Äidit, miten teillä riittää aika??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äitiiiii
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äitiiiii

Vieras
Mua vaan naurattaa, tuntuu että teen väkisinkin jotain väärin, kun koko päivä on taas mennyt ihan ohi - paljon oon saanut aikaiseksi, mut paljon on vielä tekemättäkin. Kello on kuitenkin jo 9 illalla...

Aamulla herättiin ja tehtiin perusaamutoimet lapsen kanssa - siis molemmille puurot naamaan, vaatteiden vaihdot, pojan potatus pariin otteeseen, laukun pakkailu, aamuvälipala ja tiskikoneen täyttö ja keittiön siivous. Sängyt jäi petaamatta. 9 jälkeen kaverille (matka siis ulkoiltiin, rattailla mentiin) ja kotiin vähän yli 12. Siinä sitten lämmittelin eilistä ruokaa ja syötiin, potatukset ja lapsi nukkumaan vähän ennen 13. Mä sitten tyhjensin tiskikonetta ja täytin uudestaan sen verran, mitä oli tiskipöydälle jäänyt/tullut tiskiä. Kävin koneella ja maksoin laskut ja lähetin pari sähköpostia. Sitten aloin tehdä välipalaa ja lapsi heräsi klo.14. Syötiin, potatukset, luettiin lapsen kanssa kirjoja ja leikittiin. Kaveri soitti. Klo.15 aloin valmistaa päivällistä ja siivoiltiin lapsen kanssa suurimpia sotkuja lattialta (lähinnä tavarat paikalleen). Klo.16.30 päästiin syömään ja mies tuli kotiin, jonka jälkeen hän hoiti vaipanvaihdot jne. Itse laitoin keittiön kuntoon, pyykkikoneen päälle, tiskasin pannut jne. ja menin hakemaan varastosta masuvauvalle vaatteita. Mies lähti pojan kanssa ulos ja mä täytin vauvan lipastoa pari tuntia (siis piti käydä pojan vanhoja vaatteita läpi).

Illalla vielä iltapalan laitto ja kun mies laittoi pojan unille ja lähti harrastuksiinsa, mä viikkasin pari koneellista kuivamassa ollutta pyykkiä, tein lounaan huomiselle valmiiksi kun meillä on huomenna kauppapäivä eli aamupäivä menee kaupassa ja nyt pitäis sitten vielä levittää nuo pyykit ja mahollisesti pyyhkiä pölyt ja pestä vessa... Mä oon ihan poikki. Täällä mennään siis rv 36. Huh.

Mut kertokaa mulle, et mihin mun aika menee??? :D

Tsempitykset villasukallekin! :) Mäkin mietin tuossa, että millon esim. tuo silitettävien pino tuosta vähenisi ja millon saisin ommeltua korjaamista odottavat vaatteet... Nähtävästi ens syksynä 8)

Niinpä.. Aika suhteellista kuitenkin, tuohon kun lisäät 9h työpäivän matkoineen niin saat minun päiväni. Sillä erotuksella että kuskaan myös lapsia harrastuksiin 5-7iltana viikossa.

Heräsin joskus ysin aikoihin. Pötköteltiin vauvelin kanssa kymppiin asti sängyssä. Hiihtolomalla oleva eskarilainen laittoi itse itselleen aamupalaa. Yhdeltätoista olin syönyt oman aamiaisen, eskarilainen meni pihalle leikkimään. Haahuilin ympäriinsä etsin sopivia vaatteita meikkaisin sain puettua puolyhteen mennessä ja lähettiin ulos. Nappasin eskarilaisen mukaan ja käveltiin mun mummin luo kahville. Siellä luin kalevaa mainoksia ja päivittelin maailman tilaa mummin kanssa kolmeen asti, eskarilainen söi voileipiä.

Kotimatkalla käytiin kaupassa, mies oli tiskannut kotiin tullessa. Kotona tein ruoan ja syötiin. Eskarilainen meni taas pihalle leikkimään ja mä huusin sen sisälle seitsemältä kun lähdin itse jumppaan. Ysiltä taas kotona ja nyt möllötän tässä kunnes menen nukkumaan.

Minä.. varmaan sillä erotuksella, ettei sun tarvi valmistaa töissä lounasta ja kahta välipalaa, hoitaa oman lapsen nukutuksia, potatuksia jne. :) Että ehkä jotain tuosta jää poiskin jos on kodin ulkopuolella töissä?

matrjoshkalla ihanan leppoisa asenne ja ihanaa, kun lapsi on noin omatoiminen jo :) Mun oma 1v 4kk, ei ihan kauheesti vielä itse osaa välipalaansa laitella ;)

Alkuperäinen kirjoittaja äitiiiii;28164016:
Tsempitykset villasukallekin! :) Mäkin mietin tuossa, että millon esim. tuo silitettävien pino tuosta vähenisi ja millon saisin ommeltua korjaamista odottavat vaatteet... Nähtävästi ens syksynä 8)

Meillä silitetään vain juhlavaatteet. Ja korjattavat viedään mummuille.
Mut tommosia noi päivät on. Mulla viel miinustetaan kolme päivää viikosta kun oon töis. Ja toisilta viis.

Viima, ihanaa kun on lähellä ihmisiä, jotka auttaa :) Ja tiedän, että töissäkäyvillä on eri tavalla rankkaa kanssa, en yhtään väheksy sitä! Mutta edelleen eipä sitä keittiötä tarvitse siivota 6krt/pvä jos koko porukka on muualla 07.30-16.30 :)

Noinhan se menee. Mun ratkaisu on ollut tason laskeminen melkein kaikessa. Keittiö siivotaan kun jaksetaan (yleensä viimeistään illalla), pyykkejä ei silitetä (ennen silitin melkein kaiken), imuri on aina keskellä kämppää ja siivoan huone kerrallaan...

Ei tämä pikkulapsiaika loputtomiin kestä.

Kuulostaa ihan mun päivältä! ..sillä lisäyksellä, et lapsia on viis, joista vanhin on vasta 8v.. Mut ootappa kun sun vauva syntyy..meinaan et imetys vie päivästä usean tunnin! Meidän vauva on nyt 7kk ja vieläkin imettämiseen menee pari tuntia päivällä ja sama illalla. Ärsyttää kun hommia kasaantuun pöydille ja nurkkiin! Odotan, et vauva vähän kasvaa ja saan taas rutiinit rullaamaan.

Tsemppiä meille äideille!!!!!!!!!!!

meillä herättiin tänään kahdeksalta. laitoin lapsille aamupalan ja käytin lapset vessassa. kipeä kuopus 3v oli jo puol 9 isänsä paikalla meidän petillä nukkumassa. (nukkui tänään viidet päiväunet normaalisti ei nuku päivällä) esikoinen 5v askarteli ja minä imuroin, luuttusin, raivasin keittiön, viikkasin pyykit ja pesin vessan. Tein tunnin ompelukoneen kanssa hommia. tarjosin välillä sairaalle ruokaa. esikoiselle lämmitin ruuan. kuopus nukkui ja esikoinen halusi taas askarrella. syötiin jäätelöä välipalaksi. esikoinen meni "lumitöihin" takapihalle ja minä surffasin täällä ja kävin verkkopankissa kun kuopus nukkui. mies tuli töistä, minä lähdin kaupoille. Kun tulin kotiin, mies teki ruuan ja syötiin. lapset katsoi pikkukakkosen lopun, me otettiin ruokalepo miehen kans sängyllä jutustellen. pikkukakkosen jälkeen lelujen raivaus, suihkut, iltapala, hampaiden pesut, iltasatu ja vaille 8 oli lapset nukkumassa. aamulla raivaan keittiön illan jäljiltä. Siis keittiön pöytä on toki raivattu mut tiskit saa odottaa huomiseen. Huomenna pyykinpesupäivä, ei tarvi siivota kun tänään siivosin. :)

Mä saan asiat yleensä tehtyä nopeasti, siis nuo rutiininomaiset jutut, kun teen pikavauhtia ja keskittyen. Eli esim. pyykit viikkaan suoraan kuivausrummusta ja vien kaappiin, siinä keskenkaiken en ala haahuilemaan mitään muuta. Lapset olen opettanut myös siihen, että osaavat hetken odottaa jos nyt ei mikään ihan katastrofi ole tapahtumassa. Eihän tuohon pyykin viikkaamiseen ja kaapitukseen mene kuin 5 min. Sama juttu kaikessa muussakin: keskity ja tee nopeasti!!

Mutta sitähän nää päivät kotiäitinä on;rutiinia rutiinin perään. Meilläkin menee paljon aikaa esim. ulkoiluun ja kerhoon tms. viemisiin ja hakemisiin. Ne toisaalta kivasti rytmittävät päivää.

Turhat toiminnot ja tehtävät kannattaa karsia pois jos tuntuu ettei aikaa jää mihinkään tähdellisempään. Esim. meillä ei silitetä muuta kuin juhlavaatteet.

Höllää vähän.
Meillä kotona ollessa siivotaan keittiö 2kertaa päivässä, välipalan jälkeen ja
Iltapala-aikaan. Muutoin saa tiskit olla pinossa pöydillä. Ruokapöytää pyyhkäsen jos on kovin törkynen. Vaatetta pestään 2 viikon välein 6-8koneellista yhtenä päivänä muutoin vaan ihan pakollisia. Onneks on kerrostalon kuivaushuone niin pyykit saa nopeesti kuivaks.
Ei silitetä.
Vessa siivotaan vaan kerran viikossa.
Sänkyjä ei useinkaan pedata.

mulla idea on se et on siistin NÄKÖISTÄ. monet kaverit onkin sanonu et meillä on aina niin siistiä. imuroin 1-2krt viikkoon, luuttuan ja pesen vessan kerran viikkoon. pyykkiä pestään 2pv viikossa monta koneellista (kiitos kuivausrummun). mut se tärkein on että aamulla siistitään koti. raivataan ylimääräiset tavarat paikalleen (pöytien/lipastojen päältä), laitan tiskit ja pyyhin pöydät. petaan pedit. laitan sohvatyynyt ojennukseen. jopas on siistiä. ;)

päivät vaan menevät....suurin osa ajasta menee ihan pienten lasten perushoitoon ja tavaroiden perässä juoksemiseen. Pikkulapset levittelevät jotenkin ihankokoajan jotain roinaa, joita sitten viedään ja tuodaan paikalleen. Ja kahden vaipatettavan/potatettavan taloudessa pelkästään vessatouhuun menee yhteensä aikaa tosi paljon :) mun vauva kakkaa n. 8 kertaa päivässä, ja taapero kakkaa jostain syystä 3 kertaa päivässä. Käsiä kanssa pestään koko ajan: muksut tahraa itseään ruokaan, juomaan, tusseihin ja liimaan ja niitä sitten pestään sen 10 kertaa päivässä...

ja kun laskee mukaan imetyksen, ruoanlaiton ja kattamisen ja peruspyykkihuollon ja ulkoiluun lähdön ja sieltä tulon ja jjajajjjaj niin niihin pieniin askareisiiin vaan menee se koko päivä. Plus tietysti ne äitituukattoominkämäoonrakentanut -pistäytymiset ja hyvääitihetket leikkien parissa.

Minä käyn nykyisin töissä ihan täysiaikaisesti, mutta resepti on sama kuin ennenkin; rima alas kaikessa.

Keittiön siivoan joka aterian jälkeen, niin menee nopeasti. Kaikilla on sen verran vaatetta, ettei pyykkiä tarvi pestä joka päivä. En silitä kuin juhlavaatteet. Ruuan laitan tyttären allergioiden takia aina itse, mutta olen opetellut nopeita ja helppoja, hyviä reseptejä. Kaupassa käydään pari kertaa viikossa+töistä lähtiessä alakerrassa olevasta pikkukaupasta täydennykset. Tavarat paikalleen aina heti. Imurointi kerran viikossa+paikoitellen aina tarvittaessa. Mies hoitaa lasten iltapalat ja pesut, ja minä siivoilen sinä aikana tarvittavat -->omaa tai yhteistä aikaa aina, kun lapset ovat nukkumassa.

Alkuperäinen kirjoittaja äitiiiii;28164099:
Viima, ihanaa kun on lähellä ihmisiä, jotka auttaa :) Ja tiedän, että töissäkäyvillä on eri tavalla rankkaa kanssa, en yhtään väheksy sitä! Mutta edelleen eipä sitä keittiötä tarvitse siivota 6krt/pvä jos koko porukka on muualla 07.30-16.30 :)

Ei ne lähel oo(250km) mut vien kun käydään ja tuovat kun tulevat käymään.
Meil astiat heti koneeseen, pyykit narulta viikataan ja kaappiin. Koneellinen kerrallaan ni ei kasaannu. Perjantaisin kun oon vapaalla siivoan paremmin. Lapsen kanssa, joka ei leiki yksin laisinkaan, minkä pystyn ja päikkäreiden aikaan pistän tuulemaan. Mut meillä onkin minikoti joten siivoamiseen menee se tunti kaks.

Olipas mielenkiintonen alotus, ja hyvin kerrottu perus päivän arkirutiineista. Tuli oikeen lohdullinen lukea että muillakin on hektistä ja tuntuu ettei vuorokauden tunnit riitä. Itselläni on vajaa 2v esikoinen ja 2kk kuopus, ja toimintaa on aamusta iltaan. Ainut hengähdyshetki on kun esikoinen ottaa reilun tunnin päikkärit. Sillon joko ehdin käymään koneella (imettäen kuilusta) tai jos vauvakin sattuu nukkuu niin teen ruoan rauhassa.
Jokapäivä saa miettiä mitä tänää syödään, jne. Siivoominen ja pyykinpesu tapahtuu siinä sivussa, mutta vauvan imetys vie paljon aikaa.
Ihanaa ja antoisaa aikaa, mutta piru vie niin hektistä ettei ehdi kissaa sanoa :D

Tsemppiä todellakin meille mammoille <3

Minun päiväni:

Herätys klo 6, töissä klo 7. Isä vie lapset, mutta pääsee töistä myöhemmin. Töissä neljään, ihan hirveä päivä. Lapset haen suoraan töistä ja kotona ollaan 16:45. Laitan nopeasti ruuan, puen tytölle luisteluvaatteet päälle, tarkastan kahden lapsen läksyt ja korjaan puhtaat tiskit pois koneesta likaisten tieltä. Kaikki tämä puolessa tunnissa. 17:15 lähden kuskaamaan tyttöä jäähalliin, luistelun aikana lenkitän koiran. Sen jälkeen kauppaan ja kotona ollaan 19:15. Iltapala tytölle, isä jää laittamaan nukkumaan sillä aikaa kun itse lähden hakemaan poikaa jääkiekosta, jonne isä vienyt aiemmin. Kotona ollaan klo 21, sen jälkeen iltapalat ja pesut pojalle. Klo 21:30 pääsen istahtamaan ekan kerran sitten lounaan.

Ihan normi päivä..

No huhhuh mua hengästyttää jo ton touhuamisen lukeminenkin! Itse samoilla viikoilla ja taapero seurana. Aamulla herätään miehen kelloon ja mies hoitaa aamutoimet yleensä. Päiväunien aikaan lepään ja jos mies ehtii/jaksaa lähtee se pojan kanssa iltapäivällä ulos ja lepään senkin ajan. Sänkyyn menen heti kun lapsikin, joskus ehkä jään siivoamaan. Kaikessa mennään mistä rima on matalin kun on enää pari hassua viikkoa jäljellä.

[QUOTE="Vieras";28164410]No huhhuh mua hengästyttää jo ton touhuamisen lukeminenkin! Itse samoilla viikoilla ja taapero seurana. Aamulla herätään miehen kelloon ja mies hoitaa aamutoimet yleensä. Päiväunien aikaan lepään ja jos mies ehtii/jaksaa lähtee se pojan kanssa iltapäivällä ulos ja lepään senkin ajan. Sänkyyn menen heti kun lapsikin, joskus ehkä jään siivoamaan. Kaikessa mennään mistä rima on matalin kun on enää pari hassua viikkoa jäljellä.[/QUOTE]

Pitää vielä lisätä että ei ne pyykit mihinkään katoa jos niitä ei heti viikkaa. Meilläkin huomenna jumppa aamulla mutta lounaassa kestää 10 minuuttia tehdä, sen mitä riisi ja kasvikset kiehuvat. Meillä ainakin lapsi tykkää pyyhkiä pölyjä joten rätti vaan käteen ja lapsityövoimaa käyttämään. Jos niitä nyt on ihan pakko edes pyyhkiä.

Yhteistyössä