Aikamoinen puutarha

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Ja Mikke sai Bojanilta sydämen, punaisen vielä (vieläkin katkerana kusisesta synttärikakku-emojista🤣)
Voi miten söpöä, en ees osaa täysin kuvailla, miks just tää on musta niin hauskaa! Ja ehkä vielä se, että B ei ees laittanu nauruhymiötä ja vetäny hymiöllä vitsiksi, vaan laitto aidon sydämen. Joo tiedän, hymiöanalyysi ei ole pätevää ja sata miljoonaa huterampaa kuin ilmeanalyysi, mutta anygays<3
 
vierailija
Voi miten söpöä, en ees osaa täysin kuvailla, miks just tää on musta niin hauskaa! Ja ehkä vielä se, että B ei ees laittanu nauruhymiötä ja vetäny hymiöllä vitsiksi, vaan laitto aidon sydämen. Joo tiedän, hymiöanalyysi ei ole pätevää ja sata miljoonaa huterampaa kuin ilmeanalyysi, mutta anygays<3
Ah pahoittelut, jotenkin mun shippiaivot luki, että B oli laittanu Mikelle <3 kommentin brother-in-law aiheeseen;D miten syvällä tässä on, kun lähtee ajatukset sinne laukalle:D punainen sydän anyways see u brother kommentis<3
 
It's not a problem at this point, or at least I imagine that the biggest work has been done. It saddens me that I can't implement as far as I would have liked, but if only now I don't take this too seriously. The biggest challenge is a suitably simple use, keeping the weeds out. I think LadySLO mentioned about the clothes photo gallery. Did he set up an instat for that? Maybe it could be embedded on the pages, if there is a free solution for that? I haven't looked into it any more, it just came to mind. Or build some sort of own gallery on the pages. Of course, I have to add the pictures myself, but I guess they won't come with continuous input.
T. Site builder
Yes, I set up an IG for that.
 
vierailija
Toivottavasti niitä osioita ei nyt ihan hirveästi tule. :D Oon kans tykännyt tuosta vauvan menosta jossa voi keskustella ihan vapaasti samassa ketjussa kaikesta, Kärdestä ja Jokereista ja K&B:stä ym. Toki uutiset ja haastikset ja tälläset asiajutut varmasti hyvä laittaa ketjuina erikseen jotta ne on helposti löydettävissä, mutta liiallinen jaottelu saattaa myös tappaa sellasta tasaisena soljuvaa keskustelua mistä just tykkään ja joka tuo mulle sen yhteisöllisyyden tunteen.
Mä olisin myös sillä linjalla, että ei ainakaan montaa osiota ja ehkä ei tarvittaisi ollenkaan. Ymmärrän kyllä hyvin, miksi osa meistä niitä toivoo, mutta mä tykkään kanssa siitä keskustelusta täällä, jossa voidaan jutella vähän kaikesta ja aiheet vaihtuu aina tilanteen mukaan.

Ja kuten joku muukin jo kommentoi, välillä voi yksi ja samakin postaus koskea useampaa eri aihetta.
 
vierailija
Heippa, mielelläni jatkan keskustelua aiheesta tosiaan! Olen täällä ennenkin näistä shippaukseen liittyvistä jutuista pitkästi kirjoitellut, joten tässä saattaa jonkin verran tulla kertausta edellisen keskustelun aiheista. Pahoittelut muuten muille, tää on tosi pitkä viesti, hypätkää suosiolla yli vain!

Kyselit shippimenneisyydestä ja RPF-pareista, ja tämä ei siis ole mulle ensimmäinen RPF-shippi. Kun kerran olen jo aikaisemmin edellisen keskustelun aikana paljastanut sen, niin sanotaan nyt uudelleen, että se edellinen RPF mulle oli Supernaturalin näyttelijöiden shippaus (yleisesti tunnetaan nimellä Cockles). Muutamia muita RPF-shippeja mulla on myös historiassani, mutta niitä en uskalla lähteä avaamaan spesifisyytensä ja fandomien pienuuden takia. RPF ei siis ole uutta mulle, mutta on ehdottomasti ollut vähemmistössä shippaushistoriassani. Ehkä isoin ero tosiaan RPF:n ja ns. tavallisen televisiosarjoihin/leffoihin/kirjoihin perustuvan shippauksen välillä on se, kuinka shippi elää tapahtumien mukana. Toki leffojen ja kirjojenkin canon vaikuttaa shippauksen trendeihin ja siihen, mistä fandom keskustelee ja mitä fandom käsittelee, mutta RPF on vielä vahvemmin mun mielestä reagointia todellisuuteen, ihan luonnollisista syistä. Ja vastaavasti RPF saattaa aika äkkiä lähteä näihin AU-fikkeihin ja ihan omiin kuvioihinsa, jos materiaalia ei ole tarpeeksi tarjolla tosielämässä. Totta kai sitä silloin paikataan kuvittelemalla ihan muunlaisia juttuja tilalle, koska ei se alkuperäinen innostuksen kipinä ihan niin helposti kuole kuitenkaan. Kun sitä shipin elinkaarta kyselit, niin, noh, se voi jatkua ikuisesti, vaikkakin säästöliekillä (Beatles-fandom on ilmeisesti yhä voimissaan, vaikka osa henkilöistä on jo kuolleita), mutta ihan varmasti suurin innostus laantuu vuoden, parin sisään, jos mitään uutta ei shipattavista saada irti.

Tosiaan ehkä isoin ero noissa televisiosarjoihin/leffoihin/kirjoihin perustuvissa fandomeissa on se, että jos esim. sarja on loppunut ajat sitten eikä lisää ole odotettavissa, luonnollisesti vaikka fikkien kirjoittaminen hidastuu. Oman kokemukseni mukaan riippuu täysin fandomin koosta ja aktiivisuudesta, kuinka nopeasti fandom lopulta kuolee vai kuoleeko se ikinä. Vanhat fandomit on vain riemuissaan, jos joku innostuu kirjoittamaan fikkejä vaikka kolmekymmentä vuotta vanhaan kirjaan. Isot fandomit – kuten Supernatural – ei kuole oikeastaan koskaan, vaikka kuinka pitkä aika kuluisi sarjan kuoppaamisesta. Aktiivisimmat fandomit tuppaavat mun kokemuksen mukaan olemaan niillä, joiden fanit ovat tyytymättömämpiä canoniin (alkuperäislähteeseen), ja haluavat korjata sen tekemät virheet (kuten koko Supernaturalin). Toinen vaihtoehto on, että canon itsessään on oikeastaan vain hiekkalaatikko, joka tarjoaa raamit leikkimiselle, ja loputtoman virran uusia tapoja käsitellä canonia tai sen hahmoja tai sen tarinaa tai keinon istuttaa lukijan itsensä maailmaan (esim. Harry Potter; kuka tahansa voi helposti kuvitella itsensä velhokoulun opiskelijana ja maailmaan kuuluvana).

Kyselit kanssa sitä, miten fandom on liittynyt elämänvaiheisiin. Ihan hirveästi en viitsi avata henkilökohtaisuuksien takia, mutta ehkä jotain voin kertoa. Mun ensimmäinen kunnon fandom oli Harry Potter, koska olen oikeastaan just sopivan ikäinen siihen ja olen kasvanut sarjan kanssa aikuiseksi reaaliajassa. Ehkä ymmärrettävästi elin niiden henkilöiden kanssa yhtä matkaa, samat surut ja teiniyden haasteet tuli siinä elettyä (maagisen maailman kautta), ja samalla opettelin kirjoittamista leikkimällä tuttujen hahmojen kanssa. Ja tietysti putosin sitten ihan kilttien gen-fikkien kautta shippauksen puolelle, aloittaen turvallisista ja tutuista heteroparituksista (kirjan hyväksymistä Harry/Ginnystä ja Ron/Hermionesta) ja päätyen tietysti kiehtovamman poikarakkauden puolelle (Harry/Draco). Ja sen jälkeen suurin osa mun shipeistä elämän varrella onkin ollut miespareja, monistakin syistä. Harry Potter on historiansa takia kanssa mulle sellainen ikuinen rakkaus, joka aina väliajoin nousee uudelleen luettavaksi, tuttu ja turvallinen fandom (ongelmistaan huolimatta). Kontrastina tälle mulla on sitten ollut lukuisia, lyhytaikaisia fandomeita/shippejä, jotka liitän tiettyyn elämänvaiheeseen tai -tilanteeseen; esim. ensimmäisenä yliopistovuonna olin hyvin ahdistunut ja hain muuta miettimistä hakeutumalla fandomin pariin, tässä tapauksessa Death Noten maailmaan. Riippumatta oikeastaan siitä mitä siinä fandomissa shippaa, kaikki parit ovat todella kieroutuneita, epätasapainoisia ja toksisia, mikä varmaan meni hyvin yhteen silloisen mielentilani kanssa.

Huh, pahoittelut pölinästä. Mielelläni jatkan toki juttua, jos tämä fandomhistorian läpikäynti tai mikä tahansa muu fandomin metakeskustelu kiinnostaa!
(Tää viesti tulee kahdessa osassa. En tiiä oliko viesti niin pitkä, että ylitti rajan, kun ei mene läpi muttei myöskään tule mitään ilmoitusta tms että olisi mennyt tarkistukseen. Toivottavasti ei tullut moneen kertaan, pahoittelut siltä varalta.)

Kiitos paljon pölinästä, just huippua kuulla! Ja tosi mielenkiintoista kuulla sun fandom/shippaushistorian eri matkasta ja vaiheista.

Ekana tuosta rpf-shippauksen elämisestä tositapahtumien mukaan: sun kuvaus auttaa kyllä hahmottaan niitä juttuja, joita on kokenut tässä ja taustalla huomannut ficcien suhteen, mutta en oo täysin osannut kiinnittää huomiota niihin. Mut noinhan se menee tosiaan, ja helppo huomata ne canon compliant "purskahdukset" ao:ssa esim. viisujen ja kiertueiden jälkeen, ja niiden välillä au-ficcien nousu. Aiemmin oli puhetta, miten aktiivinen tää fandom/shippipari on ollut, niin jotenkin tavallaan musta myös hienoa ja mielikuvituksen voiman osoittavaa, miten paljon vähemmällä materiaalilla tai jo loppuneen sarjan tms jälkeen shippi elää omaa elämäänsä. Tuli tästä mieleen taas, miten fandom/shippaus on kyllä mielikuvituksen iloa ja sen vahvuuden ja mahdollisuuksien osoitus ja tavallaan "laulu mielikuvitukselle ja sen leikille". (Ihana vertaus se hiekkalaatikkolla leikkiminen!) Ja harmillisesti vielä varmaankin aika aliarvostettu tai väheksytty muoto fandom-kulttuurin ulkopuolella.

Fandomin ja shippauksen läsnäoloon elämässä liittyen tuli mieleen, miten paljon oot jakanu tästä osasta sun elämää eri vaiheissa fandom-kulttuurin ulkopuolisille? Tällä tarkoitan kysyä, miten ts minkä verran (eri elämänvaiheissa) oot jakanut tästä harrastuksesta tai osasta elämää, ja jos oot niin millä tasolla/minkä verran oot jakanut? Jos tää on siis semmonen aihe, josta tuntuu kivalta kertoa:)

Mulle yks mielessä ollut näkökulma viime aikoina on ollut se, että täytenä kaappishipparina menen täällä tällä hetkellä. Tää on ottanut sen verran aikaa ja tuonut hauskuutta ja montaa muuta, niin tavallaan haluaisin jakaa jollekin läheiselle vaikka yleisellä tasolla. Ja toisaalta aihe on herkkä ja hlökohtainen, sillä kuvittelisin, että fandom-kulttuurin ulkopuoliselle jakaessa helposti tulisi tilanne, jossa kiinnostusta tai kysymyksiä tulisi liittyen siihen, miksi tämä kiinnostaa. Ja siinä on niin monta ulottuvuutta, joista osan pystyn selittämään ja jokin osa tuntuu olevan sellaista fandom/shippaus-taikaa siihen päälle, jota voi olla hankala avata tai ymmärtää.
 
vierailija
(Tää viesti tulee kahdessa osassa. En tiiä oliko viesti niin pitkä, että ylitti rajan, kun ei mene läpi muttei myöskään tule mitään ilmoitusta tms että olisi mennyt tarkistukseen. Toivottavasti ei tullut moneen kertaan, pahoittelut siltä varalta.)

Kiitos paljon pölinästä, just huippua kuulla! Ja tosi mielenkiintoista kuulla sun fandom/shippaushistorian eri matkasta ja vaiheista.

Ekana tuosta rpf-shippauksen elämisestä tositapahtumien mukaan: sun kuvaus auttaa kyllä hahmottaan niitä juttuja, joita on kokenut tässä ja taustalla huomannut ficcien suhteen, mutta en oo täysin osannut kiinnittää huomiota niihin. Mut noinhan se menee tosiaan, ja helppo huomata ne canon compliant "purskahdukset" ao:ssa esim. viisujen ja kiertueiden jälkeen, ja niiden välillä au-ficcien nousu. Aiemmin oli puhetta, miten aktiivinen tää fandom/shippipari on ollut, niin jotenkin tavallaan musta myös hienoa ja mielikuvituksen voiman osoittavaa, miten paljon vähemmällä materiaalilla tai jo loppuneen sarjan tms jälkeen shippi elää omaa elämäänsä. Tuli tästä mieleen taas, miten fandom/shippaus on kyllä mielikuvituksen iloa ja sen vahvuuden ja mahdollisuuksien osoitus ja tavallaan "laulu mielikuvitukselle ja sen leikille". (Ihana vertaus se hiekkalaatikkolla leikkiminen!) Ja harmillisesti vielä varmaankin aika aliarvostettu tai väheksytty muoto fandom-kulttuurin ulkopuolella.

Fandomin ja shippauksen läsnäoloon elämässä liittyen tuli mieleen, miten paljon oot jakanu tästä osasta sun elämää eri vaiheissa fandom-kulttuurin ulkopuolisille? Tällä tarkoitan kysyä, miten ts minkä verran (eri elämänvaiheissa) oot jakanut tästä harrastuksesta tai osasta elämää, ja jos oot niin millä tasolla/minkä verran oot jakanut? Jos tää on siis semmonen aihe, josta tuntuu kivalta kertoa

Mulle yks mielessä ollut näkökulma viime aikoina on ollut se, että täytenä kaappishipparina menen täällä tällä hetkellä. Tää on ottanut sen verran aikaa ja tuonut hauskuutta ja montaa muuta, niin tavallaan haluaisin jakaa jollekin läheiselle vaikka yleisellä tasolla. Ja toisaalta aihe on herkkä ja hlökohtainen, sillä kuvittelisin, että fandom-kulttuurin ulkopuoliselle jakaessa helposti tulisi tilanne, jossa kiinnostusta tai kysymyksiä tulisi liittyen siihen, miksi tämä kiinnostaa. Ja siinä on niin monta ulottuvuutta, joista osan pystyn selittämään ja jokin osa tuntuu olevan sellaista fandom/shippaus-taikaa siihen päälle, jota voi olla hankala avata tai ymmärtää.
(edellinen viesti jatkuu)

Shipin elinkaareen ja omaan shippaukseen liittyen: tosi mielenkiintoista kuulla erityisesti rpf liittyen. Ja tästä muistui mieleen, että kuvittelin oikeasti vielä loppukesästä, että kohta pomppaan pois laivasta, mutta nyt alkaa näyttää, että kyllä seilaan mukana. Tosin huomaan, että tän koukuttavuudessa ja tähän uppoamisessa on kyllä itsellä opeteltavaa (ettei tarvis olla on/off kokonaan).

Huomaan myös, että mun (M/M)-sarjojen katsominen esim. Netflixistä on jäänyt täysin tämän myötä, ja on mielenkiintoista pohtia, miten sitä kautta osaltaan tutkaili ja kävi läpi jotain samaa kuin nyt, mutta se tuli enemmän nyt vasta tietoisuuteen ja ymmärrykseen tämän kautta. Aiemmin aattelin, että katson vaan yleensä koukuttavia sarjoja, mutta jälkikäteen aatellen huomaan siitä kyllä mukana kulkeneen sen teeman. Toki M/M-sarjoja ja leffoja on viime vuosina tullut enemmän myös, mutta jotain samaa vetävää siinä oli, mitä silloin tunnistin kyllä, mutta nyt ymmärtänyt enemmän tän kautta.

Omalta osaltani voisin päivittää, että edellisen tästä aiheesta juttelun jälkeen humpsahdin vielä syvemmälle toiseen kaninkoloon, josta silloin mainitsin ohimennen (ja kirjoitin megapitkän viestin liittyen tähän shippiin ja larry-shippiin just 5 min ennen onlyfans-tietoa ja mayhemin alkua:D sivu 1311, jos jollain kiinnostaa. Ei ole niinkään metakeskustelua yleiseti, vaan yksittäisiä heittoja samanlaisuuksista näiden shippien välillä. Niistä osa on varmasti yleisiä muissakin shipeissä, mutta mulla ei ole kokemusta kuin näistä kahdesta shipistä.) Se materiaalin määrä siinä shipissä on jotain aivan valtavaa, ja oli myös hauskaa huomata jotain "samantyyppisiä" hetkiä, esim. kihlaus/marry-aiheen esiintulo, jonka aikaisesta maininnasta tähän shippiin liittyen oli puhetta aiemmin.

Näiden molempien shippien kautta on ollut tosi mielenkiintoista pohtia omaa suhdetta shippaukseen, "odotuksia" rpf-shipin suhteen (tai ajatuksia rpf-kolon ja sen tarinamaailman suhteen) sekä shippauksen merkitystä itselle.

Jäin pohtimaan itse ennen kaikkea sitä, miten tavallaan se shippiparin "täyttymättömyys" shippitasolla pitää yllä mun shippausta, ainakin luulisin niin näin lyhyellä kokemuksella..... Ennen kaikkea tässä on ollut merkityksellistä oma tutkailu ja pohdinnat liittyen eri näkökulmiin, mitä on noussut tavalla tai toisella esille. Ja lisäksi se mielikuvituksen voima ja leikki ja mitä kaikkea tarinat voi avata ja auttaa lähestymään tai ymmärtämään. Lisäksi musta se kaikki tarinamaailma, missä on joitain aineksia todellisuudesta, on se juttu. Mutta lisäksi oon koittanut hahmottaa omaa suhdetta rpf-shippaukseen näin uutena tän parissa.. Täällä oli jonkun kirjoittama maininta aiemmin n kk sisään, miten se mahdollisuus toteutua pitää yllä kiinnostusta ja vetoa tähän (ei näillä sanoilla, mutta tällainen ajatus jäi mulle siitä mieleen). Näin uutena huomaan myös pohtivani, miten tästä aiheesta kirjoittaa sopivalla tavalla.

Siihen viestiin ja toiseen shippiin liittyen aloin miettiä, onko joltain osalta tavallaan se ns shipin toteutumattomuus, joka pitää otteessaan. Vähän niinkuin modernin ajan tuhkimo-, prinssi-, tai disney-satu, jossa on vahvaa kemiaa mutta katkeransuloisen mahdotonta tai haastavaa toteutua syystä tai toisesta shippitasolla. Vähän samaan tapaan, kuin romanttisissa elokuvissa tai kirjoissa on ainakin jossain kohtaa juonta saavuttamaton rakkaus tai este osana. Eli samaan aikaankaiken muun hauskan ja ihmeellisyyden keskellä on shippauksessa pieni toive, että päätyisivät yhteen, mutta veisikö se ns jännitteen seurata sitä? (Siis se pieni osa, mikä tulee siitä toiveesta, keskiössä mulla omat peilailut, jotka vaan heijastuu tähän.) Tietenkin yhtä kiehtovia olisivat musiikiltaan ja artistipersoonina yms ja sen jatkuisi ehdottomasti, ja lisäksi mahtavaa seurata heidän omien yksiköiden lisäksi uutta "yksikköä" shippauksen sijaan. Mut tavallaan pohdin, meniskö siinä se "onko ne vai eikö ne oo"-pohdinta tai yhteinen täällä jaettu kihinä siitä, vähän niinkuin vois nuorena olla jossain yhteisössä tai porukassa.

Millainen suhde sulla on muotoutunu rpf-shippaukseen? Tai koetko, että sun suhtautuminen rpf-shippeihin eroaa jollain tavalla muista fandomeista? (En tiiä risteääkö joskus leffojen tai sarjojen hahmojen shippaus niiden näyttelijöiden shippaukseen, mutta meinaan tällä kysymyksellä rpf vs esim. kirjat tai sarjat, joista ei enää tapahdu mitään, tai ei ole yhteyksiä esim. myös ko. näyttelijöiden shippaukseen. En tiiä tapahtuuko tätä, mutta koitin hakea sitä, että materiaalia ei tule, tai että tarina on siltä osalta loppu materiaalin suhteen.)

Ja hypermielelläni kuulen mitä tahansa muita ajatuksia fandomeihin/shippaukseen, sun fandomhistoriaan tai mihin tahansa muuhun fandom/shippaus-metakeskusteluun liittyen, jos jotain tulee mieleen!

Ps. Nyt on sanana Joulu, koska tästä on kyllä niin kivaa keskustella!
 
vierailija
Heh, yleensä pystyn hyvin olemaan jauhamatta ihmisten kanssa mitään K/JO-kamaa, mutta tänään olin 10 ihmisen illallisilla hienohkossa ravintolassa ja mm. pelasimme jotin kysymyskorttipeliä ja jouduin vastaamaan koko ajan jotain "Slovenian rock music" ja joku alkoi vielä kyselemään kun mainitsin Belgradin-keikan ja tulipa jotenkin nolo fiilis. Lisäksi minua alkoi jotenkin eilen nolottaa sikana koko kirjehommani, mutta no, minulla on säännöt että jos joku juttu hävettää liikaa, niin se on pakko tehdä. Ei siis auta kuin kirjoittaa loppuun. En yleensä juurikaan nolostele edes mitään.

- Joymuffin
Ei sitä kirjettä tarvitse nolostella <3 Uskon että B ilahtuu saadessaan oikean kirjeen, johon fani on nähnyt vaivaa. Jos se sinua helpottaisi, niin voithan toki myös avata kirjeessä sitä, että tämä tuntuu nyt vähän nololta mutta päätit voittaa nolostelun.
 
vierailija
Ei sitä kirjettä tarvitse nolostella <3 Uskon että B ilahtuu saadessaan oikean kirjeen, johon fani on nähnyt vaivaa. Jos se sinua helpottaisi, niin voithan toki myös avata kirjeessä sitä, että tämä tuntuu nyt vähän nololta mutta päätit voittaa nolostelun.
Niin nehän saa vissiin tosi paljon kirjeitä, että ovat tottuneet niihin, eivätkä varmaan pidä mitenkään nolona. Siis varmaan ovat lukeneet ihan kaikenlaisia vuodatuksia niistä kirjeistä.
 
vierailija
En saa Spotify Wrappedia kun en käytä Spotifyä juuri ollenkaan, mutta jos pitäisi heittää päästä mitä siellä olisi TOP-5 niin kuunnelluimmat biisit tänä vuonna:

Vem da gres
Prepovedana (Siddharta)
Padam
Ona
Huhhahhei

Bändeistä/artisteista en tiedä, kun olen kuunnellut niin vähän muuta kuin noita kolmea. :D

- Joymuffin
 
vierailija
Minä, myöhäisherännyt vanha harppu, kuuntelin Jessen haastattelun (oliko linkki täällä vai Vauvalla, en muista) ja havahduin tähän man crush -käsitteeseen, johon hän Kärtsän ja Bojaniin suhteessa viittasi. Yhdistelin pienessä päässäni kaikkea viime kuukausien aikana lukemaani, kuulemaani, näkemääni ja ehkä itsekin kehittelemääni, ja kyllä.

Ihan turha meidän on mitään seksuaalista Kärtsän ja Bojanin välille kehitellä, ja hyvä niin. Suurta rakkautta mutta ilman seksuaalisia sävyjä. Se riittää minulle ja sitäkin on aivan sydämeen käyvän ihana seurata. Toivottavasti kumpikin osapuoli kokee samoin - edelleen muistan, miten Bojan kiitti jollain NT-keikoista universumia siitä, että he ovat Kärtsän kanssa tavanneet toisensa.

Minäkin kiitän.

( Ja kyllä, Minä rakastan sinua)
 
vierailija
Minä, myöhäisherännyt vanha harppu, kuuntelin Jessen haastattelun (oliko linkki täällä vai Vauvalla, en muista) ja havahduin tähän man crush -käsitteeseen, johon hän Kärtsän ja Bojaniin suhteessa viittasi. Yhdistelin pienessä päässäni kaikkea viime kuukausien aikana lukemaani, kuulemaani, näkemääni ja ehkä itsekin kehittelemääni, ja kyllä.

Ihan turha meidän on mitään seksuaalista Kärtsän ja Bojanin välille kehitellä, ja hyvä niin. Suurta rakkautta mutta ilman seksuaalisia sävyjä. Se riittää minulle ja sitäkin on aivan sydämeen käyvän ihana seurata. Toivottavasti kumpikin osapuoli kokee samoin - edelleen muistan, miten Bojan kiitti jollain NT-keikoista universumia siitä, että he ovat Kärtsän kanssa tavanneet toisensa.

Minäkin kiitän.

( Ja kyllä, Minä rakastan sinua)
Tämä on yksi tapa nähdä asia. Minä ja monet muut taas näemme asian hyvin eri lailla ja että Jesse tuossa käyttää yksinkertaisesti tyypillistä heteronormatiivista sanastoa.
 
vierailija
Tämä on yksi tapa nähdä asia. Minä ja monet muut taas näemme asian hyvin eri lailla ja että Jesse tuossa käyttää yksinkertaisesti tyypillistä heteronormatiivista sanastoa.
Samaa ajattelen! Mun tulkinta tuosta ilmaisusta haastattelussa on, että sehän on jopa aika vahvastikin sanottu 'suuri man crush'. Tai en oikeen tiiä, minkä verran jonku mun kaverin tulis olla tavalla tai toisella jonkun toisen tyypin 'pauloissa' tai hullaantuneena, että käyttäisin (jos ois vastaava julkinen tilanne, jota en tietenkään osaa kuvitella) sanaa suuri wo/man crush. Kyllähän siinä aika hullaantunu saa olla, tai ainakin jotain enemmän ku 'normi'ystävään tutustuessa, että tuollaista ilmaisua käyttää. Kärtsyhän taisi itsekin sanoa, että "vähän niinkuin ystävään tutustuis":D edelleen mietin, miten niin vähän niinkuin:D

Ja mitä muuta voi sanoa tai miten muuten Jesse voi aiheeseen viitata kuin man crush tai ihan vaan ystävä, kun ei se nyt ystävän tunteita voi lörpäyttää lähetyksessä. Oishan hän voinu hyvin vaan sanoa Kn ystävä/uusi ystävä/hyvä ystävä/läheinen ystävä/tärkeä ystävä, mutta jostain syystä viittasi Bhen man crushina:) musta tääkin itse asiassa jo vois kertoa jostain ainaki shippilasein.
 
vierailija
Samaa ajattelen! Mun tulkinta tuosta ilmaisusta haastattelussa on, että sehän on jopa aika vahvastikin sanottu 'suuri man crush'. Tai en oikeen tiiä, minkä verran jonku mun kaverin tulis olla tavalla tai toisella jonkun toisen tyypin 'pauloissa' tai hullaantuneena, että käyttäisin (jos ois vastaava julkinen tilanne, jota en tietenkään osaa kuvitella) sanaa suuri wo/man crush. Kyllähän siinä aika hullaantunu saa olla, tai ainakin jotain enemmän ku 'normi'ystävään tutustuessa, että tuollaista ilmaisua käyttää. Kärtsyhän taisi itsekin sanoa, että "vähän niinkuin ystävään tutustuis":D edelleen mietin, miten niin vähän niinkuin:D

Ja mitä muuta voi sanoa tai miten muuten Jesse voi aiheeseen viitata kuin man crush tai ihan vaan ystävä, kun ei se nyt ystävän tunteita voi lörpäyttää lähetyksessä. Oishan hän voinu hyvin vaan sanoa Kn ystävä/uusi ystävä/hyvä ystävä/läheinen ystävä/tärkeä ystävä, mutta jostain syystä viittasi Bhen man crushina:) musta tääkin itse asiassa jo vois kertoa jostain ainaki shippilasein.
Mulle tuli IG:tä selatessa eilen YLEn Katrin postaus aiheesta vastaan, hauska sattuma. En seuraa häntä, IG tili tehty vaan tarinoiden kurkkimista varten shippiin, enkä seuraa ketään:D joten nää postaukset tuli nyt vasta vastaan.

WoMan crush -aiheesta, kuinkas muuten:D

"maybe it’s a girl crush maybe you’re queer" postauksen kommenteissa.

Enkä tällä oleta kenestäkään tai Ksta mitään, ja todellakin aattelen, että voi olla wo-man crusheja tai platonic crush ilman ihastumisen muita juttuja.
Mut aattelen, että osalla helppo piiloutua itseltäänkin tuon termin taakse tilanteissa, joissa se onkin crush.
 
vierailija
Samaa ajattelen! Mun tulkinta tuosta ilmaisusta haastattelussa on, että sehän on jopa aika vahvastikin sanottu 'suuri man crush'. Tai en oikeen tiiä, minkä verran jonku mun kaverin tulis olla tavalla tai toisella jonkun toisen tyypin 'pauloissa' tai hullaantuneena, että käyttäisin (jos ois vastaava julkinen tilanne, jota en tietenkään osaa kuvitella) sanaa suuri wo/man crush. Kyllähän siinä aika hullaantunu saa olla, tai ainakin jotain enemmän ku 'normi'ystävään tutustuessa, että tuollaista ilmaisua käyttää. Kärtsyhän taisi itsekin sanoa, että "vähän niinkuin ystävään tutustuis" edelleen mietin, miten niin vähän niinkuin

Ja mitä muuta voi sanoa tai miten muuten Jesse voi aiheeseen viitata kuin man crush tai ihan vaan ystävä, kun ei se nyt ystävän tunteita voi lörpäyttää lähetyksessä. Oishan hän voinu hyvin vaan sanoa Kn ystävä/uusi ystävä/hyvä ystävä/läheinen ystävä/tärkeä ystävä, mutta jostain syystä viittasi Bhen man crushina musta tääkin itse asiassa jo vois kertoa jostain ainaki shippilasein.
Täysin samaa mieltä. Vahvasti oli sanottu Jesseltä, eikä enää yhtään enempää olisi tietenkään voinut sanoa toisen tunteista.
 
vierailija
Oli muuten kiinnostava, eilen juteltiin aiheesta "mistä tietää, että on rakastunut" ja eräs 25-vuotias nainen sanoi, että hän jotenkin kieltää aina itseltään sen jos on rakastunut ja tajuaa asian hirmu myöhään, kun kaikki muut tyyliin ihmettelevät, että miksi hoet koko ajan tuosta tyypistä tms. (Ainakin esimerkkitapaukset, joita hän antoi olivat miehiä.) Kenties tässä tilanteessa olisi ollut osuvampi käyttää sanaa ihastuminen kuin rakastuminen, mutta kuitenkin minusta jännä.
 
vierailija
(edellinen viesti jatkuu)

Shipin elinkaareen ja omaan shippaukseen liittyen: tosi mielenkiintoista kuulla erityisesti rpf liittyen. Ja tästä muistui mieleen, että kuvittelin oikeasti vielä loppukesästä, että kohta pomppaan pois laivasta, mutta nyt alkaa näyttää, että kyllä seilaan mukana. Tosin huomaan, että tän koukuttavuudessa ja tähän uppoamisessa on kyllä itsellä opeteltavaa (ettei tarvis olla on/off kokonaan).

Huomaan myös, että mun (M/M)-sarjojen katsominen esim. Netflixistä on jäänyt täysin tämän myötä, ja on mielenkiintoista pohtia, miten sitä kautta osaltaan tutkaili ja kävi läpi jotain samaa kuin nyt, mutta se tuli enemmän nyt vasta tietoisuuteen ja ymmärrykseen tämän kautta. Aiemmin aattelin, että katson vaan yleensä koukuttavia sarjoja, mutta jälkikäteen aatellen huomaan siitä kyllä mukana kulkeneen sen teeman. Toki M/M-sarjoja ja leffoja on viime vuosina tullut enemmän myös, mutta jotain samaa vetävää siinä oli, mitä silloin tunnistin kyllä, mutta nyt ymmärtänyt enemmän tän kautta.

Omalta osaltani voisin päivittää, että edellisen tästä aiheesta juttelun jälkeen humpsahdin vielä syvemmälle toiseen kaninkoloon, josta silloin mainitsin ohimennen (ja kirjoitin megapitkän viestin liittyen tähän shippiin ja larry-shippiin just 5 min ennen onlyfans-tietoa ja mayhemin alkua sivu 1311, jos jollain kiinnostaa. Ei ole niinkään metakeskustelua yleiseti, vaan yksittäisiä heittoja samanlaisuuksista näiden shippien välillä. Niistä osa on varmasti yleisiä muissakin shipeissä, mutta mulla ei ole kokemusta kuin näistä kahdesta shipistä.) Se materiaalin määrä siinä shipissä on jotain aivan valtavaa, ja oli myös hauskaa huomata jotain "samantyyppisiä" hetkiä, esim. kihlaus/marry-aiheen esiintulo, jonka aikaisesta maininnasta tähän shippiin liittyen oli puhetta aiemmin.

Näiden molempien shippien kautta on ollut tosi mielenkiintoista pohtia omaa suhdetta shippaukseen, "odotuksia" rpf-shipin suhteen (tai ajatuksia rpf-kolon ja sen tarinamaailman suhteen) sekä shippauksen merkitystä itselle.

Jäin pohtimaan itse ennen kaikkea sitä, miten tavallaan se shippiparin "täyttymättömyys" shippitasolla pitää yllä mun shippausta, ainakin luulisin niin näin lyhyellä kokemuksella..... Ennen kaikkea tässä on ollut merkityksellistä oma tutkailu ja pohdinnat liittyen eri näkökulmiin, mitä on noussut tavalla tai toisella esille. Ja lisäksi se mielikuvituksen voima ja leikki ja mitä kaikkea tarinat voi avata ja auttaa lähestymään tai ymmärtämään. Lisäksi musta se kaikki tarinamaailma, missä on joitain aineksia todellisuudesta, on se juttu. Mutta lisäksi oon koittanut hahmottaa omaa suhdetta rpf-shippaukseen näin uutena tän parissa.. Täällä oli jonkun kirjoittama maininta aiemmin n kk sisään, miten se mahdollisuus toteutua pitää yllä kiinnostusta ja vetoa tähän (ei näillä sanoilla, mutta tällainen ajatus jäi mulle siitä mieleen). Näin uutena huomaan myös pohtivani, miten tästä aiheesta kirjoittaa sopivalla tavalla.

Siihen viestiin ja toiseen shippiin liittyen aloin miettiä, onko joltain osalta tavallaan se ns shipin toteutumattomuus, joka pitää otteessaan. Vähän niinkuin modernin ajan tuhkimo-, prinssi-, tai disney-satu, jossa on vahvaa kemiaa mutta katkeransuloisen mahdotonta tai haastavaa toteutua syystä tai toisesta shippitasolla. Vähän samaan tapaan, kuin romanttisissa elokuvissa tai kirjoissa on ainakin jossain kohtaa juonta saavuttamaton rakkaus tai este osana. Eli samaan aikaankaiken muun hauskan ja ihmeellisyyden keskellä on shippauksessa pieni toive, että päätyisivät yhteen, mutta veisikö se ns jännitteen seurata sitä? (Siis se pieni osa, mikä tulee siitä toiveesta, keskiössä mulla omat peilailut, jotka vaan heijastuu tähän.) Tietenkin yhtä kiehtovia olisivat musiikiltaan ja artistipersoonina yms ja sen jatkuisi ehdottomasti, ja lisäksi mahtavaa seurata heidän omien yksiköiden lisäksi uutta "yksikköä" shippauksen sijaan. Mut tavallaan pohdin, meniskö siinä se "onko ne vai eikö ne oo"-pohdinta tai yhteinen täällä jaettu kihinä siitä, vähän niinkuin vois nuorena olla jossain yhteisössä tai porukassa.

Millainen suhde sulla on muotoutunu rpf-shippaukseen? Tai koetko, että sun suhtautuminen rpf-shippeihin eroaa jollain tavalla muista fandomeista? (En tiiä risteääkö joskus leffojen tai sarjojen hahmojen shippaus niiden näyttelijöiden shippaukseen, mutta meinaan tällä kysymyksellä rpf vs esim. kirjat tai sarjat, joista ei enää tapahdu mitään, tai ei ole yhteyksiä esim. myös ko. näyttelijöiden shippaukseen. En tiiä tapahtuuko tätä, mutta koitin hakea sitä, että materiaalia ei tule, tai että tarina on siltä osalta loppu materiaalin suhteen.)

Ja hypermielelläni kuulen mitä tahansa muita ajatuksia fandomeihin/shippaukseen, sun fandomhistoriaan tai mihin tahansa muuhun fandom/shippaus-metakeskusteluun liittyen, jos jotain tulee mieleen!

Ps. Nyt on sanana Joulu, koska tästä on kyllä niin kivaa keskustella!
Vitsit, kiitos mielenkiintoisesta vastauksesta! Varmaan kymmenen yhtäaikaista ajatusta, joista haluisin kirjoittaa, mutta vastaan vasta myöhemmin illalla tähän ajatuksella, koska tänään päivällä en ehdi ollenkaan palstailla. Palataan asiaan :D
 
vierailija
Täysin samaa mieltä. Vahvasti oli sanottu Jesseltä, eikä enää yhtään enempää olisi tietenkään voinut sanoa toisen tunteista.
Mä kuuntelin myös tuon podin aika hiljattain ja vähän jopa hätkähdin, miten vahva ilmaus tuo iso man crush siinä oli. Ei edes tavallinen man crush (mikä ikinä se sit olis) vaan vielä iso man crush. (Oliko se sana just iso, en muista, mutta joku vastaava etuliite kuitenkin.) En kyllä itse pystyis näillä tiedoilla päättelemään, ettei tähän crushiin sisälly minkäänlaista seksuaalista virettä. Sinänsä asialla ei oo mulle merkitystä muualla kuin shippimaailmassa.
 
vierailija
Mä kuuntelin myös tuon podin aika hiljattain ja vähän jopa hätkähdin, miten vahva ilmaus tuo iso man crush siinä oli. Ei edes tavallinen man crush (mikä ikinä se sit olis) vaan vielä iso man crush. (Oliko se sana just iso, en muista, mutta joku vastaava etuliite kuitenkin.) En kyllä itse pystyis näillä tiedoilla päättelemään, ettei tähän crushiin sisälly minkäänlaista seksuaalista virettä. Sinänsä asialla ei oo mulle merkitystä muualla kuin shippimaailmassa.
Samoja ajatuksia. Lisäksi mä itse näen myös seksuaalista jännitettä kaksikon välillä, esimerkiksi nordic tourilla ja kesäkuun Tavastialla. 💋😀
 
vierailija
Heh, yleensä pystyn hyvin olemaan jauhamatta ihmisten kanssa mitään K/JO-kamaa, mutta tänään olin 10 ihmisen illallisilla hienohkossa ravintolassa ja mm. pelasimme jotin kysymyskorttipeliä ja jouduin vastaamaan koko ajan jotain "Slovenian rock music" ja joku alkoi vielä kyselemään kun mainitsin Belgradin-keikan ja tulipa jotenkin nolo fiilis. Lisäksi minua alkoi jotenkin eilen nolottaa sikana koko kirjehommani, mutta no, minulla on säännöt että jos joku juttu hävettää liikaa, niin se on pakko tehdä. Ei siis auta kuin kirjoittaa loppuun. En yleensä juurikaan nolostele edes mitään.

- Joymuffin
Sinuna en häpeäisi hetkeäkään kirjeen kirjoittamista, varsinkin kun me kaikki tiedetään, että todellakin osaat kirjoittaa 😊! Oma kirjeeni saattaisi olla hyvinkin kökköä luettavaa 😄
 
vierailija
Sinuna en häpeäisi hetkeäkään kirjeen kirjoittamista, varsinkin kun me kaikki tiedetään, että todellakin osaat kirjoittaa ! Oma kirjeeni saattaisi olla hyvinkin kökköä luettavaa
Kiitos, tosin se kirje on itse asiassa jostain syystä vähän kökösti kirjoitettu. :) Aina ei vain luista ja synny kaunista tekstiä, vaikka miten olisi sanottavaa ja aikaakin oli pari viikkoa.

- Joymuffin
 
vierailija
Last night Slovenia won World Championship in adult jazz formation. I recorded it for you @LadySLO:)
🥇👏🏻
I kind of had to stand next to this group for about 15mins while they were training in the foyer of the theatre, because Finnish group was right next to them doing something. I was watching them and thinking thank God they don’t know how much of my spare time is spent of following young Slovenian men on social media and talking about them in chat rooms 😂🤣
The Slovenian girls were very pretty and there were 5 young men too. At some point they decided to change clothes and were standing there in their boxer shorts in the middle of everyone. I had to leave! 🫣 (There is no privacy or changing rooms in these places.)
 
  • Rakkaus
Reactions: LadySLO:)
vierailija
Kiva kun viime päivinä tullut taas monta uutta K&B-ficciä, mm. Hiilihapotettu (vauvasarja jatkuu), mitochondriencocktail (lätkäficin kirjoittajalta prnoa), tilhi (kirjoittanut monta ficciä, nyt jotain viisukamaa) ja ate_my_brain (pitkien tunteikkaiden ficcien kirjoittaja. Kaikkia en ole vielä ehtinyt lukeakaan. :)
 

Yhteistyössä