Äiti kotona, lapsi hoidossa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Täti Monika
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Täti Monika

Vieras
Miten "yleistä" tällainen käytäntö mahtaa nykyään olla? Eräs tuttavani aikuinen tytär on päivisin kotona, odottaa siis perheen toista lasta.
Saman aikaisesti perheen lapsi (3,5v.) kuljetetaan joka aamu klo 7 päiväkotiin hoitoon 8:ksi tunniksi "virikkeitä" saamaan, että tämä äiti saa levätä (lue: käydä kaupungilla ostoksilla, kampaajalla ja kirjastossa ja viettää "omaa aikaa", ennen kuin toinen lapsi syntyy). Ja kun perheen vauva syntyy, aikovat ilmeisesti jatkaa vanhimman lapsen päivähoidossa käyntiä edelleen.

Ihmettelen vain, tällaistako nykypäivän äitiys on? Ei vain omassa nuoruudessani 80-luvulla, kun lapseni olivat pieniä, tällainen olisi tullut kysymykseenkään. Hulluksi olisi leimattu!

80-luvulla menetti hoitopaikan kun jäi äitiyslomalle. Joten ei varmaan tuollaista ollutkaan. Toisaalta sitten töihin taas mentiin paljon aiemmin, mun kavereista suurin osa on aloittanut "hoitouransa" reilusti alle vuoden ikäisenä.

Maailma muuttuu.Jotenkin inhoittaa aina nämä "ei silloin minun aikanani ollut sitä ja sitä".
Välillä tekisi omalle mummolleki sanoa,että pitäiskö mun nyt olla ilman pesukonetta ym.ku hekin ovat olleet ja hiihtäneet vielä 20km töihin lapset reppuselässä :kieh:

Joo, no en minäkään ymmärrä noita tapauksia, että tehdään lapsia päivähoitoa varten. Tunne kyllä montakin perhettä, joissa äiti on vauvan kanssa kotona ja isompi lapsi muutamana päivänä viikossa hoidossa. Kyllä lapsi niitä virikkeitä kotonakin saa, jos vaan äiti jaksaa antaa lapselle aikaa. Itselläni ei tullut mieleenkään viedä esikoista hoitoon, kun vauva syntyi. Monet ovat ihmetelleetkin, että miksi pidän häntä kotona. Voi v*ttu! Kai minä nyt omat lapseni itse hoidan! Esikoisella on kyllä harrastuksia, joissa näkee kavereita. Ja välillä kavereita tulee meille seuraksi ja toisinaan esikoinen menee kaverille kylään. Mutta kukin tekee tavallaan ja kaikkien ajatuksia ei aina voi ymmärtää.

Erittäin yleistä.

Tietääkseni ainoan kattavan selvityksen asiasta tehnyt kunta on Vantaa. Se oli karua luettavaa. Kokopäiväisessä virikehoidossa oli jotain yli 2000 lasta (mitähän se teksii, 15 päiväkodillista?). Isoimmalla osalla vanhempi kotona äitiyslomalla tai hoitovapaalla, pienemmällä osalla oli oikeita esim. lastensuojeluun liittyviä syitä.

Kamalin yksityiskohta oli se, että alle 3-vuotiaiden kokopäivähoito vanhemman ollessa kotona on kasvattanut suosiotaan :( Ja ne todellisestakin syystä hoidossa olevat (esim. maahanmuuttajat, työttömien lapset) olivat yleisesti kokopäiväisesti hoidossa.

Vantaalla tulikin selvityksen seurauksena akuntalisän ehtoihin ja nyt on varmaan luvut pienentyneet jo.

Joo, jotkut on niin yksinkertaisia, etteivät osaa katsoa kuin omaa napaansa. Ap kuule, kun perheitä on erilaisia ja ihmisiä on erilaisia. Kyllä jokainen perhe tekee näissä asioissa ne itselleen parhaiten sopivat valinnat.

Alkuperäinen kirjoittaja voi vee:
miksi äitejä aina syyllistetään, teki ne niin tai näin niin aina tekee väärin. kukin tekee niinkuin parhaaksi näkee...

Ehkäpä siksi, että muut maksavat tästä parhaaksi katsomisesta ja kalliisti. Jos virikehoidetun lapsen vanhemmat maksaisivat kaikki todelliset hoidon kustannukset, ei yhtään haittaisi.

Alkuperäinen kirjoittaja Helmi S:
Mun mielestä toi on ihan hullua. Onkoonkin, että on yleistynyt tapa nykyään.

Vahva peesi.
Subjektiivinen päivähoito-oikeus veks ja äkkiä. Jos ei itse jaksa hoitaa lapsiaan, niin lapset jollekin, joka jaksaa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Joo, no en minäkään ymmärrä noita tapauksia, että tehdään lapsia päivähoitoa varten. Tunne kyllä montakin perhettä, joissa äiti on vauvan kanssa kotona ja isompi lapsi muutamana päivänä viikossa hoidossa. Kyllä lapsi niitä virikkeitä kotonakin saa, jos vaan äiti jaksaa antaa lapselle aikaa. Itselläni ei tullut mieleenkään viedä esikoista hoitoon, kun vauva syntyi. Monet ovat ihmetelleetkin, että miksi pidän häntä kotona. Voi v*ttu! Kai minä nyt omat lapseni itse hoidan! Esikoisella on kyllä harrastuksia, joissa näkee kavereita. Ja välillä kavereita tulee meille seuraksi ja toisinaan esikoinen menee kaverille kylään. Mutta kukin tekee tavallaan ja kaikkien ajatuksia ei aina voi ymmärtää.

no ei kukaan niitä lapsia päivähoitoa varten tee... älä oo lapsellinen. mä ymmärrän kyllä että lapsi käy esim 1-2 krt vkossa päivähoidossa vaikka äiti olisi kotona. mun mielestä lapsi tarvii yli 3 vuotiaana muuta seuraa ja että oppii muutenkin olemaan ja toimimaan ryhmissä. mutta tää on mun mielipide ja jokainen tekee kuinka tekee.. mutta että sanotaan että: jotkut tekee lapset päivähoitoa varten on naurettavaa tekstiä

Alkuperäinen kirjoittaja outoa:
Siis eikö niitä äitejä SÄÄLITÄ viedä lapsi hoitoon jos itse jää kotiin?? Herättää aamulla, raahata hoitoon ja hakea väsynyt lapsi hoidosta...

Ei. Ne 'äidit' eivät kykene ajattelemaan muuta kuin omaa persustaan.

Alkuperäinen kirjoittaja niin:
enkä minä ymmärrä sitä,että jos toinen vanhemmista on työttömänä niin lapsi on silti kokopäivähoidossa :(

Sitten kun vanhempi saa töitä ei lapselle ole hoitopaikkaa. Töitä voi löytyä ihan parin päivän varoitusajalla, ja silloin ei paljon lohduta se että hoitopaikan saa kahdessa viikossa. Toki osapäiväinen hoito olisi varmaan paras tuossa tapauksessa, mutta eikö sekin pidä olla ainakin 3 kk ajan?

mä en ymmärrä sitä että ollaan olevinaan perhe ja halutaan niitä lapsia,mutta sitten ei lasten kanssa kuitenkaan haluta olla :| . mun mielestä se on jotenkin kummallista. lapset on kuin joku suoritus nykypäivänä, saadaan ne,pidetään kotona ja sitten hoitoon kun mahdollista. odotetaan että joku muu kasvattaa sen lapsen ( josta siitäkin naristaan ) . jotenkin odotetaan että se lapsi olis äkkiä iso ja sais pois jaloista.

Kauheata tällainen "virikehoito". Kyllä ennenkin lapset virikettä saivat, omassa kodissaan. Ja onhan niitä olemassa kaikenlaisia kerhoja yli 3-vuotiaille. Ymmärrän toki sen, että on olemassa erilaisia perheitä ja perheillä ongelmia (mitä en tässä kyseisessä perheessä tosin usko olevan, mutta mistäpä sen lopulta tietäisin), mutta "muotivillityksenä" en tätä asiaa oikein ymmärrä. Ehkä sitten olen liian vanha ymmärtämään, mihin tämä maailma oikein on menossa.

Alkuperäinen kirjoittaja Jaana:
Alkuperäinen kirjoittaja outoa:
Siis eikö niitä äitejä SÄÄLITÄ viedä lapsi hoitoon jos itse jää kotiin?? Herättää aamulla, raahata hoitoon ja hakea väsynyt lapsi hoidosta...

Ei. Ne 'äidit' eivät kykene ajattelemaan muuta kuin omaa persustaan.

No ei ole kyllä näin!!! Meillä vanhempi lapsi päiväkodissa kuntoutuksellisista syistä muuten olisi kyllä kotona minun ja vauvan kanssa. Eli tässä lapsen parasta ajattelen!!

Tuokin riippuu tilanteesta. Jos vauvalla vaikka koliikki tai muuten sairas, niin ei äiti jaksa niitä virikkeitä keksiä taaperolle .Mielestäni ok, jos pari päivää hoidossa. En ehkä kokoaikaisesti pitäis.