Aika vaiettu puheenaihe

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kevätsisko
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kevätsisko

Vieras
En tiedä, onko aiheeni hieman tabu, mutta pistääkö teillä muilla silmään, että teillä käy vieraita, jotka syövät mielellään vaikka pöydän tyhjäksi, mutta itse eivät tarjoa koskaan mitään. Laitan kuitenkin pöytään tarjottavia, jotka usein käyvät kaupaksi kaikki, mutta minua hieman häiritsee se, että ei mitään toisinpäin koskaan. Ei ole siitä kiinni etteikö heillä olisi varaa tarjota, koska omaisuutta on paljon ja hyvätuloisia, mutta eivät huomioi vaan mitään toisinpäin.
Täällä monet varmaan sanoo, että älä itsekään laita seuraavalla kerralla mitään pöytään.

Olen joskus huomannut saman. Ei sillä kun pöytään jotain laitain niin ihan hyvä et kelpaa. Mut sit kun käy vastavuoroisesti kylässä , niin monesti saanut olla omaat eväät varulta laukussa mukana, joita useimmiten on myös tarvittu.

[QUOTE="vieras";23688037]Eli kun menette heille käymään, niin mitään ei tipu?[/QUOTE]

niin ja joskus on niinkin isäntäperhe syö itse ja me vieraat katsellaan, vaikka ei ole oltu yllätysvieraita.

[QUOTE="totuus on";23688065]Itseä häiritsee enemmän se, että menen kylään tapaamaan ihmistä enkä notkuvaa ruokapöytää!
Kyllä pelkkä kahvi/tee riittää.[/QUOTE]

Takoitin tarjoilulla, että ei edes kahvia tai teetä. Ei siis mitään

Itse laitan aina jotain pöytään, ja täytyy sanoa, että kyllä harmittaa, kun menee kylään, eikä siellä tarjoilla oikein mitään. :/ Kyllä se minusta kuuluu hyviin tapoihin, että vieraita jotenkin kestitään, jos on kylään kutsuttu.

Ei häiritse. Enkä ole huomannut että meillä kävisi vieraat tarjoilujen takia, enkä tee niin itsekään. Enemmin häiritsees se että jotakuta selvästi harmittaa jos hänen tarjottavansa minulle/perheelleni on hänen omasta mielestään liian pientä.

Alkuperäinen kirjoittaja Kevätsisko;23688092:

Toki jos kylään on erikseen kutsuttu on varmasti kohteliasta tarjota jotakin, mutta jos menen "yllättäen" tai esim. soitan vähän ennen kylään menoa, ei minusta ole välttämätöntä tarjota mitään.

Toki jos kylään on erikseen kutsuttu on varmasti kohteliasta tarjota jotakin, mutta jos menen "yllättäen" tai esim. soitan vähän ennen kylään menoa, ei minusta ole välttämätöntä tarjota mitään.

Olen joskus ollut kutsuttu ja osa perheestä keitti itselleen kahvit, mutta vieraalle ei tarjottu mitään.
Samoin joskus olen katsellut muun perheen syömistä ja silloinkin olin kutsuttu. Sitä vaan katsoo, kun toiset syö.
joskus olen mennyt kylään kummitätinä ja minulle on ilmoitettu, että kahvia oli, mutta ei jakseta keittää lisää. Tultiin 50km päästä. Mieheni sai puoli kuppia ja minä kummitätinä jäin täysin ilman, vaikka koko perheelle olen monesti ruuat ja kahvittelut laittanut. Joskus hieman närästää..anteeksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Kevätsisko;23688181:
Olen joskus ollut kutsuttu ja osa perheestä keitti itselleen kahvit, mutta vieraalle ei tarjottu mitään.
Samoin joskus olen katsellut muun perheen syömistä ja silloinkin olin kutsuttu. Sitä vaan katsoo, kun toiset syö.
joskus olen mennyt kylään kummitätinä ja minulle on ilmoitettu, että kahvia oli, mutta ei jakseta keittää lisää. Tultiin 50km päästä. Mieheni sai puoli kuppia ja minä kummitätinä jäin täysin ilman, vaikka koko perheelle olen monesti ruuat ja kahvittelut laittanut. Joskus hieman närästää..anteeksi.

Ihan ymmärrettävää noista on olla närkästynyt ja jos käytös on toistuvaa. Itse en ole tuota kohdannut, onneksi ja toki meillä keitettään kahvit kaikille vieraille jotka niin haluaa ja jotakin tarjottavaakin löytyy jos vieraita on käsketty. Tilanteet tietysti vaihtelee ja joskus kuulin että esim. masennus paljastui läheisille vasta tuon tyylisissä tilanteissa ...toki en kiellä etteikö se voi myös olla tapa ilman kummenpaa, "hyväksyttävää" syytä.

Kyllä mun mielestä on. Hyviin tapoihin kuuluu tarjota vieraille jotain, tulivat sitten yllättäen tai ilmoitettuna. Jos ei muuta, niin kahvia/kylmää juotavaa ainakin.

[QUOTE="totuus on";23688065]Itseä häiritsee enemmän se, että menen kylään tapaamaan ihmistä enkä notkuvaa ruokapöytää!
Kyllä pelkkä kahvi/tee riittää.[/QUOTE]

Onkohan totuus? Sitten saisit aiheen valittaa että mitään ei tarjota kahvin lisäksi

Mä en koskaan ole törmännyt paikkaan jossa ei olisi kahvitarjoilua suunniteltu valmiiksi jos kerta kylään on kutsuttu. Samaten minä tarjoan aina kahvia, keksejä, pullaa tms. kun vieraita kutsun.

Mä pidän moukkamaisuutena sitä ettei vieraille tarjota mitään. Vielä moukkamaisempaa on se että isäntäväki itse syö/juo eikä tarjoa vieraille. Yllätysvieraat ovat asia erikseen, mutta kutsutuille mun ajatusmaailmassani tarjotaan aina jotain. Jos siihen ei ole varaa tai halua, kannattaa olla kutsumatta ketään

Alkuperäinen kirjoittaja Kevätsisko;23688076:
niin ja joskus on niinkin isäntäperhe syö itse ja me vieraat katsellaan, vaikka ei ole oltu yllätysvieraita.

ei ...h jessus päivää!! törkeetä..en kyllä kaveerais noitten moukkien kanssa..

Alkuperäinen kirjoittaja Kevätsisko;23688092:

Ja monasti joudun sanomaan, ettei keitä edes sitä teetä/kahvia vaan ihan pelkkä läsnäolo riittää. Juhlissa joutaa sitten kestitsemään mutta mielestäni pelkkä kyläily ilman tarjoamisia on vapauttava sopimus kaikille osapuolille ja syömiset jääköön niihin juhlapäiviin :)

[QUOTE="vieras";23688251]Onkohan totuus? Sitten saisit aiheen valittaa että mitään ei tarjota kahvin lisäksi[/QUOTE]

On totuus ja yleensä pyydän, ettei edes laita juomista vaan pelkkä kyläily riittää :) Ja yleensä en loukkaannu, sillä ihmisillä on omia tapojaan ja kenenkään ei pidä loukkaantua toisten tavoista vaan kunnioittaa jokaisen omia tapoja....
Kaikki eivät voi olla samanlaisia ei edes kyläily,-ja vierastavoiltaan....Jos itse tekee jonkin asian niin se ei automaattisesti tarkoita, että toinenkin tekee samalla tavalla....

Yhteistyössä