vierailija
Olen samaa mieltä sinivalkoisista vaatteista Ruotsissa ja että osa vaatevallinnoista voi hyvinkin olla enemmän randomeita. Musta Saksan värinä tuntuu kuitenki vähän kaukaa haetulta.Hyvä ja kiinnostava analyysi! Olen paikoin samaa mieltä ja vähän eri mieltä, mutta sanon nyt vain tämän: B selvästi joskus viestii vaatteilla, sitä ei kai voi kiistää Tallinnan jälkeen (jolloin hän suoraan sanoi, että oli pukeutunut Viron lipun väreihin). Tämä väriteema toistui Puolassa, ja voisihan sitä samalla teemalla heittää, että osin Saksassa (musta nahkapaita, mustaa on myös Saksan lipussa) ja osin Suomessa (valkoinen paita Kultsa 2:lla). Ja sitten taas olen sitä mieltä, että ei B myöskään aina viesti vaatteillaan mitään sen ihmeempää, vaan asuvalinta on vain lavalle valittu esiintymisasu ilman sen kummempaa viestiä tai tarkoitusta. K18-keikoilla Joksuilla on aina aivan selvästi seksikäämmät vaatteet, mutta muutoin vaatevalinnat ehkä värittyvät sen mukaan, mikä sattuu olemaan puhtaana ja mikä fiilis on. Väittäisin, että valkoinen t-paita ja siniset housut Ruotsissa on selkeä tietoinen valinta niiden värien takia, kostopitsi Saksassa taas voi olla enemmän kuvailemaasi seksikkään tunteen tavoittelua tai larppaamista uuden yleisön edessä itseä varten, ei viesti sinänsä yleisölle tai kenellekään erityiselle.
Kostopitsillä voi olla useita kerroksia: se on ehkä "turvallinen" koska siinä on seksikkään rock-Bojanin roolissa, mutta se on myös "turvallinen" koska se on tuttu vaate, jolla on kivoja assosiaatioita. Tai jotain mitä me emme edes tule ajatelleeksi. Se vyö lisää siihen symboliikkaa ja lisää minun mielestäni huomattavasti todennäköisyyttä, että kyseessä on muutakin kuin satunnaisesti valittu seksikäs vaate.
- yöllinen analysoija