Aistiharhoja?

Mä olen jo pidemmän aikaa aina välillä haistavinani tuoksun, joka muistuttaa lähinnä juuri valmistunutta sokerikakkua!
Ihan hyvä tuoksu mutta kukaan muu ei sitä koskaan haista. :O
Aina välillä huimaa ja nyt mietityttääkin, että voisiko sokerikakun haistaminen olla oire jostakin mitä pitäisi lähteä selvittämään?
 
"kiippana"
Sokerikakun puutostauti. ;) No joo, että se haju seuraa sua joka paikkaan eli et haista sitä vaan tietyssä paikassa? En mä nyt ihan noiden oireiden perusteella lähtisi sen kummemmin selvittelemään, kun voi olla että ei tuon perusteella oikein helposti voi alkaa mitään selvittelemään eikä sua otettais kovin tosissaan. Jos nyt enemmän tulee ja jotain muuta oiretta, niin sitten kannattaa harkita.

Mä kyllä välillä haistan sellaisia, mitä muut ei haista. Mulla luultavasti on vaan aika herkkä hajuaisti. Mutta yleensä nuo tuoksut/hajut ovat kait todellisia.
 
"lähettäjä"
Minä myös joskus haistan mitä muut eivät. Ja olempa aikoinani tupakoidessa myös maistanut sellaista mitä ei pitäisi maistaa, eli tupakan jälkeen on jäänyt suuhun todella hyvä makea maku (!). Voitte arvata oliko silloin helppo lopettaa tupakanpoltto. :)
 
"vieras"
"Itselläni tuo meningeooma tuli hiipien. Jälkikäteen ajatellen ensimmäinen oire oli varmaankin epämääräinen väsymys ja ajattelutoimintojen tahmeus. Sitten pää alkoi jomotella lähes päivittäin ... vähän... ei kamalasti.. aamulla saattoi olla pikkuisen pönttö ja kipuileva olo päässä ja päivän mittaan uudelleen, kun väsyi ... ja auralliset migreenit lisääntyivät n. 5 kertaa yleisemmiksi kuin aikaisemmin. Seuraava vaihe - olin jo puoli vuotta ollut aika väsyksissä - olivat pienet epilepsiakohtaukset (huono olo - hajuharha - dejavu-kokemus - väsymys), joita tuli epäsäännöllisesti, ilman ennakkovaroitusta. Väsymys ja päänsäryt lisääntyivät, alkoi ilmetä outoja tasapainovaikeuksia. Yritin sitkuilla töissä sillä seurauksella, että lopulta olin jo ihan puhki, äärettömän väsynyt. Lopulta jo niin väsynyt, etten enää olisi seuraavana aamuna halunnut herätä. itkin väsymyksestä, kun piti mennä vaikka vessaan tai lähteä johonkin - enkä pysynyt kunnolla edes pystyssä enää. Siinä vaiheessa olin sentään jo sairaslomalla ja tutkimukset alkoivat. Kortisonilla ja epilepsialääkkeillä pärjäilen nyt jotenkuten ja odotan leikkausaikaa. Olen töissä, mutta en ole varma, jaksanko pitkään, sillä migreeni on alkanut taas oirehtia - eli ehkä joudun liian koville."

Lainattu Aivokasvain-sivustolta.

En halua pelotella, mutta kannattaa oikeasti käydä lääkärissä. Kaikki vakavat sairaudet ei oireile aina aluksi kamalan dramaattisesti!
 
[QUOTE="kiippana";26459654]Sokerikakun puutostauti. ;) No joo, että se haju seuraa sua joka paikkaan eli et haista sitä vaan tietyssä paikassa? En mä nyt ihan noiden oireiden perusteella lähtisi sen kummemmin selvittelemään, kun voi olla että ei tuon perusteella oikein helposti voi alkaa mitään selvittelemään eikä sua otettais kovin tosissaan. Jos nyt enemmän tulee ja jotain muuta oiretta, niin sitten kannattaa harkita.

Mä kyllä välillä haistan sellaisia, mitä muut ei haista. Mulla luultavasti on vaan aika herkkä hajuaisti. Mutta yleensä nuo tuoksut/hajut ovat kait todellisia.[/QUOTE]

:D Diagn. krooninen sokerikakun puutostauti.

Mä en oikeastaan, kai, ole huomannut tätä muualla kuin kotona. Joskus se haju on niin voimakas, että intän muilta, että ettekste nyt muka haista?
Olen mennyt ulos nuuhkuttelemaan jos haju tulisi sieltä, mut ei. Mulla on erityisen hyvä hajuaisti.

Palaneen haistaminenhan kuulemma usein liittyy aivokasvaimeen. Mun kakku ei ole palanut joten ehkä tää ei ole vakavaa. :D
 
"kiippana"
Tokihan monen sairauden oireena voi olla hajuharha, mutta sanoisin jos ei yhtään mitään muuta oiretta ole, niin aikas vaikea lääkärin on lähteä tutkimaan, koska mahdollisuuksia on monia...eli en usko että pelkkä "hajuharha" riittää perusteeksi alkaa tutkimaan perusteellisemmin.

Mulla on joskus on näköharhoja tms., parin viikon sisällä oli pari kertaa. Esim. olin ihan varmasti nähnyt että katu oli auratta lumesta, mutta kun menin seuraavan kerran ikkunaan, näin ei ollutkaan (ei ollut satanut uutta lunta ;) ). Juttelin kyllä lääkärin kanssa ja käski seurailemaan, mutta loppuivat parin kertaan. Ja tuosta on 1,5v.
 
[QUOTE="lähettäjä";26459671]Minä myös joskus haistan mitä muut eivät. Ja olempa aikoinani tupakoidessa myös maistanut sellaista mitä ei pitäisi maistaa, eli tupakan jälkeen on jäänyt suuhun todella hyvä makea maku (!). Voitte arvata oliko silloin helppo lopettaa tupakanpoltto. :)[/QUOTE]

Tupakkahan nyt tekee kaikenlaisia makuhaittoja ja mauttomuutta. Mä en tupakoi.
 
"kiippana"
:D Diagn. krooninen sokerikakun puutostauti.

Mä en oikeastaan, kai, ole huomannut tätä muualla kuin kotona. Joskus se haju on niin voimakas, että intän muilta, että ettekste nyt muka haista?
Olen mennyt ulos nuuhkuttelemaan jos haju tulisi sieltä, mut ei. Mulla on erityisen hyvä hajuaisti.

Palaneen haistaminenhan kuulemma usein liittyy aivokasvaimeen. Mun kakku ei ole palanut joten ehkä tää ei ole vakavaa. :D
No ehkä teillä kotona on joku haju, jota muut eivät haista etkä tiedä mistä se tulee, mutta se muistuttaa sokerikakkua.

Mulla on välillä jotain kummia, esim. nukkumaan mennessä sängyssä haisee ruosteelle yms. ja mies ei todellakaan haista. Mutta mulla tosiaan herkkä hajuaisti, niin kuin 3v lapsellakin. Kerran tulitiinpäiväkodista kotiin ja sanoi eteisessä "täällä haisee riisi". Olin keittänyt riisiä joskus monta tuntia aikaisemmin.
 
[QUOTE="vieras";26459713]"Itselläni tuo meningeooma tuli hiipien. Jälkikäteen ajatellen ensimmäinen oire oli varmaankin epämääräinen väsymys ja ajattelutoimintojen tahmeus. Sitten pää alkoi jomotella lähes päivittäin ... vähän... ei kamalasti.. aamulla saattoi olla pikkuisen pönttö ja kipuileva olo päässä ja päivän mittaan uudelleen, kun väsyi ... ja auralliset migreenit lisääntyivät n. 5 kertaa yleisemmiksi kuin aikaisemmin. Seuraava vaihe - olin jo puoli vuotta ollut aika väsyksissä - olivat pienet epilepsiakohtaukset (huono olo - hajuharha - dejavu-kokemus - väsymys), joita tuli epäsäännöllisesti, ilman ennakkovaroitusta. Väsymys ja päänsäryt lisääntyivät, alkoi ilmetä outoja tasapainovaikeuksia. Yritin sitkuilla töissä sillä seurauksella, että lopulta olin jo ihan puhki, äärettömän väsynyt. Lopulta jo niin väsynyt, etten enää olisi seuraavana aamuna halunnut herätä. itkin väsymyksestä, kun piti mennä vaikka vessaan tai lähteä johonkin - enkä pysynyt kunnolla edes pystyssä enää. Siinä vaiheessa olin sentään jo sairaslomalla ja tutkimukset alkoivat. Kortisonilla ja epilepsialääkkeillä pärjäilen nyt jotenkuten ja odotan leikkausaikaa. Olen töissä, mutta en ole varma, jaksanko pitkään, sillä migreeni on alkanut taas oirehtia - eli ehkä joudun liian koville."

Lainattu Aivokasvain-sivustolta.

En halua pelotella, mutta kannattaa oikeasti käydä lääkärissä. Kaikki vakavat sairaudet ei oireile aina aluksi kamalan dramaattisesti![/QUOTE]

:(
 
"Sirkkeli"
Mulla on tupakanhaju häirinnyt viimeisen vuoden. Ei mitään kautta pitäisi tulla mun nenään esim. telkkua katsellessa tai nukkumassa olessa, mutta niin vaan aina jossain vaiheessa sen haistan. Pelottavaa on ollut mielestäni.
 
[QUOTE="kiippana";26459755]Tokihan monen sairauden oireena voi olla hajuharha, mutta sanoisin jos ei yhtään mitään muuta oiretta ole, niin aikas vaikea lääkärin on lähteä tutkimaan, koska mahdollisuuksia on monia...eli en usko että pelkkä "hajuharha" riittää perusteeksi alkaa tutkimaan perusteellisemmin.

Mulla on joskus on näköharhoja tms., parin viikon sisällä oli pari kertaa. Esim. olin ihan varmasti nähnyt että katu oli auratta lumesta, mutta kun menin seuraavan kerran ikkunaan, näin ei ollutkaan (ei ollut satanut uutta lunta ;) ). Juttelin kyllä lääkärin kanssa ja käski seurailemaan, mutta loppuivat parin kertaan. Ja tuosta on 1,5v.[/QUOTE]

Niin, näitä on kaikenlaisia variaatioita. :)
Mä luulen että lääkäri ei ottais mua kovin tosisaan jos menen sanomaan, että haistan sokerikakun ja vähän huimaa. Toivon että sokerikakku ei ala haisemaan palaneelta.
 
[QUOTE="vieras";26459764]Jos on hajuharhoja ja niiden jälkeen alkanut ilmetä huimausta, niin kipin kapin lääkäriin! ON aihetta.[/QUOTE]

Kuten jo mainitsinkin niin on huimausta.

Ehkä kuitenkin pitäisi mennä lääkäriin. :(
 
"vieras"
Varaat nyt ajan lääkäriin. Olisi kamalaa, jos joutuisi myöhemmin katumaan sitä, ettei tutkituttanut tilannetta ajoissa. Itse ajattelen omalla kohdallani aina näin. Tämä ei ole mikään turha lääkärikäynti, kun sulla on useampi oirekin.

Jos kaikki on ok, niin voit sitten unohtaa koko asian! :)
 
[QUOTE="vieras";26459984]Varaat nyt ajan lääkäriin. Olisi kamalaa, jos joutuisi myöhemmin katumaan sitä, ettei tutkituttanut tilannetta ajoissa. Itse ajattelen omalla kohdallani aina näin. Tämä ei ole mikään turha lääkärikäynti, kun sulla on useampi oirekin.

Jos kaikki on ok, niin voit sitten unohtaa koko asian! :)[/QUOTE]

Niinpä. Arvauskeskukseen ei kannata mennä, jos ei ole havaittavaa avohaavaa päässä, joten joku yksityinen erikoislääkäri sitten. Tästä tulee kallista lystiä.
 

Yhteistyössä