Äitejä, joille tehty 2 tai useampi sektio???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Vieras
Oliko toipuminen samanlaista molemmissa/kaikissa sektioissa?

Itselle tehty sektio ja mietin et sitten kun on toisen sektion aika, niin voinko tuuduttautua siihen et kaikki menee yhtä hyvin kuin viimeksikin? :/

Mulla ei ole ollut tuota kipupumppua kertaakaan. Mulla jokainen sektio on ollut vaikeampi kuin edellinen, arpikudosta on aina ollut enemmän ja enemmän poistettavissa, joka vaikeutti vauvan ulossaantia viimeisimmässä sektiossa paljon.
Mulle siis tehty 3 sektiota.

Samaa mietin kun ap; mulla kuukauden päästä edessä toinen sektio - ensimmäinen oli 13kk sitten, ja siitä palauduin nopeasti. Vatsalihakset eivät ole tässä vuoden aikana ehtineet kehittyä entiseen malliinsa, mutta siitä nyt ei haittaa pitäisi olla muutakun näin raskausaikana..

Parannuin nopeammin toisesta sektiosta. Tosin ekassa oli paha raskausmyrkytys joka hidasti hieman parantumista ja sit oli kipupumppu jota ei toisessa sektiossa laitettu. Sen kipupumpun kipulääkekkin sai mut pysymään petissä pari päivää..kun taas toisen sektion jälkeen kävelin samana iltana.

Minulle on tehty kolme sektiota, ja kolmannella kerralla avausvaihe oli kieltämättä hitaampi kiinnikkeiden vuoksi. Mutta toipumiseen se ei vaikuttanut mitenkään.

Joka kerta olen yhtä hyvin toipunut, vaikka kolmannella kerralla hoitaja kyllä toppuutteli ettei joka kerta ole välttämättä yhtä helppo, haavaan on voinut jäädä jotain verihyytymiä tms., jotka ovat kivuliaita kun nousee. Mutta ihan hyviä kokemuksia ovat kaikki olleet, kipupumppu on vienyt kivut ensimmäisen päivän ja yön aikana, ja sen jälkeen olen syönyt ihan ibuprofeenia ja ketoriinia.

Alkuperäinen kirjoittaja Luru Lude:
Mulla ei ole ollut tuota kipupumppua kertaakaan. Mulla jokainen sektio on ollut vaikeampi kuin edellinen, arpikudosta on aina ollut enemmän ja enemmän poistettavissa, joka vaikeutti vauvan ulossaantia viimeisimmässä sektiossa paljon.

Tuliko sulle eka sektion jälkeen paljon arpikudosta tuohon ihon pintaan?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Miten se arpi käyttäytyy kun on raskaana? Sattuuko sitä arven kohtaa kun maha venyy? Millaista kipua?

Sektioarpi itsessään ei ole ainakaan minulla ollut kipeä, mutta ne kiinnikkeet ovat sisäistä arpikudosta, ja ne saattavat tehdä kipeää raskausaikana. Kolmannessa raskaudessa loppupuolella vatsaani poltteli välillä toisesta sivusta, ja äitiyspolilla ei muuta syytä sille keksitty kuin mahdollisesti kiinnikkeet.

Sellainen "kiva" kohopoimu :snotty: Ja koholleen jää...

Itselläni on ihan hiuksenohut viiva karvotuksen rajassa. Ei sitä edes kunnolla jää. Eli jos siitä päätellään, niin sulle tulee helpommin arpikudosta kuin mulle, joten saattasin päästä helpommalla seuraavissa sektioissa.

Toisesta sektiosta olin paljon kipeämpi ensimmäisen vuorokauden ajan, seuraavasta päivästä lähtien lähes kivuton.
Ekasta sektiosta jouduin syömään särkylääkkeitä vissiin kolmatta viikkoa ennenkuin olo rupesi helpottamaan.

Itselläni on ihan hiuksenohut viiva karvotuksen rajassa. Ei sitä edes kunnolla jää. Eli jos siitä päätellään, niin sulle tulee helpommin arpikudosta kuin mulle, joten saattasin päästä helpommalla seuraavissa sektioissa.

Mulla on taipumus keloideihin, siis arpikudoksen paksuuntumiseen. Tästä siis johtuu tuo arven "myhkyräisyys", samanlaista kudosta se tekee sitten sinne kohdun kudokseenkin, joten siksi olisin seuraavassa raskaudessa "erikoistarkkailussa" :|
No ei hätä- lapsia ei taida enää tulla :snotty:

3 suunniteltua sektiota takana

1.sektio: kipupumppu oli käytössä, mutta oli todella kivuliasta ja toipuminen vei monta viikkoa. Kipupumpusta tuli liikaa morfiinia kun sitähän saa itse säädellä. Ja se ei sopinu mun kropalle. Se sai mun aivot aivan sekaisin. Olin todella unelias eikä silmät pysyny millään auki. Ei pysyny siis aivot vauvassa tai missään muussakaan järkevässä ekaan vuorokauteen. Kivut oli monta viikkoa sitä luokkaa että en pystynyt edes suorassa kävelemään kun oli niin kipeä haava. Tämän vuoksi pelkäsin seuraavaa sektiota.

2.sektio: Suostuin ottamaan pain Panadolia ja Buranaa leikkauksen jälkeen, ja olo oli mahtava. Pirteä ja kivuton. Toivuin tosi hyvin ja alle vuorokaudessa olin itse käynyt jo suihkussa eikä kipuja ollut. Söin tabletteja vain 4pv kunnes lopetin kun pääsin kotiin kun ei ollut mitään kipuja. Lupasin miehelle jo ekan vuorokauden jälkeen että vielä voidaan hankkia lisää lapsia kun ei tämä tuntunu missään! :) Leikkaava lääkäri kertoi että kohdun ympärillä oli ollut paljon kiinnikkeitä (eli sisäistä arpikudosta) edellisen sektion takia. Eli sen nyt arvasikin kun toivuin niin hitaasti ja kivuliaasti. Ja koko raskausaika toista odottaessa oli kivulias kun ne kiinnikkeet joutui venymään mahan kasvaessa, ja arpikudoshan ei juurikaan veny vaan se vain kiristää.

3.sektio: Jälleen suostuin syömään vain Panadolia ja Buranaa. Toipuminen oli hiukan hitaampaa kuin kakkos sektiossa mutta pääsääntöisesti ihan hyvin meni. Eli melko kivutonta oli. Kolmas raskaus aika oli kivuton ja helppo, kun edellisestä sektiosta ei tullut yhtään kiinnikkeitä. Taisi olla taitava leikkaava lääkäri.

Ulkoisesti haava on ollut joka kerta yhtä pieni ja sievä, ohut viiva aivan alamahassa. Tehty aina samaan kohtaan.

Yhteistyössä