ainahan lihavuus/laihuus on kiinni siitä mitä syö,vai onko?

• Viestiketjun aloittaja mam
  • Ensimmäinen viesti
mam
itse painan 49kg ,syön joka päivä 2lämmintä ruokaa+aamu/iltapalan, ja joka päivä suklaata/jäätelöä tai pullaa(kun lapset on mennyt nukkumaan) +sokeri teetä+sokeri limppaa , että jos lihavuus on pelkästään kiinni ruokatottumuksista niin eikös minun pitäisi sitten olla pulska?

Toiset on ns.läpipaskoja, niihin ei vaan tartu..Mun mies on sellanen, voi syödä mitä vaan eikä missään näy, ite oon kans aika pitkälti ollu sellanen ettei mun ruokatottumuksien perusteella voi sanoa et ne on se syy hoikkuuteen.. :p

Tuulis
Mä en kyllä usko että se on aivan täysin kiinni siitä mitä syö jne. Toiset vaan omaa sellaset geenit et lihoo helpommin.
Minä oon lapsesta asti ollu pullukka, vaikka kait oon samoja ruokia syöny ku mun sisarukset. Mun sisaruksista 2 on sellasia, että ne voi syödä ihan mitä vaan ja miten paljon vaan, mutteivät liho ja 3meistä sitten joutuu tekemään töitä lihomisen estämiseksi.:/

No joo. Monestihan syytetään esim lääkitystä mutta montako kaloria yks pilleri sisältää? ;) Ja toisethan ei liho vaik söis kolme täytekakkua .. mutta mutta.. sitä ilmiötä kutsutaankin sit bulimiaksi :p

Ego
Ap kuuluu siihen jengiin joka ei liho sitten millään. :eek: Mun mies vetää kaikkee namii ja potaskaa pitkin päivää ja ei liho kirveelläkään. Mun taas ei tarvi kun katsoa viineriin, niin läjähtää kilo heti plakkariin :ashamed:
Geenit on yksi joka vaikuttaa mutta esim.toiset voi lihoo jos kilpirauhasessa häikkää. Tai sitten laihtua. Tää yksi esimerkki vaan.

Ymm
On se paljon geeneistäkin kiinni. Itse syön kuin sika, enkä ole lihava. Perheessä meillä on selvästi helpommin lihovia osa lapsista, eli samoilla eväillä ovat muiden kanssa, mutta ovat ehkä hieman pullukoitakin. Ei kuitenkaan ollenkaan lihavia. Toiset lapset taas ovat painokäyrien mukaan liian laihoja.

Aikuisella kait on olennaista kuitenkin pitää se syödyn ruuan määrä tasapainossa kulutuksen kanssa, jos ei halua olla lihava. Toisilla se on vaan varmasti vaikeampaa kuin toisilla.

Katriina _
On se kiinni syömisestä, mutta esim. monella PCO-potilaalla vaikka söisi näennäisesti kuinka terveellisesti, se paino vaan nousee ja painonpudotus on hankalaa. Mutta siinäkin kohtaa pätee se, että paino on kiinni siitä mitä syö - tätä potevan pitää vaan syödä erityisruokavaliota ja olla erityisen tarkka.

joo
Aineenvaihdunta ja geenit jne. Itse olen samanlainen.

MUTTA: AP: Miten pitkä olet? Oletko kovin hoikka? Pieni paino VOI olla oire myös kilpirauhastoiminnan häiriöstä! Mun yksi sukulainen aina ollut hoikka ja äskettäin, kun ikää 50v. todettiin kilpirauhashäiriö. En muista onko kyse liika- vai vajaatoiminnasta. Kehotti minuakin tutkituttamaan asian. Varmaan pitäisi.

Niikka
Mä olin just samanlainen kuin ap, mutta kun kolmekymppiä tuli mittariin alkoi pikkuhiljaa tulemaan kiloja. Joten ikäkin on yksi tekijä, nuorena aineenvaihdunta on vilkkaampaa.

argh
Mitenkäs tuo mahtaneekaan mennä sitten, jos ihminen syö n 1000 kaloria päivässä, liikkuu säännöllisesti ja lihoo? Kun ei sitä vallan syömättäkään oikein voi olla. Jokunen toinen vastaavasti lappoo napaansa ruokaa noin 2000 kalorin edestä eikä tule kiloakaan lisää. Että ei todellakaan ole aina kiinni syömisestä.

vieras
Elikkäs olen syönyt väärin, koska painoa kertyy. Aamusin ruisleipää ja mm. iltapalaksi mansikoita. Yksi lämmin ruoka päivässä. Ei mitään roskaruokaa...

Minulla vain sokerit reagoivat mm. ruisleipään, mansikoihin, herneisiin, perunaan... Joten ei se lihavuus aina ole kiinni siitä, että syö epätervellisesti, ihminen voi tietämättään syödä omalle keholleen väärällä tavalla.

Geeniperimä, ikä, aineenvaihdunta, kilpirauhanen, nuoruuden jojoilut/syömishäiriöt on ainakin tekijöitä jotka vaikuttaa eittämättä painoon ja sen nousuun/putoamiseen. Pitkään pysyminen tietyssä painossa avittaa ehkäisemään pienet painonheilahtelut, kroppa pyrkii pysymään "tasapainossa".

Ego
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Elikkäs olen syönyt väärin, koska painoa kertyy. Aamusin ruisleipää ja mm. iltapalaksi mansikoita. Yksi lämmin ruoka päivässä. Ei mitään roskaruokaa...

Minulla vain sokerit reagoivat mm. ruisleipään, mansikoihin, herneisiin, perunaan... Joten ei se lihavuus aina ole kiinni siitä, että syö epätervellisesti, ihminen voi tietämättään syödä omalle keholleen väärällä tavalla.
Hyvä pointti.Mulla reagoi kroppa kaurapuuroon ja joudun syömänn sitä tosi vähän ja lisänä ei saa olla esim ruisleipää koska sokerit nousee ja tekee piikkiä eli koska insuliini ei pelaa ihan normisti kropassa niin just nää sokerin epätasaisuudet aiheuttavat herkästi ns."läskiä". Kun sokerit ovat tasaiset niin sitä ylimäärästä ei niin herkästi pääse kerääntyy.
Ja ennenkuin joku vingahtaa niin daibeetikotkin voivat olla laihoja että ei se aina lihomisesta oo kiinni.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Ego:

Hyvä pointti.Mulla reagoi kroppa kaurapuuroon ja joudun syömänn sitä tosi vähän ja lisänä ei saa olla esim ruisleipää koska sokerit nousee ja tekee piikkiä eli koska insuliini ei pelaa ihan normisti kropassa niin just nää sokerin epätasaisuudet aiheuttavat herkästi ns."läskiä". Kun sokerit ovat tasaiset niin sitä ylimäärästä ei niin herkästi pääse kerääntyy.
Ja ennenkuin joku vingahtaa niin daibeetikotkin voivat olla laihoja että ei se aina lihomisesta oo kiinni.
Jep. Yksi erikoinen asia kehossani on se, että jos syön kaksi palaa 100% ruisleipää kevytjuustolla sokerit nousevat yli 8:n. Mutta jos syön fazerin sinisen suklaapatukan sokerit ovat 5.7... eli todella hämärää nämä sokereiden liikkumiset.

Ego
Alkuperäinen kirjoittaja Ego:

Jep. Yksi erikoinen asia kehossani on se, että jos syön kaksi palaa 100% ruisleipää kevytjuustolla sokerit nousevat yli 8:n. Mutta jos syön fazerin sinisen suklaapatukan sokerit ovat 5.7... eli todella hämärää nämä sokereiden liikkumiset.
Itse asiassa tuo totta!!!Huomasin sen itekkin!Mutta kun tsekkaa hiilarit niin huomaa että ruisleipä aika tyjyä kamaa mutta onhan se täyttävämpää ja terveellisempää kuin suklaa.
Aika tasapainoileminen ruokien kanssa. Ja yksi mahatva sokerin nostaja on pinaattiletut.

Yhteistyössä