Olen koko ikäni asunut pääkaupunkiseudulla, molemmilta puolilta suvut on maalta. Sekä lännestä että idästä. Ainakin lähipiirissäni olen huomannut eroja kaupunkilaisten ja maalla asuvien kesken.
Helsingissä ei voi kävellä mihinkään, pakko ottaa spåra. Siis kauheeta, mennä kävelylle huvin vuoksi! Mieluummin lähimpään baariin! Nuoruuteni asuin Espoossa, joten pitemmät välimatkat on tuttuja ja ne taitettiin kävellen tai pyörällä. Kilometrin kävely tai puolen tunnin kävely johonki ei ollu paljon mitään, ihan perus. Helsingin puolella ei puhettakaan noin "pitkistä" matkoista.
Jos mennään baariin, se on lähin baari. Ei voi mennä baariin toiseen kaupunginosaan, koska se on liian kaukana. Ei voi mennä Vantaalle tai Espooseen, koska ne on liian kaukana. Joutuisi matkustamaan, apua.
Maalla asuvia pidetään yksinkertaisina. Miten ne ei voi olla kiinnostuneita Helsingin kaupungin asioista tai tiedä missä on skeittiparkit tai keikkapaikat?? Huh. Niin sisäänpäin lämpiävää että.
Helsinkiläiset ei ymmärrä, ettei kaikki muut asu ja elä samalla tavalla.
Jos vaikka asuu maatilalla, ei tartte lehmiä ja sikoja varten kihartaa hiuksia ja suunnitella eri asukokonaisuutta jokaiselle päivälle. Ei tarvii tietää julkkisten toilailuista tai tapittaa tv-sarjoja, ei niille oo aikaa, koska maalla pitää tehdä töitä.
Helsingissä sitä pidetään jotenki tyhmänä, jos ei seuraa tuksun hölmöilyjä, vaikka siitä ei hyödy mitään. Ei se oo mitään aikansa seuraamista. Tai että on muiden ihmisten kanssa jotakin puhuttavaa. Voi muistakin asioista puhua.
Olen myös viettänyt aikaani paljon Pohjanmaalla. Ehkä mulla on vähä romanttinen kuva, mutta ihmiset ovat mielettömän ahkeria ja auttavat toisiaan pyytettömästi. Jos joku asia pitää hoitaa, se voidaan hoitaa heti eikä tarvi odotella, että millon sopisi.. Ihmiset tarttuvat tuumasta toimeen. Eivät pelkää liata käsiään tai tehdä fyysistä työtä. Saman tyyppinen meininki saaristossa.
Välimatkat joudutaan hoitamaan autolla, koska ne on niin pitkiä. Ei ole julkista liikennettä. Ei voi jotain rehukuormaa lähtee hakemaan polkupyörällä.