Aion synnyttää ilman kipua

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "aloittaja"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";27806745]Juup, eikä kukaan voi todistaa että synnyttäjä valehtelee vaikka näin hän selkeästi tekee jos väittää, ettei missään vaiheessa synnytystä koe minkäännäköistä kipua.

Minäkin ajattelin synnyttää esikkoni lentämällä samantien ympäri kaupunkia, mutta huomasin siinä synnytystilanteessa, ettei se oikein onnistunutkaan... :laugh:[/QUOTE]

Eli sun mielestä kivuton synnyttäminen on verrattavissa lentämällä synnyttämiseen? Ja että jos sinä olet tuntenut kipua synnytyksessä, se automaattisesti tarkoittaa että kaikki muutkin tuntevat?

Ei kai tää mikään kilpailu ole. Jokainen on oman synnytyksensä asiantuntija ja sillä sipuli.

[QUOTE="Jenis";27820157]Eli sun mielestä kivuton synnyttäminen on verrattavissa lentämällä synnyttämiseen? Ja että jos sinä olet tuntenut kipua synnytyksessä, se automaattisesti tarkoittaa että kaikki muutkin tuntevat?

Ei kai tää mikään kilpailu ole. Jokainen on oman synnytyksensä asiantuntija ja sillä sipuli.[/QUOTE]

Ei ole kilpailu, ei. Mutta jos ei kärsi äärimmäisen harvinaisesta sairaudesta, jossa ei oikeasti pysty kokemaan minkäänlaista kipua, niin täysin kivuton synnyttäminen ilman lääkkeitä ei ole mahdollista :)

Ja se on fakta.

Joo, vähän provo tuo otsikko. Ehkä "aion synnyttää ilmaan KOVAA kipua" olisi ollut oikeampi (mutta silloin tuskin kovin moni olisi avannut koko ketjua)

Mutta nyt on sitten synnytetty ja täytyy sanoa että erittäin positiivinen kokemus :) Rentoutustekniikat riittivät hyvin kivunlievitykseksi. Synnytys kesti kokonaisuudessaan n. 5 tuntia. Yllättävää oli että jouduin aika nopeasti siirtymään pintahengitykseen (2 tunnin jälkeen). Ihan avautumisvaiheen loppuvaiheessa en enää pystynyt rentouttaa kehoa kokonaan ja silloin tunsin kyllä jonkin verran kipua mutta ihan siedettäviä ne supistukset kuitenkin oli. Kyse oli kuitenkin vain muutamasta supistuksesta ja sitten alkoikin jo ponnistusvaihe. Ponnistusvaihe oli ohi ihan muutamassa minuutissa ja ponnistustekniikka toimi täydellisesti, ei tullut yhtään repeämääkään. Vointi synnytyksen jälkeen oli erinomainen.

Tuota pintahengitystä olisin voinut harjoitella enemmän. Jotenkin en pystynyt rentouttaa kehoa kun hengitin pintahengystä ulos suun kautta, vaan sekä ulos että sisäänhengitys nenän kautta toimi paremmin ja sitä olin harjoitellut vähemmän.

No, ilman mitään kipua? Tuskin, mutta ilman lääkkeellisiä kivunlievityksiä niin ihan "helppo" homma. Mulla ei ollut mitään puhuiä aikomuksia synnyttää ilman kivunlievitystä, mutta toisin kävi, molemmilla kerroilla. Esikoisen kanssa, kun alkoi tuntua siltä että joku lääke olisi kiva, niin paikat jo auki ja hommiin. Kuopuksen kanssa olisin riemusta kiljuen ottanut mitä tahansa, jo kotona sen verran rytinällä ja kipeesti alkoi. No, sairaalassa 9min sisäänkirjautumisen jälkeen oli poika maailmassa, joten enpä saanut silloinkaan mitään.

Synnytin lähes kivuttomasti. Sain niin paljon epiduraalia, etten tuntenut mitään. Oikein hyvä aine, varsinkin jos ottaa sen niin aikaisin kuin mahdollista ja lisätään kesken kaiken.

[QUOTE="vieras";27820176]Ei ole kilpailu, ei. Mutta jos ei kärsi äärimmäisen harvinaisesta sairaudesta, jossa ei oikeasti pysty kokemaan minkäänlaista kipua, niin täysin kivuton synnyttäminen ilman lääkkeitä ei ole mahdollista :)

Ja se on fakta.[/QUOTE]

Höpsis. Kivun tunne on aika lailla subjektiivinen asia eikä mikään "fakta",

[QUOTE="Jenis";27913252]Höpsis. Kivun tunne on aika lailla subjektiivinen asia eikä mikään "fakta",[/QUOTE]

Ja jokainen nainen, jolla ei sitä tuntopuutossairautta ole, kokee synnyttämisessä kipua. Ihan turha änkyttää mitään muuta.

[QUOTE="Jenis";27913252]Höpsis. Kivun tunne on aika lailla subjektiivinen asia eikä mikään "fakta",[/QUOTE]

Jos ei tunne kipua niin se todellakin on fakta. Mutta ei subjektiivinen asia välttämättä (jos ei tunne niin ei tunne....). Mutta onnea kaikille jotka helpolla pääsee.

No jaa, ei tää ihan noin yksinkertainen asia ole. Kaikki, joilla ei ole kongenitaalista analgesia kyllä tuntevat kipua. Mutta kipukynnys on tietysti ihmisillä erilainen ja tähän vaikuttaa mm. sukupuoli ja rotu. voisin kuvitella, että tietyt tilanteet ovat kivuliaita kaikille, toisille enemmän ja toisille vähemmän, mutta en kovin hevillä usko, että olisi rentoutumistekniikoiden tms. avulla mahdollista olla tuntematta kipua kun esimerkiksi käsi hakataan kirveellä irti.

[QUOTE="Auts";27807478]Täytyy sanoa, että tämän ketjun luettuani en suostu synnyttämään muulla kuin sektiolla. Minä en tohon kidutukseen oman synnytykseni kohdalla suostu.[/QUOTE]

Tämä kyllä kerrotaan sektioon valmistautuessa. Sektion jälkeinen kohdun painelu (jota tehtiin mulle pitkin päivää ja vielä seuraavana päivänäkin) on ehdottomasti helvetillisin kipu, jonka olen tuntenut elämässäni.

En usko alatiesynnytyksen olevan helpompi vaihtoehto, mutta luonnollisempi. Ja siksi haluan pukata tämän seuraavan alakautta.

[QUOTE="hehe";27913662]Söpöjä nää ensisynnyttäjät. :D[/QUOTE]

Eiköhän suurin osa meistä ole jo synnyttänyt kerran tai pari, ap ja minä ainakin. Kun tietää, millaista se on, pystyy miettimään keinoja tilanteen hallitsemiseen.

Tai siis olin ensisynnyttäjä, ja en tuntenut lähes lainkaan kipua, ainoastaan painetta ja kutinaa. Loppuvaiheessa kirvelyä, ei repemiä, vain pari pintanaarmua. Ja siis ei mitään lääkkeellistä kivunlievitystä, eikä mitään muitakaan troppeja. Hieronta, lämpö, vesi ja tens -laite apuna sekä hengitys- ja ponnistustekniikka hallussa. Synnytys oli lähes kivuton, mutta ei suinkaan helppo!

Tää on mielenkiintoinen ja lohduttavakin ketju näin tulevalle ensisynnyttäjälle.
Minä kuulun siihen ryhmään, joka on pelännyt synnytystä ja ahdistunut ajatuksestakin jo ennen raskautta. Ehkä jossain määrin jopa niin, että se on siirtänyt yritystä. Olin aiemmin varma, että haluan sektion (siis ennen raskautta), mutta nyt olen lukenut siitäkin niin kauheita juttuja täältä, että haluaisin perua koko synnytyksen... joo, varsin hyvin tiedän että kuka leikkiin lähtee se leikin kestäköön ja kymmenen muuta kliseetä perään plapla. Kaikesta huolimatta minusta on lohduttavaa lukea synnytyksistä, joissa kaikki on mennyt hyvin ja lapsi on saatu terveenä maailmaan, ilman että äiti makaa repeytyneenä, vuotavana raatona imukuppisynnytyksen jäljiltä :O Minä olen kuitenkin pessimisti ja ihan varma, että mulla menee kaikki just sen pahimman kaavan mukaan.... mutta toivottavasti ainakin lapsi syntyy terveenä ilman happivajeita tai muuta. En ole ikinä uskonut että sellaista kuin kivuton synnytys on olemassa muuta kuin täysnukutuksessa, mutta kiitos vaan kannustuksesta teille, joiden mielestä ensisynnyttäjän ajatukset on jotenkin liian ruusuisia.

Yhteistyössä