Aiotteko tehdä tänä kesänä säilykkeitä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Keittiönoita
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Keittiönoita

Vieras
Ja ei...en aio vaihtaa tuota otsikkoa.

Mulla on vielä viimevuotista omenahilloa, joten omput - jos niitä tohon yhteen puuhun tulee - taidan syödä sellaisenaan tai laittaa omenapiirakoihin. Kurkkuja on pakko säilöä...ne käy meillä kaupaksi läpi talven.

Mun tekisi mieleni kokeilla hapankaalin tekoa, mutta muistan lapsuudestani kerrostalossa, mikä löyhkä oli porraskäytävässäkin, kun joku hapatti kaalia :x

Pikkelssi (= porkkanaa, sipulia, kukkakaalia, paprikaa jne ) ei kolahtanut kuopukseen, joten sellasta teen ehkä vaan purkin tai pari.

Jotain uusia ideoita kaipaisin tai muistutusta vanhoista perinteisistä säilykkeistä.

Nappirouskuja tietysti, ja vihreitä tomaatteja, sekä erilaisia outoja hilloja sen mukaan mitä aineksia ilmaantuu ja joku pikkelssiresepti, jos kesäkurpitsat villiintyy on takataskussa.

Ja metsämansikkalikööriä joululahjaksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Piika-äiti:
Nappirouskuja tietysti, ja vihreitä tomaatteja, sekä erilaisia outoja hilloja sen mukaan mitä aineksia ilmaantuu ja joku pikkelssiresepti, jos kesäkurpitsat villiintyy on takataskussa.

Ja metsämansikkalikööriä joululahjaksi.
Ahh...vihreät tomaatit!!!! Niitä pitää tehdä, jos vaan kaupasta niitä tänä kesänä saa.

Sieniä olisi ihana laittaa, mutta mä tunnistan vain punaisen kärpässienen, korvasienen ja kanttarellin. Eikä kyllä ole oikein paikkaakaan, mistä sieniä kävisi keräämässä.

Kuivuri on superhyvä kaikkien kanssa. Omenarenkaita, tatteja, yrttejä, kaikkia...

Tilli ja ruohosipuli ovat kyllä parhaita sitruunavesikuutioihin jäädytettyinä.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja pia:
omenahilloa, kurkkua nyt ainaski :p
mansikkahilloa aattelin tehä kanssa :)

+ yrtit tietesti kuivattaa, mitä ei tuoreena ehditä käyttämään :)
Onko sulla kuivuri vai miten kuivatat yrtit?

ei oo, harkinnassa kyllä,,mut miehen mielestä ei tarvita :D
ihan vaan sanomalehden päällä ilmavassa paikassa ( tai siis mies tekee :laugh: )

ihan vaan sanomalehden päällä ilmavassa paikassa ( tai siis mies tekee :laugh: )
Osaatko sanoa, mikä teillä on huoneen lämpötila noita yrttejä kuivatessa? Ja ilmankosteus? Suurinpiirtein? Tai kannattaiskohan kuivattaa niitä ulkona? Edellyttäen tietysti, että ei ole sadepäiviä?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Avomaankurkkuja tekis kyllä kovasti mieli säilöä,ne on niin hyviä itetehtynä :p
Ne on kyllä hyviä :p Mä niin riemastuin, kun esikoinen muutti 2 vuotta sitten kerrostaloasuntoon ja taloyhtiössä oli jokaiselle asunnolle kylmäkellari. Ajattelin, että nyt saan säilöä iiiiiiiiiiiison läjän kurkkuja ja on paikka, missä niitä säilyttää. Ja pah...ihmiset kuulemma eivät enää säilö eikä kylmäkellareita tarvita, joten koko kellari purettiin ja tilalle tehtiin huone, jossa mm biljardipöytä jne :'(

Osaatko sanoa, mikä teillä on huoneen lämpötila noita yrttejä kuivatessa? Ja ilmankosteus? Suurinpiirtein? Tai kannattaiskohan kuivattaa niitä ulkona? Edellyttäen tietysti, että ei ole sadepäiviä?

en osaa yhtään sanoa :D kuuma täällä on...ihan hyvin ne vissiin on kuivunu :)

Ne on kyllä hyviä :p Mä niin riemastuin, kun esikoinen muutti 2 vuotta sitten kerrostaloasuntoon ja taloyhtiössä oli jokaiselle asunnolle kylmäkellari. Ajattelin, että nyt saan säilöä iiiiiiiiiiiison läjän kurkkuja ja on paikka, missä niitä säilyttää. Ja pah...ihmiset kuulemma eivät enää säilö eikä kylmäkellareita tarvita, joten koko kellari purettiin ja tilalle tehtiin huone, jossa mm biljardipöytä jne :'(

Meillä talossa alakerta jossa ei lämmitystä ja talvellakin vaan +10-12,niin aattelin et jos siellä vois säilyttää.Vai onkohan liian lämmin?

Niin mut meillä on kylämäkellari,,eli sie teet (ihan niin paljon kuin haluat), sitten ne säilötään meidän kellariin ja mie lasten kanssa sitten syödään ne :p Eikö ois hyvä?

Mä rrrakastan säilömistä! Muhun iskee jokin vimma aina.

Mansikkahilloa teen, vielä toisenkin satsin.
Omenahilloa ja sosetta, omena-porkkanahilloa, tyrnihilloa ja hyytelöä, tyrni-omenahilloa, omena-kesäkurpitsahilloa.

Jotain tomaattihässäkkää tekis kanssa mieli tehdä.

Rparperisosetta ja mehua, viinimarjamehut nyt tietenkin ja mustaherukkahyytelöä- sitä on pakko olla lihan kanssa.

Kuivatan yrttejä ja nyt taidan kyllä hakea suolaheinää ja koivunlehtiä, vadelmanlehtiä yms kanssa teeksi ja viherjauheeksi. Saunan lauteilla vanhan sanomalehden päällä.

Nokkoset on jo pakkasessa.

Meillä talossa alakerta jossa ei lämmitystä ja talvellakin vaan +10-12,niin aattelin et jos siellä vois säilyttää.Vai onkohan liian lämmin?
Mulla on muistikuva, että noissa vanhoissa kylmäkellareissa lämpötila olisi ollut joku noin +10 astetta...ehkä +8..en muista tarkalleen. Kyllä mä uskaltaisin etikkasäilykkeet säilyttää tuossa lämpötilassa.

Meillä on säilytykseen vain jääkaappi ja sinne ei tietty kamalan paljon mahdu. Ulkovarastoissa on talvella sama lämpötila kuin ulkonakin eli pakkasen puolelle menee. Haluaisin kylmäkaapin, mutta eipä sellanen mun keittiööni mahdu :|

Alkuperäinen kirjoittaja vv:
Niin mut meillä on kylämäkellari,,eli sie teet (ihan niin paljon kuin haluat), sitten ne säilötään meidän kellariin ja mie lasten kanssa sitten syödään ne :p Eikö ois hyvä?
Muuten hyvä idea, mutta mä voisin kuitenkin talven aikana purkin tai pari sieltä hakea :D

Alkuperäinen kirjoittaja ainakin:
raparperi hilloketta ja chutney tyyppistä tuulista soosia.. kurrkuja, omppuhilloa, mansikkahilloa..
Onks sun raparperihilloke makea? Tai siis sellanen jälkiruokahilloke? Mietin, että tuliskohan raparperista ja chilistä hyvä lisuke liharuuille?

Alkuperäinen kirjoittaja ainakin:
raparperi hilloketta ja chutney tyyppistä tuulista soosia.. kurrkuja, omppuhilloa, mansikkahilloa..
Onks sun raparperihilloke makea? Tai siis sellanen jälkiruokahilloke? Mietin, että tuliskohan raparperista ja chilistä hyvä lisuke liharuuille?

joo siis raparperihilloke on enemmän makea, mustaherukkahyytelötyyppistä ja sitten teen tuota chutneytä, joka on tulinen versio. On oikein herkkua :)

Alkuperäinen kirjoittaja sama:
joo siis raparperihilloke on enemmän makea, mustaherukkahyytelötyyppistä ja sitten teen tuota chutneytä, joka on tulinen versio. On oikein herkkua :)
'
Hmm...sille voisi keksiä muitakin käyttötapoja kuin perinteiset. Kanaviilloki ja raparperihilloke..hmm... :p

Yhteistyössä