Aikaerosta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nuppunen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Nuppunen

Vieras
Meillä olisi suunnitteilla reissu Californiaan ja lapset tulisivat tietysti mukaan. Isompi on pian 2v ja pienempi 6kk ja luonteeltaan ovat kyllä sopeutuvaisia ja rauhallisia, mutta eihän heidän unirytmiään ole ennen sekoitetukkaan ja nyt pikkasen pohdituttaa josko se meneekin ihan sekaisin? Olisi mukava kuulla muiden kokemuksia pitkistä lennoista yms. Itse olen asian kanssa rauhallinen ja lentokoneessa varmasti menee hyvin =) ainakin toivon niin.... tuo uni juttu laittaa pohtimaan. Ovat kyllä aina olleet hyviä nukkumaan ja rytmi on säännöllinen :D

Ei koskaan voi tietää, miten menee.

Meille tuli Californiasta serkun perhe kylään ja nuorin 8 kk huusi koko ensimmäisen yön täyttä huutoa ja nukkui päivällä.
Toinen yö meni paremmin mutta lähes ensimmäisen viikon serkku valvoi aamuyöhön ja koko talo valvoi siinä mukana. Että ei siinä mitään sitten kukaan jaksanut. Toivuttiin vain valvotuista yöistä.

Sitten kun olivat oikeassa rytmissä niin lähtivät miehen sukulaisiin Porvooseen. :/ Jäi lintsit ja muut käymättä. :whistle:

En suosittele noin kauas lähtöä noin pienten kanssa. 2v voi olla tosi hankala lentokoneessa, 6kk menee paremmin. Aikaero on aika raju aikuisellekkin, myös lapselle. Melkoista kitinää ja nukutusongelmia voi olla. Unirytmin kuntoon saaminen Suomessakin voi olla vaikeaa.

olen tehnyt 3,5 vuotta sitten sellaisen matkan missà california oli vasta puolivàlissà ja 12 tunnin aikaerojuttu oli aivan kamala palattuani italiaan. itse en osaa kunnolla koneessa nukkua,mutta ehkà lapset paremmin. olen seurannut hyvàn ystàvàni jatkuvia tyò/messumatkoja amerikkaan (34 v mies),mutta rankkaa sekin tuntuu olevan koko ajan. oma nukkumaennàtykseni on monta vuotta sitten kanadasta palattuani: 15 tuntia putkeen!!!

itse en uskaltaisi tai oikeammin viitsisi làhteà lapsen kanssa pitkààn reissuun. tai siten pitàà olla riittàvàn pitkà aika perillà. meillà jo pelkàstààn suomeen tulo vie lapsen rytmit muutamaksi pàivàksi sekaisin, muista kuin aikaerosysità tietetnkin (mutta sinne tullaan silti mielellààn). nykyisin otan vaan sen huomioon ettei tee mitààn liian pikavisiittejà ettà loppuajan ainakin lapsi on jo tottunut ja kaikki rullaa.

Meillä ei ole ollut lainkaan ongelmia koneessa lasten kanssa, ekan kerran lensivät noin vuorokauden reissun ollessaan reilu 2 v ja vajaa puolivuotias. Jopa silloin, kun mukana olivat vajaa 2 ja 4 vee, niin hyvin meni.

Aikaerosta toipuminen vei aikansa, mutta kannattaa pitää kiinni siitä, ett äpäivällä ei nukuta liian pitkään, niin yölläkin uni maistuu. Toki aamuyöstä tulee heräämisiä, mutta meidän koko perheellä ne menivät ohi noin viikossa. Suomeen palaaminen on rankempaa, koska olette olleet lomalla ja reisanneet paljon (oletettavasti) ja jo siksi lapset ovat väsyneempia kuin tavallisesti.

Matkustimme perheemme kanssa texasiin lapsen ollessa 10kk.lapsella ei aikaero tuntunut missään pääsi samantien oikeaan rytmiin.Koneessa nukkui jonkun verran.Kun pääsimme kohteeseen perille kello oli paikallista aikaa 22.30 joten siitä mentiin suoraan yöunille, vaikka koneessa oli nukkunut oli matkan teko ollut sen verran raskasta joten uni tuli helposti.

Paluu matka sujui hyvin, oli sen verran "helppo" tapaus.Matkan jälkee kesti noin viikon saada suomen rytmistä kiinni. Mitään muita "ongelmia" ei ollut kuin saada nukkumaan meno-aika takaisin normaaliksi niin kuin ennen matkaa..

hauskaa matkaa!

Neljän tunnin aikaero ei ole Thaimaan matkoila ollu minkään sortin ongelma kenelekän lapsista. Viiko sitten kotiuduimme matkalta, jolla oli mukana 11-kuinen vauva -aiemmin on ollut vaan leikki-ikäisiä, ja tälläkertaa ei tosian aikaeroa edes huomattu. Viimeksi sentään herättiin kaikki yöllä syömään, kotona kun syödään päivälistä aika myöhään, niin kello kolme oli kaikkien vatsat sitä mieltä, että on ruoka-aika

Lapset nukkuu konessa kuin tukit, mutta yö jää vähän lyhyemmäksi ja kun se päivä siihen perään on viellä touhua täynnä, uni tulee ihan hyvin ennen pulta yötä. Tosin toisalta 4 tunin heittoja nyt voi päivissä meillä olla välilä muutenkin, että sikäli tuo aikaero on vielä niin pieni, että ehkä sitä ei voi verrata Kalifornian aika-eroon. Kotiin tullessa on vaan hyvä, että lapset menee aiemmin nukkumaan ja heräävät kouluun ilman isompaa tappelua.

Yhteistyössä