aikooko kukaan raskaana oleva suosituksista huolimatta syödä jouluna

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
En oo kuullu että porkkanalaatikossa olis mitään haitallista, mutta maksalaatikossa on sitä A-vitamiinia. Varmaan voi syödä joulupöydässä, mutta ei kai suositella säännöllisesti syötäväks. Näin luulisin. Niissä kaloissa on vaan se, että ei voi tietää milloin se listeria osuu kohalle. Vai mitä?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
mätiä ja/tai graavilohta? Viimekerralla en uskaltanut, mutta nyt mietin että haittaako jos vähän maistaa ja sen kerran vaan siinä joulupöydässä...?

no yhtä hyvinhän se listeria siitä tulee, otat sitten maistiaiset tai kunnon annoksen, jos on siis tullakseen. itse tehtyä voisin syödä, ja esim maksalaatikon syönti on mun mielestä harmittomampaa kuin noi graavilohet yms, kun siinä on kuitenkin kyse määrästä eikä mistään pöpöstä.

Siis porkkanalaatikkoohan on just hyvä syödä raskaana ollessaankin kun siinä on d-vitamiinia.
Miä oon kyllä syöny kyllä maksamakkaraakin ja aion syödä kaikkea mitä mieli tekee, mutta kalasta en oikein välitä muutenkaa.
*Kinkkua vartenhan joulu on? Eikö? :D *

Aina löytyy porukkaa joka maalaisjärkeen vedoten syö kohtuudella (mitä se sitten lieneekään) maksalaatikkoa, lohta,tuorejuustoa,homejuustoa jne. jne. sekä kulauttaa eväät alas punaviinilasillisen kera sekä nauttii saunaoluen tietenkin. Kumma kyllä jos et näitä kaikkia tee olet hysteerinen ruoan vahtaaja ja et nauti raskaudestasi ollenkaan?!?Pitkäpino tulee tästä...luulisin *huoh*

Mä esikoisen aikaan kyselin neuvolasta noista ruokasuosituksista ja siellä sanottiin että kun mullakin vielä oli raskaus loppusuoralla niin ei ole kuulemma vaarallista jos kerran syö esim. maksalaatikkoa tai pateeta.

Samoin kerran kyselin Aydin Tekayn palstalta häneltä mitä mieltä hän on näistä graavin kalan kielloista yms. ja myös hän käski ottaa maalaisjärjen käyttöön ja ihmetteli kovasti miksi Suomessa on niin hirveä härdelli äideillä kielletyistä ruoka-aineista joista oikeastaan vain maksan (a-vitamiinin) syöntiä kannattaa rajoittaa.

Alkuperäinen kirjoittaja maalaisjärjellä:
Aina löytyy porukkaa joka maalaisjärkeen vedoten syö kohtuudella (mitä se sitten lieneekään) maksalaatikkoa, lohta,tuorejuustoa,homejuustoa jne. jne. sekä kulauttaa eväät alas punaviinilasillisen kera sekä nauttii saunaoluen tietenkin. Kumma kyllä jos et näitä kaikkia tee olet hysteerinen ruoan vahtaaja ja et nauti raskaudestasi ollenkaan?!?Pitkäpino tulee tästä...luulisin *huoh*

Mikäs vika homejuustossa sitten?
Mä söin vasta melkein koko kolmion auraakin omenoiden kera. En mä ainakaan o kauheesti ajatellut tota syömistä, perus terveellisesti niinkuin muutenkin ja mahdollisimman vähän a-viitamiinia, vaikka en kyllä just nyt muistakaan miksi sitäkin piti vältää..
Tosin homejuusto on mun pahe, siks sitä ostetaankin niin harvoin, se ei kauaa kerkee kyllä jääkaapissa makoileen.

Alkuperäinen kirjoittaja HelloShitty:
suunnitteleeko joku oikeesti jo nyt mitä syö jouluna ja mitä ei..? :whistle: :laugh:

Kyllä ne suunnittelee jotka aikovat raskaana olostaan huolimatta maalaisjärkensä ohjaamana syödä sitä lohata sekä piparia homejuustolla =)

Alkuperäinen kirjoittaja Rinzessa:
no jouluna on jo nyytti sylkyssä, mut oon noita syöny raskausaikana, omaa järkeä tosiaan saa käyttää :p

aivan, omaa järkeä saa käyttää eli jättäisin maistamatta koska listeria on oikeasti vaarallinen syntymättömälle vauvalle ja se listeria tulee jos on tullakseen jo siitä yhdestä palasta eli on sitten ihan sama että syökö kilon vai pienen palan....

Kysyin raskaana ollessani neuvolasta, uskaltaisiko syödä jouluna graavilohta, itse tehtyä. Vastaus oli, että eikö sitä ilman pärjää. Varsin hyvä vastaus. Minä pärjäsin ilmankin, eikä joulu mennyt siitä lainkaan pilalle.

Kun tietää mitä se listeria voi vauvalle aiheuttaa niin jätän ihan suosiolla ne riskitapaukset väliin! Koska jos listeria sattus tulemaan, niin ketään muuta ei voi syyttää kuin itseään!

Mulle nlan täti sanoi, että tyhjiöpakatut kalat, just graavi- ja kylmäsavulohi, on siellä vältettävien listalla listerian vuoksi ja täsmensi, että kyllä seim. kalatiskistä voi ostaa graavilohta. Ite aion maistaa suurta herkkuani graavilohta, jos se on tiskistä ostettu tai vaikkapa isäni ite suolannut (kunhan se kala minkä se ite suolaa, ei ole ostettu tyhjiöpakattuna). Samoin söin vähän maksalaatikkoa, enpä usko että se kauas nakkaa jos vähän silloin tällöin syö. Samoin neuvolassa sanottiin noista tuore- ja homejuustoista, että ne pastöroimattomasta maidosta tehdyt juustot on vältettäviä, mutta joka pakkauksessahan sanotaan onko se pastöroitu vai ei. Ja tietääkseni Suomessa maito pastöroidaan lakisääteisesti. Jostain luin noihin juusto-juttuihin liittyen, että nämä suurten kotimaisten meijereiden tuotteet on turvallisia käyttää myös raskausaikana (valio jne). Niinku jo aiemmin oli kommentoitu, että maalaisjärki käyttöön niin hyvin menee.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kun tietää mitä se listeria voi vauvalle aiheuttaa niin jätän ihan suosiolla ne riskitapaukset väliin! Koska jos listeria sattus tulemaan, niin ketään muuta ei voi syyttää kuin itseään!

Sinä olet viisas!½
Kuinka moni ajatteleekaan, että ei se mulle tule, kun eihän sitä kelleen muullekaan ole tullut. Nih.

Alkuperäinen kirjoittaja Zoe-F:
Alkuperäinen kirjoittaja maalaisjärjellä:

Mikäs vika homejuustossa sitten?
Mä söin vasta melkein koko kolmion auraakin omenoiden kera. En mä ainakaan o kauheesti ajatellut tota syömistä, perus terveellisesti niinkuin muutenkin ja mahdollisimman vähän a-viitamiinia, vaikka en kyllä just nyt muistakaan miksi sitäkin piti vältää..
Tosin homejuusto on mun pahe, siks sitä ostetaankin niin harvoin, se ei kauaa kerkee kyllä jääkaapissa makoileen.

Homejuusto, juustot on ok, jos ne on pästöroidusta.......
Aura on ok.
A-vitamiinia tulee välttää KEHITYSHÄIRIÖIDEN VUOKSI. Googlella voit lukea mitä häiriöitä voi tulla.

Yhteistyössä