikoihin mutta silti äitini väittää että mm. se että veljeni ei juuri käy hänen luonaan niin johtuu juuri siitä, että narsisit haluaa tuhota välit läheisiin. Eikö hän itse käsitä että omat tekonsa ja puheensahan ne veljeni sieltä poissa pitää, ei se ex-mies.

Yhteistyössä