Äiti ei anna 15-vuotiaan pojan käyttää rahojaan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sivusta katsoja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kyseessä ei ole "kaikkien säästöjen tuhlaaminen", niin kuin joku mainitsi. En kyllä nyt tajua miksi sitä rahaa täytyy pitää lompakossa jos sitä ei saa käyttää. Säästötilillä kuulemma satoja euroja lisää. En minäkään niitä rahoja antaisi, jotka on tarkoitettu esim. pojan opiskeluihin, mutta kai nyt jokainen saa hieman omia rahojaan käyttää? Ja niin kuin joku jo mainitsi, tällä meiningillä kaverini joutuu tekemään pojalleen ostokset elämänsä hamaan loppuun. Taitaa kuitenkin olla lopuksi se poika, joka niitä ostoksia tekee äidilleen, kun ei pysty lähtemään asunnostaan. Eli kannattaisi jo nyt kunnioittaa poikaa.

Ja ei, ei ole provo. Itse en ainakaan viitsisi nähdä näin paljon vaivaa provoiluun.

T. ap

Käske sun poikasi sanoa pojalle, että lain mukaan hänen tienaamansa rahat ovat hänen ja hän saa ne käyttää mihin haluaa eli voi ottaa poliisiin yhteyttä.

Jos poika ei opi ollenkaan rahankäyttöä, eikä saa ostaa mitään kivaa niin omille muuttaessa hän varmasti ostaa senkin edestä ja tuhlaa kaikki rahansa ja pahimmassa tapauksessa menettää luottotiedot ja joutuu velkakierteeseen.

Minä ansaitsin tuon ikäisenä omat rahani töitä tekemällä, ja ei kyllä olisi tullut kuuloonkaan, että äitini olisi kieltänyt minua käyttämästä itse ansaitsemiani rahoja. Sen takia niitä töitä tein, että saan ostaa itselleni mitä haluan, eikä tarvinnut äidiltä pyytää. Ja sitten myös semmoinen juttu, että äiti saisi olla tyytyväinen, että lapsi oli ostamassa vain suklaata, tuossa iässä saattaa joillain mennä rahat jo vähän ikävempiinkin asioihin kun suklaaseen.

Kaverini äiti oli samanlainen, avasi myös tiliotteet varmistaakseen ettei ole luvattomia tilitapahtumia.
Opintolaina menikin sitten shoppailuun hyvin äkkiä, jälkikäteen kaverini asiaa monesti harmitteli. Raha vain hupeni äkkiä kun viimeinkin pääsi vapaasti ostamaan mitä halusi eikä sitä rahankäyttöä tosiaan ollut koskaan harjoitellut ennen täysi-ikäisyyttä.

Olin valvojana retkellä jossa oli vähän samanlainen tapaus, siis teinityttö soitti joka "kioskilla" kotiin, että "voinko ostaa tän jäätelön, maksaa kaks euroo" jne. Vähän ihmetytti...

Yhteistyössä