Äiti- ja isoäitipuolista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Äitipuoli ja isoäitipuoli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

Äitipuoli ja isoäitipuoli

Vieras
Näin äitienpäivänä mietin äiti- ja isoäitipuolia. Niitä meistä, jotka oikeasti kiintyvät, hoivaavat ja huomioivat lapsi- ja lapsenlapsi(puoliaan Ps. Inhoan koko ilmausta ;) ). Olematta lapsen - aikuisen tai pienen lapsen - biologinen äiti tai mummo, mutta silti välittäen ja asiaan sitoutuen.

Olisi niin kiva ihan pienestikin tulla huomatuksi kortilla, valokuvalla tms. Meillä on tosi hyvät välit ja ihana perhe. Siitä ei ole kiinni. Luulen, että kyse on joko periaatteesta tai epähuomiosta. Enkä tietenkään asiaa esiin nosta. Kunhan kirjoitin purkaakseni asian ja unohtaakseni sen sitten :).

hyvää äitenpäivää kaikille välittäville äideille, äiti- ja isoäitipuolille ja sijaisäideille ym. Äitihahmoille! :)

Alkuperäinen kirjoittaja chef:
Meillä ei eritellä ei-biologisia, vaan he ovat ihan yhtälailla korttinsa ja kukkansa ansainneet, kuin biologiset. Meidän kohdallamme jopa enemmän.

Kiitos sinulle, että huomioit heidät :). Minusta se on hieno juttu!

voi olla, että sitä mukavaa ja osallistuvaa äiti- isoäitipuolta arvostetaan - ja kohdallani tiedän näin olevan - mutta jotenkin unohdetaan osoittaa se tällaisena päivänä. Keskitytään niihin biologisiin ja se on ymmärrettävää. Kerroin vain tällaisenkin näkökulman asiasta.

Alkuperäinen kirjoittaja vg:
Tytärpuoleni :heart: , tosin jo aikuinen, tuo kukan joka äitienpäivä.

Tosi hienoa! :) itse ainakin olen tähän jälkikasvuun tosi kiintynyt ja viihdyn tosi paljon heidän kanssaan. Hieno nähdä lapsenlapsissa kehitys ja jokaisen oma persoona.

Meillä on jos mitäkin...esikoiseni isovanhemmat ovat omineet kaikki muutkin lapseni, niinpä hekin ovat meille ihan samanlaisia isovanhempia kuin muutkin. Melkoinen rikkaus, kun pojilla on 7 isoäitiä, isoisiä kaksi vähemmän! Kaikkien luona ei äitienpäivänä käydä, ei riitä aika, mutta kaikkia humioimme, ja yhtäläisesti rakastamme! :)

Meillä isoäitipuoli ei halunnut mitään isoäitinä olemista, joten kunnioitamme hänen tahtoaan ja emme myöskään muista häntä äitienpäivänä. Luulen, että hän pitäisi loukkauksena, jos tai vinoiluna, jos hänelle jotain äitienpäiväjuttua järjestäisimme. Hän on tullut mukaan lapsipuolen ollessa jo aikuinen, eikä hänellä itsellä ole omia lapsia. Syntymäpäivän muistamme, kuten myös jouluna.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meillä isoäitipuoli ei halunnut mitään isoäitinä olemista, joten kunnioitamme hänen tahtoaan ja emme myöskään muista häntä äitienpäivänä. Luulen, että hän pitäisi loukkauksena, jos tai vinoiluna, jos hänelle jotain äitienpäiväjuttua järjestäisimme. Hän on tullut mukaan lapsipuolen ollessa jo aikuinen, eikä hänellä itsellä ole omia lapsia. Syntymäpäivän muistamme, kuten myös jouluna.

Tällainen on toki ihan eri asia :)! Meillä tilanne aivan toinen. Biologinen äiti on aina ykkönen eikä kenenkään ole syytä sitä asiaa ohittaa. Mutta silloin, kun on lämpimät ja läheiset välit ja äiti- tai isoäitipuoli haluaa ja saa osallistua, kiintyä ja huomioi itse lapsia ja lapsenlapsia kuin omiaan, mielestäni olisi huomaavaista huomioida äitienpäivänä myös hänet / heidät vaikka kortilla tai edes puhelinsoitolla. Meillä vain ei sellaista tapaa jostain syystä ole muodostunut ja minulle se on pieni pahan mielen aihe. Toisaalta lapsipuoleni eivät ole kovin "ahkeria" huomioimaan ihmisiä noin muutenkaan, vaikka fiksuja ja rakkaita ihmisiä ovatkin ja lapsenlapsien osaltahan sekin tulee opittuna vanhemmilta. Eli koitan olla ottamatta itseeni ;).

Niin. Ihana äitienpäivä takana. Mies ja omat lapset huomioivat kauniisti :). Se on tärkeintä. Pelasimme Aliasta ja kävimme mummoja tervehtimässä. Miehen lapset tai heidän lapsensa eivät huomioineet vielä lähes 10v:n jälkeenkään. Lapsenlasten (puolten ) elämässä olen saanut olla tiiviisti mukana heidän syntymästään asti ja he ovat minulle rakkaita. Koskee kyllä ;(.

Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Niin. Ihana äitienpäivä takana. Mies ja omat lapset huomioivat kauniisti :). Se on tärkeintä. Pelasimme Aliasta ja kävimme mummoja tervehtimässä. Miehen lapset tai heidän lapsensa eivät huomioineet vielä lähes 10v:n jälkeenkään. Lapsenlasten (puolten ) elämässä olen saanut olla tiiviisti mukana heidän syntymästään asti ja he ovat minulle rakkaita. Koskee kyllä ;(.

Hmmm... Sulla on omat lapset jotka muistavat. Mun mielestä on ihan ymärrettävää, että miehesi lapset ja lapsenlapset eivät muista sinua äitienpäivänä. jos sinulla ei olisi omia lapsia, he varmaan muistaisivat. Älä sälytä miehesi lasten harteille tuollaista taakkaa... äitienpäivänä on niin kauheasti muutenkin muistettavaa, kahdet mummot ja mahdollisesti isomummotkin ja itsekin pitäisi juhlia. He varmasti muistavat sinua jouluna?

Alkuperäinen kirjoittaja juuh:
Alkuperäinen kirjoittaja Ap:

Hmmm... Sulla on omat lapset jotka muistavat. Mun mielestä on ihan ymärrettävää, että miehesi lapset ja lapsenlapset eivät muista sinua äitienpäivänä. jos sinulla ei olisi omia lapsia, he varmaan muistaisivat. Älä sälytä miehesi lasten harteille tuollaista taakkaa... äitienpäivänä on niin kauheasti muutenkin muistettavaa, kahdet mummot ja mahdollisesti isomummotkin ja itsekin pitäisi juhlia. He varmasti muistavat sinua jouluna?

Ymmärrän ajatuksesi! Meillä vain on niin, että niitä ihmisiä ei ole muistettavana - osa kuollut. Enkä toki ole mitään pyytänyt tai edellyttänyt. On vain niin, että itse kuitenkin osallistun ja tuen kuin biologinen vanhempi tai isovanhempi ja meillä on lämpimät välit. Voisi olla lapsille tärkeää, että olisi mahdollisuus muistaa. Ja kyllä, jouluna muistavat :)! Enkä missään nimessä anna tällaisen asian vaikuttaa mihinkään. Kaipa ihminen jotenkin lapsellisesti "mittaa" sitä, miten omaa toimintaa arvostetaan, silläkin, miten sitä huomataan. Ei ole itsestäänselvää, että huomioin jokaikisen mieheni lapsen ja lapsenlapsen synttärit ja tarjoan apuani tarvittaessa sekä tietysti huolehdin yöpyjät ym. Ja teen sen kaiken mielelläni :).

Yhteistyössä