Aika huonosti alkoi päivä (mitä mieltä)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Harmaana poikkeuksellisesti.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja illuusia:
Mun mielestä tuo on aikamoista nöyryyttämistä.
JOs poika ahmi ja söi "suttuisesti" niin eikö siitä olisi voinut sanoa?
Vai sanoiko miehesi ennen kuin passitti pojan peilin eteen?

Sanoi tietty siin vaihees, ku se leipä oli jo suussa. Ku ei kahessa sekunnissa mennyt leipä alas niin joutu peilin eteen.

:/
Toivottavasti tuosta ei tule pojalle ongelmaa, nimittäin tuosta syömisestä isänsä kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja Viblsp:
Alkuperäinen kirjoittaja tikru84:
:o Miksi ei voi sanoa asiasta ihan nätisti, eli " älä laita noin paljon leipää kerralla suuhun, koska voit tukehtua ja se on aika ruman näköistä". Jos ei usko, ja tahallaan jatkaa, niin sit pois pöydästä. Mun mielestä lasta ei sais tollalailla nöyryyttää.

Mitä ihmeen nöyryytystä se on? Poikahan vain näki, miten rumalta ahminen näyttää.

Kyl mä luulen, et jos sut pistettäs peilin eteen ja sanottas, et kato nyt, milt näytät tos tukassa ja kun teet tollasen ilmeen puhuessasi tai syödessäsi, niin ei kivalt tuntus.

Ei tietenkään tuntuisi. Mutta jos päivästä toiseen joutuu huomauttaan ruokailutavoista, tuo nyt ei ole paha juttu mielestäni. Ehkä oppi tällä kertaa. Samaa mieltä kyllä tuon tikru84:n kanssa siitä, että pöydästä pois, jos possuilu jatkuu. Mutta koska toi ehti jo tapahtua, on liian myöhäistä kauhistella. Eikä tuossa kauhisteltavaa mielestäni olekaan.

Mun mielestä tuollainen sättiminen ("milloin sinä opit..." ) on ihan turhaa.
Pelkkä "älä laita liikaa ruokaa suuhun kerralla" tai "älä syö suu auki" riittää, sättiminen ja juotavan kieltäminen menee jo yli.

Meillä jos äljäke tekis noin.. |O

Toi on lapselle nöyryyttävää, ja jättää jäljet. Meillä mutsi sanoi mulle jos pienenä itkin, että mun pitäs mennä peilin eteen kattoo miten rumalta itkiessäni nöytän. Sitten se raahas mut tukasta peilin eteen ja päivitteli kuin rumalta tosiaan näytän.

Ei oo kauheen reilua tollanen.

Sanoi tietty siin vaihees, ku se leipä oli jo suussa. Ku ei kahessa sekunnissa mennyt leipä alas niin joutu peilin eteen.

Toivottavasti tuosta ei tule pojalle ongelmaa, nimittäin tuosta syömisestä isänsä kanssa.

Niin. Kyllähän siitä tulee. Ruokailut on aika kireitä meillä. Miehen mielestä taas on tosi tärkeää että perheellä on yhteinen ruokaheki. Ei se sit vissiin tajua, et ne hetket on aika hirveitä muille.

Niin. Kyllähän siitä tulee. Ruokailut on aika kireitä meillä. Miehen mielestä taas on tosi tärkeää että perheellä on yhteinen ruokaheki. Ei se sit vissiin tajua, et ne hetket on aika hirveitä muille.
Ihan oikeasti, puhu sen miehesi kanssa tai kirjoita sille vaikka kirje jos on vaikea puhua.
Lapselle tuollainen on kauheaa jos joutuu jatkuvasti pöydässä miettimään miten syö isän arvostelvan silmän alla.

:|

Alkuperäinen kirjoittaja Viblsp:
:o Miksi ei voi sanoa asiasta ihan nätisti, eli " älä laita noin paljon leipää kerralla suuhun, koska voit tukehtua ja se on aika ruman näköistä". Jos ei usko, ja tahallaan jatkaa, niin sit pois pöydästä. Mun mielestä lasta ei sais tollalailla nöyryyttää.

Mitä ihmeen nöyryytystä se on? Poikahan vain näki, miten rumalta ahminen näyttää.

No kyllä toi mun mielestä menee jo nöyryyttämisen puolelle, jos tarvii peilin eteen laittaa ja lisäksi kieltäydytään antamasta juotavaa ja hoetaan sen jälkeen että millon sä opit. Ruokailutilanne ois voinu olla hiukan toisenlainen, jos asiasta olisi pojalle asiallisesti huomautettu. En usko että kellekään on voinu jäädä hyvä mieli tollasen jälkeen. Mun mielestä se on nöyryyttämistä, jos tollasesta jutusta pitää tehdä hirveen iso numero.

peesi. lasten kasvatus ei ole sama kun lasten noyryyttaminen ja virheiden osottaminen sormella. kylla aikuisella pitaa olla sen verran mielikuvitusta ja hyvia tapoja etta osaa niita opettaa lapselleen hyvallakin tavalla.

ma en ole koskaan kuullu tommosesta kasvatuksesta.

ajattele jos koulussa ja toissa ihmiset kohtelis toisiansa samalla tavalla? ei kukaan vieraita ihmisia ojenna ja ohjaa samalla tavalla, miks sellasta tehtais omalle perheenjasenelle keta rakastaa ja kelle toivoo kaikkea pelkastaan hyvaa?

Ilmeisesti niillä kotona kasvatus tapahtu nöyryyttämällä. nyt se vaan lähti kirkkoon pyhistelemään, kuten äitinsäkin tekee. Mä jäin kotiin, mua inhottaa teeskennellä.

ehkä miehes on kyllästynyt jo siihen ettei lapsi syö siististi, kyllä tuon ikäisen pitäis jo osata. miehes hermostunut, ja laittanut peilin eteen, että lapsi näkisi minkänäköistä on syödä rumasti. jos muu ei kerta tehoa. ei musta nyt mitenkään niin kamalasti tehty

Alkuperäinen kirjoittaja pakkasrouva avannolla:
ehkä miehes on kyllästynyt jo siihen ettei lapsi syö siististi, kyllä tuon ikäisen pitäis jo osata. miehes hermostunut, ja laittanut peilin eteen, että lapsi näkisi minkänäköistä on syödä rumasti. jos muu ei kerta tehoa. ei musta nyt mitenkään niin kamalasti tehty

Mä en sit tiedä, miten muiden lapset syö, mut mun mielestä poika syö ihan normaalisti. Se sano äsken mulle, että se teki arviointivirheen ja haukkas liian ison palan ja huomasi sitten, et ei saanutkaan sitä nieltyä. Ei siltä tipu ruokaa suusta tai naamalle, jos sitä meinaat.

Mä en sit tiedä, miten muiden lapset syö, mut mun mielestä poika syö ihan normaalisti. Se sano äsken mulle, että se teki arviointivirheen ja haukkas liian ison palan ja huomasi sitten, et ei saanutkaan sitä nieltyä. Ei siltä tipu ruokaa suusta tai naamalle, jos sitä meinaat.
miksi tuossa alussa sitten sanoit, että poika söi TAAS, mä luulin että se on ihan joka syöntikertaista tuo rumasti syönti

miksi tuossa alussa sitten sanoit, että poika söi TAAS, mä luulin että se on ihan joka syöntikertaista tuo rumasti syönti

Miehen mielestä taas. Ja kyllä lapset usein tunkee enemmän ruokaa suuhun, kuin mitä pystyvät niellä. mäkin teen joskus niin, jos on hyvää ruokaa tai nälkä.

Miehen mielestä taas. Ja kyllä lapset usein tunkee enemmän ruokaa suuhun, kuin mitä pystyvät niellä. mäkin teen joskus niin, jos on hyvää ruokaa tai nälkä.
niin kai jokainen joskus tekee, minäkin. tosin on mulla aika monta lasta, jotka ei koskaan hotki tai ota liian isoja annoksia, mut on sit taas sellainen joka hotkii joka ateria kerralla. ja siitä naputtaa sit hänelle, hänen avokkinsa. joitakin se vaan ärsyttää, jos hotkitaan ja syödään liian paljon kerralla.

niin kai jokainen joskus tekee, minäkin. tosin on mulla aika monta lasta, jotka ei koskaan hotki tai ota liian isoja annoksia, mut on sit taas sellainen joka hotkii joka ateria kerralla. ja siitä naputtaa sit hänelle, hänen avokkinsa. joitakin se vaan ärsyttää, jos hotkitaan ja syödään liian paljon kerralla.

[/quote]
Ymmärrän, et se ärsyttää. siis sä puhut nyt aikuisesta, koska sillä on avokki ja mä puhun tokaluokkalaisesta. Voin kertoo, et miestä ärsyttää se poika muutenkin aina ja muakin ärsyttää. Se on ärsyttävä välillä pelkällä olemuksellaan. Mun mielestä sitä vaan ei pidä purkaa sen niskaan, koska kai sille ärsyyntymiselle on joku syy. Esimerkiksi, että näkee palan itseään.

JOs poika

ahmi ja söi "suttuisesti" niin eikö siitä olisi voinut sanoa?

Mielestäni miehelläsi on hyvä pointti tuossa, että on yhteinen ruokahetki päivässä. Siitä kyllä kannattaa pitää kiinni.

Ja jotta homma alkaisi toimia teidän 3 kannattaisi nyt pitää pieni keskusteluhetki ja jutella mitä kukanenki ajattelee tästä viimeisimmästä ruokahetkestä. Mitä meni pieleen jne. Pyydätte anteeksi toisiltanne ja aloitatte ns. puhtaalta pöydältä. Varmaan ylilyöntejä tulee tästä eteenkinpäin, mutta että keskustelisitte asiasta. Poika varmaan oppi tämänpäiväsestä jotain, oppiko äiti ja isä?

Mie ite valitettavasti hotkin :( johtuu entisestä työstäni, jossa ei joka viikko edes ehtinyt pitää ruokataukoja, vaan nopeasti ahmaistiin vaan jotain ettei ihan työn ääreen tarvinnut pyörtyä... Nyt opettelen syömään vähän hitaammin :)

Mikään kasvatus ei minun mielestäni koskaan saa perustua nöyryytykseen! Tuossa tilanteessa meillä olisi aika vakavan kahdenkeskisen keskustelun paikka miehen kanssa... Todella vakavan

Mua eniten häiritsee, että kun toi mies aina nöyryyttää tota lasta. Ei se tolle tytölle ole ollenkaan samanlainen. :( Sitä on itseä kiusattu koulussa ja nyt se on sitä mieltä, että minä olen kiusaaja, eikä näe, millainen on tolle pojalle. Jos se on pojalle ilkeä ja mä sit sanon sille ilkeesti, niin se sanoo, puolustuksekseen sen, että mäkin kiusaan sitä. Ihan ku se ei ois itse aikuinen ollenkaan.

Totuus on, että meidän poika on 100 kertaa viksumpi ja ajattelevaisempi, kuin mitä se itse oli sen ikäisenä. Meidän poika ei joudu aina tappeluihin tai satuta itseensä, eikä myöskään syö liikaa.

Tässä juuri tyypillinen ilmiö. Ja sitten jos jollakin on erilaisia lapsia, sanotaan, että ei ole kyse kasvatuksesta. Takuulla koko maailmassa ei ole kahta sisarusta, jotka olisi saman kohtelun saaneet kaikilta läheisiltä ihmisiltä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mua eniten häiritsee, että kun toi mies aina nöyryyttää tota lasta. Ei se tolle tytölle ole ollenkaan samanlainen. :( Sitä on itseä kiusattu koulussa ja nyt se on sitä mieltä, että minä olen kiusaaja, eikä näe, millainen on tolle pojalle. Jos se on pojalle ilkeä ja mä sit sanon sille ilkeesti, niin se sanoo, puolustuksekseen sen, että mäkin kiusaan sitä. Ihan ku se ei ois itse aikuinen ollenkaan.

Totuus on, että meidän poika on 100 kertaa viksumpi ja ajattelevaisempi, kuin mitä se itse oli sen ikäisenä. Meidän poika ei joudu aina tappeluihin tai satuta itseensä, eikä myöskään syö liikaa.

Tässä juuri tyypillinen ilmiö. Ja sitten jos jollakin on erilaisia lapsia, sanotaan, että ei ole kyse kasvatuksesta. Takuulla koko maailmassa ei ole kahta sisarusta, jotka olisi saman kohtelun saaneet kaikilta läheisiltä ihmisiltä.

Miehen kotona oli vielä niin, että siltä vaadittiin paljon, mutta sen veli sai tehdä mitä halusi. Kun mun mies oli 17, sen piti tula kymmeneksi kotiin ja jos se oli meillä vielä siihen aikaan, niin vanhemmat soitti sille. Samaan aikaan sen vuotta nuorempi veli meni ihan missä tahtoi, käytti kamaa ja ryyppäsi.

Yhteistyössä