Aina sanotaan että se on järjestelykysymys hankkia aikaa liikunnalle. Minä epäjärjestelmällinen en osaa, autatko?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja saisinko täältä apua?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tottakai sulta onnistuu paremmin ne hommat jotka olet aina tehnyt. Joten nyt istutte alas ja sovitte kotityöt uusiksi. Miehellä pysyy taatusti imuri kädessä, jokainen äijä osaa tehdä vaikka makaronilaatikon tai lihamurekkeen jos vain haluaa.

Ellei muuta niin hommaa kotiin stepperi, kuntopyörä, crosstraineri tai joku vastaava masiina. Treenaat samalla kun katsot telkkaria.

Tottakai sulta onnistuu paremmin ne hommat jotka olet aina tehnyt. Joten nyt istutte alas ja sovitte kotityöt uusiksi. Miehellä pysyy taatusti imuri kädessä, jokainen äijä osaa tehdä vaikka makaronilaatikon tai lihamurekkeen jos vain haluaa.

Joo, jos tätä ajattelee ihan realistisesti, niin ei voi olla tilannet oikeasti että mies ei voisi selviytyä niistä. Jos mies ei halua mankeloida ja silittää, niin sitten ei. Voit valita kumpi on tärkeämpää liikunta vai mankelointi sinulle :) Ja ihan varmasti aikuinen ihminen osaa laittaa pyykit pesukoneeseen ja ottaa ne ulos. Tai käydä kaupassa tai laittaa ruokaa. Tämä ei vaadi edes ammattikoulutusta.

En päässyt kirjoittamaan plussalle. En voi aamulla jättää lapsia kotiin keskenään. Koululainen harrastaa yhtä urheilulajia jossa on paljon treenejä. Tykkää ihan älyttömästi lajistaan.

Työmatkat pakko kulkea autolla. En keksi tekosyitä, tarvitsen neuvoja ja esimerkkejä.

Myöhäiset iltaliikkumiset onnistuu kesällä mutta ei muuten
meillä ei ole täällä minkäänlaista valaistusta ja pelkään liiaksi pimeää lähteäkseni tarpomaan umpimustaan metsään.

Minä todella hoidan kauppareissut ja kokkaamisen koska se luonnistuu multa paremmin. Samoin pyykkääminen.

Koiraa ei erikseen lenkitetä, kulkee vapaana ulkona niin paljon kuin haluaa.

Pimeä on kyllä ainakin tekosyy, voit ostaa otsalampun.

En päässyt kirjoittamaan plussalle. En voi aamulla jättää lapsia kotiin keskenään. Koululainen harrastaa yhtä urheilulajia jossa on paljon treenejä. Tykkää ihan älyttömästi lajistaan.

Työmatkat pakko kulkea autolla. En keksi tekosyitä, tarvitsen neuvoja ja esimerkkejä.

meillä ei ole täällä minkäänlaista valaistusta ja pelkään liiaksi pimeää lähteäkseni tarpomaan umpimustaan metsään.

Minä todella hoidan kauppareissut ja kokkaamisen koska se luonnistuu multa paremmin. Samoin pyykkääminen.

Miten aikuinen mies ei muka osaa pyykkiä pestä? Joko olet aika ylimielinen ja aliarvioit miehesi taidot, tai sitten olet nainut todella yksinkertaisen tapauksen!

Käy joka aamu ennen muiden heräämistä juoksemassa vaikka 3 kilometriä, eihän siihen mene kuin vajaat 15 minuuttia. Pukeutumiseen ja suihkussa käynteineen ehkä puolen tunnin homma kaiken kaikkiaan.

Kotiin crosstraineri ja sillä vaan 45 minuutin jumpat aamulla , ei tarvitse lähtee arkisin mihinkään. Viikonloppuna ulkoilemaan, käytte vaikka isojen lasten kanssa yhdessä uimahallissa, annat koululaiset polskia ja laitat miehesi kaitsemaan pienintä ja menet itse uimaan kuntouintia . Vuorottelette vaikka miehen kanssa. Aika omituista, että teillä yksi perheestä ehtii harrastaa joka päivä , mutta muut eivät yhtään. Aika epäreilu jako tuossa asiassa, ja eikö sille koululaisellekin tee hyvää perheen yhteinen aika... Sitä voi olla yhteisetkin harrastukset. Nyt on kesä tulossa niin alatte käymään uimassa rannalla. Tai pelaatte jotain kesäpelejä kun on jo tosiaan noin isot lapset joiden kanssa voi tehdä ihan mitä vaan. Maila käteen ja tenniskentälle esimerkiksi. Mikä pakko yhden lapsista on harrastaa kaikkea yksin , voitte valita toisenlaisia minne kaikki pääsee osallistumaan.

Kuulostelehan välillä tuon koululaisesi jaksamista. Kuulostaa todella hurjalta treenimäärältä, kun koulukin alkaa jo klo 8 joka päivä. Lisäksi: voisiko hänen kohdallaan ajatella kimppakyytejä treenikavereiden kanssa? Säästyisi sinulta aikaa siinäkin.

Itse olen pitänyt kiinni hyötyliikunnasta silloinkin kun on ollut todella kiireistä. Pyörällä työmatkat (melkein yhtä nopeaa kuin yrittää selvitä autolla aamu- ja iltapäiväruuhkasta), ja kotiäitinä ollessani reippaasti kävellen/pyöräillen nuorimmaisen kanssa eskarisaattelut sekä kaupassakäynnit. Kotona olen tehnyt lihaskuntojumppaa vaihtelevasti erilaisten jumppakirjojen parissa kun lapset (4 kpl) touhuilleet ympärillä. Lisäksi meillä on Wii Fit+ ostettu tänä vuonna ja siinä on mukava kannustin tehdä esim. joogaa.

Kun aloitin työt, yritin käydä salilla, mutta perheen yhteinen ilta-aika voitti enkä kerta kaikkiaan halunnut luopua yöunista. Kotonakin voi tehdä monenmoista zumbaa ja jumppaa. Lasten kanssa se on mukavaa yhdessäoloa samalla :)

Lasten kanssa saa hien pintaan pihaleikeissäkin, varsinkin nyt kesällä: koripalloa, jalkapalloa, sulkkista... Ei tarvitse olla viimeisen päälle virittäytynyt kuntoiluun teknisiä alusvaatteita myöden, vaan keho hyötyy kaikesta liikkuttamisesta <3

työmatkat kävellen ta pyörällä. siinä jo liiikuntaa. Vie lapse tharrastuksisin kävellen tai pyörällä, lasten harrastusten aikaan likuntaa.
yhdessä koko perheenä ulos pyöräilemään, kävelyllä jne. Ei sen liikunnan tarvitse olla mitään kieli vyön alla olevaa, vaan yhdessä kivaa tekemistä.

Onhan noita syitä... meilläpäin niitä sanotaan "tekosyiksi". Taidat olla vähän "jäykkä"; kun on kerran tehty näin, tehdään näin. Olisi varmaan hyvä aika miettiä, voisiko asiat tehdä vähän toisin, että itselle jäisi nyt vaikka siihen liikuntaan aikaa. Ihanko oikeasti olet noin kyvytön järjestelemään elämääsi tyydyttäväksi??

[QUOTE="Nimo";23877563]Onhan noita syitä... meilläpäin niitä sanotaan "tekosyiksi". Taidat olla vähän "jäykkä"; kun on kerran tehty näin, tehdään näin. Olisi varmaan hyvä aika miettiä, voisiko asiat tehdä vähän toisin, että itselle jäisi nyt vaikka siihen liikuntaan aikaa. Ihanko oikeasti olet noin kyvytön järjestelemään elämääsi tyydyttäväksi??[/QUOTE]

En tarkoituksella keksi tekosyitä. Kuten jo otsikossa tunnustin: olen epäjärjestelmällinen ja minun on vaikea keksiä ratkaisuja ongelmiin. Kerroin rehellisesti puutteeni ja pyysin apua. Siksi samankaltaiset viestit kuin sinun, on turhaa sanahelinää ja ilkeilyä.

Minun todellakin on vaikeaa järjestellä elämääni tyydyttäväksi. Tuntuu että aikaa ei yksinkertaisesti jää tarpeeksi edes perheen parissa olemiseen, enkä todellakaan halua että lapseni kokisivat muun elämän olevan minulle tärkeämpää.

Mieheni on monin tavoin hyvä, mutta aivan toivottoman laiska kotitöissä. Olemme taistelleen asiasta vuosia, eikä muutosta parempaan ole ollut nähtävissä. Ja jälleen kerran: en tiedä miten saisin tilanteen muuttumaan.

Koululaisen harrastukseen kuuluu noin monet treenit. Siellä ne muutkin saman harrastuksen ääressä olevat treenaa yhtä usein. Poika jaksaa mitä tahansa harrastukseen liittyvää. En todellakaan voisi olla niin julma, että estäisin poikaa harrastamasta. Niin suuren itsekkyyden äärellä en pystyisi elämään.

Pimeällä toki voisin hankkia otsalampun, mutta se saisi olla pikemminkin valoheitin jotta tuntisin oloni edes vähän turvalliseksi. Meillä ei ole muuta asutusta, ei valaistusta ja minä todellakin pelkään pimeää.

Kuopuksen hoitopaikalle on matkaa 12 km ja sieltä töihin vajaa 20 km. En siis ihan heti voi edes harkita alkavani kulkemaan vallan polkupyörällä.

J

Tuolla monessa viestissä ehdotettiin kotikuntoilua. Oma valinta on mikä mahtuu ja innostaa. Wii Fit, jumppapallo, kuminauha, kahvakuula tms ei vie paljoa tilaa ja voi olla valaistussa sisätilassa. Ja vaikka pyykkikone pyörimässä samalla ;) Jos tilaa on enemmän, crossari tai kuntokeskus, käsipainotkaan eivät vie paljoa tilaa jos vesitäytteiset limupullot ei kiinnosta.

Mitä sä teet sillä aikaa kun lapsi on harrastuksessa? Etkö aamulla voisi jumpata kotona (ja talvella illalla jos et kerran uskalla mennä ulos)? Entäs jos viikonloppuna liikutte kaikki yhdessä, niin saatte myös sitä perheen yhteistä aikaa samalla? Voisitko laittaa ruokaa valmiiksi pakkaseen niin sitä ei tarvitse joka päivä tehdä? Tai syötte jotain mitä on todella nopea tehdä, tai jotain mitä mieskin osaa laittaa. Palkataa siivooja?

Täällä on tullut paljon hyviä ehdotuksia, mutta tuntuu että sä olet jo etukäteen päättänyt, ettei mikään niistä sovi.

[QUOTE="vieras";23878904]Mitä sä teet sillä aikaa kun lapsi on harrastuksessa? Etkö aamulla voisi jumpata kotona (ja talvella illalla jos et kerran uskalla mennä ulos)? Entäs jos viikonloppuna liikutte kaikki yhdessä, niin saatte myös sitä perheen yhteistä aikaa samalla? Voisitko laittaa ruokaa valmiiksi pakkaseen niin sitä ei tarvitse joka päivä tehdä? Tai syötte jotain mitä on todella nopea tehdä, tai jotain mitä mieskin osaa laittaa. Palkataa siivooja?

Täällä on tullut paljon hyviä ehdotuksia, mutta tuntuu että sä olet jo etukäteen päättänyt, ettei mikään niistä sovi.[/QUOTE]

Enhän mä niin ole sanonut! Hyviä ideoita onkin tullut ja tuota kotona jumppaamista en ollut tullut edes ajatelleeksi. Olen ainoastaan niihin väittänyt vastaan jotka ei meille vain sovi tai onnistu.

Mietin että voisin jatkossa käydä vain kerran viikossa kaupassa. Silloin ei menisi ruokaakaan haaskuun. Pakastimeen en varmaankaan ruokaa tee, mutta siinäkin voitaisiin ottaa miehen kanssa joku vuorottelujuttu ja koittaa tehdä isoja satseja kerralla ja syödä niitä sitten useampana päivänä.

Koko perheen voimin ei viitsitä siksi liikkua, että ainoa mahdollisuus siihen on lauantaina. Koululaisen on hyvä huilata edes se päivä liikunnasta. Koululaisen harrastuksen aikana olen yleensä töissä, joudun tekemään aika paljon ylitöitä. Teoriassa pystyisin ottamaan ne myöhemmin vapaana, mutta käytännössä tulosvastuullisessa työssä en malta. Toisaalta voisin koittaa tehdä parannuksen tässäkin asiassa ja itsekkäästi vain lähteä töistä ajoissa.

hommaat jumppa dvd:n(monta erillaista eri päivillä) +painot ja treenaat sen tunnin aamulla tai illalla.Ei tarvitse jättää lapsia yksin kotiin tai tarpoa pimeässä metsässä.

Kuten todella moni jo ehdottikin, niin kotiin on helppoa hommata kuntopyörää tms. liikuntavälinettä. Vaikka sen ajan kun katsot illalla töllöä niin ajat samalla, parempi sekin on kun ei mitään.

Itse harrasta 3-5 kertaa viikossa ohjattua ryhmäliikuntaa ja myös lapset harrastaa. Koululainen kulkee itse ja keskimmäistä kuskataan, mutta sekin on miehen kanssa junailtu niin että molemmat voimme silti myös harrastaa. Joskus pitää tehdä erinäisiä kevätjuhlaliikkeitä ja toinen joutuu menemään kaverin kyydillä ja joskus lapsi jättämään jopa harrastuksensa väliin (tämä on sopinut kun on kysytty erikseen aina) ja tarpeen mukaan hyödynnän myös liikuntakeskuksen lapsiparkkiakin. Eli jos mulla ja miehellä yhtäaikaa jotian niin lapset lapsiparkkiin siksi aikaa, kun itse kuntoilen.

mä kanssa kannatan aamulenkkeilyä. mä olen huomannu, että vaikka kuinka aluksi tuntuu kamalalta herätä kuudelta lenkille, pitemmän päälle se parantaa unen laatua ja antaa virtaa koko päivälle.

tosin se ei sovi kaikille. mun mies sais sydärin, jos sen pitäs herätä aamulla juoksemaan.

mä harrastan myös kuntopiiriä olkkarin lattialla. kummasti toimii sekin, että joka päivä vaikka uutisten tai jonkun ohjelman ajan tekee vatsoja, selkälihasliikkeitä, punnertamista. ja noita voi tehdä vaikka vaan 10 minsaa jos ei enempää ehdi tai jaksa. se 10 minsaakin on enemmän kun ei mitään.

[QUOTE="kolmen äiti";23879335]Itse harrasta 3-5 kertaa viikossa ohjattua ryhmäliikuntaa ja myös lapset harrastaa. Koululainen kulkee itse ja keskimmäistä kuskataan, mutta sekin on miehen kanssa junailtu niin että molemmat voimme silti myös harrastaa. Joskus pitää tehdä erinäisiä kevätjuhlaliikkeitä ja toinen joutuu menemään kaverin kyydillä ja joskus lapsi jättämään jopa harrastuksensa väliin (tämä on sopinut kun on kysytty erikseen aina) ja tarpeen mukaan hyödynnän myös liikuntakeskuksen lapsiparkkiakin. Eli jos mulla ja miehellä yhtäaikaa jotian niin lapset lapsiparkkiin siksi aikaa, kun itse kuntoilen.[/QUOTE]

Meillä ei ole kimppakuljetuksiin mahdollisuutta. Huh, tuntuu oikeasti täysin mahdottomalta että pääsisin menemään edes kolmea kertaa viikossa ohjattuun ryhmäliikuntaan. En haluaisi olla erosta perheestä ja muutenkin veisi PALJON muutenkin vähäistä aikaa.

Yhteistyössä