akne

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja raskaus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

raskaus

Vieras
Moi!

Niin ihanaa kuin on ollakin raskaana ja odottaa ikiomaa ekaa vauvaa niin mieltä rassaa kuitenkin naamassa riehuva akne...

Lopetin pillerit viime huhtikuussa ja raskaaksi tulin yksien luomumenkkojen jälkeen. Aluksi iho oli hyvä, mutta on koko ajan muuttunut huonommaksi. Nyt raskausviikolla 17+2 näppyjä on eniten poskissa ihan korvien lähellä, siitä alaspäin leukaan ja kaulaan asti. Uusien näppyjen lisäksi arvet ovat punaisia.

Mikä kumma tähän auttaisi? Neuvolan täti neuvoi pesemään meikit ym. Lactacydillä ja käyttämään kosteusvoidetta esim. humektan vain kuiville kasvojen alueelle. Mutta eihän toi kosteutus riitä! Humektania pitäis laittaa monta kerrosta joka paikkaan jotta naama ei kiristä ja sittenkin se alkaa pikkuhiljaa hilseilemään... Olen myös käyttänyt kolmisen kuukautta skinoren emulsiovoidetta akneen mutta ilman suuurempaa apua (polttelee ikävästi...). Ilman meikkiäkään en osaa olla...

Tiedän että kovinkaan paljon ei keinoja ole, mutta nyt kysyisin teiltä muilta ongelman omaavilta vinkkejä hyvistä hoitokeinoista, riittävästä kosteusvoiteesta sekä meikistä, millä näpyt sais edes kohtuullisesti piiloon?

Aikaisemmin en ole ongelmasta kärsinyt, mutta nyt kärsin!
Parantumista odotellessa...

Moi! Mene kosmetologille, ihonpuhdistukseen, siellä neuvovat sun iholle oikeat aineet, ja voit ostaa sieltä jonkun hyvän rasvan. Menee kyllä rahaa yhteensä n.100e,= hoito+ pari tuotetta, mutta jos pystyt menemään niin suosittelen, tuotteet tosi korkealaatuisia ja lisäksi saisit neuvoja omasta iho laadusta ,ja tietoa tosta hormonien vaikutus jutusta..

mulla oli akne raskauden alussa tosi paha. Mulla ei ole koskaan, edes teininä ollu mitään iho-ongelmia, mutta nyt niitä tuli heti kopallinen. En ole ryhtynyt mihinkään erityistoimiin ja tuntuukin että se on jo helpottanut. Tosin asiaan vaikuttaa myös suoraan se kuinka paljon syön suklaata.
Onko teillä tietoa onko jotain meikkejä, ihonpuhdistusaineita tai kosteusvoiteita tai niiden ainesosia mitä ei EHDOTTOMASTI saa käyttää raskauden aikana? Mä olen käyttänyt ihan samoja aineita kuin ennen raskauttakin.

Mun kokemus kosmetologista:
En ollut raskaana mut yritin saada finnejäni pois,joita oli jonkin verran.Kävin ihohoidoissa ja sitten ostin sieltä aknea varten voide sarjan mihin kuulu rasvat ja kasvovesi....sanonpa vaan et mun iho meni ainaskin pahempaan.Et se on yksilöllistä miten ne aineet vaikuttaa,mulla vaan meni yli 100€ hukkaan siinä.

Moi!

Itse asiassa kävin ihonpuhdistuksessa mutta tuntuu että tulehdus iholla vain paheni sen jälkeen...

Tää tosiaan meinaa masentaa vaikka ei pitäis stressata, ihan pienokaisen hyvinvoinnin vuoksi.

Kyselenpä edelleen tuotevinkkejä ihonhoitoon, kosteusvoidetta ym...

Tärkeintä on se, että huokoset on puhtaat ja se, että iho tarpeeksi kostea.
Kannattaisi kokeilla jotain hellävaraista kuorintaa. Mutta hellävaraista!! Monesta tutteesta naama menee vaan pahemmaksi ja kosmetologilla käyminen saattaa pahentaa myös.
Kosmetologi sopii parhaiten suht ongelmattomalle iholle, joka ei liiasta ärsyynny. Tää on mun mielipide.
Mulla ei ole aknea, mutta nuorempana oli.
Hyvä keino on a vitamiini voiteet..mutta niitä ei kai saa raskaana käyttää?

Säännöllinen puhdistus, vedellä ja miedolla saippualla riittää. Voi käyttää kasvoharjaa esim. lisäksi. Sitten kosteutus, mutta se voide täytyy olla kevyttä. Ei tukkivaa ja rasvaista. Apteekeista saa hyviä. kannattaa kysyä.

Itsellä sama ongelma, eli naama kukkii näin raskaana ollessa. Olen hommannut Cliniquen puhdistustuotteet ja kuorintavoiteen. Myyjä tosin sanoi ettei niihin finneihin auta oikein mikään jos ne johtuvat hormoneista. :-(

Kun olin kuluttanut pari purkkia sitä Cliniquen puhdistustuotetta, niin ostin tilalle Garnierin Pure puhdistusgeelin, joka on vähän kuoriva. Se näyttäisi olevan ihan yhtä hyvää kuin Cliniquen ja paljon halvempaa. Nimittäin, huomasin että kun pesi ""tavallisella"" puhdistusmaidolla, jäi pumpulituppoon (jota käytän kasvoveden kanssa) vielä paljon epäpuhtauksia, mutta kun käytti Cliniquen tai Garnier Puren puhdistustuotteita, näytti pumpulituppokin puhtaammalta.

Edelleen käytän kuitenkin Cliniquen kasvovettä numero 2. Se on todella hyvää!!!!

Ja sitten hyvää kosteusvoidetta. Tällä hetkellä mulla on Garnierin. Lisäksi käytän finnialueille Garnierin pure finnipuikkoa, jonka pitäisi kuivattaa finnit pois. Olen kyllä huomannut, että se auttaa.

Vähintään kerran viikossa pesen kasvoni Cliniquen kuorintavoiteella, joka on niin hellävaraista että sitä voisi käyttää useamminkin. Lisäksi käytän Garnierin naamioita.

Itsellä on ainakin se ongelma, että on vaikea olla puristelematta ja näpräämättä finnejä, mutta jos niihin ei koske, niin iho näyttää paremmalta.

Ihoni on parantunut, mutta luulempa että ""normaaliksi"" se palaa vasta synnytyksen jälkeen. Toivottavasti...

Hei,

Olen Minnan kanssa samoilla linjoilla eli mahdollisimman hellävarainen hoito ja riittävä kosteutus pitävät hormooninäpyt parhaiten kurissa. Minulla on näiden raskauden ja e-pillereiden poisjätön myötä tulleiden näppyjen osalta ilmeisesti pahin jakso ohi, nyt on menossa 20. rv. hormooninäppyjen lisäksi ihoni on äärimmäisen herkkä ja ärsyyntyy helposti hajusteista ja kovakouraisesta (kuorinta, näpelöinti, aurinko, kylmä tuuli...) kohtelusta. Iho innostuu vain rasvoittumaan lisää, jos sitä yrittää kuivattaa akneihon tuotteilla ja kuiva pintaiho tukkii huokosia. Nämä yhdessä aiheuttavat sitten lisää näppyjä.

Parhaiten minulla on toiminut Nanoelin herkän ihon tuotteet ja apteekista saatavat Avenenin ja Louis Widemerin tuotteet. Lisäksi olen taputellut paikallisesti pahimpia näppyjä The Body Shopin teepuu-sarjan kasvovedellä.

Meikit puhdistan puhdistusmaidolla ja alkoholittomalla kasvovedellä, Nanoel/Avene. Illalla käytän Nanoelin paksuhkoa vitaaminivoidetta ja rasvaisempiin kohtiin Louis Widemerin päivävoidetta. Aamulla putsaan kasvot vain vedellä ja kasvovedellä, kosteusvoiteeksi Louis Widemeriä. Näppyjä ja arpia olen peittänyt Cliniquen hoitavalla peitevoiteella. Kuorintaan käytän Nanoelin rakeetonta, voidemaista kuorintanaamiota. Kotosalla ei kannata meikata lainkaan ja meikit kannattaa putsata hyvissä ajoin ennen nukkumaanmenoa, jotta iho 'tuulettuu'. Myös ulkoilu pitää ihon raikkaana.

Koita kestää alkuperäinen! Kyllä se iho siitä rauhoittuu, tai ainakin saat muuta mukavaa mietittävää kun pienokainen syntyy :)

Itse en ole raskaana mutta kärsin aknesta, jonka aiheutti pillerien lopetus.

Minulla akneen auttoi ensinnäkin antibiootit, jotka eivät sinun tapauksessa nyt auta mutta toiseksi säännöllinen käynti kosmetologilla. Kävin kerran kuussa kosmetologilla ihon ollessa pahimmillaan ja edelleen käyn parin kolmen kuukauden välein. Hoidon jälkeen naama kyllä kukkii entistä iloisemmin vähän aikaa, koska siihenhän siinä pyritään, että saadaan epäpuhtaudet pois ihon alta ja kosmetologini onkin maininnut asiasta, että näin voi käydä hoidon jälkeen. Lisäksi olen saanut kosmetologilta erittäin hyviä neuvoja ja vinkkejä ihon hoitoon sekä sopivat tuotteet ihon puhdistukseen ja hoitoon. Suosittelen kyllä käymään kosmetologilla säännöllisesti!

Jos iho on kuiva ja sitä kiristää, on tärkeää kosteuttaa sitä riittävästi, koska epäpuhtaudet eivät pääse kuivan ihon alta pois ja jäävät sinne alle muhimaan. Myöskin säännöllinen kuorinta ihollesi sopivalla tuotteella on tärkeää. Jos iho on pahasti tulehtunut ja lisäksi kuiva ja jos siihen käyttää rakeisia kuorintavoiteita, ihon pinta vain rikkoontuu ja tulehdus leviää. Itse käytän Darphin kuorintavoidetta, joka levitetään ensin iholle ja sen jälkeen se ns. kitkataan (hangataan) pois. Tätä kosmetologini suositteli minulle kotikäyttöön ja on toiminut minun iholle todella hyvin.

Olen nyt noin vuoden verran käsinyt aknesta, josta en siis koskaan edes teini-iässä ole kärsinyt. Sinnikkäällä hoitamisella olen saanut ihon paranemaan ja sinun kohdalla varmasti vauvan syntyminenkin auttaa asiaan :) Ihon kanssa täytyy vain olla kärsivällinen, ihon (arpien ym.) parantuminen ei tapahdu hetkessä.

Ihotautilääkärin neuvo:

Basiron AC Wash 1-2 krt/vrk ohjeen mukaan, saa ilman reseptiä apteekista. Skinoren voide 2 krt/vrk, vain reseptillä saatava valmiste apteekista. Tehokkain hoitoyhdistelmä raskaana oleville. Voi alussa ärsytttää, mutta käyttöä ei pidä lopettaa, vaan iho tottuu pikku hiljaa tuotteisiin. Akne rauhoittuu aina kaikilla hoidoilla suht hitaasti, joten pitää olla kärsivällinen.

MOi!

Kiitoksia hyvistä ja lohdullisista kommenteista! Lisääkin vinkkejä otetaan vastaan esim. hyvistä kosteusvoiteista sekä finneille sopivasta peiteaineesta. Nyt ainakin päätin että pidän näppini irti naamasta vaikka se välillä kuinka vaikeeta oiskin...

Asia siis välillä huolettaa paljon, mutta yritän aina muistuttaa itseäni, miten moni muu asia on kuitenkin hyvin! Ja eihän ne turhat murheet hyvää tee. Iloista odotusta!

Yhteistyössä