Äiti sairastaa hoitovapaalla, kuka hoitaa lasta ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ammu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ammu

Vieras
Hei !

Kysyisin, että miten tällaisissa tapauksissa yleensä voi toimia kun sairastaa hoitovapaalla. Olen ollut nyt useamman viikon kuumeessa ja hoitanut lasta päivittäin. Nyt tauti on muuttunut keuhkokuumeeksi. Mieheni mielestä hän ei voi olla pois työstä sen takia. Olisiko muuta mahdollisuutta kuin miehen olla palkattomalla vapaalla, tai palkata esim. neuvolan kautta kodinhoitaja tms. isovanhemmat ja kummit kun ovat työssä (iltaisin toki saan lapsenhoitoapua) ?

Meillä mies sai olla kotona palkallisesti 3 päivää, kun vei töihin todistuksen, jossa luki että olen sairaana ja en kykene lasta hoitamaan. Voi olla alakohtaista, mutta ainakin metalli, paperi ja palvelualojen ammattiliittojen työehtosopimuksesta löytyy kohta, jonka mukaan pois voi töistä vastaavassa tapauksessa olla palkallisesti max 3 päivää.
Kodinhoitaja toki myös on mahdollinen, mutta maksullinen. Sinuna soittaisin kelaan ja kysyisin sieltä..

Arvailuksi menee, mutta sinulla liene oikeus jäädä sairaspäivärahalle (kelan sellaiselle, jossa on omavastuuajat yms...) ja lapselle taas pitäisi saada lyhyellä varoitusajalla hoitopaikka, jolloin tietenkin kotihoidontuki tippuu pois ja tilalle tulee hoitomaksu.

Jos miehesi työnantaja on joustava, voisi mies ehkä jäädä pikaisesti hoitovapaalle, jolloin lapsi ei tarvitsisi hoitopaikkaa?

En tiedä, kinkkinen tilanne... ja harvalle osuu kuitenkaan kohdalle. Luulisi että kelassa osaavat neuvoa jotakin.

Koetahan kuitenkin pääsät lepäämään, jotta parannut! Jaksamista!

Ikävä tilanne, mutta hoitovapaalla olevalla ei ole sairaspäivärahaa tai mitään muita kivoja korvauksia. Tai näin oli ainakin silloinkun olin itse hoitovapaalla. Jokainen perhe miettii itse miten hoidon järjestää. Miten miehesi aikoo järjestää lapsenne hoidon jos joudut keuhkokuumeen takia sairaalaan? Meillä mies oli pois töistä. Palkatta. Ja onneksi apuja saatiin sukulaisilta.

että onhan noita yksinhuoltajiakin, että kyllä se tilanne sitten jotenkin hoituu. Siis jos satun joutumaan sairaalaan. En tiedä onko hän edes kysynyt töissä että voisiko hänellä olla mahkuja jäädä kotiin edes muutamaksi päiväksi. Tuntuu jotenkin tosi pahalta, kun en ole ikinä näin sairastanut, mieli on maassa muutenkin ja toinen "ei vain voi olla pois töistä sen takia että minä olen sairaana" ! Itse varmaan vastaavassa tilanteessa mieheni sairastaessa ottaisin vaikka palkatonta vapaata töistä. No, ei auta kun toivoa että saamani uusi antibioottikuuri tehoaisi ja pääsisi vihdoin terveiden kirjoihin. Kiitos avustanne ja kannustuksesta !

Kerro miehellesi, että yksinhuoltajan lapset laitetaan lastenkotiin jos äiti joutuu sairaalaan eikä ole ketään joka hoitaisi! Kysy, onko mies valmis siihen, että lapset menevät lastenkotiin siksi aikaa, kun olet sairaalassa, vai kannattaisiko sittenkin miettiä jotain muuta vaihtoehtoa??

Ei sitä kotiäidillä ole muuta mahollisuutta, ku hoitaa lasta sairaaana ja sit jos ihan sairaalaan joutuu, ni ite kustannettava hoitaja kotiin tai laitettava lapset päiväkotiin tai miehen jäätävä pois töistä.
Meillä on kolme lasta ja olen hoitovapaalla.

Ota hyvä ihminen yhteyttä kunnan sos.toimistoon. Kyllä sulle varmasti kodinhoitaja järjestyy edes pariksi päiväksi. Ja sitten kun olet taas terve ja voimissasi, niin nakkaa tuommoinen ukko pihalle!

Kyllä on kotiäidin sairastaminen tehty vaikekasi. Mahdollsuus on varmasti miehelläsi olla palkattomalla lomalla sen 3 päivää, mut jos sairaus kestää niin on tuona 3 päivän aikana järjestettävä lapselle muu hoito. Jos viette lapsen jonnekkin hoitoon, menetät siltä ajalta kodinhoidontuen sekä hoitolisät ja sitten maksatte vielä hoitorahaa. Täällä ei ainakaan kukaan minulle antanut mitään ilmaista hoitoapua tai kodinhoitajaa. Kodinhoitaja olisi tullut vielä kalliimmaksi kuin hoitopaikka silloin kun minä jouduin sairastelemaan.

kannattaa nyt varmaan kuitenkin ottaa yhteyttä miehesi luottamusmieheen ja ottaa selvää, voiko hän jäädä palkalliselle lomalle 3 päiväksi. Suurimmassa osassa aloista se on mahdollista, mutta sinun pitää hakea lääkärintodistus, jossa todetaan ettet kykene Monessa tuttavaperheessä mies on voinut sen 3 päivää olla palkallisesti kotona hoitamassa lasta.

Kylläpä ap:llä on urvelo mies. Itse olisin ottanut pavun nenukkiin jos mies olisi jotain kitissyt kun olin sairaana ja täysin kyvytön hoitamaan lapsia. On useampi ja hyvin vilkkaita. Kyllä sieltä töistä voi olla pois vaikka sitten palkatta jos vain tahtoa riittää!! Ja tosissaan lääkärintodistuksella työnantaja antaa varmaankin sen 3 päivää lomaa. Ja kolmena päivänä ehtii jo kummasti parantua kun saa oikeasti levätä.
Puhutteluun koko mies!

Miehelläsi on asennevamma!
Olen itse yksinhuoltaja, ja kun olen ollut sairaana, niin olen saanut sukulaisilta lastenhoitoapua. Jos on todella sairas, niin pitää hoitaa itsensä kuntoon, tai et pysty hoitamaan lapsia jatkossakaan. Kovassa kuumeessa ja sekavana voi olla jopa vaaraksi lapsille.
Kunnalta voi olla tosi vaikea saada kotiapua ainakaan täällä Helsingissä, luulen, että melkein mahdotonta, mutta voit tietysti yrittää.
Soita omille tai vielä parempaa, miehesi sukulaisille, ja selitä tilanne ja pyydä lastenhoitoapua.
Käy lääkärissä ja selitä tilanne. Ehkä lääkärin auktoriteetti ja häneltä saatu määräys miehellesi saa miehen tajuamaan oman vastuunsa.
Tai voisit soittaa miehesi pomolle ja kysyä, saisiko mies vapaata... Luulen, ettei hän ole kysynytkään, kun ei ilmeisesti itseään "huvita" lastenhoitotyö.

Mun mielestä olisi aika törkeää käyttää tuossa tilanteessa kaupungin kotipalvelua apuna pelkästään siksi, ettei miehen tarvitsisi olla töistä pois. Kyllä niissä muissakin perheissä toinen vanhemmista jotenkin järjestää vapaata, vaikka sitten palkattomana jos lomapäivistä ei voi ottaa. Jos miehesi on muka aivan korvaamaton työpaikalla, niin järjestäköön työnantaja hoitajan lapsille sitten, niin monilla työpaikoilla lasten sairastuessa tehdään! On niin paljon yksinhuoltajaperheitä, joiden sukulaisetkin asuvat kaukana ja joille ei silti hätätilanteessa riitä kodinhoitajan apua. Tosiaan pistähän se miehenkutjakkeesi selkä seinää vasten nyt. Tuota menoa et parane ikinä, jos et saa kunnolla levätä, lapset ovat ihan yhtä paljon isän kuin sinun!

Yhteistyössä