(aiheettomaksi osoittautuneen) Lastensuojeluilmoituksen vaikutus perheen elämään

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tavallinen äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja neuvolasysteemi alas:
todella paha mieli tuli tästä ketjusta. valvoin paljon pienen vauvan kanssa, olin väsynyt ratkesin itkemään kun kysyttiin kuinka jaksan-mitä sain: en apua vaan jouduin seurantaan. en joutunut kuitenkaan kokemaan samanlaista kohtelua kuin ap, joten siinä mielessä pääsin helpolla. kimppuun ne käy, eivät apua tarjoa tai anna. luottamus meni myös. vinkki uusille äideille; älä koskaan puhu neuvolassa mitään itsestäsi tai perheestäsi. ympäri pyöreästi vain vastailet kun jotain kysytään. ystäville/sukulaisille joihin pystyt luottamaan voit puhua. tukea ja apua saa sieltä varmemmin.

Lastensuojelun avohuollon kokeneena voin sanoa samaa. Apua ei kannata hakea koska se apua voi kääntyäkin sinua vastaan. Asioita vääristellään ja autettava nujerretaan sen sijaan että autettaisiin. Suomen sosiaalihuolto on mätä, vaikkei tässä pitänytkään sitä arvostella. Mutta, vanhempana ja paljon kokeneena voin sanoa että ei ole viranomaisiin luottamista!

Ap:lle voimia! Leimautuminen ja varsinkin oman pään sisällä se jatkuva pelko vie pohjan elämältä. Siihen ei välttämättä auta kuin paikkakunnan vaihdos.

Meistä on myös tehty aiheeton ja ihan älytön ilmoitus ja huostaanotostakin ole puhe. Samalla tavalla pelkään....
Meillä muka pidetään mm 5v ja 3v lasta turvaistuimessa miehen ollessa töissä, vaikkei väite pidä miltään osin paikkaansa. Miehellä ei ole töitä, eiukä meillä ole sellaista turvaistuinta (koroke on autossa) Lisäksi toinen lapsi oli ajankohtana, mistä oli kyse, niin mummolassa vakituisesti.

Voi että tästä ketjusta tulee paha mieli :( Osittain siksi että itsekin pelkään että joskus tulee hankaluuksia. Me olemme lastensuojelun asiakkaita, koska olen itse entinen narkomaani (lopetin ennen raskautta käytön) ja lapsen isä rikollinen. Käytännössä en ole lastensuojelun kanssa tekemisissä ollut, perhetyöntekijää tarjottiin lapsen synnyttyä mutta sanoin että en siitä kieltäydykään, mutta antaisivat sen avun jollekin joka sitä oikeasti tarvitsee. En siis ole masentunut enkä muutenkaan kykenemätön lapsen hoitoon. Tähän mennessä kaikki sujunut hyvin, mutta silti takaraivossa kummittelee että jos meistä perätön ilmoitus tehtäisiin, niin olisimme vanhempina aika heikoilla :/ Aviomies tällä hetkellä vankilassa, muutamme takaisin yhteen vapauduttuaan jos osaa elää ihmisiksi, muuten hyvä mies :) Jos TÄYSIN "normaaleista" äideistäkin tehdään perättömiä ilmoituksia, voin vain kuvitella miten meillä, kun taustakin on mitä on. Täytyy vaan luottaa siihen että omatuntoni on puhdas, lapseni elää täysin turvattua ja hyvää lapsuutta kanssani tällä hetkellä (paitsi ettei isä ole kotona.) Nämä asiat silti vaivaavat, vaikka mitään ilmoituksia ei ole tehty, eikä niille ole aihettakaan :) Enkä tosiaan mainitsisi neuvolassa olevani esim. väsynyt jos olisinkin :)

Ystäväni haki sosiaalitoimistosta taloudellista apua ja tukea jaksamiseen vaikean eron yhteydessä, miehen väkivaltaisuuden takia mm erosivat. No riitahan tuli sitten jossain vaiheessa lasten tapaamisesta ja huoltajuudesta, kun äiti ei olisi halunnut valvomattamia tapaamisia isälle. Isä oli ollut ainakin vanhinta lasta kohtaan väkivaltainen ennen eroa. Lopulta kävi niin, että meni huoltajuus väkivaltaiselle isälle, koska äiti oli jaksamiseensa hakenut tukeaisä. Isä kun osasi olla vakuuttava ja puhua sossuntädeille asiansa paremmin kuin kohtelustaan lannistunu ja masentunutkin äiti...

Mä olen todellakin ihmetellyt joskus sitä, että näitä perättömiä ls-ilmoja tutkitaan ja kyylätään kaikelta kantilta, mutta aiheelliset ilmot voidaan jättää ihan vain johonkin yhteen tapaamiseen, ja sen jälkeen ne on unohdettu. :o

Jos muutat uudelle paikkakunnalle, niin ei ne siellä susta mitään ilmoja tarkasta, vasta sitten jos susta sielläkin tehdään ls-ilmoitus, niin vanhatkin ilmoitukset kaivetaan esiin.

Kova homma olisi, jos jokaisen toimeentulotuen hakijan taustat tarkistettaisiin, ja koska ilmoitukset on vanhoja, ja perättömäksi todettuja, ei niitä enää uudella paikkakunnalla "käytetä", jos uusia ilmoituksia ei tule.

Alkuperäinen kirjoittaja Tiskirätti:
Mä olen todellakin ihmetellyt joskus sitä, että näitä perättömiä ls-ilmoja tutkitaan ja kyylätään kaikelta kantilta, mutta aiheelliset ilmot voidaan jättää ihan vain johonkin yhteen tapaamiseen, ja sen jälkeen ne on unohdettu. :o

Mä en kyllä usko, että neuvolasta koskaan tehdään aiheettomia ls-ilmoituksia. Ihan noiden ap:n tekstien perusteella tulee jotenkin ahdistava ja pelottava olo, ei ole kaikki kunnossa, brr! Kyllä ammattilainen on ammattilainen, vaikka täällä ls-asiakkaat taatusti dissaavat ammattilaiset ilkeiksi ja kyvyttömiksi paskoiksi ja pahimmat vielä itsekin uskovat omat selittelynsä. Kyllähän nyt sossun asiakkaat tietävät ja osaavat kaiken - eiväthän he suinkaan elämänhallinnan puutteen vuoksi siellä sossussakaan käy vaan olosuhteiden uhrina...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Mä en kyllä usko, että neuvolasta koskaan tehdään aiheettomia ls-ilmoituksia. Ihan noiden ap:n tekstien perusteella tulee jotenkin ahdistava ja pelottava olo, ei ole kaikki kunnossa, brr! Kyllä ammattilainen on ammattilainen, vaikka täällä ls-asiakkaat taatusti dissaavat ammattilaiset ilkeiksi ja kyvyttömiksi paskoiksi ja pahimmat vielä itsekin uskovat omat selittelynsä. Kyllähän nyt sossun asiakkaat tietävät ja osaavat kaiken - eiväthän he suinkaan elämänhallinnan puutteen vuoksi siellä sossussakaan käy vaan olosuhteiden uhrina...

Mutta olihan ap:n tapauksessakin ilmoitus aiheeton, koska ei loppujen lopuksi johtanut jatkotoimenpiteisiin... Ja sai "puhtaat paperit".

Mutta en mä ihan suoriltaaltankaan luottaisi siihen, että kaikki neuvolantädit olisivat itse ihan terveitä ihmisiä. Varmasti suurin osa on ihan tavallisia ihmisiä, mutta joka ammattikuntaan mahtuu myös niitä henkilöitä, joilla ei ole kaikki itsellä ihan hyvin. Se on ikävää, jos sellainen henkilö on töissä sellaisessa paikassa, jossa saa aikamoisia harmeja aikaiseksi, jos niin haluaa.

Mutta olihan ap:n tapauksessakin ilmoitus aiheeton, koska ei loppujen lopuksi johtanut jatkotoimenpiteisiin... Ja sai "puhtaat paperit".

Mutta en mä ihan suoriltaaltankaan luottaisi siihen, että kaikki neuvolantädit olisivat itse ihan terveitä ihmisiä. Varmasti suurin osa on ihan tavallisia ihmisiä, mutta joka ammattikuntaan mahtuu myös niitä henkilöitä, joilla ei ole kaikki itsellä ihan hyvin. Se on ikävää, jos sellainen henkilö on töissä sellaisessa paikassa, jossa saa aikamoisia harmeja aikaiseksi, jos niin haluaa.

Se, että ilmoitus ei kuulemisen jälkeen anna aihetta jatkotoimiin EI tee ilmoituksesta aiheetonta.

Alkuperäinen kirjoittaja käsitteet ja käytäntö:

Se, että ilmoitus ei kuulemisen jälkeen anna aihetta jatkotoimiin EI tee ilmoituksesta aiheetonta.

Juurikin näin.

Eikä ole "todiste ap:n hyvästä äitiydestä", kuten joku kirjoitti.

Tuota kohtaa meinasin, ap:n perhe oli todettu ihan normaaliksi perheeksi, jossa lapsista huolehditaan hyvin. Silloinhan ilmoitus on aiheeton.

En jaksanut lukea kommentteja, mutta lyhyesti aloitukseen:

- minusta on aina hyvä, jos lastensuojeluilmoituksia tehdään - niitä tehdään aivan liian vähän suhteessa lasten pahoinvoinnin määrään!

- jos kohdallesi on osunut monta "aiheetonta" ilmoitusta, olet varmasti saanut tehdä oman kantasi selväksi ja toisaalta voisit lohduttautua sillä, että ITSE TIEDÄT että kaikki on hyvin, viranomaiset ovat arvioineet tilanteen. moni äiti elää epävarmuudessaan onko riittävän hyvä äiti.

- koska monta ilmoitusta on pienen paikkakunnan sisällä kytenyt, oletko ajatellut, että et ehkä ole ainoa? joku tietty ihminen (erittäin todennäköisesti itse LAPSETON ;) saattaa puuttua muiden asioihin liiaksi. ehkä se ei kohdistu vain sinuun, vaan moniin.v

Ketään ei voi diagnosoida nettikirjoittelun perusteella, mutta ei minusta ap tosiaankaan normaalilta vaikuta. Toisaalta ap tajuaa psyykensä olevan romahtamispisteessä eikä toivoa paremmastakaan enää ole ("olen ikuisesti tuomittu"), ja tarvitsisi varmaan siksikin tukea. Toisaalta taas en ole vähään aikaan noin kauheaa splittingiä kohdannut ja tuntuu, että ap on täysin irti reaalimaailmasta. Neuvola ja pieni paikkakunta ovat kaiken pahan ruumiillistumia, ja ap on täysin olosuhteidensa uhri ja täysin kyvytön näkemään yhtään mitään omasta toiminnastaan johtuvia vaikeuksia ts. tältä osin täysin vailla sairaudentuntoa.

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Ketään ei voi diagnosoida nettikirjoittelun perusteella, mutta ei minusta ap tosiaankaan normaalilta vaikuta. Toisaalta ap tajuaa psyykensä olevan romahtamispisteessä eikä toivoa paremmastakaan enää ole ("olen ikuisesti tuomittu"), ja tarvitsisi varmaan siksikin tukea. Toisaalta taas en ole vähään aikaan noin kauheaa splittingiä kohdannut ja tuntuu, että ap on täysin irti reaalimaailmasta. Neuvola ja pieni paikkakunta ovat kaiken pahan ruumiillistumia, ja ap on täysin olosuhteidensa uhri ja täysin kyvytön näkemään yhtään mitään omasta toiminnastaan johtuvia vaikeuksia ts. tältä osin täysin vailla sairaudentuntoa.

Kun kerran noin hienosti analysoit niin kerro ihmeessä myös diagnoosiepäilysi :flower:

Ap:n tapaus on todella kurja. Tälläisä tilanteita ei saisi päästä syntymään sillä ne tekevät hallaa lastensuojelutyölle. Kynnyksen avun hakemisille pitäisi olla matala eikä korkea, pelon varjostama peikko.
Sosiaalialalle mahtuu niin monen monta erilaista henkilöä. On päteviä ja on epäpäteviä. Niin kuin kaikilla aloilla. Myös viranomaisten tekemisistä voi tehdä valituksen, eivät he ole mitään jumalia ketkä sanovat viimeisen sanan :D

Aivan sairasta ja idioottimaista tehdä ilmoitus sen perusteella että äiti kertoo olevan stressaantunut. ei hyvää päivää mitä touhua. enpä taida itsekään koskaan kertoa huolistani enää neuvolassa.

Alkuperäinen kirjoittaja juu:
Aivan sairasta ja idioottimaista tehdä ilmoitus sen perusteella että äiti kertoo olevan stressaantunut. ei hyvää päivää mitä touhua. enpä taida itsekään koskaan kertoa huolistani enää neuvolassa.

sillä ilmoituksellahan pyritään edistämään perheen hyvinvointia ja perhetyötä saa usein vasta kun viranomainen tekee ilmoituksen. Mun lääkäri on tehnyt ilmoituksen ls-suojeluun, ilmoitti siitä ensin mulle täysin asiallisesti. Mitä tein minä, KIITIN. Koska sitten saimme oikeasti vasta konkreettista apua perheeseen ja minä sitä kautta ladattua akkuja.

Alkuperäinen kirjoittaja Tallu -:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
On järkyttävää, ettei perheellä voi eikä saa olla rankkoja kausia ilman, että heti oletetaan että siinä on aihe huostaanotolle.

Mutta eihän lastensuojeluasiakkuus tarkoita automaattisesti huostaanottoa. Monenlaisia muitakin tukitoimia on olemassa, ja niitä tarjotaan, jos niihin nähdään tarvetta.

Mua vieläkin kiinnostaisi, että mitä haittaa siitä merkinnästä arkistoissa on? Varsinkin, kun se on puhtaaksi todettu merkintä. Meistä ihmisistä tehdään niin monia eri rekistereitä ja merkintöjä ammattihenkilökunnan arvioista, että kaikista emme edes tiedä. Lastensuojeluasiakkuus on merkintä muiden joukossa, eikä sen kummenpaa. Se on salassapidettävää tietoa, eikä sitä jaella sieltä muualle.

Muoks, ^tuon tiedätkin, kun olet hoitoalan ihminen.

Eipä nyt viitsitä...

Kaikki tietävät mitä "lastensuojeluasiakkuus" tarkoittaa ihmisten keskuudessa, mitenkä ihmiset sen termin ymmärtävät ja ainoastaan sillä on merkitystä, eikä suinkaan sillä virallisella määrityksellä.

Joo joo, pienellä paikkakunnalla juorut eivät koskaan leviä? Asiat pysyy aina salassa ? höpö höpö.

Se ei todellakaan ole merkintä muiden joukossa.
Se on merkintä/ilmoitus jossa toisen ihmisen rehellisyys, kunnia, kyky toimia vanhempana on kyseenalaistettu, perusteiden kanssa tai ilman. Sillä ei välttämättä ole merkitystä.

Se on vähän sama kuin saat syytteen lapsen seksuaalisesta hyväksikäytöstä ja sinut todetaan syyttömäksi, kukaan ei sinua katso silti samalla tavalla enää kuin ennen. Tämä on tosiasia.

Mä pureskelin jo eilen tuota juttua ja se jäi ilkeesti vaivaamaan... Lähinnä sen takia, että olitpa sitten minkäkokoisen paikkakunnan asukas ja neuvolan asiakas, niin... Ei hitto, eikö todellakaan ole mitään paikkaa, missä äiti voisi puhua "suunsa puhtaaksi" ilman, että ollaan jo kaiken maailman papereita tekemässä ja jatkotoimenpiteitä suunnittelemassa. Ei helvata, ei tämä voi olla näin! Sinisilmäisenä olen jotenkin luullut, että neuvolassa voisi oikeesti jutella kuin aikuinen aikuiselle, saada tukea, lohdutusta ja ymmärrystä - mutta näemmä se ammatillisuus taitaa loppua just siihen kun koulun ovi sulkeutuu tutkintopaperit kourassa. Mikä on terveydenhoitajan toimenkuva neuvolassa? Korvat höröllä kuunnella voipuneen vanhemman vuodatusta, jotta pääsee pätemään laittaessaan "ilmoituksia" eteenpäin? Missä muualla voi sitten jutella leimautumatta, olematta silmätikkuna? Ja vallankin pienellä paikkakunnalla? Ihme, ettei meikäläisistä olla jo tehty vaikka mitä ilmoitusta vaikka mihinkä... Ja joo, oma terkkari neuvolassa on varsinainen "marttailija", pikapikaa tekee rutiinitarkastukset ja kyselyt lapselle ja sitten jo ryhtyy utelemaan paikkakunnan tapahtumia tai itse vuodattamaan jotain juorua...YÖK! Missä hiivatissa on se ammatillinen henkilökunta?

Alkuperäinen kirjoittaja Meistä:
Eikö niitä tässä jo tullut:

- vanhemmalta menee luottamus neuvolaan, ei enää voi turvautua siihen jos tarvii apua oikeasti

-paitsi juoruileva naapurusto, myös ammattihenkilökunta syyllistyy tuohon samaan kuin palstalaiset. kun sua on kerran jostain syytetty, olet syyllinen vaikkei sitä olla pystytty todeksi näyttämään

Miksi alunperinkään luottaa neuvolaan jos kerran tiedossa on että ovat juoruilevaa ennakkoluuloista paskasakkia?

Meistä on tehty lastensuojeluilmoitus ja jopa rikosilmoitus heitteillejätöstä, asia tutkittiin, ei hutkittu, ja se on täysin bygones. Ei liikuta yhtään. Miksipä huolestua siitä että "seuraavalla kerralla" katsoisivat että jopas on aiempikin merkintä, jos seuraavaan kertaan ei ole mitään sen kummempaa syytä? Eipä ole seuraavaa kertaa tullut, asiasta on nyt muistaakseni 6 vuotta.

No käsi ylös kaikki, jotka ovat 100% varmoja, että Michael Jackson EI OLLUT PEDOFIILI, kuten oikeus päätti... Niinpä.

Kenestä meistä ei oisi tehdä ls-ilmoitusta? Kenen lapsi ei ole joskus huutanut kaupassa, kuka meistä ei ole ollut joskus väsynyt esim. lapsensa vauva-aikana? Työssäni olen törmännyt paljonkin näihin neuvolan superäiteihin, jotka (valehtelematta) mittaavat kuumemittarilla asteiden tarkkuudella vauvojensa ruuan lämmön. Koitapa tällaisen edessä olla hyvä äiti. Ja uskallakin kertoa olevasi väsynyt, hyi! >:(

Mä en kyllä usko, että neuvolasta koskaan tehdään aiheettomia ls-ilmoituksia.

AIVAN!!! Mikä ammattitaidon tae se on, että on neuvolassa töissä? Varmasti valtaosa neuvolan tekemistä lastensuojeluilmoituksista on aiheellisia, aivan varmasti. Mutta ihan yhtä varmasti sinne joukkoon mahtuu muutama jotka EIVÄT ole aiheellisia. Ihmiset tekevät virheitä työssään, aivan kaikilla aloilla. Toisilla enemmän, toisilla vähemmän. Neuvolan työntekijät eivät ole sen yläpuolella.

Se, että suurin osa ilmoituksista on aiheellisia, ei millään lailla vähennä aiheettomien ilmoitusten aiheuttamaa haittaa tai tee niitä hyväksytymmäksi. Pahimmillaan aiheeton lastensuojeluilmoitus leimaa perheen vuosikausiksi.

Meidän perheellemme on käynyt vähän samanlainen juttu, aiheuttajana sairaalan lääkäri. Hän itse päätyi meidän vanhempien kanssa keskustelematta tai meille kertomatta hyvin räikeään virhediagnoosiin minkä olisimme asiallisella keskustelulla voineet oikaista. Hän vain ei halunnut asiasta kanssamme keskustella ja meille selvisi tämä väärä oletus ja siitä seuranneet jatkotoimenpiteet vasta kun tilasin lapseni paperit sairaalan arkistosta kotiin. En ollut silmiäni uskoa kun papereita luin.

Mitä tästä seurasi? Lääkärille varmasti suuri stressi ja tarpeeton paperirumba, kun joutui vastaamaan muistutukseen, jonka asiasta tietysti tein. Sekä se, että jatkossa mietin tämän papereissa olevan aiheettoman merkinnän vuoksi äärimmäisen tarkasti vienkö lapseni sairaalaan vai en. Lääkäreillä on niin suuri valta, että kun joku siellä lukee väärän merkinnän papereista ja päättää toimia sen perusteella, me emme tilanteelle mitään voi.

Alkuperäinen kirjoittaja totuus on tarua ihmeellisempää:
Sekä se, että jatkossa mietin tämän papereissa olevan aiheettoman merkinnän vuoksi äärimmäisen tarkasti vienkö lapseni sairaalaan vai en. Lääkäreillä on niin suuri valta, että kun joku siellä lukee väärän merkinnän papereista ja päättää toimia sen perusteella, me emme tilanteelle mitään voi.

Tiedätkö, että väärää merkintää voit pyytää korjattavaksi?

Yhteistyössä