Äiti joka jättää 16v.viikoiksi yksin miehen vuoksi grrrrrrrrrrrrr

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Sini"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

"Sini"

Vieras
Eli ystäväni laittoi tänään viestiä jossa kävi ilmi että hän on jo ainakin viikon asutellut erään miehen luona ja oma tyttö 16v.yksin kotona.Ok,kyllähän tuon ikäinen jo osaa olla mutta kun tämä kaveri ei oikein ota mitään vastuuta murkkuikäisen kasvatukseen,ei rajoja lapselle,mies on tärkeämpi kuin oma tyttö.Sanoin tästä suoraan koska oikeasti säälittää tuo tyttö joka yrittää sinnitellä aikuisuuden rajalla ja nyt on sanonut lopettavansa lukion kesken...

Hm. Miksi aikoo lopettaa lukion, mikä syy sille on?

Hankala jotenkin itse ajatella tätä tilannetta: muutin omaan asuntoon peruskoulun päätyttyä, tai siis syksyn tullen, kun aloitin muualla opiskelut.

Mun äiti teki samanlailla. Se pakkas siskot ja muutti miehen kans toiseen kaupunkiin. Mä jäin mein omakotitaloon koiran ja kissojen kans. Syömässä kävin mun mun mummulla.
Se oli aivan järkyttävää aikaa. Äiti oli just jääny leskeksi, minä siinä tietenkin isättömäksi.
Hulluinta oli se, et ei mulla ollu rahaa millä olis ruokkinu eläimet tai pessy pyykkiä tms.
Onneks talo sitten myytiin ja mun oli pakko muuttaa niitten kans hetkeks. Vaikken siellä tosiaan sitten vuotta kauempaa ollutkaan.

Kaikilla vaan ei ole sitä hoivaavaa äitiä. Tai välttämättä ketään muutakaan aikuista tukemassa. Toiset 16 vuotiaat, saattavat olla järkeviä ja ikäsekseen kypsiä. Ja saattaa useampi asua opiskelupaikkakunnallakin jossain kauempana.

Jotain tuossa on vialla, mutta se ei ole pääseikka, että 16-vuotias asuu yksin. Ilmeisesti asiat ovat olleet sekaisin jo pitkään. Itse olen asunut tuossa iässä yksin ilman ongelmia. Oma lapseni alkaa asua yksin 17-vuotiaana. Sen pitäisi sujua, jos ei muita ongelmia ole.

Voiko nämä olla totta? Tuntuu pahalta ajatella että ihmiset voi olla tuollaisia, siis oikeasti! Ei tulisi kuuloonkaan tehdä noin omalle lapselle, antaisin mitä vain hänen puolesta!!

Itse muutin kouluun toiselle paikkakunnalle peruskoulun jälkeen, ja kyllä se alkuun oli vähän orvon oloista, vaikka vanhempien tuki ja rahoitus olikin, ja omasta tahdosta lähdin. Erityisen läheisiä ei kotona koskaan oltu, mutta olisi se ollut henkisesti rankkaa jäädä heitteille tuossa(kin) iässä.

Muutin kans 16-vuotiaana 200 km päähän kotoa kun siirryin opiskelemaan puuartesaaniksi. Yksin en sentään asunut vaan viiden hengen solussa :D Mut joo oli se välillä ihan perseestä.

tässä tuskin oli kyse siitä että jätti tytän yksin. toki tuon ikäinne pärjä yksin ja on suotavaakin, muttta se että tyttö aikoo lopetta lukionsa kesken , on hälyyttävää. jos tyttö on tosissaan. Nuoret saattavat sanoa joskua vähän ajattelemattomasti asioita, mutta katuvat kuitnekin.
Varmaan kukaan ei tässäkän taas ajatellut sitä tyttöä. jos äiti lähtee yhtäkkiä pois, ja äidille jok vieras mies on tärkämpi kuin oma lapis nin silloin asia teivät ole hyvin. Ensin rahoitetan nuren opiskelu, koska on alaikäinne, silloin de kuuluu vielä vanhemmille, sitten vasta ajatellaan omaa napaa.

Mielestäni on aivan eri asia, että nuori itse muuttaa pois kotoa, kuin että vanhempi lähtee ja jättää nuoren yksin. Näitä asioita ei voi verrata, ei todellakaan. Ap:n tapauksessa nuori on jätetty (ns. hylätty) eikä hänellä ole sellaista turvapaikkaa, johon olisi tervetullut muutoin kuin vieraan asemassa, jos siinäkään.

[QUOTE="mä";22363640]Mielestäni on aivan eri asia, että nuori itse muuttaa pois kotoa, kuin että vanhempi lähtee ja jättää nuoren yksin. Näitä asioita ei voi verrata, ei todellakaan. Ap:n tapauksessa nuori on jätetty (ns. hylätty) eikä hänellä ole sellaista turvapaikkaa, johon olisi tervetullut muutoin kuin vieraan asemassa, jos siinäkään.[/QUOTE]
Juuri samaa ajattelin ja olin tulossa kirjoittamaan.

No sinänsä tuo ikä ei ole mikään selitys millrekkään. Moni -täältä mailta melkein kaikki- muuttaa tuon ikäisenä pois kotoa ja vieraalle paikkakunalle opiskelemaan. Itsekin olen muuttanu pois kotoa heti kun täytin 16.
Lukionkin se tyttö voisi ilmoittaa lopettavansa, vaikka asuisi äidin kanssa. Se asuinpaikka nyt tuskin on jutun pointti, vaan perheen dynamiikka muuten.

Mä oon kerranki Rollolaisen kanssa samaa mieltä.
Ihan oikeesti, miettikääpä omalle kohdalle, ukko ilmoittaa muuttavansa kakaroiden ja koiran kanssa toisen naisen luokse, pärjäile muru! tuntuisko kivalta?
No nii-i eipä tuntus..

onhan toi ikävää.. mulla itellä kävi melkein samalla lailla, mutta olin vasta 13-vuotias.. just seiskaluokan aloittanu.. äitillä oli mies, jonka luona asui suurimman osan ajasta.. enimmäkseen vaan kävi kotona pyörähtämässä.. siskoni oli 9-luokalla silloin ja käytännössä asuttiin kahdestaan.. mummolta saatiin ruokaa rahaan ja jos ei saatu niin sitten syötiin riisiä ja ketsuppia.. en kuitenkaan ole katkera äidille, hän halusi elää omaa elämäänsä.. sitten kun siskoni piti uuden vuoden bileet ja kämppä sai vähän osumaa ja saatiin valitus niin äiti pakkas kamat ja muutettiin sen hellun luo asumaan kaikki... tais saada äiti pienen todellisuuden tajun siitä... ja tiedän itse miten en koskaan tekisi omille lapsilleni..

No sinänsä tuo ikä ei ole mikään selitys millrekkään. Moni -täältä mailta melkein kaikki- muuttaa tuon ikäisenä pois kotoa ja vieraalle paikkakunalle opiskelemaan. Itsekin olen muuttanu pois kotoa heti kun täytin 16.
Lukionkin se tyttö voisi ilmoittaa lopettavansa, vaikka asuisi äidin kanssa. Se asuinpaikka nyt tuskin on jutun pointti, vaan perheen dynamiikka muuten.

Sun mielestäkö on sama asia se, että teini itse muuttaa pois kotoa (mihin on aina tervetullut takaisin) kuin että vanhempi muuttaa pois yhteisestä kodista jättäen teinin yksin?

[QUOTE="vieras";22362555]Hm. Miksi aikoo lopettaa lukion, mikä syy sille on?

Hankala jotenkin itse ajatella tätä tilannetta: muutin omaan asuntoon peruskoulun päätyttyä, tai siis syksyn tullen, kun aloitin muualla opiskelut.[/QUOTE]

Itelläni syy lukion lopetukseen aikoinaan oli masennus.

[QUOTE="mä";22363954]Sun mielestäkö on sama asia se, että teini itse muuttaa pois kotoa (mihin on aina tervetullut takaisin) kuin että vanhempi muuttaa pois yhteisestä kodista jättäen teinin yksin?[/QUOTE]

Vaikka äiti ja 16 tyttö asiosi eri osoitteissa -äidin päätöksestä- sen ei tarvitse tarkoittaa, etä tyttöä laiminlyödään. Toisaalta sitä voidaan laiminlyödä, vaikka asutaan samassa osoitteessa.

[QUOTE="vieras";22363569]Muutin kans 16-vuotiaana 200 km päähän kotoa kun siirryin opiskelemaan puuartesaaniksi. Yksin en sentään asunut vaan viiden hengen solussa :D Mut joo oli se välillä ihan perseestä.[/QUOTE]

On se kuitenkin eri olla opiskelemassa muualla, kuin äidin hylätä lapsensa jonkun miehen vuoksi. Sulla on opiskellessa sentään paikka, minne tulla lomilla ja viikonloppuisin.

Yhteistyössä