Aina sanotaan että se on järjestelykysymys hankkia aikaa liikunnalle. Minä epäjärjestelmällinen en osaa, autatko?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja saisinko täältä apua?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tässä näitä koottuja vinkkejä

-tee kauppalista ja laita mies kauppaan
-viet koululaisen harrastukseen ja käyt silläaikaa itse lenkillä
-hommaat kotiin minkä tahansa jumppavälineen, videon tai vastaavan
-käyt aamulla ennen töihin lähtöä
-delegoit pyykinpesun ja/tai ruuanlaiton miehelle 1-2x/vko
-otat vastuullesi koiran lenkityksen 1-2x/vko
-lähdet aiemmin töistä ja menet harrastamaan (uimaan, salille, jumppaan... mikä nyt kiinnostaa)

Miksi ei käy?

Meillä ei ole kimppakuljetuksiin mahdollisuutta. Huh, tuntuu oikeasti täysin mahdottomalta että pääsisin menemään edes kolmea kertaa viikossa ohjattuun ryhmäliikuntaan. En haluaisi olla erosta perheestä ja muutenkin veisi PALJON muutenkin vähäistä aikaa.

No minusta kuulostaa siltä, että sinä et edes halua liikkua. Tahdot vain esittää, että mieli tekisi, mutta oikeaa halua ei ole. itselläni sekoaa pääkoppa, jos en pääse liikkumaan ja menen todellakin ihan väenvängällä, jotta pääsen. Nytkin olen flunssassa ja ärsyttää niin julmetusti se, että en voi mennä.

Tuli kanssa sama mieleen että yhden lapsen harrastukset vievät paljon aikaa. Ja oikeasti täytyy pririsoida mitä haluaa. Itse haluaisin harrastaa jotain liikuntaa mutta aika on tiukalla kun molemmilla meillä on erittäin epäsäännöllinen työ. Ja kun mies on töissä olen minä lasten kanssa. Miehellä on matkatyö ja käytännössä auto on aina hänellä. Ja se mitä haluaisin harrastaa ei ole juoksu tai sauvakävely vaan haluaisin käydä jumppatunneilla, inhoan juoksua tai kävelyä, mikään ei ole tylsempää. Harvoja perheen yhteisiä hetkiä en halua karsia sillä että lähden väkisin harrastamaan jotain. Mielestäni voin odottaa muutaman vuoden (sitten lapset ovat sen ikäisiä että pärjäävät reilun tunnin kotona kahdelleen kun lähden harrastamaan.) Eli mä priorisoin. Jätän toistaiseksi omat harrastukset pois. Ulkoilen lasten kanssa, hoidan puutarhaa, luen kirjoja. Ja toistaiseksi jaksan hyvin näin. Kyllä se munkin aikani sieltä vielä tulee :)

Meillä ei ole kimppakuljetuksiin mahdollisuutta. Huh, tuntuu oikeasti täysin mahdottomalta että pääsisin menemään edes kolmea kertaa viikossa ohjattuun ryhmäliikuntaan. En haluaisi olla erosta perheestä ja muutenkin veisi PALJON muutenkin vähäistä aikaa.

Itseasiassa jos ajattelee ketätahansa työssäkäyvää perheenäitiä niin eihän sitä kenelläkän pitäisi olla mahdollisuuksia liikunnan harrastamiseen. Työt työmatkoineen ja lasten hoitoon viemisineen ja hakemisineen vievät paljon aikaa arjesta, siihen päälle vielä kaikki kotityöt, kaupassakäynnit, ruuanlaitot, syömiset jne. Ja jokainen varmasti haluaa viikonloppuisin panostaa perheen yhteiseen aikaan (johon siis voi kuulua lisäksi sukuloimisia ja muita kyläilyjä, lasten harrastuksia jne) joten senhän pitäisi olla sula mahdottomuus että kukaan perheellinen työssäkäyvä ihminen pystyisi liikkumaan.

Mutta jotenkin kummasti monet silti löytää tuohon aikaa ja mahdollisuuksia. Tietysti jos ei senhetkisestä elämästä halua mitään muuttaa niin silloinhan se ei onnistu. Kyse ei silti varmaan ole ajan puutteesta vaan siitä ettei halua järjestellä arkeaan uusiksi.

Aikaa on vähemmän kuin ap:lla.
Päivällä lapsen (kohta kahden) kanssa kotona. Vaunulenkit on totaalisesti lopetettu sillä lapsi ei suostu vaunussa istumaan.
Kun mies tulee töistä iltapäivällä, mulla on 15 min aikaa keretä koululle, josta pääsen joko 19 tai 19.30. Kouluun on mentävä autolla sillä kävellen se olisi n. 50min matka.
Viikonloppuna ei huvita lähteä yksin lenkille, kun kaikki kotityöt tehdään yleensä viikonloppuisin ja on se kiva miestäkin välillä nähdä. Nyt kun vielä on taloremontti kesken niin en nää seuraavan parin kuukauden aikana miestä viikonloppuisinkaan.

Unesta en todellakaan tingi, sit laskee jo yleisvireys niin paljon, että siitä kärsii minä, lapsi ja mies. Eli aikaa ei todellakaan ole liikunnalle.

Alkaa jo ärsyttämään että syyllistetään ja haukutaan. Kun aloituksen teinkin siksi että tarvitsisin apua päivien organisointiin. Ihan asiallisiakin vinkkejä olen saanut, mutta myös paljon haukkuja ihan turhasta mielestäni.

Koira kulkee ulkona kanssamme ja hänelle heitetään noudettavaksi palloa/keppiä/mitä tahansa. Ja aina on tietysti mukana jos ja kun lähdemme kävelylle. Ei siis tarvi olla huolissaan, koira saa kyllä tarpeeksi aktiviteettia päiviinsä. Mutta erikseen lenkittäminen ei tahdo onnistua, vaikkakaan ei ole tarvettakaan.

Minä käyn kaupassa jo ihan siksikin että pääsen niin helpommalla. Minä maksan meidän ruokaostokset ja tiedän mitä sieltä ostaa. Vaikka kirjoittaisin kauppalapun niin mies tuo kuitenkin vääriä tuotteita. Ja vie se kauppalapunkin kirjoittaminen aikaa. Työpaikkani on kuitenkin ihan kaupan vieressä. Sen teen jatkossa, että käyn kaupassa ainoastaan kerran viikossa. Siten saan aikaa lisää.

En tiedä miten tärkeää muille on koko perheen yhdessäolo, mutta meille se on. Siksi en voisi kuvitellakaan häipyväni omiin harrastuksiin monena iltana viikossa vielä työn päälle.

Hyviä vinkkejä täällä jo tulikin, esim. nuo kotona tehtävät jumpat ja tarvikkeet niihin. Menen muita myöhemmin nukkumaan, joten illalla myöhään aikaa on tehdä jumppaa. Ja viikonloppuna voin uhrata perheen yhteistä aikaa kahtena päivänä tunnin verran, voin tehdä sen vaikka silloin kun kuopus nukkuu päiväuniaan.

Jos käyn lenkillä la& su ja lisäksi jumppaan vaikka kahtena iltana viikossa, niin sekin varmasti jo auttaa. Pitää vielä vaan päättää jotkut tietyt päivät jumpalle jotta siitä tulee rutiini.

Lisäksi sitten tietysti hyötyliikunta, esim. pihatyöt, joita voin tehdä.

Tee parina päivänä ruokaa niin paljon, että riittää myös seuraavalle päivälle. Näin voit liikkua sen ajan, mitä ruuanlaittoon menisi.

Steppilauta on kätevä, voi steppailla illalla kun kattoo telkkaria.

Juoksulenkki lapsen harrastuksen aikana.

Kauppareissu polkupyörällä koko perheen voimin.

Mä en nyt vaan ymmärrä, et miksi se koiran erikseen lenkittäminen ei onnistu...ja ei se todellakaan koirallekaan pahaa tekis jos päivän joutuu viettämään kuiteskin sisätiloissa vai vietättekö te illat sitten ulkona, et koirakin saa useamman tunnin liikkua.

Päivällä lapsen (kohta kahden) kanssa kotona. Vaunulenkit on totaalisesti lopetettu sillä lapsi ei suostu vaunussa istumaan.
Kun mies tulee töistä iltapäivällä, mulla on 15 min aikaa keretä koululle, josta pääsen joko 19 tai 19.30. Kouluun on mentävä autolla sillä kävellen se olisi n. 50min matka.
Viikonloppuna ei huvita lähteä yksin lenkille, kun kaikki kotityöt tehdään yleensä viikonloppuisin ja on se kiva miestäkin välillä nähdä. Nyt kun vielä on taloremontti kesken niin en nää seuraavan parin kuukauden aikana miestä viikonloppuisinkaan.

Unesta en todellakaan tingi, sit laskee jo yleisvireys niin paljon, että siitä kärsii minä, lapsi ja mies. Eli aikaa ei todellakaan ole liikunnalle.

Ei huvita,en tingi...

No aikaahan sulla olisi, mutta todellisuudessa kyse on siitä, että priorisoit muita asioita liikunnan edelle. Simppeliä.

[QUOTE="siru";23879979]Mä en nyt vaan ymmärrä, et miksi se koiran erikseen lenkittäminen ei onnistu...ja ei se todellakaan koirallekaan pahaa tekis jos päivän joutuu viettämään kuiteskin sisätiloissa vai vietättekö te illat sitten ulkona, et koirakin saa useamman tunnin liikkua.[/QUOTE]

Mä en nyt vaan ymmärrä että miten mulla olisi erikseen aikaa koiran ulkoiluttamiseen jos ja kun aika muutenkin on kortilla. Miehen kanssa koira kulkee usein metsässä samoilemassa tms. sillä välillä kun olen vielä töissä, mutta ei mulla ole erikseen mitään ekstra-aikaa koiran kanssa lenkkeilyyn. Vuorokauteen ei tule lisätunteja koiran kanssa lenkkeilyyn. Nyt voin kesäaikaan illalla toki lenkkeillä, mutta sinne sysipimeään en mene edes koiran kanssa lenkkeilemään.

[QUOTE="vieras";23880005]No aikaahan sulla olisi, mutta todellisuudessa kyse on siitä, että priorisoit muita asioita liikunnan edelle. Simppeliä.[/QUOTE]

Eikö se ole priorisointia että asettaa perheen tärkeimmäksi? Ymmärrän myös että riittävät yöunet on tärkeämpiä kuin liikunta.

Yhteistyössä