Aikuisten lasten epätasa-arvoinen kohtelu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ei jaksa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

ei jaksa

Vieras
Sanokaa nyt ollaanko vaan kateellisia vai onko meillä oikeasti aihetta ärsyyntyä mieheni lähisukulaisten kohteluun?

Tilanne on tämä:

Mieheni ja hänen veljensä käyvät molemmat töissä ja saavat suunnilleen saman verran palkkaa. Ainoa ero tulee siitä että veljen tyttöystävä ei käy töissä kun taas minä käyn.
Mieheni osaa käyttää rahaa oikein eli olemme aina pystyneet maksamaan laskut ja mm. hankkineet asunnon lainarahalla. Veli puolestaan tuhlaa kaikki rahat heti ja on lainaamassa rahaa joka paikasta ennen tilipäivää. Maksaa kyllä tilipäivänä aina takaisin. Tuolla veljellä ei ole muuta omaisuutta kuin uusi auto.

No mieheni vanhemmat ja isovanhemmat antavat tälle veljelle koko ajan rahaa ettei häneltä menisi luottotiedot autolainan ym. laskujen takia. Veljen ei tarvitse edes pyytää - sen kuin vihjaa että on laskut maksamatta niin rahahanat aukeaa. Meille ei kuitenkaan rahaa tipu, ei millään.

Kerran yritettiin _lainata_ miehen vanhemmilta 1000? pariksi päiväksi kun piti ostaa uusi auto eikä viikonloppuna saatu nostettua rahaa tililtä niin eivät suostuneet. Miehen syntymäpäivillä ja jouluna saadaan vähän rahaa aina heiltä, mutta niin saa velikin. Ja kun meiltä hajotettiin omaisuutta niin ei almuja tippunut, edelleen kärsimme tuosta vahingonteosta kun ei vain ole rahaa.

Sekin vielä, että me kyläilemme näillä sukulaisilla usein, kun taas veli käy vain harvoin kääntymässä. Edes juhlapäivinä ei vaivaudu. Olenkin miettinyt että yrittävätkö sukulaiset ostaa veljeä kyläilemään. Laskettiin juuri että veli on saanut n. 5000? tässä muutaman vuoden aikana sukulaisilta.

Mistäköhän veljeä oikein palkitaan... Me hoidamme raha-asiat niin hyvin kuin mahdollista ja olemme silti lähes yhtä köyhiä kuin tuo veli. Veljen ei tarvitse muuttaa tapojaan, hän pärjää hyvin noinkin. Välillä meidän tekisi mieli katkaista vähäksi aikaa välit noihin sukulaisiin... Mitä mieltä olette?

Kateellisia olette, kyse on kuitenkin vain 5000 eurosta parin vuoden aikana ja omien sanojesi mukaan veli maksaa aina takaisin. Mutta myös miehen veljen olisi syytä kasvaa aikuiseksi, ottaa vastuu omista raha-asioistaan ja lopettaa tuo toisten kukkarolla käyminen.

Mutta teillähä menee hyvin ja niin nauttikaa siitä. Ja varmasti jos olisitte pulassa, niin saisitte lainaa. ps. miksei tyttöystävä vois mennä myös töihin?

Kyllä minuakin välillä ketuttaa, itse elän omillani; opintotuella ja kesäpalkoilla. Ja pikku veljeni asuu vieläkin kotona ja sille vanhemmat osti autokin. Ja ei sillä kesätöistä tietookaan :( Elämä on, aina ei mene nallekarkit tasan.

Alkuperäinen kirjoittaja rew:
Kateellisia olette, kyse on kuitenkin vain 5000 eurosta parin vuoden aikana ja omien sanojesi mukaan veli maksaa aina takaisin. Mutta myös miehen veljen olisi syytä kasvaa aikuiseksi, ottaa vastuu omista raha-asioistaan ja lopettaa tuo toisten kukkarolla käyminen.

Niin ne mitä hän lainaa niin maksaa takaisin mutta tuon 5000? hän on saanut omakseen.

No toi autolaina-juttu oli kurja. Se oli musta väärin. Mutta haluaisitko oikeasti rahaa ottaa vastaan? Siis ihan muuten vaan, kun velikin saa? Eikö se ole VÄHÄN noloa?! Teissä on se ero, että olette oikeasti vastuunne kantavia aikuisia, veli ei todellakaan. Vaikka onhan se toki kurjaa, jos toiselle annetaan tuhansia euroja, eikä toinen saa koskaan mitään.

Kuulostaa tutulta. Omat vanhempani ovat auttaneet välillä meidän perhettä. Siskoani auttavat joka kuussa, maksavat käytännössä kaiketi monen sadan euron edestä laskuja kuussa sekä elättävät hänen kaksi teiniään siinä sivussa (eli maksavat kaikki teinien vaatteet jne.). Veljeni perhe on saanut rahallista apua vähiten. Toisaalta, heitä on autettu sitten käytännössä myös aika paljon (talonrakennusprojektissa isämme oli joka päivä monta tuntia raksalla). Onhan tilanne aika epätasa-arvoinen.. Tällä hetkellä lähinnä kummastusta aiheuttaa meidän sekä veljen perheessä se, että vanhempani ovat ostaneet siskon pojalle ensimmäisen auton. Olen vanhemmilleni ääneen ihmetellytkin, että aikovatkohan ostaa kaikille serkuksille farmarivolvot heidän tultuaan teini-ikään. Todellisuudessa ovat kyllä jonkun vuoden päästä jo turhan iäkkäitä moiseen...

Saavathan vanhemmat periaatteessa syytää rahaansa mihin tahtovat, mutta eipä se kovin reilulta enää jonkun rajan yli mennessä vaikuta. (Minulle raja meni tuossa serkusten epätasa-arvoistamisessa..) :snotty:

Alkuperäinen kirjoittaja Keiju123:
Mutta teillähä menee hyvin ja niin nauttikaa siitä. Ja varmasti jos olisitte pulassa, niin saisitte lainaa. ps. miksei tyttöystävä vois mennä myös töihin?

Kyllä minuakin välillä ketuttaa, itse elän omillani; opintotuella ja kesäpalkoilla. Ja pikku veljeni asuu vieläkin kotona ja sille vanhemmat osti autokin. Ja ei sillä kesätöistä tietookaan :( Elämä on, aina ei mene nallekarkit tasan.

Juuri selitin että emme edes pulassa saa rahaa emmekä edes lainaksi... Kun yritimme sen tonnin lainata pariksi päiväksi ja kun omaisuuttamme rikottiin niin mitään apua ei meille päin tarjottu...

Ei se tyttöystävä vain halua mennä töihin.

Me emme rahan takia kyläile noilla sukulaisilla vaan ihan muuten vaan, mutta kyllä tuntuu että meistä ei siellä tykätä niin paljon kuin veljestä kun pelkkää teetä ja pullaa tarjotaan :( Jos velikään ei saisi mitään niin asia olisi ihan ok.

Alkuperäinen kirjoittaja kateus taas jyllää!!:
Ekana tulee mieleen kateellisuus. olkaa onnellisia, että miehesi veljellä on auttavaisia sukulaisia ja hän aina pärjää sitten jotenkin.

Se ei kyllä veljellekään ole hyvä että häntä palkitaan rahojen törsäämisestä, hänen ei ikinä tarvitse oppia rahankäyttöä - paitsi sitten kun sukulaiset kuolevat.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ekana tulee mieleen kateellisuus. olkaa onnellisia, että miehesi veljellä on auttavaisia sukulaisia ja hän aina pärjää sitten jotenkin.

Se ei kyllä veljellekään ole hyvä että häntä palkitaan rahojen törsäämisestä, hänen ei ikinä tarvitse oppia rahankäyttöä - paitsi sitten kun sukulaiset kuolevat.

Oletteko puhuneet asiasta vanhemmille/ sukulaisille?

Juuri selitin että emme edes pulassa saa rahaa emmekä edes lainaksi... Kun yritimme sen tonnin lainata pariksi päiväksi ja kun omaisuuttamme rikottiin niin mitään apua ei meille päin tarjottu...

Me emme rahan takia kyläile noilla sukulaisilla vaan ihan muuten vaan, mutta kyllä tuntuu että meistä ei siellä tykätä niin paljon kuin veljestä kun pelkkää teetä ja pullaa tarjotaan :( Jos velikään ei saisi mitään niin asia olisi ihan ok.

Laitoin jo aikaisemmin että lopeta se laskeminen etttä kuka mitäkin saa. Siitä ei tuu kuin paha mieli itselle. Ite ainakin olen tyytyväinen että pärjätään omillaan toisin kuin veljeni. Ja se että jos oikeasti tarvii sitä apua niin kantapään kautta oppii keltä sitä saa ja keltä ei. Ja esim minä en saa sitä omilta vanhemmiltani.
Minusta vielä törkeämpää sulta että kyse on miehesi vanhemmista. Koita unohtaa heidän rahansa ja mieti millaisia he ovat ihmisinä. Ja jos ette tule niinkään toimeen niin kannattaisko pitää vähän etäisyyttä.

Sitten vielä ap.. mitä sinä toisen sukulaisista noin paljon huolta kannat. Eihän ne rahat sun ole vaan miehesi vanhempien? Olisi eri asia, jos omat vanhempasi olisivat rahoja jakamassa..sitten voisi hieman puuttuakin. Hieman olet ulkopuolinen tuossa asiassa. Jos mulla olisi mies ja hänen vanhempansa antaisivat mieheni veljelle enemmän rahaa kuin miehelleni.. kokisin, että olen ulkopuolinen koko asiassa. Mitä toisten ihmisten rahat minulle kuuluisivatkaan? Eläkää omaa elämäänne ja hoitakaa omat raha-asiat mahdollisimman hyvin.

Mä en ymmärrä miten se teitä liikuttaa. Jos teilä menee hyvin ettekä tartte rahaa ni miksi kurlata jos veli on tollo ja törsää rahansa. Katellisuus tässä mullekkin tulee mieleen. Voihan se olla ettei niillä vanhemmilla ollut silloin juuri sitä 1000? lainata kun tarvitsitte.

Ymmärrän ketutuksesi 100%:sti. Mulla on lähes sama tilanne. Mä olen ajatellut sen niin, että olen iloinen, että me selviämme, pärjäämme, olen kääntänyt sen näin päässäni. Ettei meidän tarvitse olla jatkuvasti jonkun rahapussilla.

Mutta siis oikeesti, ymmärrän sua!

omat vanhempani (60+) ovat kiinnostuneita vain sisarestani joka on lapseton, yli kolmekymppinen ikiopiskelija, aloittaa aina uuden koulun ja jättää kesken. Antavat säännöllisesti kuukausirahaa, ostivat uuden auton, ja ovat suunnittelemassa omakotitalon rakennuttamista - ja maksamista - sisarelleni.

Minulle ei ole koskaan herunut mitään. En ole saanut pennin latia sen jälkeen kun parikymppisenä lähdin maailmalle. Minulla on myös lapsia - eli siis vanhempieni ainoat lapsenlapset - mutta eivät ole niistä kiinnostuneita, viimeisen kolmen vuoden aikana ovat nähneet lapsiani kerran sukujuhlissa. Lastenlapsille ei tule kortteja, lahjoja tai puhelinsoittoja, ei siis mitään apuja edes henkisen tuen muodossa.

Tarinan opetus: elämässä ei mene nallekarkit tasan. Jos alkaisin ajattelemaan kateellisena ja katkerana tätä kaikkea niin omasta elämästäni ei tulisi yhtään mitään. Vanhemmilla on oikeus toki hyysätä sitä lasta jota haluavat, ainoa "hinta" jonka sitten joutunevat siitä maksamaan on se, että vanhainkodissa sitten minä ja lapsenlapset eivät ehkä ole kovin usein heitä katsomassa....

Alkuperäinen kirjoittaja Mimmi:
Ymmärrän ketutuksesi 100%:sti. Mulla on lähes sama tilanne. Mä olen ajatellut sen niin, että olen iloinen, että me selviämme, pärjäämme, olen kääntänyt sen näin päässäni. Ettei meidän tarvitse olla jatkuvasti jonkun rahapussilla.

Mutta enhän sinäkään niitä appivanhempasi rahoja ole itse tienannut. Tuntuu huvittavalta, että täällä miniät , jotka ovat tulleet sukuun laskevat appivanhempiensa rahojen käyttöä. Ja kaikenhuipuksi, jotkut tuntuvat vielä katkeruuttakin asiasta ;)

en ottais jeniäkään omilta enkä mieheni vanhemmilta. Ihanat vanhemmat molemmilla. Antakoot rahaa mihin vaan, monesti antavatki muille lapsílle ja lapsen lapsille, meistä saa antaa sille, joka sitä enemmän tarvii kuin me. Meistä on nastaa olla omilla jaloillaan ja on ihanaa, kun ei tarvi olla kiitollisuuden velassa kelleen. suhteet säilyvät aina hyvänä ja lämpiminä kun ei sotke kuvioihin raha-asioita.

Niin, inhottava tilanne. Olkaa ylpeitä, että pärjäätte. Yritän nykyään olla tyytyväinen siitä mitä meillä on, enkä unelmoida siitä mitä ei ole.(paitsi siitä vauvasta) Toiset saavat asiat helpommalla, mutta elämää ei kannata hukata katkeruuteen.

Alkuperäinen kirjoittaja juujuu:
Sitten vielä ap.. mitä sinä toisen sukulaisista noin paljon huolta kannat. Eihän ne rahat sun ole vaan miehesi vanhempien? Olisi eri asia, jos omat vanhempasi olisivat rahoja jakamassa..sitten voisi hieman puuttuakin. Hieman olet ulkopuolinen tuossa asiassa. Jos mulla olisi mies ja hänen vanhempansa antaisivat mieheni veljelle enemmän rahaa kuin miehelleni.. kokisin, että olen ulkopuolinen koko asiassa. Mitä toisten ihmisten rahat minulle kuuluisivatkaan? Eläkää omaa elämäänne ja hoitakaa omat raha-asiat mahdollisimman hyvin.

Kirjoitin miehenikin puolesta, yhdessä olemme asiasta puhuneet monesti.

Ehkä me sitten olemme kateellisia kun melkein kaikki teistä on sitä mieltä... Mutta kyllä siitä tulee paha mieli kun ihminen jota ei näiden sukulaisten asiat kiinnosta pätkääkään saa heiltä apua ja me emme. Ja kun kyse ei ole ollenkaan siitä että veljellä olisi vain huono tuuri rahan kanssa vaan hän ihan tahallaan ne tuhlaa. Jos olisikin hyvä syy niin rahan antaminen ei meitä haittaisi.

Teille kaikille vielä tiedoksi kun näytitte olettavan että meillä menee oikein hyvin: kyllä me välillä joudutaan ruoastakin säästämään että ne laskut saadaan maksettua.

Alkuperäinen kirjoittaja Mimmi:

Mutta enhän sinäkään niitä appivanhempasi rahoja ole itse tienannut. Tuntuu huvittavalta, että täällä miniät , jotka ovat tulleet sukuun laskevat appivanhempiensa rahojen käyttöä. Ja kaikenhuipuksi, jotkut tuntuvat vielä katkeruuttakin asiasta ;)

Jaa, daa, enkö ole? Sinähän varsinaiselta älynjättiläiseltä vaikutat. Sanoin, että ymmärrän ap:ta, en muuta. Mä en laske, mä ihmettelen.

Kirjoitin miehenikin puolesta, yhdessä olemme asiasta puhuneet monesti.

Ehkä me sitten olemme kateellisia kun melkein kaikki teistä on sitä mieltä... Mutta kyllä siitä tulee paha mieli kun ihminen jota ei näiden sukulaisten asiat kiinnosta pätkääkään saa heiltä apua ja me emme. Ja kun kyse ei ole ollenkaan siitä että veljellä olisi vain huono tuuri rahan kanssa vaan hän ihan tahallaan ne tuhlaa. Jos olisikin hyvä syy niin rahan antaminen ei meitä haittaisi.

Teille kaikille vielä tiedoksi kun näytitte olettavan että meillä menee oikein hyvin: kyllä me välillä joudutaan ruoastakin säästämään että ne laskut saadaan maksettua.
Olen varakkaiden vanhempien lapsi ja enkä ole saanut koskaan oikein mitään kotoa. koulut olen kustantanut itse, käynyt samalla töissä.. olen tottunut, että minun pitää itse tehdä asiat, itse itseni elättää jne. Siksi varmaan tuntuu minun kommenttini "vahvoiltakin". koen ite, että minun ei tarvitse olla toisten ihmisten rahojen armoilla. Minä selviydyn ite ja elän omaa elämääni. En ole siis riippuvainen toisten ihmisten rahoista.

Meillä on yhteinen talous mieheni kanssa joten asia liittyy minuunkin. Eri asia jos olisimme vasta muutaman vuoden seurustelleet...

Tuntuu vähän että ette yritä ajatella tilannetta kohdallenne.
Jos menet pyytämään rahaa lainaksi ja et saa, mutta kun veli astuu ovesta sisään niin hänelle se raha annetaan ihan omaksi - ei se tunnu kohtuulliselta.

Lisäksi tuon veljen tyttöystävä saa paljon rahaa omilta vanhemmiltaan. Minun vanhemmiltani ei paljon rahaa heru, mutta ei kyllä myöskään sisaruksilleni koska heilläkään ei sitä liikaa ole.

Yhteistyössä