aikuisiän akne- auttakaa!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pitsanaama
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pitsanaama

Vieras
Kertokaa mikä on teillä toiminut aikuisiän akneen? Olen 38-vuotias ja edelleen finniä pukkaa...:( Pitäis varmaan mennä lääkäriin, mutta en saa aikaiseksi. Tiedän, että e-pillerit auttaisivat, mutta en halua niitä käyttää kun vaikuttavat mielialaan liikaa.

Itselläni puhkesi yhtäkkiä aikuisiässä. Nuoruudessa oli aknea myös, mutta vuosikauksiksi se helpotti. Tähän auttoi hydrokortisoni pahiten tulehtuneille alueille ja muuten ihon rauhaan jättäminen. Vaihdoin kaikki meikkisienet ja ihokosketuksiin joutuvat tuotteet uusiin. Puuterihuiskun vaihdoin luonnonkabukiin, joka on hellävaraisempi iholle. Meikit mineraalimeikkeihin. Enää on satunnainen 1-2 finniä kuukaudessa

Minulla aknen laukaisi opiskelun aloittaminen eli ilmeisesti stressi. Avuksi ehkä oli sekin, kun alkustressi helpotti ja pääsi opiskelun vauhtiin.

Joo itsellänikin alkoi yllättäen aikuisena aivan hillitön naaman kukkiminen. Kannattaa mennä heti vaan suosiolla lääkäriin, sieltä saa kyllä apua vaivaan. Turha jäädä odottelemaan, itsellänikin meininki kesti lähes pari vuotta kun yritin vaan kaiken maailman veden juonnilla muka odotella että naama paranee. Sain itse lääkäriltä voidetta jota käytin jonkin aikaa, nykyään ongelma on poistunut pikku hiljaa ihan itsekseen eikä finnejä tule enää yhtä tiuhaan tahtiin.

Mulle auttoi kosmetologilta ostetut puhdistutstuotteet. Apteekista tai marketista/sokokselta ei kannata ostaa, koska ne on kuulema tarkoitettu nuorelle iholle eikä tehoa samalla tavalla aikuisiän akneen. Monet aineet kuivattaa liikaa ihoa ja tlai ei pääse paksun kuivan ihon läpi ja vaan pahentaa tilannetta.

No mun siskollani puhkesi aikuisiän akne hormonaalisen ehkäisyn lopetettua. Kaikkensa yritti, ihan kaikki rasvat, ruokavalion muutokset yms. Roa-kuuri nyt päällä ja vaikuttaisi sivuoireista huolimatta menevän parempaan päin.

Mulla ei auttanut lääkärin määräämät voiteet, eikä antibiootit. Käytin sitten sinkkivoidetta, humektania ja a-vitamiinivoidetta. Näillä tai jostain muusta syystä, helpottui.

Mulla on toiminu isotretinoin actavis :). Kuuri jatkuu edelleen ja seuraavaa satsia ootellessa, pitäis johonkin väliin ujuttaa se, että saisin otettuu yhteyttä ihotauti lääkäriin.

Eipä mullakaan antibiootit auttaneet kuin hetkellisesti. Mineraalimeikit sai ihon vaan pahempaan kuntoon. Ruokavaliolla ei ollut merkitystä.
Netistä löysin juttuja joissa kehuttiin Cliniquen kasvovettä joka sisältää salisyylihappoa. Päätin panostaa siihen ja iho alkoi näyttää paranemisen merkkejä pikkuhiljaa. Päätin satsata myös sarjan voiteisiin ja puhdistusaineisiin ja kasvojen iho ei ole ollut näin hyvä vuosikausiin.
En olisi ikinä uskonut, mutta jotain oli vielä kokeiltava ja onneksi kokeilin. Olin aiemmin siinä luulossa että silikonit on hyihyi iholle, mutta eipä mun ihoa näytä tukkivan. Cliniquen tuotteet kun silikoneja sisältää aikan reilusti. Hintaviahan nuo putilot on mutta kyllä mä olen sen valmis maksamaan että saan näyttää ihmiseltä taas...

Itse aloitin juuri antibioottikuurin, kun muut konstit ei ole auttaneet tarvittavasti. mut ainakin näni 2pv jälkeen sivuoireet antib. kuurista on niin voimakkaat että saattaa jäädä syömättä (jos ei parin pv aikana helpota). antibioottikuurikaan ei välttämättä lopullisesti poista ongelmaa. Mut toisiakin lääkkeitä on olemassa ja kaikilel ei tule sivuoireita.
Tällainen opas löytyy myös, en oel kyl ladannut ja katsonut mitä sisältää :D
http://www.nujerraakne.fi/?page_id=2

[QUOTE="Anne";28868737]Mulla auttoi merisuola, sekoitin sitä kuumaan veteen ja käytin kasvovetenä aamuin illoin. Luin vinkin jostain. Kannattaa kokeilla![/QUOTE]

Samaa tulin sanomaan. Keitän merisuolavettä ja pyyhin sillä kasvot vanulapun avulla. Auttaa kummasti. Kalaöljykapselit on myös käytössä.

Mä kärsin aknesta murrosiästä nelikymppiseksi. Ihan kaikkea tuli kokeiltua - erilaiset voiteet, kasvovedet, ruokavaliot, antibioottikuurit (tetrasykliini auttoi kyllä kuurin ajan, mutta heti kuurin loputtua tilanne entisellään). Ainoa, mistä on ollut pysyvää apua on ollut Roaccutan-kuuri. Sen jälkeen ei enää mitään ongelmaa. (Tiedä sitten, tuliko jo ikäkin avuksi, mutta tuon kuurin jälkeen ei ole tämän ongelman kanssa tarvinnut enää painiskella.)