Aiotteko ottaa kausi+sikainfluenssapiikit syksyllä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lissu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

Lissu

Vieras
Mä otin muksuille viime talvena sikainfluenssapiikit ja kausi-influenssapiikin olen kanssa aina ottanut, kun isompi on astmaatikko. Mietin vaan että kun se piikki on kerran otettu, niin kannattaako ottaa nyt jatkossakin? Siis meneekö niin että jos siitä riskejä koituu, niin on jo koitunut, vai onko uudessa rokotteessa aina uudet riskit?

Mä uskon kyllä ottavani ne rokotteet, kun kerran riskiryhmään kuulutaan.

en aio enkä halua lapsillenikaan, muta teinit saa itte valita haluavatko ottaa. Nuormmat ei ota. ja mä en ota nyt, kun en viimeksikään ottanut. enkä saanut mitään hirmu flunssaa siltikään.
Mies varmaan ottaa kun kuuluu riskiryhmään

Alkuperäinen kirjoittaja Rollolainen:
en aio enkä halua lapsillenikaan, muta teinit saa itte valita haluavatko ottaa. Nuormmat ei ota. ja mä en ota nyt, kun en viimeksikään ottanut. enkä saanut mitään hirmu flunssaa siltikään.
Mies varmaan ottaa kun kuuluu riskiryhmään

En mäkään ole ikinä saanut influenssa vaikka en ole rokotuksia hakenut. :) Enkä varmaan hakisi lapsillekaan elleivät kuuluisi riskiryhmään astmansa vuoksi, kuten mieskin.

sikapiikkiä en enää ota!ei olisi pitänyt ikinä ottaa mutta tehtyä ei saa tekemättömäksi eikä siitä sen enempää.meidän perheessä 3 kuuluuu riskiryhmään ja siitä huolimatta en sitä enää ota.

Alkuperäinen kirjoittaja Kärppänä heinälatoon:
kausipiikin otan. :) (kausirokotteessa oleva sikainfluenssarokote on muuten eri kuin tuo, jota jaettiin pelkkänä sikarokotteena. ;))

Ai en tiennytkään että on eri tavaraa. :) Senkö pitäisi sitten olla ihan turvallinen ja testattu rokote?

Sikaflunssarokote on yhdistetty tai yhdistetään kausi-influenssarokotteen kans. Joten yhestä rokotteesta saatte molemmat.

Ite en ota, en ole koskaan ottanut enkä ole sairastellutkaan pientä flunssaa kummempia.

Alkuperäinen kirjoittaja Orion-:
Sikaflunssarokote on yhdistetty tai yhdistetään kausi-influenssarokotteen kans. Joten yhestä rokotteesta saatte molemmat.

Ite en ota, en ole koskaan ottanut enkä ole sairastellutkaan pientä flunssaa kummempia.

johtuu siitä että ympärilläsi on niin paljon rokotettuja ettet ole itse saanut tautia.

silloin kun ei ollut rokotteita, 40 % lapsista kuoli ennen viidettä ikävuottaan.

Mä aion ottaa ne jo siitäkin syystä, että epäilen tänä vuonna influenssan iskevän lujemmin kuin pitkään aikaan. Johtuen siitä että porukka on nyt niin rokotevastaista, että antaa taudin jyllätä ennemmin kuin menee piikille.

Alkuperäinen kirjoittaja Lissu:
kausipiikin otan. :) (kausirokotteessa oleva sikainfluenssarokote on muuten eri kuin tuo, jota jaettiin pelkkänä sikarokotteena. ;))

Ai en tiennytkään että on eri tavaraa. :) Senkö pitäisi sitten olla ihan turvallinen ja testattu rokote?

Kai juu, eri juttu se on joka tapauksessa. :) Itse asiassa en enää muista tarkalleen, mitä siitä luin, mutta ihan turvallisin mielin tuon aion ottaa. Tästä on muutama viikko, kun lehdissä oli siitä paljon juttua. Koen influenssariskin (tavallinen tai sika) haittavaikutuksineen itselläni kokemuksen perusteella joka tapauksessa suuremmaksi kuin mahdolliset rokotteen sivuvaikutukset.

sai molemmat rokotteen ja toinen kuuluu riskiryhmään, mut vanhempi sairasti sikainfluenssan silti. Rokote ei ehtinyt vaikuttaa... Riehui silloin meilläpäin voimakkaasti. Joten en ota. Toivon, ett esikoinen sai muutaman vuoden suojan sairastamalla sen (oli muuten aivan järkky ja kesti kauan. Lapsemme ei ole koskaan ollut niin sairas) ja kuopus toivottavasti välttyy. Meillä vanhemmista ei kumpikaan sairastunut siihen, vaikka meitä ei oltu rokotettu, kun lapsemme sairasti. Minä otin sitten myöhemmin sen, eikä mitään sivuoireita tullut ja mies ei ottanut ollenkaan, koska oli sitä mieltä, ett olis jo esikoiselta tarttunut meille!

Alkuperäinen kirjoittaja Lissu:

Kai juu, eri juttu se on joka tapauksessa. :) Itse asiassa en enää muista tarkalleen, mitä siitä luin, mutta ihan turvallisin mielin tuona aion ottaa. Tästä on muutama viikko, kun lehdissä oli siitä paljon juttua. Koen influenssariskin (tavallinen tai sika) haittavaikutuksineen itselläni kokemuksen perusteella joka tapauksessa suuremmaksi kuin mahdolliset rokotteen sivuvaikutukset.

Sama täällä, mä luulen että tauti iskisi meille niin pahana että parempi ottaa piikki, vaikka siihenkin riskejä liittyisi.

Alkuperäinen kirjoittaja meillä:
sai molemmat rokotteen ja toinen kuuluu riskiryhmään, mut vanhempi sairasti sikainfluenssan silti. Rokote ei ehtinyt vaikuttaa... Riehui silloin meilläpäin voimakkaasti. Joten en ota. Toivon, ett esikoinen sai muutaman vuoden suojan sairastamalla sen (oli muuten aivan järkky ja kesti kauan. Lapsemme ei ole koskaan ollut niin sairas) ja kuopus toivottavasti välttyy. Meillä vanhemmista ei kumpikaan sairastunut siihen, vaikka meitä ei oltu rokotettu, kun lapsemme sairasti. Minä otin sitten myöhemmin sen, eikä mitään sivuoireita tullut ja mies ei ottanut ollenkaan, koska oli sitä mieltä, ett olis jo esikoiselta tarttunut meille!

Mä uskon kyllä että ainakin taudin sairastanut on ihan turvassa taudilta jatkossa. :)

Lissu: sitä mäkin toivon! :) Esikoinen aloitti just koulun ja siellä nyt varmasti syksyn aikana kaikki mahdollinen riehuu, kuopus on vielä mun kanssa kotona! Mut ei se sitä tarkoita, etteikö sitä sais. :/

Yhteistyössä