Aina rahat loppu...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sanna
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

sanna

Vieras

Meil on aina rahat loppu heti tilipäivien jälkeen.... Käydään kuiteskin kummatkin töissä eli jotain pitäisi saada jäämään säästöönkin.
Mutta ilmeisesti kaikki on niin paljon noussut, ettei mitään jää.
Tulot: Yhteensä saadaa käteen noin 3200. Lisäksi lapsilisä 100 eli 3300 tulee rahaa.
Menot: Asuntovelka+auto 600, miehen maksama elari 170, päivähoitomaksu 230 eli menot yhteensä 1000.
Muihin laskuihin ja elämiseen jää 2300 kuussa. Rahat ei vaan riitä kun just elämiseen. En tajuu. Kaikki menee, mitä tulee. Tietääpä ainakin miks käy töissää, saapahan itse maksettua omat kulunsa, mutta olis se silti kiva, kun jotain jäis käteen.

Paperia ja kynä käteen. Panette pakolliset menot ylös. Yllättävän paljon yleensä jää rahaa niiden pakollisten menojen jälkeen. Ruokaankaan ei varmaankaan kolmelta mene paljon. Äkkiä kertyy, jos joka markettireissulla tarttuu mukaan vaatetta ym. vaikka ei välttämättä tarvitsisi tai jos on tapana ostosreissuilla käydä syömässä jossain.

Meillä kuukausitulot (sisältää lapsilisät ja kotihoidontuen) on 2800?, siis tämä jää käteen. Lainamenot on 1500? (talo+auto), eli 1300? jää kaikkeen muuhun, eli tonni vähemmän kuin teillä... Ja kyllä tällä on jotenkin sitkutettu... Niin ja meitä on 4 henkeä.

Mä olen miettinyt ihan samaa... Mulla on kyllä nyt tilipäivästä pari viikkoa ja rahaa jäljellä n. 200? :/ aika paljon ns. turhuuteen kyllä mennyt tästä tilistä.

Mietin missä voitaisiin säästää, varsinkin, kun jään äitiyslomalle. Peruutin sitten jo sanomalehden, PlusTV meillä on kans, sika-kallis 22?/kk, mutta siittä en kyllä haluaisi luopua. Kävin maksettujen laskujen pinkkaa läpi eikä sieltä oikein muuta turhaa vastaan tullutkaan...

Kannattaa pitää hiukan kirjaa menoista ja tuloista, ja seurata, mihin sitä rahaa katoaa. Varmastikin löytyy kohteita, joissa säästää, jos haluaa. Kuulostaa kuitenkin tosi isolta käyttörahalta toi 2300e kuussa, jos kolme ihmistä perheessä. Joten kulutustottumuksiaan seuraamalla näkee, mihin sitä rahaa laittaa, ja sit on helpompi koittaa karsia niistä menoista. Kyllähän sitä kaiken saa menemään, jos ei yhtään harkitse et mihin rahaa laittaa.

Meillä perheessä 6 ihmistä, ja pakollisten menojen (vuokra ja sähkö) jälkeen käyttöön jää kuussa noin 1000e. Siitä maksetaan mm miehen työmatkat eli 250e, ja muut pienet laskut (puhelin, yksi lehti) sekä tietenkin ruoka ja vaatteet. Meillä ei koskaan ole ollut puutetta välttämättömistä asioista, mutta ei kyllä mihinkään ylimääräiseen ole varaa, eikä ole kertynyt säästöönkään, joten tiukille joutuu, jos vaikka yllättäen auto tai pesukone tms hajoaa.

Teillä on asunnosta ja autostakin pienet kulut, joten pitäisi olla varaa säästää. Heti kun tili tulee niin siirrätte esim. 300 euroa ihan toiselle tilille. Sitten vain nipistätte menoista eli jotain turhaa on jätettävä ostamatta joka viikko.

Ei ne suuret tulot, vaan ne pienet menot. Suosittelen kirjaamaan kaikki ostot kuukauden aikana: kyllä ne rahareiät sitten selviää! Noilla rahoilla pitäs elää herroiksi ja rouviksi moneen kertaan!

Yhteistyössä