Mitä meidän pitäs tehdä, että rahat riittäs??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Voi elämä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Voi elämä

Vieras
Laitan tähän oikein selvityksen tästä kuusta, jolloin TAAS melkein kaikki rahat meni heti kun tulikin.
Tulot:

Mun palkka 1600 käteen
Mies on lomautettuna, mutta koulutuksessa, saa käteen 1300.
Lapsilisä 100 eli yhteensä 3000.

Menot:
Asuntovelka 650
Miehen elari 180
Laskuihin meni just 1100. (esim. sähkölasku 240, auton käyttömaksu 90, auton vakuutus 110, päivähoitomaksu 230, nettimaksu 40, mökin sähkölasku 70, televisiolupa 60 ja muutaman poliklinikkamaksu ja puhelinlaskut) Tuo mökin mies on perinyt, muuten sitä ei meillä olis ja sähkölasku pakko sinnekin maksaa. Paljon ei siis taas jää kuukaudeksi.... tilille jäi mulle 500 ja miehelle 40... ruoka ja bensat ostettava ja seuraavat tulot kuukauden päästä!

Laita kaikki mahdolliset laskut veloitettaviksi joka kuukausi, niin ei tule kerralla sitten kauhean isoa summaa noista laskuista. Esim. telkkarilupa maksaa alle 20 e/kk kun joka kuukausi maksaa. Puhelinlaskuja saa pienemmiksi helposti, käyttää vaan kännykkää vähemmän. Tai vaihtaa halvempaan liittymään. Myös auton vakuutukset voi maksaa joka kk. Jos tulee lehtiä, peruuta ne.

Mua nyt kyllä pikkuisen ärsyttää. Mökit käy hyvin kaupaksi ja ne on sikamaisen kalliita. Ei oikein voi puhua rahaongelmista jos on nuori perhe ja on talo ja mökki.

Alkuperäinen kirjoittaja Voi elämä:
Laitan tähän oikein selvityksen tästä kuusta, jolloin TAAS melkein kaikki rahat meni heti kun tulikin.
Tulot:

Mun palkka 1600 käteen
Mies on lomautettuna, mutta koulutuksessa, saa käteen 1300.
Lapsilisä 100 eli yhteensä 3000.

Menot:
Asuntovelka 650
Miehen elari 180
Laskuihin meni just 1100. (esim. sähkölasku 240, auton käyttömaksu 90, auton vakuutus 110, päivähoitomaksu 230, nettimaksu 40, mökin sähkölasku 70, televisiolupa 60 ja muutaman poliklinikkamaksu ja puhelinlaskut) Tuo mökin mies on perinyt, muuten sitä ei meillä olis ja sähkölasku pakko sinnekin maksaa. Paljon ei siis taas jää kuukaudeksi.... tilille jäi mulle 500 ja miehelle 40... ruoka ja bensat ostettava ja seuraavat tulot kuukauden päästä!

Juu, ei teidän varmaan paljon mitään tarvi tai voikkaan tehdä, ihan järkevästi näytätte elävän. Tossa on monta laskua jotka ei tule joka kk, suurinosa taitaa olla sellaisia. Että toivottavasti joku toinen kk saa sitten vähän taas säästöön. Tsemppiä!!

Alkuperäinen kirjoittaja ehdotus:
Onko mahdollista kilpailuttaa sun työ eli alanvaihto tai työpaikka yksityiselle.

Olen yksítyisellä sektorilla jo ostajana. Syyskuussa jään äitiyslomalle joten huono hetki hakea uutta paikkaakaan =o/

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mua nyt kyllä pikkuisen ärsyttää. Mökit käy hyvin kaupaksi ja ne on sikamaisen kalliita. Ei oikein voi puhua rahaongelmista jos on nuori perhe ja on talo ja mökki.

ei sitä perintömökkiä niin vaan voi kaupata. Tunnearvoa!

Mökki nyt ei oo kauheen arvokas, varmaan joku 10 000 - 15 000 euroa.

No ihan turhaan ärsyynnyt. Tottakai pitää olla paikka missä asua, ei vuokrakaan ton halvempi juurikaan olisi. Jos mökin on saanut perittyä, esim. suvussa olleen, niin tottakai sen haluaa myydä, vaikka hetkittäin tiukkaa oliskin. Tuskin ap puoliso ikuisesti saa käteen noin vähän.
Kyse on lyhyistä ajanjaksoista jolloin on tiukkaa, niistä vaan sinnitellään. Älkää ihmeessä myykö sellaista ihanuutta kun oma mökki, jos vain voitte sen pitää. Tietysti sitä voi vuokrata (vaikka vaan tutuille) jos on sellainen mitä voi niin siitä saisi vähän rahaa.

Alkuperäinen kirjoittaja uikku uudestaan:

No ihan turhaan ärsyynnyt. Tottakai pitää olla paikka missä asua, ei vuokrakaan ton halvempi juurikaan olisi. Jos mökin on saanut perittyä, esim. suvussa olleen, niin tottakai sen haluaa myydä, vaikka hetkittäin tiukkaa oliskin. Tuskin ap puoliso ikuisesti saa käteen noin vähän.
Kyse on lyhyistä ajanjaksoista jolloin on tiukkaa, niistä vaan sinnitellään. Älkää ihmeessä myykö sellaista ihanuutta kun oma mökki, jos vain voitte sen pitää. Tietysti sitä voi vuokrata (vaikka vaan tutuille) jos on sellainen mitä voi niin siitä saisi vähän rahaa.

siis tottakai sen haluaa PITÄÄ... (eikä siis myydä)

Kannattaa kyllä tarkkaan kattoa jos alkaa pyytämään laskua joka kuukaudelle, siitä tulee äkkiä isot maksutapakorotukset!! Ennemmin kannattaa ennalta kattoa, että on rahaa silloin kun laskunmaksuaika on ja maksaa mahdollisuuksien mukaan kerralla.

Teillä ei varmaankaan ole mahdollisuutta olla ilman autoa? Päivähoitomaksutkin ovat korkeita, mutta jos mies on koulutuksessa on lapsille päivähoito oltava.

Mökkiä on turha alkaa tilapäisen rahaongelman takia myymään. Ja esim. minä en ikimaailmassa voisi myydä sukumökkiä, se menisi ison ja ihanan tontin takia jollekin grynderille joka rakentaisi siihen hulppean linnaomakotitalon. En saa mökkiä ennen kuin äiti on kuollut ja kyllä kääntyisi haudassaan ja kiroaisi minut alimpaan helvettiin jos mökin jonnekin möisin.

Ennemmin fiksaatte tota asuntolainaa, maksatte hetken vain korkoja tms.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Kannattaa kyllä tarkkaan kattoa jos alkaa pyytämään laskua joka kuukaudelle, siitä tulee äkkiä isot maksutapakorotukset!!

Mitkä ne on? Ei meille ainakaan tullut.

Meillä esim autovakuutus jaettu neljään laskuun vuodessa josta maksutapakorotus 10 euroa. En tietty tarkottanut että aina tulee, mutta kannattaa tarkkaan kattoa, ettei maksa kohta paljon enemmän sen vuoksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Kannattaa kyllä tarkkaan kattoa jos alkaa pyytämään laskua joka kuukaudelle, siitä tulee äkkiä isot maksutapakorotukset!!

Mitkä ne on? Ei meille ainakaan tullut.

Meillä esim autovakuutus jaettu neljään laskuun vuodessa josta maksutapakorotus 10 euroa. En tietty tarkottanut että aina tulee, mutta kannattaa tarkkaan kattoa, ettei maksa kohta paljon enemmän sen vuoksi.

Korjaan vielä, että itseasias se olikin reilu 20 e kun kävin vielä uudelleen tarkistamassa.

Pianhan voit ottaa lapsen pois päivähoidosta kun jäät vauvan kanssa kotiin , säästyy ne päivähoitomaksut. Tv-lupaa ei ole mikään pakko maksaa jatkossa, kunhan katsoo ettei sitten jää kiinni siitä ettei sitä ole maksanut.
Teidän kannattaisi jollain keinolla hankkia pientä puskuria hätätilanteita varten. Todella stressaavaa tuollainen taloudenpito, että kaikki mikä tulee, meneekin heti laskuihin.

Miettikää tarkkaan, onko se auto aivan välttämätön. Itse aion luopua autosta, koska sen ylläpito on ihan järjettömän kallista. Ajaisimme taksilla kaikki matkat, joihin ei julkisilla pääse, moneen kertaan niillä rahoilla mitä autoon menee. Ja vieläkin jäisi säästöön. Mut helppo mun on puhua kun asun Helsingissä... Kimppa-autokin voisi olla järkevä ratkaisu jos on joku tuttavaperhe samassa tilanteessa.

Melkeinpä ainoa asia mistä tavallinen ihminen voi säästää on ruoka. Tekemällä itse, julistamalla einekset ja roskaruoat pannaan voi säästää ihan tolkuttomasta. Kokemusta on. Sitäpaitsi pojan allergioiden vuoksi oli muutenkin tärkeää tehdä itse, koska kaikissa puolivalmisteissakin on lisäaineita jne. Ostin rahapäivänä oravavarastot (kuivat aineet) halpahallien tarjouksista ja kerran pari viikossa tuoretuotteet harkitusti. Mulle tuli oikein harrastukseksi säästää ruoassa laadusta tinkimättä. Ja mies kiitti, lapset kehuivat mamman ruokaa! Heh, letut on halpa jälkiruoka.

Kilpailuta vakuutukset, sähkö, lainat ja nettiliittymä (40 ? kuulostaa kalliilta jos se on kuukausimaksu). Pankaa aina elatusapu maksupalvelun kautta, ettei se turhaan hierrä, se on sentään lapselle kuuluva maksu. Muutkin laskut on järkevää panna suoraveloitukseen, niin niitä ei jää rästiin ja sitten tule korkoja.

Mökistä ei kannata missään tapauksessa luopua ellei ole pakko! Sehän on pääomasijoitus ja lapsiperheelle hirveän iso taloudellinen etukin kun loma-asiat ovat aina järjestyksessä. Sen sijaan tuo ehdotus sen vuokraamisesta (vaikka kavereille ja tuttaville) on hyvinkin järkevää.