Äiti kotona, lapsi hoidossa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Täti Monika
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja No en käsitä:
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
kummallista touhua tää arvostelu, että tollasten ihmisten ei pitäis lapsia saada. Odottavalla äidillä voi olla aika paljon jo fyysisiä ongelmia, ettei onnistuisi hoitamaan lastaan koko päivää. Itse olin koko raskauden ajan sellaisessa tilanteessa, että en saanut rasittaa itseäni millään tavalla, ettei lapsi syntyisi ihan liian etu ajassa. Todellakaan en olisi voinut hoitaa lasta siinä tilanteessa, eli päivä koti olisi silloin ainut ja paras vaihto ehto lapsen kannalta.

Raskaus ei silti ole sairaus!

Etkö sä torvi osaa lukea!! Ei kirjoittaja niin väittänytkään!

Minä odotan kolmatta lasta ja olen sairaslomalla supisteluiden takia...toinen lapsi on koulussa ekalla ja 4v hoidossa..mies vie ja hakee...säälittää pitää poikaa hoidossa koko päivän mutta lääkärin määräys..jos en lepäile kotona niin joudun sairaalaan.

mutta tämäkin aiheuttaa ihmetystä...

Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
Helkatti vieköön. Mitä virikkeitä ne teidän lapsenne tarvitsevat joita ette voi kotonanne tarjota?? Lapsenne tarvitsevat TEITÄ arvon ÄIDIT ei mitään ulkopuolisia tätejä hoitamaan. Ja kummasti alkaisi äiditkin piristymään kotona jos tenavia pitäisi kotona hoitaa eikä oikein upota omiin ongelmiinsa ja säälitellä omaa jaksamattomuutta.
Lapset kotiin ja tällaiset hoito-oikeudet ehdottomasti pois.

Ikävä kyllä en pysty tarjoamaan lapselle yksin sitä, mitä tarvitsee. Tässä pedataan jo tulevaa koulussa pärjäämistä varten. Lapsella on neurologinen sairaus ja kehitysviivettä, niin ihan semmoset tätit kuin neurologit ovat sanoneet että päiväkoti on ehdoton. Ai niin, mut eihän nekään mitään tiedä.

Alkuperäinen kirjoittaja Jaana:
Virikepaikkoja voisi olla päiväkodeissa niille lapsille, joilla on siihen todellinen tarve niin, että hoitoa voisi saada max 15 tuntia/viikko. Ja tätä virikehoitoa voisi saada vain lapsi lapsen oman tarpeen vuoksi eli äidin jaksamisen tai jaksamattomuuden vuoksi ei paikkaa tulisi antaa.

Mikä olisi ns. lapsen oma tarve, ja kuka sen määrittelisi?

Entäpä tilanne, missä äiti ei jaksa sängystä nousta saatikka että jaksaisi viedä lasta ulos? Eikö lapsen parhaaksi olisi päästä päiväkotiin (ja äidin parhaaksi joku terapia tai lääkitys)?

Alkuperäinen kirjoittaja a:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja voi vee:
miksi äitejä aina syyllistetään, teki ne niin tai näin niin aina tekee väärin. kukin tekee niinkuin parhaaksi näkee...

Ehkäpä siksi, että muut maksavat tästä parhaaksi katsomisesta ja kalliisti. Jos virikehoidetun lapsen vanhemmat maksaisivat kaikki todelliset hoidon kustannukset, ei yhtään haittaisi.

No heti kun maksat itse kaikki yhteiskunnalta saamasi tuet takaisin etkä käytä muitakaan palveluita, niin voit alkaa jeesustella muiden tuilla. Ja ne, jotka maksavat täyden hinnan päivähoidosta voisivat aivan yhtä hyvin vaatia päivähoitoa maksulliseksi kaikille. Miksi jokun elämäntapatyöttömän tai kotiäidin pitäisi saada minun verovarojani vaan siksi ettei ole viitsinyt kouluttautua tai hankkia töitä. Eli jos tuolle linjalle lähdetään, niin kaikki tuet pois ja tehdään niitä lapsia ihan omin varoin.

Ei tukia tai tukimuotoja pidä poistaa sen takia, että jotkut luupäät käyttävät niitä härskisti hyväkseen. Silloin pitää poistaa vaan ja ainoastaan se hyväksikäytön mahdollisuus.

Virikepaikkoja voisi olla päiväkodeissa niille lapsille, joilla on siihen todellinen tarve niin, että hoitoa voisi saada max 15 tuntia/viikko. Ja tätä virikehoitoa voisi saada vain lapsi lapsen oman tarpeen vuoksi eli äidin jaksamisen tai jaksamattomuuden vuoksi ei paikkaa tulisi antaa.

Minusta kunnissa, joissa on kerhopaikat kaikille tarvitsijoille, ei tarvitsisi olla päivähoitomahiksia lainkaan kotona oleville paisti poikkeustilanteissa (sairas äiti tms).

Jos kerhoja ei ole, päivähoito olisi mahdollista esim. 3x viikossa muutaman tunnin kerrallaan yli 3-vuotiaille.

kummallista touhua tää arvostelu, että tollasten ihmisten ei pitäis lapsia saada. Odottavalla äidillä voi olla aika paljon jo fyysisiä ongelmia, ettei onnistuisi hoitamaan lastaan koko päivää. Itse olin koko raskauden ajan sellaisessa tilanteessa, että en saanut rasittaa itseäni millään tavalla, ettei lapsi syntyisi ihan liian etu ajassa. Todellakaan en olisi voinut hoitaa lasta siinä tilanteessa, eli päivä koti olisi silloin ainut ja paras vaihto ehto lapsen kannalta.

Mun raskaus kyllä meni sairauden puolelle. Olin 6kk sairauslomalla...työkyvytön ja kyvytön tekemään mitään muutakaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Helmi S:
Mun mielestä toi on ihan hullua. Onkoonkin, että on yleistynyt tapa nykyään.

Vahva peesi.
Subjektiivinen päivähoito-oikeus veks ja äkkiä. Jos ei itse jaksa hoitaa lapsiaan, niin lapset jollekin, joka jaksaa.

Pitäisikö teidän mielestänne meidän lapsen huostaanottaa ja antaa pois, kun minä olen tällä hetkellä niin huonona, että hyvä että kykenen edes itsestäni huolehtimaan?
Pitäisikö miehenkin jäädä kotiin, myydä asunto, muuttaa pois ja jäädä elämään sossun tuilla? Vai onko sittenkin parempi, että ne lapset on hoidossa? Ja nyt kun joku tulee mussuttamaan, että jaksanpa kotona olla. Juu, jaksan nyt hetken kun sain itseni sohvalta ylös joku aika sitten.

Mitä tuohon nyt vastaisi? Huonona miten? Oletko fyysisesti sairas ja kykenemätön hoitamaan lasta?

Olet saanut itsesi sohvalta ylös? Mitä tämä tarkoittaa? En taida edes haluta tietää...

Ystäväni raskaana ollessaan kehuskeli kuinka ihanaa on, kun lapsi on hoidossa pois jaloista ja saa käyttää kotona kaiken ajan itsensä hemmotteluun, käydä shoppailemassa, hierojalla, käsihoidoissa ja ties missä kissan ristiäisissä. Kun vauva lopulta syntyi, oli kuin pieni enkeli, helppo kuin mikä, esikoinen kun oli koliikkilapsi, joten ajatteli varmaan tämänkin olevan. Ottivat sitten parin kuukauden jälkeen esikoisenkin pois tarhasta ja jälkeenpäin on sanonut, kuinka tyhmästi toimi, että vei itsekkäistä syistä lapsensa hoitoon (vaikkei olisi hoitoa tarvinnut) ja katuu nyt tätä "menetettyä" aikaa esikoisen lapsuudesta. Nyt ovat siis kotosalla lasten kanssa (1v ja 4v) ja aikoo olla ainakin siihen asti kun kuopus täyttää 2v.

Alkuperäinen kirjoittaja hih:
Alkuperäinen kirjoittaja maximillianna:
Onneksi jokaisella on oikeus tehdä niin kuin haluaa ilman, että yhdenkään palstalaisen mielipiteellä on väliä!

sanoo äiti jonka lapset hoidossa virikkeiden takia?

Buah hah haa. Sinäpä sen tiedät..
Silti en menisi sanomaan kenellekään ettei heillä olisi oikeutta viedä lapsiaan hoitoon.

Alkuperäinen kirjoittaja pumpulimaailmassa elätte:
Helkatti vieköön. Mitä virikkeitä ne teidän lapsenne tarvitsevat joita ette voi kotonanne tarjota?? Lapsenne tarvitsevat TEITÄ arvon ÄIDIT ei mitään ulkopuolisia tätejä hoitamaan. Ja kummasti alkaisi äiditkin piristymään kotona jos tenavia pitäisi kotona hoitaa eikä oikein upota omiin ongelmiinsa ja säälitellä omaa jaksamattomuutta.

Ikävä kyllä en pysty tarjoamaan lapselle yksin sitä, mitä tarvitsee. Tässä pedataan jo tulevaa koulussa pärjäämistä varten. Lapsella on neurologinen sairaus ja kehitysviivettä, niin ihan semmoset tätit kuin neurologit ovat sanoneet että päiväkoti on ehdoton. Ai niin, mut eihän nekään mitään tiedä.

No mitäs jos opettelisit?

Joo Raskaus ei sairaus, mutta joskus se vaatii poikkeustilanteita... On totta että jos ei tiedä syitä, ei saisi tuomita, vaikka itse ajattelee toisin. Moni kärsii suurta syyllisyyttä jos joutuu lapsensa laittamaan hoitoon raskausaikana edellämainituista syistä ja tuo on hyvä syy laittaa isompi hoitoon!!! Mutta itsekkin tiedän äitejä jotka eivät jaksa / halua olla kotona lasten kanssa ja heidän lasten tekoon suhtaudun sekavin tuntein. Mutta osalla on alkoholiongelmaa yms elämänhallintaongelmaa... Ne on tosi harmillisia tapauksia. Sellaiset tarvitsisivat tarkkaa seurantaa ja tukea / opastusta elämäänsä.

Ei ole sairaus ei. Mutta toi sun vastaukses ei oikein kunnolla aukea mulle, että mitä tarkotat. Miten se liittyy nyt siihen, että lapsi laitettaisiin päivä kotiin sen takia, että odottava äiti ei saa nostella mitään taikka ei saa rasitaa muutenkaan millään tavalla. Mun mielestä se ois huonoa äitiyttä jos riekkuisin lääkärin ohjeista piittaamatta ja aiheuttaisin ennen aikaisen syntymisen.

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:

Mikä olisi ns. lapsen oma tarve, ja kuka sen määrittelisi?

Entäpä tilanne, missä äiti ei jaksa sängystä nousta saatikka että jaksaisi viedä lasta ulos? Eikö lapsen parhaaksi olisi päästä päiväkotiin (ja äidin parhaaksi joku terapia tai lääkitys)?

Mitenniin ei jaksa sängystä nousta? No jos on niin saamarin laiskajaakko, ettei jaksa nousta sängystä, niin miten se päiväkoti siinä auttaa? Miten se iltaisin pääsee sieltä sängystä ylös? Hellittääkö se lorvikatarri heti klo 17 jälkeen?

Alkuperäinen kirjoittaja hoh hoijaa:

Joo, tuon äidin onkin helvetin helppo muuntautua erityislastentarhanopettajaksi tai lapsensa ikätovereiksi mukelon kehitystä tukemaan...lisäksi esim. toimintaterapia tapahtuu usein päiväkodissa.

Raskaus EI ole sairaus!

Mitenniin ei jaksa sängystä nousta? No jos on niin saamarin laiskajaakko, ettei jaksa nousta sängystä, niin miten se päiväkoti siinä auttaa? Miten se iltaisin pääsee sieltä sängystä ylös? Hellittääkö se lorvikatarri heti klo 17 jälkeen?

Jos on vaikka niinku masennusta tai jotain. Kässäätsä?

Ja vaikka olisi laiskakin, niin pitääkö lasta rankaista siksi että äiti on laiska?

Alkuperäinen kirjoittaja Helmi S:
Mun mielestä toi on ihan hullua. Onkoonkin, että on yleistynyt tapa nykyään.

Vahva peesi.
Subjektiivinen päivähoito-oikeus veks ja äkkiä. Jos ei itse jaksa hoitaa lapsiaan, niin lapset jollekin, joka jaksaa.

Pitäisikö teidän mielestänne meidän lapsen huostaanottaa ja antaa pois, kun minä olen tällä hetkellä niin huonona, että hyvä että kykenen edes itsestäni huolehtimaan?
Pitäisikö miehenkin jäädä kotiin, myydä asunto, muuttaa pois ja jäädä elämään sossun tuilla? Vai onko sittenkin parempi, että ne lapset on hoidossa? Ja nyt kun joku tulee mussuttamaan, että jaksanpa kotona olla. Juu, jaksan nyt hetken kun sain itseni sohvalta ylös joku aika sitten.

Mitä tuohon nyt vastaisi? Huonona miten? Oletko fyysisesti sairas ja kykenemätön hoitamaan lasta?

Olet saanut itsesi sohvalta ylös? Mitä tämä tarkoittaa? En taida edes haluta tietää...

Olin juuri hoidossa psykiatrisessa sairaalassa muutaman viikon, se varmaan kertoo jotain. Olen psyykkisesti ja fyysisesti lopussa, en jaksa nousta ylös, nukun paljon. Oletteko tosissasi sitä mieltä, että meille ei kunnan olisi pitänyt järjestää lapsille päivähoitopaikkaa vaan he olisivat täällä kotona minun kanssa, vaikka en jaksaisi heille edes normaalia arkea järjestää?

Alkuperäinen kirjoittaja Tessa:

Joo Raskaus ei sairaus, mutta joskus se vaatii poikkeustilanteita... On totta että jos ei tiedä syitä, ei saisi tuomita, vaikka itse ajattelee toisin. Moni kärsii suurta syyllisyyttä jos joutuu lapsensa laittamaan hoitoon raskausaikana edellämainituista syistä ja tuo on hyvä syy laittaa isompi hoitoon!!! Mutta itsekkin tiedän äitejä jotka eivät jaksa / halua olla kotona lasten kanssa ja heidän lasten tekoon suhtaudun sekavin tuntein. Mutta osalla on alkoholiongelmaa yms elämänhallintaongelmaa... Ne on tosi harmillisia tapauksia. Sellaiset tarvitsisivat tarkkaa seurantaa ja tukea / opastusta elämäänsä.

Ei voi tietää jos äidillä on vaikka ekassa raskaudessa ollut ongelmia että on joutunutkin vaikka vuodelepoon tms niin ei toisella kerralla halua ottaa lasta pois hoidosta jos sama toistuu? Tosin mä sitten siinä tilanteessa pitäisin lasta hoidossa vain osan viikkoa tai osapäiväisesti.

Tuo on tuon äidin valinta, huolehditaan me omistamme, jooko?

Kiitosta vaan, kolahti ja kovasti. Toivottavasti et joudu koskaan samaan jamaan...ja sitä paitsi mies on illat kotona.

meilläkin 2 lapsista on päivähoidossa (tosin isompi jo eskarissa) ja minä kotona 2:n pienimmän lapsen kanssa. Maksan kyllä hoidosta kaupungille ihan suosiolla sen mitä vaativat näillä tuloilla maksamaan (mies käy töissä). Lapset ovat siellä omasta tahdosta ja kaikista vapaa-päivistä käydään aikamoiset tappelut. En pode asiasta minkäänlaista syyllisyyttä! Äitiys-lomalle jäätyäni, en laittanut silloista nuorinta tarhaan musta-sukkaisuuden välttämiseksi, mutta syksyllä sekin on sinne menossa omasta tahdostaan hänkin! Lapset olivat meillä aluksi 4h päivässä, mutta päiväkodista kysyttiin, josko lapset saisi laittaa 5-7h hoitoon, lasten ystävyys-suhteiden kehittämiseksi.

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:

YES. Hyvä. ;))

Mä en raskausaikana rv25-32 saanut nousta sängystä. Yhden viikon olin vuodelevossa kotona (suihkussa sai käydä kerran päivässä ja toki vessassa tarpeen mukaan) ja loput sairaalassa (ekalla viikolla en saanut mennä edes vessaan omin jaloin).

Alkuperäinen kirjoittaja hih:
Alkuperäinen kirjoittaja maximillianna:
Onneksi jokaisella on oikeus tehdä niin kuin haluaa ilman, että yhdenkään palstalaisen mielipiteellä on väliä!

sanoo äiti jonka lapset hoidossa virikkeiden takia?

kaikilla ei välttämättä ole virikkeiden takia, lapsi hoidossa. on niin paljon muitakin syitä.. kaikki asiat ei ole niin mustavalkoisia.. itse sen kantapään kautta olen oppinut. kun omalle kohdalle sattui.

Alkuperäinen kirjoittaja hoh hoijaa:

Ahaa. kerrotko vielä arvon guru, että miten opin jakautumaan ryhmäksi lapsia? Ja tietty eihän se paljon vaadi oppia oleen toimintaterapeutti, puheterapeutti ja erityiskasvattaja. Hitot, kai mä voin oppia neurologiksi tosta vaan, ei joutuis sieläkään enää käymään. HALOO!!