Aikuisten hautajaisvaatetuksesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierasv
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierasv

Vieras
ei ole hirveesti rahaa laittaa uusiin vaatteisiin. Jos laitan mustan mekon ja mustan neuletakin niin pitääkö tohon vielä ostaa mustat saappaat vai käykö sellaiset nilkkurit?

Riippuu nilkkureista, kunhan nyt ei ihan pinkit tms. ole ja riippuuhan se vaatetus vähän vainajastakin ja omasta iästäsi. Mun veljen hautajaisissa oli paljon veljen kavereita ja koska veli oli boheemi taiteilija, jolla oli boheemeja kavereita niin kavereiden hautajaisvaatetus oli sen mukainen, mutta ajatus oli tärkein, ei vaatteet.

Pistät päälle vaan mikä itsestä on sopiva?

Väliäkö sillä mitä muut ajattelee? Ei kuollut valita.

Tyhmä neuvo. Hautajaisiin ei pukeuduta hyvin itseä tai vainajaa varten, vaan surevia omaisia ajatellen. Ei mulla yöunet menneet kun mummoni hautajaisissa erään sukulaisen tyttöystävä koikkelehti pakarat vilauttavissa shortseissa ja narutopissa, mutta kyllä se tahdittomuus hieman vitutti.

Aloittajalle sanoisin, että suru määrää ei saappaan varsilla mitata, joten nilkkurit käyvät hyvin.

[QUOTE="jenni";29297307]Tyhmä neuvo. Hautajaisiin ei pukeuduta hyvin itseä tai vainajaa varten, vaan surevia omaisia ajatellen. Ei mulla yöunet menneet kun mummoni hautajaisissa erään sukulaisen tyttöystävä koikkelehti pakarat vilauttavissa shortseissa ja narutopissa, mutta kyllä se tahdittomuus hieman vitutti.

Aloittajalle sanoisin, että suru määrää ei saappaan varsilla mitata, joten nilkkurit käyvät hyvin.[/QUOTE]

Ja miten nilkkurit ja shortsit/narutoppi liittyvät toisiinsa?

Ei se sitä surua mihinkään muuta, että pukeudutko mustaan ja juhlakenkiin vai laitatko vaikka tennarit. Ihme itseriittoisuutta vaatia vierailta tiettyä pukeutumista.
Jos sua vituttaa jonkun toisen tapa pukeutua hautajaisiin tavalla joka ei itseäsi miellytä niin se on sun oma ongelmasi, ei se toisen. Ensi kerralla voit olla mokoman "lutkapukeutujan" olla yksinkertaisesti pyytämättä juhliin jos noin vituttaa.

ei ole hirveesti rahaa laittaa uusiin vaatteisiin. Jos laitan mustan mekon ja mustan neuletakin niin pitääkö tohon vielä ostaa mustat saappaat vai käykö sellaiset nilkkurit?

Jos nilkkurit eivät ole kovin huomiota herättävät (kirkkaanpunaiset tai pantterikuvioiset ym.) niin sopivat varmasti asuun. Jos rahatilanne on huono ja sinusta itsestä tuntuu että kenkäsi eivät ole sopivat, niin yksi vaihtoehto olisi ostaa sellaiset jalkineet, joille olisi arkikenkinä käyttöä muutenkin. En kuitenkaan lähtisi tinkimään kenkien vuoksi tosi tärkeistä asioista, kuten ruoka, vuokranmaksu ym. vaan menisin niillä vaatteilla mitä kaapistä löytyy. Kenkiä on ehkä hankala lainata, mutta joskus ystäväni kanssa teimme aikoinaan niin, että hän piti eräissä hautajaisissa mustaa pitkää takkiani. Ystävälläni oli talvitakkina kovin kaunis ja tyylikäs pitkä villakangastakki, mutta kun se sattui olemaan kirkkaanpunainen...

Ja miten nilkkurit ja shortsit/narutoppi liittyvät toisiinsa?

Ei se sitä surua mihinkään muuta, että pukeudutko mustaan ja juhlakenkiin vai laitatko vaikka tennarit. Ihme itseriittoisuutta vaatia vierailta tiettyä pukeutumista.
Jos sua vituttaa jonkun toisen tapa pukeutua hautajaisiin tavalla joka ei itseäsi miellytä niin se on sun oma ongelmasi, ei se toisen. Ensi kerralla voit olla mokoman "lutkapukeutujan" olla yksinkertaisesti pyytämättä juhliin jos noin vituttaa.

Oho, oliko sulla viimeksi hautajaisissa liian lyhyt hame päällä ja tajusit sen vasta valokuvista?

Kyllä, on todellakin mun oma ongelmani jos vittuunnun siitä, että joku esittelee persposkiaan ja tissivakoaan hautajaisissa. Onneksi mun vitutukseni ei näy tai kuulu päällepäin, mutta asiaton pukeutuja paljastaa moukkamaisuutensa kaikille.

[QUOTE="jenni";29297307]Tyhmä neuvo. Hautajaisiin ei pukeuduta hyvin itseä tai vainajaa varten, vaan surevia omaisia ajatellen. Ei mulla yöunet menneet kun mummoni hautajaisissa erään sukulaisen tyttöystävä koikkelehti pakarat vilauttavissa shortseissa ja narutopissa, mutta kyllä se tahdittomuus hieman vitutti.

Aloittajalle sanoisin, että suru määrää ei saappaan varsilla mitata, joten nilkkurit käyvät hyvin.[/QUOTE]

Veikkaan, että kyseistä tyttöystävää myöhemmin harmittaa silloinen tilannetajun puute. Yleensä nämä "räväkät tyypit" kuitenkin jollain tapaa hautajaisissa esiintyvät sillä tavalla, että omaiset huomaavat heidän todella huomioivan läheisten surun. Olen nähnyt eräissä hautajaisissa mieshenkilön pukeutuvan aina käyttämäänsä lempiväriin, joka ei todellakaan ollut musta. Nuorella herralla oli kuitenkin sinä päivänä olkavarressaan surunauha. Osoitti sillä tavalla kunnioitusta vainajalle ja omaisille.

Hautajaisissa kunnioitetaan vainajan muistoa, joten mielestäni ihan hyvin käy kertomasi vaatetus. Oma vaarini olisi aikoinaan varmasti ilahtunut (jos kuollut voi ilahtua) jos hautajaisissa olisi pukeuduttu riemunkirjavaan ja väännetty vitsejä :D Mutta suomalainen hautajaiskulttuuri on ihmeellinen ja kaikki pukeutuivat mustaan.

Mun isäni hautajaisissa oli eräs sukulais"tyttö" (ikää tuolloin jo reilusti yli 30) pukeutunut korkeisiin remmikenkiin ja punakirjavaan minikukkamekkoon. Sitä hieman ihmettelin, mutta lienevät olleet juhlavimmat vaatteet mitä kaapista löytyi, joten mikäs siinä sitten.

Yhteistyössä