Aiotko kustantaa lapsillesi ajokortin, avustaa opinnoissa ja itsenäistymisessä?

  • Viestiketjun aloittaja "minä"
  • Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";23668847]Mitähän lakia se MLL tekee tai edes velvoitteita esittää vanhemmille? Eiköhän halukkaat auta ja ne jotka ei halua, eivät auta.[/QUOTE]

Vanhemmat vastaavat lapsen koulutuksesta aiheutuvista kustannuksista myös sen jälkeen, kun lapsi on täyttänyt kahdeksantoista vuotta, mikäli se harkitaan kohtuulliseksi. Tällöin otetaan erityisesti huomioon lapsen taipumukset, koulutuksen kestoaika, siitä aiheutuvien kustannusten määrä sekä lapsen mahdollisuudet koulutuksen päätyttyä itse vastata koulutuksestaan aiheutuneista kustannuksista.

FINLEX

Noh, kelpaako rouvalle lakipykälä?
 
"Mamma"
[QUOTE="vieras";23668684]Ilman muuta avustan varojeni mukaan kaikkia lapsia. Laitan ainakin ruokapakettia kainaloon jos ei muuta. Järkevää tietty pitää olla eli huvitukset saa itse kustantaa.[/QUOTE]

Näin myös meillä. Yksi tyttäristä tuli juuri au pair hommista ulkomailla, ja on kesätöissä, mutta asuu vielä kotona. Asua saa ilmaiseksi, saa säästää tilinsä opiskeluja varten, mutta auttaa sitten ruuanlaitossa, siivouksessa yms. kotitöissä. Ja huvituksensa ja puhelimensa maksaa itse.
Ajokortti on hänelle kustannettu, samoin tullaan tekemään muiden lasten kohdalla.
 
Yksi lapsi on opiskelemassa, ja missään tapauksessa en pystyisi ajokorttia kustantamaan, enpä edes mopokorttia. Lähes ainoa, mitä voin tehdä (kotona vielä kolme nuorempaa sisarusta), on antaa ruokaa mukaan hänen kotona käydessään tai ostaa ruokaa heillä käydessäni (kumpaakin tapahtuu harvoin, kun välillä on useamman tunnin kallis matka). Lapsen muuttaessa kotoa annoin mukaan astioita, liinavaatteita ym. Henkistä tukea annan etupäässä puhelimitse - lapsi soittaa edelleen usein jutellakseen ihan arkipäiväisistä asioista.

Kotiäitiys - elämänura ja elämäntapa!
Kotona
 

Yhteistyössä