Aion tarjota samppanjaa ristiäisissä - anoppi ei pidä ajatuksesta.

  • Viestiketjun aloittaja meri.
  • Ensimmäinen viesti
meri.
Muuten hyvä, mutta tekisin maljojen nostelusta semmoisen, että siihen voi osallistua tai sitten jättäytyä nätisti pois. Ettei pakoteta ketää maljoja nostelemaan, jos ei halua.
Tiedän raittiin alkoholistin läheisenä, että se on inhottava tilanne alkoholistille, kun työnnetään lasia käteen "joo, tää on alkoholitonta". UUTINEN: Onko yllätys, jos se alkoholisti ei todellakaan halua osallistua mihinkään rituaaleihin, jotka sisältää alkoholinjuomista. Vastustaa siis sitä kippaamisen kulttuuria.
Ja jos on mukana alkoholisti, joka ei ole raitis, niin joko pyytäisin heidät paikalle puolta tuntia myöhemmin kuin muut, jotta kuohuvat ehditään kipata ennen heidän saapumistaan tai sitten kaikki joisivat alkoholitonta vaihtoehtoa. Se on mielenkiintoinen tilanne, kun alkkikselta kysyy "alkoholitonta vai prosentillista?"

Hieman myötäntuntoa vain, sitä alkoholistin vaimoa, anoppia kohtaan!
Olisiko appivanhempien pitänyt saapua hääjuhlaammekin puolta tuntia myöhemmin kuin muiden? :) Hei nyt hiukan valoja päälle!

Kenellekään ei tulla tyrkyttämään mitään ja esim. autoilijoille, lapsille ym. on tarjolla kyllä ihan se alkoton versio.

Myötätuntoa löytyy varmasti, mutta ei niin paljoa että luopuisin juhlallisesta tavasta sen vuoksi ettei joku ole hallinnut muinoin alkoholinkäyttöään.
 
Siis kai teillä on alkoholiton vaihtoehtokin. Meillä aina ollut pommacia, mitä useampikin haluaa. Ovat esim. autolla liikenteessä. Ei siinä minkään entisen alkoholistin luulisi kärsivän mitenkään.
Ja on meillä joissain juhlissa muutakin alkoholia nautittu. Eikä mitään haittaa ole ollut fiksujen ihmisten kesken. Saattaa jopa sopivasti vapauttaa tunnelmaa, jos toisille vieraita ihmisiä kutsuilla. ...juu ja anopilta ei olla kysytty lupaa. Heh, voisikin tosiaan olla eri mieltä.
 
-
Alkuperäinen kirjoittaja minäminäminämaailmannapa;25735973:
tää on niiin tätä...ei kait mun vaan tartte koskaan huomioida toisia missään asioissa... kun mä ite ITE haluun.

Vaikka minusta olisi kuinka kiva viettää saunailtaa olutta siemaillen tai nostella niitä maljoja, niin mä olen AINA valmis huomioimaan sen ketä kyseiseen juhlaan on tulossa. Näin ollen jos paikalla on alkoholisteja niin alkon tarjoilu jäisi joko kokonaan pois kuvioista tai vaihtuisi alkottomaan.

Tiedätkö että hyviä kuohuja saa myös ihan alkottomana versiona...
Ompa jännä ajattelutapa... mun mielestä niitä alkoholisteja ryömii joka kolosta, enkä todellakaan ota tarjoiluja miettiessä onko joku alkoholisti vai ei. Itseppähän on ongelmansa aiheuttanut, joten jos ei pysty olemaan ottamatta kuppia, niin ei mun ainakaan tarvi niitä paapoa. Aikuinen ihminen on AINA vastuussa omista teoistaan ja toimistaan. Alkoholisti juo, jos on juodakseen. Asianhan vois ajatella niinkin, että kauppiaat on ihan perseestä, kun kaupassa myydään olutta. Miten ihmeessä alkoholisti voi käydä ruokakaupassakaan???
Mä olen niiiiiiiiin kyllästynyt tähän suomalaisten paapomiskulttuuriin ja eritoten siihen, että jos joku ottaa pisarankiin alkoholia, niin sehän on sitten ilmiselvä alkohlisti.
 
"vieras"
Täällä ilmenevien joidenkin mielipiteiden mukaan ei sitten pitäisi pitää ristiäisiä ollenkaan, koska joku lapsettomuudesta kärsivä voisi vaikka loukkaantua kun toiset saa lapsia ja me ei saada. Hei haloo ihmiset. Ei se shampanjalasillinen ole ristiäisissä sen kummempi kuin mitä häissäkään. Häissä tosin sitä juodaan enemmän kuin mitä ristiäisissä just se yksi lasillinen.
 
meri.
no muistathan sitte jättää huomioitta myös sen erikoisruokavaliota noudattavan, laktoosi-intoleranteille vaan tavan kermakakkua tarjolle, ja keliaakikko olkoon kuivin suin. Eihän sen tarjoilun ole tarkoitus miellyttää kuin sinua.
Ilman muuta, tietysti toimin tällä tavalla! Muistathan sinäkin säilyttää natkun ja moukkamaisen tyylisi, älä luovuta kun olen noin hienon tyylin onnistunut oppimaan ;)
 
meri.
Ompa jännä ajattelutapa... mun mielestä niitä alkoholisteja ryömii joka kolosta, enkä todellakaan ota tarjoiluja miettiessä onko joku alkoholisti vai ei. Itseppähän on ongelmansa aiheuttanut, joten jos ei pysty olemaan ottamatta kuppia, niin ei mun ainakaan tarvi niitä paapoa. Aikuinen ihminen on AINA vastuussa omista teoistaan ja toimistaan. Alkoholisti juo, jos on juodakseen. Asianhan vois ajatella niinkin, että kauppiaat on ihan perseestä, kun kaupassa myydään olutta. Miten ihmeessä alkoholisti voi käydä ruokakaupassakaan???
Mä olen niiiiiiiiin kyllästynyt tähän suomalaisten paapomiskulttuuriin ja eritoten siihen, että jos joku ottaa pisarankiin alkoholia, niin sehän on sitten ilmiselvä alkohlisti.
Olen samoilla linjoilla. Plus mielestäni kommentin kirjoittaja vaikuttaa klassiselta kynnysmatolta. Kaikessa pitää unohtaa itsensä ja sallia kävely itsensä yli. Ikävä kyllä lapset oppivat juuri sen ja kopioivat äidin alistumisen. Siinä samalla tekee kaikille karhunpalveluksen.
 
"mamma"
Meillä oli esikoisen ristiäisissä pullo kuoharia, jota kilisteltiin hyvin epävirallisesti. Miehen vanhemmat eivät käytä alkoholia, joten en halunnut siitä mitään virallista numeroa. Edes pommacin kanssa. Tulevat kuopuksen ristiäiset taitaa hoitua ihan ilman kuoharia.
 
Mä olisin halunnut kohottaa maljat vauvan kasteen kunniaksi, mutta meillä suvussa (osallistuivat juhliin) niin monta alkoholistia, että päätin suosiolla jättää pois. Olisivat vain saaneet siitä maljasta nosteen ja sitten hilluneet seuraavat pari viikkoa ja heidän läheisensä kärsineet siitä.
 
"vieras"
Olisiko appivanhempien pitänyt saapua hääjuhlaammekin puolta tuntia myöhemmin kuin muiden? :) Hei nyt hiukan valoja päälle!

Kenellekään ei tulla tyrkyttämään mitään ja esim. autoilijoille, lapsille ym. on tarjolla kyllä ihan se alkoton versio.

Myötätuntoa löytyy varmasti, mutta ei niin paljoa että luopuisin juhlallisesta tavasta sen vuoksi ettei joku ole hallinnut muinoin alkoholinkäyttöään.
hei meri.

Minusta ihan loistavan kuuloista ja kyseessähän on todella hieno ja juhlava hetki. On hienoa että kastejuhlaa aletaan pikkuhiljaa arvostamaan oikeana juhlana, eikä pelkkänä pakollisena mehukesteinä.
 
virhe
Voin kertoa, että teit suuren virheen kertoessasi aikeistasi täällä. Mutta minusta tuo samppanjatarjoilu kuulostaa ihan hyvältä ja normaalilta, kyllä mekin tarjosimme kuoharia lapsemme nimiäisissä. Ruoan kanssa oli viinilasilliset. Mutta meille alkoholi ei olekaan mikään peikko ja kaikki osaavat käyttää sitä, se on seurustelujuoma, jota voi ottaa kohtuudella. Hyvän ruoan seurana kuuluu mielestäni asiaan:)

Mutta suomessa ja tällä palstalla usein huomaa, että alkoholi kuuluu vain humalan juomiseen, sen arvoa hyvän ruoan tai juhlistamisen yhteydessä ei ymmärretä, siitähän katsos juodaan vain kännit. Se on joko tai, ei oteta yhtään tai sitten ördätään, ja useammalla on niitä alkoholisteja suvussa tai mies on viinaan menevä. Se on harmillista, mutta me jotkut osaamme käyttääkin sitä alkoholia.
 
La Paset
Ristiäisissä ei ole etikettivirhe juoda lasillista kuohuvaa, itse asiassa, se on hyvinkin yleistä. Kun kastetoimitus on suoritettu, sopii juoda malja lapsen onneksi. Fiksu isäntäperhe varaa myös alkoholitonta juomaa.
 
"..."
En ymmärrä, mikä ongelma tuossa on. Meillä ainakin tarjottiin nimen kunniaksi lasilliset kuohuvaa, ja jos anoppi ei olisi jostain syystä ajatuksesta pitänyt, hän olisi voinut valita sen alkoholittoman vaihtoehdon.
 
"Harmaana"
Aika "hauskoja" vastauksia osa. Mä olen itse raitistunut alkoholisti, mutta en näe tuossa mitään väärää, että lasillisella kuohuvaa juhlistetaan tilaisuutta. Ja varmaan teillä on tarjolla myös alkoholiton versio?
 
Mikä tuo ongelma on? Ihan normaalia ainakin meidän lähipiirissä. Esikoisen ristiäisissä tarjosimme yhdet lasit aitoa sampanjaa. Meille se toi juhlavuutta tapahtumaan joka oli ainutlaatuinen.

JOidenkin mielestä ristiäisiin kuuluu varmaan eri asioita mutta kukin tavallaan. Ei mielestäni ole mitenkään etikettivirhe. Tyypilistä puhetta ihmisiltä jotka ei pysty hyväksymään pientäkään alkoholin käyttöä. Puhumattakaan lasten lähellä, herre gud.
 
"..."
Muuten hyvä, mutta tekisin maljojen nostelusta semmoisen, että siihen voi osallistua tai sitten jättäytyä nätisti pois. Ettei pakoteta ketää maljoja nostelemaan, jos ei halua.
Tiedän raittiin alkoholistin läheisenä, että se on inhottava tilanne alkoholistille, kun työnnetään lasia käteen "joo, tää on alkoholitonta". UUTINEN: Onko yllätys, jos se alkoholisti ei todellakaan halua osallistua mihinkään rituaaleihin, jotka sisältää alkoholinjuomista. Vastustaa siis sitä kippaamisen kulttuuria.
Ja jos on mukana alkoholisti, joka ei ole raitis, niin joko pyytäisin heidät paikalle puolta tuntia myöhemmin kuin muut, jotta kuohuvat ehditään kipata ennen heidän saapumistaan tai sitten kaikki joisivat alkoholitonta vaihtoehtoa. Se on mielenkiintoinen tilanne, kun alkkikselta kysyy "alkoholitonta vai prosentillista?"

Hieman myötäntuntoa vain, sitä alkoholistin vaimoa, anoppia kohtaan !
MISSÄ TE OIKEIN ASUTTE???? Maljojen nostaminen on normaali juhlien käytäntö, en tajua ,miksi jonkun pitäisi jäädä siitä pois.

Jos on ihan rappioalkoholisti, niin jääköön kotiin, jos ei osaa sen vertaa käyttäytyä.
 
Muuten hyvä, mutta tekisin maljojen nostelusta semmoisen, että siihen voi osallistua tai sitten jättäytyä nätisti pois. Ettei pakoteta ketää maljoja nostelemaan, jos ei halua.
Tiedän raittiin alkoholistin läheisenä, että se on inhottava tilanne alkoholistille, kun työnnetään lasia käteen "joo, tää on alkoholitonta". UUTINEN: Onko yllätys, jos se alkoholisti ei todellakaan halua osallistua mihinkään rituaaleihin, jotka sisältää alkoholinjuomista. Vastustaa siis sitä kippaamisen kulttuuria.
Ja jos on mukana alkoholisti, joka ei ole raitis, niin joko pyytäisin heidät paikalle puolta tuntia myöhemmin kuin muut, jotta kuohuvat ehditään kipata ennen heidän saapumistaan tai sitten kaikki joisivat alkoholitonta vaihtoehtoa. Se on mielenkiintoinen tilanne, kun alkkikselta kysyy "alkoholitonta vai prosentillista?"

Hieman myötäntuntoa vain, sitä alkoholistin vaimoa, anoppia kohtaan!
Yksi lasi kuohuvaa ei voi aiheuttaa maata järisyttävää alkoholistille. Jos näin tekee niin kehottaisin jättäytymään pois elämän karkeloista. Mulla on lähipiirissä alkoholisteja ja kukaan ei nostaisi tuollaisesta ongelmaa. Taitaa olla käsittelemättömiä asioita siellä suunnalla. Ihan naurettavaa pyytää erikoisjärjestelyjä heille. Se kellä se ongelma on jättäytyköön itse pois. Tuossa oikein tehdää siitä alkoholista joku ongelma!
 
  • Tykkää
Reactions: moekoe
[QUOTE="...";25736844]MISSÄ TE OIKEIN ASUTTE???? Maljojen nostaminen on normaali juhlien käytäntö, en tajua ,miksi jonkun pitäisi jäädä siitä pois.

Jos on ihan rappioalkoholisti, niin jääköön kotiin, jos ei osaa sen vertaa käyttäytyä.[/QUOTE]

Joo en tajua kanssa. Tottakai juhlistetaan uutta nimeä kuohuvalla! (Ja tottakai alkoholiton vaihtoehto autoilijoille, lapsille ja vaikka niille alkoholisteille... Ristiäisten tyyppisessä juhlassa, joka on päiväsaikaan eikä kestä kuin muutaman tunnin moni tulee paikalle autolla eikä porukasta erotu ollenkaan ottamalla sen Pommaclasillisen).
Mun mielestä hyvin outoa, jos anoppi tästä ottaa herneen nenään. Mielipiteensä saa toki sanoa, mutta teet niin kuin sinä haluat.
 
  • Tykkää
Reactions: Millenia
"harmaa"
En ymmärrä että ristiäisissäkin pitää jos sitä viinaa läträtä, tai shamppanjaa tai suomennos kuohuviiniä.
Leikitään niin muka kansainvälisiä että otetaas vähän ristiäisten kunniaksi ja ollaan niin olevinaan,totuus kuitenkin että etsitään vaan "hyvä" syy saada taas ottaa alkoa.
Miksi ei muka ilman alkoa voi juhlia, ainiin sen takia kun se on niin muka kansainvälistä ja niin hienoo.
Eikö jo riitä että sitä vedetään ylppäreissä kihlajaisissa kun sitten auton takakontista juntti tyylillä siellä häissä.
Muutakaa venäjälle kun haluatte niin "juhlistaa" siellä vedetään vodkaa joka juhlaan,oli sitten ristiäiset tai hautajaiset.
Kas kun ette vielä keksi sitä että jätetään se lapsi niistä ristiäisistä pois (kuten häistäkin) että saadaan rauhassa vetää pää täyteen,eikun nostaa maljaa..hikk otetaas vielä hikk yhret.
Sori vaan mutta ristiäisissä ei ole tarkoitus nostella kuohuviinejä kuin konjakkeja kahvin kanssakaan, ristiäiset on lapsen ensimmäinen juhla.
Jossa siis lapsi pitäisi olla pääosassa, toki en yhtään yllättynyt jos kohta tippuu postilaatikoista ei lapsia juhliin k18 ristiäiset
 
Mä olen alkoholikriittinen ihminen, mutta en näe mitään vikaa ainutlaatuisen hetken kunnioittamisella lasillisella shampanjaa (tai hyvää kuohuviiniä, halvat piknikeille).

Alkoholin nauttiminen ja pää jäässä örveltäminen on kaksi täysin eri asiaa.
 
iX
[QUOTE="harmaa";25736954]En ymmärrä että ristiäisissäkin pitää jos sitä viinaa läträtä, tai shamppanjaa tai suomennos kuohuviiniä.[/QUOTE]

Onnittelumalja = viinaa läträtä. :-D :-D :-D

Kiristä nyt vielä vähän nutturaa.
 
  • Tykkää
Reactions: Millenia
Voi helvetti sentään, että lapsesta tulee alkoholisti jos tippa kuohuvaa koskettaa päälakea :LOL:
Et voi olla tosissas!!

Meillä juotiin konjakit kahvin kanssa molempien ristiäisissä. Meillä se nyt vaan kuuluu juhlahetkeen.
Ei se pieni hömpsy konua mitään ryyppäämistä ole. Hyvänen aika sentään..

Ap voit hyvin tarjota kuohuvaa vieraille, ei se ole anopin määräntävallassa. Eikä se todellakaan ole mitään erikoisen omituista.

KENENKÄÄN ei ole pakko sitä maljaa juoda. Ei autoilijoiden, ei raskaana olevien, eikä alkoholistien.
Luulin että jokainen tuon älyää sanomattakin, mutta onpahan nyt lisätty niin ei kenenkään tarvi ajatella että mun mielestä se malja on pakosti juotava kun kerta tarjolla on.
 
Viimeksi muokattu:
Maljat kehiin vain! :) Mikäs sen mukavampi tapa juhlistaa tilaisuutta.

En ymmärrä toisten huolta paikalla mahdollisesti olevista alkoholisteista. Jokainen meistä on kuitenkin loppuviimein vastuussa itsestään, ja tekee itse sen valinnan Pommacin ja kuohuviinin välillä. Itse en suostuisi rajoittamaan tarjoiluitani toisten rajoitteiden takia; jos tarjolla on alkoholiton, se riittää, samoin kuin riittää se gluteeniton tai laktoositon niiden tarvitsijoille.

Enkä ole tavannut yhtään täysraitista ihmistä, joka ottaisi itseensä juhlissa nautituista alkoholipitoisista onnittelumaljoista (varmaan sellaisiakin mielensäpahoittajia on olemassa). Ja jos juomaa on tarjolla vain se yksi lasillinen per nuppi, tuskin ristiäisistä kovin rymyjuhlia edes pääsee syntymään :D.
 

Yhteistyössä