Aikuisen koiran koulutus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mirre
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mirre

Vieras
Meillä 4 vuotias sekarotuinen narttu (labbista ja jotain muuta) jota ei ole edes peruskoulutettu. Ollut meillä vähän aikaa vasta. Ei usko eikä tajua mitään! Vetää hihnassa kuin viimestä päivää. Ketään tai mitään muuta ei voi huomioida ilman että tulee heti vaatimaan huomion itselleen. Eli koiralle ei todellakaan ole selvää, että on lauman alin. Nyt meille on vauva tulossa ja pelkään yli kaiken ettei elämästä koiran kanssa tule silloin enää yhtään mitään. Minulla ei ole kokemusta koirista saatikka niiden koulutuksesta ja miehelläni taas on ihan väärät koulutustavat. Mistä löytää apua tai ihminen joka voisi kouluttaa koiraa????

Ota yhteyttä paikalliseen koirakerhoon.He opettavat sinua opettamaan koiraasi, tuossa iässä (4v)koira vielä oppii aivan hyvin.
Itse aloitin aikanaan koirani agility-harrastuksen, kun koirani oli n 4v.
ja tokon (tottelevaisuus koulutus)vähän ennen sitä

sillä lailla, oli sitten kamalan viisasta ottaa ekaksi koiraksi noin vanha kouluttamaton koira.... ei se ole ihan vitsiä se sanonta "ei vanha koira uusia temppuja opi"

no oppiihan neljä vuotias vielä jotain mutta silti....

kysele vaikka paikkakuntasi löytöeläin-talosta tai palveluskoira-yhdistyksestäsi

Kyllä varmasti oppii 4-vuotias, jos oppi 13-vuotiaskin. Koira oli meille tullesaan täysin vailla käytöstapoja. Veti hihnassa henki pihisten, haukkui kaikki ei kunnioittanut käskyjä sisällä(kään). Kaikki oli kiinni johtajuudesta ja sen parannuttua koira on nyt kuin unelma. Aikaa meni vähän yli vuosi.

Teemme näin: Koira saa aina ruokansa viimeisenä, vaaditut asiat viedään loppuun, koira ei saa huomiota omasta aloitteestaan, ihminen aloittaa aina leikin, koiran pitää aina väistää ihmisiä paitsi syödessään, ennen ulosmenoa vaaditaan odottamista, koira ei pääse sänkyyn. Koiran kanssa tehään päivittäin temppuharjoituksia. Vetäminen opetettiin pois kuonopannalla eikä ulkona koskaan annettu vetää. Heti pysähdyttiin jos koira veti ja palttiin hetken matkaa taakseppäin. Toisten koirien kohdalla huomio kiinnitettiin päätä kääntämällä ihmiseen ja pitää itsekin olla rentona eikä saanut katsoa vastaan tulevaa koirakkoa eikä omaa koiraa.

Hyviä neuvoja on ainakin Tuire Kaimion koirakirjassa (en nyt muista nimeä, mut varmaan kirjastosta löytyy). Tuohon hihnassa vetämiseen antoi neuvon että aina kun koira vetää niin pysähdyt, sit kun hihna löystyy esim. koira palaa sinun luo, niin jatkat matkaa ja olisi hyvä kehua tai rapsuttaa tai palkita esim. ruualla hyvästä käytöksestä ja taas kun veto alkaa niin pysähdyt tai jatkat matkaa toiseen suuntaan. Eli kyllä koira yleensä tajuaa että kun hihna on kirjällä niin silloin ei liikuta, kun se on löysällä niin pääsee myös eteenpäin. Yleensähän koiraa kiskotaan sit takaspäin kun se vetää ja koira kiskoo aina vain lujempaa eli sama tilanne ihmisillä kun esim. metrossa on täyttä ja sinua työnnetään sivummalle niin etkös silloin yritä työntää itseäsi takaisin työntäjän suuntaan ettet kaatuisi eli myös koira vetää ettei kaatuisi. Aikaa koulutus kyllä vaatii, mutta on lempeä tapa. Toivottavasti ymmärsit mitä ajan takaa.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.05.2006 klo 21:27 merkkari kirjoitti:
sillä lailla, oli sitten kamalan viisasta ottaa ekaksi koiraksi noin vanha kouluttamaton koira.... ei se ole ihan vitsiä se sanonta "ei vanha koira uusia temppuja opi"

no oppiihan neljä vuotias vielä jotain mutta silti....

kysele vaikka paikkakuntasi löytöeläin-talosta tai palveluskoira-yhdistyksestäsi
Oliskohan koiran sitten ollut parempi jäädä paikkaan missä ei KOSKAAN päässyt lenkille vaan kusetettiin talon nurkalle ja pidettiin terassilla lyhyessä hihnassa vähällä ruualla.. Sisälle ei ollut asiaa.. Minä se tässä tuskin olen väärin tehnyt, että kiitos vaan viestistäsi.

Kyllä se 4-v oppii hyvinkin, tosin se vaatii (kuten minkäikäinen koira tahansa) omistajalta aikaa, jota toivon mukaan pystyt antamaan koiralle vauvan syntymän jälkeenkin. Itselleni koirien kanssa touhuilu on ollut ihana henkireikä vauvanhoidon lomassa.
Ota yhteys paikalliseen koirakerhoon, niistä löytyy yleensä kyllä koulutusryhmiä eri tasoisille koirille. Parashan olisi, että itse koulutat koirasi eikä kukaan ulkopuolinen, niin silloin samalla opit tuntemaan ja luottamaan koiraasi. Koska koirassasi on labbista, se varmasti on vilkas ja vilkkaus taas hieman saattaa vaikeuttaa koulutusta, lähinnä siksi, että koira ei malta kuunnella. Neuvoisin käyttämään mahdollisimman hyviä makupaloja (esim nakkeja) niin koira (ahneena rotuna :D ) kuuntelee edes hieman. Tuossa aiemmin joku neuvoikin sitä hihnassa vetämistä, kun siihen lisäät vielä sen makupalalla lahjomisen niin eiköhän koira ala kuuntelemaan.
Aikaa ja kärsivällisyyttä se kuitenkin vaatii, joten tsemppiä. Onneks rotu on kuitenkin suht miellyttämishaluinen, joten se malttaa opetella, kunhan ensin saat sen kuuntelemaan eikä vaan menemään hajujen ym, perässä...

voit vipata sähköpostilla mua merja.alen@dnainternet.net mä oon toiminu pitkään mm. ongelmakoirien kouluttajana ja tunnen paljon ihmisiä alalta ympäri suomea. Ton ikänen koira oppii vielä vaikka mitä sillä oikealla koulutustavalla.

Yhteistyössä