Aikamoinen puutarha

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
En ole samaa mieltä tästä. Itse ficin kommentteihin ei kuulu kirjoittaa kritiikkiä, ellei kirjoittaja sitä erikseen pyydä. Keskustelua ficeistä yleensä ei voi kieltää muualla ja on oikeus sanoa, jos jokin ei ole omaan makuun. Haukkuminen, alatyyliset ilmaukset yms. ei tietenkään kuulu asiaan.
Koska ficcejä kirjoittaa fanit eikä mitkään kirjailijat, olisi hyvä kirjoittaa se mahdollinen kritiikki niin rakentavasti kuin mahdollista eikä vaan lytätä että en tykännyt. Muuten aika moni kirjoittaja saattaa lannistua saman tien ja lopettaa kirjoittamisen siihen. Jokainen aloittaa jostain ja kirjoittamisessa kehittyy vain kirjoittamalla. Mun mielestä tämä kyseinen kirjoittaja esimerkiksi on selvästi lahjakas ja tykkään hänen tavastaan kirjoittaa hahmoja ja tapahtumia. Jos tarinalla ei lopulta olekaan onnellinen loppu, niin keskittyisin ennemmin ficin kivoihin ja positiivisiin puoliin kuin antaisin palautetta, jonka ainoa sisältö on negatiivinen näkökulma onnettomaan loppuun liittyen.
 
vierailija
Koska ficcejä kirjoittaa fanit eikä mitkään kirjailijat, olisi hyvä kirjoittaa se mahdollinen kritiikki niin rakentavasti kuin mahdollista eikä vaan lytätä että en tykännyt. Muuten aika moni kirjoittaja saattaa lannistua saman tien ja lopettaa kirjoittamisen siihen. Jokainen aloittaa jostain ja kirjoittamisessa kehittyy vain kirjoittamalla. Mun mielestä tämä kyseinen kirjoittaja esimerkiksi on selvästi lahjakas ja tykkään hänen tavastaan kirjoittaa hahmoja ja tapahtumia. Jos tarinalla ei lopulta olekaan onnellinen loppu, niin keskittyisin ennemmin ficin kivoihin ja positiivisiin puoliin kuin antaisin palautetta, jonka ainoa sisältö on negatiivinen näkökulma onnettomaan loppuun liittyen.
Mulle ainakin onneton loppu on ehdoton ei, ja haluan varoituksen, jotta voin sellaisia ficcejä välttää. Se lyttää kaiken ficissä tapahtuneen alleen, ja silloin tuntuu pahalta, jos olen laittanut aikaani sellaiseen ficciin enkä näe sellaisessa kokemuksessa mitään positiivista.
Tämä siis yleispätevästi, koska tuosta keskustelun aloittaneesta ficistä ei kukaan voi sanoa vielä yhtään mitään, kun se ei ole valmis.
 
vierailija
On kyllä herkkää, jos muut loukkaantuvat kirjoittajien puolesta. Pitää voida sanoa, että tämä ei ole minua varten enkä siitä tykkää. Sen enempää ei tietenkään tarvitse yksityiskohtiin mennä, mutta menee kyllä samanlaiseksi vauvan sääntökomenteluksi, jos edes tällaista mielipidettä ei voi ilmaista.
Itse en ymmärrä miksi pitää edes päästä sanomaan että ei tykkää jostain ficistä. Mutta viitasin kommentillani lähinnä yleisesti täällä ja vauvalla aiemmin olleisiin yksityiskohtaisempiin kritisointeihin. Tumpussa monet ficcien kirjoittajat tasaisin väliajoin muistuttaa tuosta etiketistä ja on myös ficcaajia jotka ovat lopettaneet kirjoittamisen kritiikin takia. Avoin kritisointi myös ylläpitää ilmapiiriä että sellainen on ok käytöstä ja joku ficcien julkaisemista pohtiva voi jättää julkaisematta kokonaan kun tietää että saattaa joutua kritisoitavaksi. Nyt ei edelleenkään ole kyseessä ammattikirjoittajat jotka viilaa romaanejaan vuosia vaan monet todella hyvätkin ficcaajat ovat epävarmoja.
 
vierailija
Itse en ymmärrä miksi pitää edes päästä sanomaan että ei tykkää jostain ficistä. Mutta viitasin kommentillani lähinnä yleisesti täällä ja vauvalla aiemmin olleisiin yksityiskohtaisempiin kritisointeihin. Tumpussa monet ficcien kirjoittajat tasaisin väliajoin muistuttaa tuosta etiketistä ja on myös ficcaajia jotka ovat lopettaneet kirjoittamisen kritiikin takia. Avoin kritisointi myös ylläpitää ilmapiiriä että sellainen on ok käytöstä ja joku ficcien julkaisemista pohtiva voi jättää julkaisematta kokonaan kun tietää että saattaa joutua kritisoitavaksi. Nyt ei edelleenkään ole kyseessä ammattikirjoittajat jotka viilaa romaanejaan vuosia vaan monet todella hyvätkin ficcaajat ovat epävarmoja.
Miksi pitää päästä sanomaan, että tykkää jostakin? Samalla tavalla voi joskus olla kiva päästellä höyryjä ja vaihtaa ajatuksia muiden kanssa. Ainakin toisissa fandomeissa on joskus ollut todella ulkopuolinen olo, kun vaikkapa jokin ficci nousee ylistetyksi ja nimetään parhaimmaksi mahdolliseksi, ja itse jää vain miettimään, että onko minussa se vika, kun en tästä tykkää? Olenko ainoa? Eikö kukaan uskalla sanoa, ettei tämä ole itseäni varten? Ja voin vakuuttaa, että näitä keskusteluja käydään joka tapauksessa sitten suljetummissa piireissä, halusi kirjoittajat sitä tai ei. Joskus ne keskustelut ovat sitäkin raadollisempia.
 
vierailija
Erika kertoo Instassa et RUOSKA on toden totta osunut lavalla vahingossa Käärijä....n soittajaan. Olishan se ollut makeeta ja tietysti kamalaa? jos ois osunut (vahingossa) Jerpun peppuun.
 
vierailija
Miksi pitää päästä sanomaan, että tykkää jostakin? Samalla tavalla voi joskus olla kiva päästellä höyryjä ja vaihtaa ajatuksia muiden kanssa. Ainakin toisissa fandomeissa on joskus ollut todella ulkopuolinen olo, kun vaikkapa jokin ficci nousee ylistetyksi ja nimetään parhaimmaksi mahdolliseksi, ja itse jää vain miettimään, että onko minussa se vika, kun en tästä tykkää? Olenko ainoa? Eikö kukaan uskalla sanoa, ettei tämä ole itseäni varten? Ja voin vakuuttaa, että näitä keskusteluja käydään joka tapauksessa sitten suljetummissa piireissä, halusi kirjoittajat sitä tai ei. Joskus ne keskustelut ovat sitäkin raadollisempia.
Luultavasti moni muukaan ei pidä kyseisestä ficistä mutta ei kirjoita asiasta koska niin ei kuulu tehdä. Sitten voi etsiä jonkun ficin josta pitää ja hehkuttaa sitä. Ja joo toki suljetussa chatissa voi haukkua ficciä mikä sekin on ikävää mutta eri asia kuin julkinen alusta. Edelleenkään ficit ei ole sama asia kuin elokuvat ja painettu kirjallisuus.
 
vierailija
Tuo kritiikkihomma on hirmu mutkikas. Esim. eräs Joksu-ficcaaja ilmeisesti lopetti kirjoittamisen, koska suljetussa groupchatissa hänen ficcejään oli kritisoitu ihan asiallisesti, tyyliin että en tykännyt tästä juonenkäänteestä, ja sitten joku vuoti sieltä ne kritikit hänelle. Ja tässä omasta mielestäni kukaan ei tehnyt mitään väärää paitsi viestien vuotaja, mutta tällainen tapahtumaketju kuitenkin kävi.
 
vierailija
Itse olen kyllä kertonut minkälaisista ficeistä pidän tai en pidä, ja kirjoitan ficcejä itsekin. En silti koe et pitäis erikseen nimetä joku tietty ficci, joka ei itseä miellyttä. Makuja on monia eikä koskaan voi miellyttää kaikkia. Ja hienoa et on monenlaisia kirjoittajia ja monenlaisia mieltymyksiä. Fandom on moninainen. Hurraa!
 
vierailija
Voiko joku tietävä kertoa laskeeko ilmainen youtube music versio kuuntelut joksuille ja K samanlailla kuin Spotify, ettei mene kuuntelut ns. hukkaan? Tykästyin enemmän tähän palveluun, eikä ole varaa maksullisiin suoratoistoihin tällä hetkellä.
 
vierailija
Olen kirjoittanut vuosia sitten ficcejä ihan toisesta aiheesta. On tullut ylistystä ja on tullut kritiikkiä, myös ihan suoraan päin naamaan. Ainoastaan ne kommentit, joissa on kritisoitu ficciä ihan naurettavista syistä, kuten jonkun hahmon ammatinvalinnasta AU:ssa, on ottaneet päähän, koska silloin ei ole koko ficciä luettu tai etsimällä etsitty jotain kritisoitavaa. Koskaan ei ole häirinneet ne kommentit, että ficcini ei olisi jotakuta varten tai että jokin juonenkäänne ei ole miellyttänyt. Mikäs siinä, fandom on laaja ja kaikille löytyy jotain.
 
vierailija
Mäkään en ollut innoissani Poltteen uusimmasta luvusta. Alkukohtauksen ymmärrän ja se oli ihan jännä käänne, muuta en. Ja nyt vaikuttaa siltä että siinä ei voi olla onnellista loppua, mistä mun mielestä pitäisi aina varoittaa lukijoita etukäteen. En olisi tuhlannut aikaani ficciin, joka päättyy onnettomasti.
Muakin ärsyttää kun ensin luotiin hienosti jännitettä ja sitten laitetaankin hanat kiinni, mutta kuitenkin ollaan edelleen läheisiä ja pussaillaan , mut ei kuitenkaan tehdä mitään seksuaalista. Plääh.
 
vierailija
Miksi pitää päästä sanomaan, että tykkää jostakin? Samalla tavalla voi joskus olla kiva päästellä höyryjä ja vaihtaa ajatuksia muiden kanssa. Ainakin toisissa fandomeissa on joskus ollut todella ulkopuolinen olo, kun vaikkapa jokin ficci nousee ylistetyksi ja nimetään parhaimmaksi mahdolliseksi, ja itse jää vain miettimään, että onko minussa se vika, kun en tästä tykkää? Olenko ainoa? Eikö kukaan uskalla sanoa, ettei tämä ole itseäni varten? Ja voin vakuuttaa, että näitä keskusteluja käydään joka tapauksessa sitten suljetummissa piireissä, halusi kirjoittajat sitä tai ei. Joskus ne keskustelut ovat sitäkin raadollisempia.
Nostat tässä siis oman epävarmuutesi ja tarpeesi omien tunteidesi vahvistukselle ficcien kirjoittajia kannustavan ja suojaavan etiketin edelle. Julkisesti ei tarvitse kertoa, että minäminäminä en tykännyt, omissa suljetuissa piireissä sitä ei estä mikään.
 
vierailija
Mulle ainakin onneton loppu on ehdoton ei, ja haluan varoituksen, jotta voin sellaisia ficcejä välttää. Se lyttää kaiken ficissä tapahtuneen alleen, ja silloin tuntuu pahalta, jos olen laittanut aikaani sellaiseen ficciin enkä näe sellaisessa kokemuksessa mitään positiivista.
Tämä siis yleispätevästi, koska tuosta keskustelun aloittaneesta ficistä ei kukaan voi sanoa vielä yhtään mitään, kun se ei ole valmis.
Hetkinen nyt. 😂
Luetko kirjojakin vain, jos niissä on onnellinen loppu? Tai katsotko elokuvia, vain jos niissä on onnellinen loppu? Harvemmin niitä kerrotaan missään etukäteen, kai ymmärrät, että se loppu on se homman juju ja kertomalla lopputuloksen etukäteen, sitähän vähän spoilaa koko tarinan ja juonen?
 
vierailija
Olen kirjoittanut vuosia sitten ficcejä ihan toisesta aiheesta. On tullut ylistystä ja on tullut kritiikkiä, myös ihan suoraan päin naamaan. Ainoastaan ne kommentit, joissa on kritisoitu ficciä ihan naurettavista syistä, kuten jonkun hahmon ammatinvalinnasta AU:ssa, on ottaneet päähän, koska silloin ei ole koko ficciä luettu tai etsimällä etsitty jotain kritisoitavaa. Koskaan ei ole häirinneet ne kommentit, että ficcini ei olisi jotakuta varten tai että jokin juonenkäänne ei ole miellyttänyt. Mikäs siinä, fandom on laaja ja kaikille löytyy jotain.
Se ettei sinua häiritse ei tarkoita ettei muita kirjoittajia häiritse.
 
vierailija
Olen kirjoittanut vuosia sitten ficcejä ihan toisesta aiheesta. On tullut ylistystä ja on tullut kritiikkiä, myös ihan suoraan päin naamaan. Ainoastaan ne kommentit, joissa on kritisoitu ficciä ihan naurettavista syistä, kuten jonkun hahmon ammatinvalinnasta AU:ssa, on ottaneet päähän, koska silloin ei ole koko ficciä luettu tai etsimällä etsitty jotain kritisoitavaa. Koskaan ei ole häirinneet ne kommentit, että ficcini ei olisi jotakuta varten tai että jokin juonenkäänne ei ole miellyttänyt. Mikäs siinä, fandom on laaja ja kaikille löytyy jotain.
Tätähän ei voi mitenkään yleistää muihin ficcien kirjoittajiin. 🙄
 
vierailija
Hetkinen nyt.
Luetko kirjojakin vain, jos niissä on onnellinen loppu? Tai katsotko elokuvia, vain jos niissä on onnellinen loppu? Harvemmin niitä kerrotaan missään etukäteen, kai ymmärrät, että se loppu on se homman juju ja kertomalla lopputuloksen etukäteen, sitähän vähän spoilaa koko tarinan ja juonen?
Ficit ovat aika eri asia. Esim. itse romaaneissa ja leffoissa tykkään yleensä enemmän ei-onnellisista lopuista (ja usein eniten hämäristä ja oudoista lopuista) ja ficeissä paljon mieluummin onnellisista, vaikka joskus luen myös muunlaisia ficcejä. Näitä kulutetaan erilaisiin tarpeisiin.

-eri
 
vierailija
Voiko joku tietävä kertoa laskeeko ilmainen youtube music versio kuuntelut joksuille ja K samanlailla kuin Spotify, ettei mene kuuntelut ns. hukkaan? Tykästyin enemmän tähän palveluun, eikä ole varaa maksullisiin suoratoistoihin tällä hetkellä.
Kyllä mun mielestä YouTuben tilin pitäjä saa jotain korvausta katselukerroista. Onhan siellä mainoksiakin. Katson paljon esim. podeja YT kautta ja siellä aina kiittävät tilaajia ja puhuvat katselukerroista.
 
vierailija
Hetkinen nyt.
Luetko kirjojakin vain, jos niissä on onnellinen loppu? Tai katsotko elokuvia, vain jos niissä on onnellinen loppu? Harvemmin niitä kerrotaan missään etukäteen, kai ymmärrät, että se loppu on se homman juju ja kertomalla lopputuloksen etukäteen, sitähän vähän spoilaa koko tarinan ja juonen?
Ficcejä yleensä luetaan eri ”tarpeeseen” kuin kaunokirjallisuutta. Ihmiset haluaa lukea niitä itseään miellyttäviä teemoja ja juonenkäänteitä suosikkishipillään.
-eri
 

Yhteistyössä