Aikuisopiskelijat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja veden-neito
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

veden-neito

Aktiivinen jäsen
11.05.2007
1 080
0
36
Kuinka moni täällä olevista opiskelee päiväopiskelijana ja saa aikuiskoulutusrahaa?

Nythän taitaa olla niin, että jos takana on 8v työhistoria niin voi saada aikuskoulutusrahaa 18 kk eli puolitoista vuotta. / tämä astuu voimaan kai elokuussa.

Miten ihmeessä pärjää tuon tuen loppumisen jälkeen jos opiskelu kaiken kaikkiaan kestää 3 vuotta??? Kelalta saa opintorahaa, mutta tuntuu ettei sillä pärjää kukaan.

Vakityöpaikastahan pitää jäädä opintovapaalle jotta saa tuon aikuskoulutusrahan. Entä kesällä kun ei tuota tukea saa ? Pitääkö silloin palata vanhaan työpaikkaan töihin ( siellähän sulla on voimassa oleva työsopimus ) vai voiko hakea töitä jostain muualta?

Mulla on kauea polte tehdä jotain muutakin ennen eläkeikää. Nykyisessä työpaikassa teollisuudessa olen ollut 20 vuotta.

Onko sulla lapsia? Silloinhan olisit varmaan oikeutettu yleiseen asumistukeen? Mä pärjäsin opiskeluajan AMK:ssa lähinnä tuloilla lapsilisät, elarit, asumistuki ja opintoraha. Vuokran jälkeen jäi noin 500 euroa rahaa kolmelle.

Mä olen hakenut aikuisopiskelijaksi.Päädyin kuitenkin etä-opskeluun juuri taloudellisten syiden takia.Eli osan opiskeluista joutuisi suorittamaan opintorahalla.Ja sillä ei talolainoja maksella.Pari-kolme vuotta on varmaan aika rankkaa,mutta uskon että kannattaa.Itse olen tuntitöissä ja ymmärtäväinen työnantaja,niin on "helppo" keventää työtaakkaa opiskelutahdin mukaan.

On lapsia ja mieskin löytyy. Kotona asuu 8v poika ja 17v poika. Minulla ei ole mitään ammatillista koulutusta takana joten koulupenkille pitää mennä jos meinaa jotain muuta alkaa tekemään. Asumme omakotitalossa josta velkaa. Yleistä asumistukea tuskin saamme.

Alkuperäinen kirjoittaja veden-neito:
On lapsia ja mieskin löytyy. Kotona asuu 8v poika ja 17v poika. Minulla ei ole mitään ammatillista koulutusta takana joten koulupenkille pitää mennä jos meinaa jotain muuta alkaa tekemään. Asumme omakotitalossa josta velkaa. Yleistä asumistukea tuskin saamme.

Saa sitä omistusasuntoonkin.

Se mies on hieman riesaksi, jos ajattelee taloutta. Sen jättämällä pääsee hyviin tuloihin kyllä ja saa valita opiskelun ja kotiäitiyden väliltä.

Ei nyt liity asiaan varsinaisesti, mutta muo sodituttaa vastaan tuollaset työsäännöt... Esim. miehen kanssa ollaan synnytty samana vuonna, mutta miehellä on jo vuosien työkokemus. Mä oon ollu lasten kanssa yhteensä kotiäitinä 5v, joten mitenkähän mä olisin sitä työkokemusta hankkinut... Aikuisopiskelija olin vasta ja sain vain opintotuen, kun taas moni sai useita satoja euroja puhtaana käteen, kun vaan oli tarpeeksi työkokemusta. Motivaatiostahan se ei silti mitään kerro, kenellä se on suurempi ja kenellä pienempi...

Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:

Saa sitä omistusasuntoonkin.

Ihanko totta? Luultavasti vain korkomenohin?

Heh ja miestähän en jätä. :laugh:

Hae opintovapaata vain sen opiskelun ajaksi, eli ei kesän ajaksi, jolloin myös aikuiskoulutustukikuukaudet säästyvät. Toki voit tehdä myös niin, että olet opintovapaalla koko ajan ja haet kesäksi muita töitä, jolloin et tietenkään saa aikuiskoulutustukea, koska siinä muistaakseni oli joku raja, jonka verran saa tienata sen ohella. Silloin aikuiskoulutustukea ei vain makseta sulle, ja se kuukausi jää ns. säästöön.

Hmm... mä olen jotenkin ymmrtänyt asian niin,ettei tuota tukea tule muutenkaan kesällä kun ei ole koulua. Silti nuo tukikuukaudet ei riitä kolmeksi vuodeksi vaikka kuinka niitä yrittäisi säästää. :'(

Niin, eiväthän ne riitä. Mä opiskelen ilta- ja monimuoto-opiskelijana työn ohessa, joten en tarvitsisi aikuiskoulutustukea kuin harjoittelujen ajaksi. Mun kuukaudet eivät riitä edes niihin, eli mennään sitten persnettoa osa niistä.

Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
Onko sulla lapsia? Silloinhan olisit varmaan oikeutettu yleiseen asumistukeen? Mä pärjäsin opiskeluajan AMK:ssa lähinnä tuloilla lapsilisät, elarit, asumistuki ja opintoraha. Vuokran jälkeen jäi noin 500 euroa rahaa kolmelle.

Minulla tuo summa teki kaksi vuotta sitten noin 540 euroa kuukaudessa, joten ei olisi riittänyt mihinkään. Asun omassa velattomassa asunnossa, mutta silti.

Aikuisopintotukea saa takautuvasti eli sain sitä tuon 18 kk ja myös kesän ajan. Tosin suoritin silloinkin kursseja enkä ollut töissä. Nyt kun tulot ovat lapsilisä, opintoraha ja -laina, joudun elämään pääsääntöisesti omilla säästöillä.

Meillä on pelkät ruokakulut ainakin 500 euroa kuukaudessa. Maksan myös osuuteni asuntolainasta, sähköstä jne. Autostakin on vähän velkaa.

Nyt tuli tunne, että pitää haudata koko haave... :(

Yhteistyössä