Äidit jotka ei ulkoile lastensa kanssa...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ihme touhua
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Jäärä";25965763]http://www.hs.fi/omaelama/artikkeli/Lapset+takaisin+luontoon/1135247973550

Tässä olis nyt ihan linkki kun täällä näyttää olevan näitä "ei me ulkoilla kun lapset saa saman ostoskeskuksen sisäleikkipaikasta"- ihmisiä. Kyllä on ihmiset nyt vieraantunut tosi pahasti luonnosta. Ja koko ajan enemmän.

Näköjään useilta nykyvanhemmilta puuttuu se kuuluisa maalaisjärki kokonaan. Mä olisin huolissani jos lapseni Ei olisi koskaan kiinnostunut ulkoilusta! Eihän se nyt -30 asteen pakkasessa ole välttämätöntä, tai jos teilläpäin sataa näitä pikku- ukkoja tai eukkoja, mutta ettei menisi ulos kun kesällä kun muuten ei ole kivaa?!?!!! Sääli näitä lapsia!!! Ei kai ne ymmärrä viihtyä ulkona jos kerran kuussa viedään hiekkalaatikkoon könöttämään! Toki lapselle voi avata maailmaa ja näyttää esimerkkiä. Voin kuvitella mitä ne muksut miettii kun viedään tyhjään puistoon hiekkalaatikolle ja mutsi istuu penkillä myrtsinä ja tuijottaa kelloa. Lapsiraukka ihmettelee että mitä järkeä tässä on että tullaan tänne kerran kuussa mököttämään. Eihän se raukka edes tajua niitä tuhansia mahdollisuuksia. Sitten kun lapsi ottaa kepin käteen niin äiti juoksee äkkiä pelastamaan karmealta maailmalta kun se keppi on niiiin vaarallinen. Sillähän voi puhkoa silmänsä tai keuhkonsa ja jos ei niin ainakin se on niiin kovin likainen...[/QUOTE]

Mä en vaan tajua näitä tyyppejä jotka jaksaa kärjistellä näitä viestejä. Tää koko viestiketjuhan lähti tosta toisesta ketjusta, jossa 2vuotiaiden uhmaikäisten lasten äidit eivät jaksa väkisin pukea lapsiaan joka päivä sen 2kertaa toppavaatteisiin (itseni mukaanluettuna). Lapset kyllä viihtyvät pihalla sitten kun ne sinne saadaan. Mutta jos niiden kanssa ei joka päivä jaksa tapella ja ulkoilee vaikka vaan 300päivää vuodessa niin eiköhän ne opi polulla kävelemään!!!

• Tykkää
Reactions: samuelinäiti
Meidan lapset myos nakevat maailmaa paljon keskiverto lasta enemman, pitaisiko minun kauhistella taalla etta jotkut lapset eivat paase ikina edes ulkomaille? Te tarjoatte elamyksena metsan, me jotain ihan muuta.

Ymmartakaa nyt etta perheita on erilaisia, Suomessa on ulkoilukulttuuri, mutta ei ulkoilua oikeasti monessa maassa edes "harrasteta". Ainakaan ns. huonolla ilmalla.

Luitko sen linkin?

[QUOTE="Jäärä";25965899]No siinä linkissä on se pointti. Ja nyt puhuttiin ulkoilusta eikä matkustelusta joten en alkanut satuilemaan kulttuurieroista tai ulkomaanmatkailusta.[/QUOTE]

Ulkonainen halusi varmaan vaan tuoda pointin esille muualtakin käsin, suomessa kun on ihan omanlaisensa ulkoilukulttuuri. Ja tietääkseni noista muista maistakin ihan kunnollisia ihmisiä tulee, vaikka tavat ovat hyvin erilaiset.

• Tykkää
Reactions: Anatolia
[QUOTE="mona";25965884]Mä en vaan tajua näitä tyyppejä jotka jaksaa kärjistellä näitä viestejä. Tää koko viestiketjuhan lähti tosta toisesta ketjusta, jossa 2vuotiaiden uhmaikäisten lasten äidit eivät jaksa väkisin pukea lapsiaan joka päivä sen 2kertaa toppavaatteisiin (itseni mukaanluettuna). Lapset kyllä viihtyvät pihalla sitten kun ne sinne saadaan. Mutta jos niiden kanssa ei joka päivä jaksa tapella ja ulkoilee vaikka vaan 300päivää vuodessa niin eiköhän ne opi polulla kävelemään!!![/QUOTE]

Tiedätkö minä en millään ehdi perehtymään tämän palstan jokaiseen aloitukseen. Linkki oli pääpointti ja selvennys niille ketkä ei ymmärrä mitä siinä luonnossa liikkumisessa nyt on niin ihmeellistä.

Alkuperäinen kirjoittaja nöppönen;25965908:
Ulkonainen halusi varmaan vaan tuoda pointin esille muualtakin käsin, suomessa kun on ihan omanlaisensa ulkoilukulttuuri. Ja tietääkseni noista muista maistakin ihan kunnollisia ihmisiä tulee, vaikka tavat ovat hyvin erilaiset.

Oli miten oli, älkää lukeko sitä linkkiä...

[QUOTE="Jäärä";25965917]Tiedätkö minä en millään ehdi perehtymään tämän palstan jokaiseen aloitukseen. Linkki oli pääpointti ja selvennys niille ketkä ei ymmärrä mitä siinä luonnossa liikkumisessa nyt on niin ihmeellistä.[/QUOTE]

Naulan kantaan, mikä siinä luonnossa liikkumisessa nyt on niin ihmeellistä? Niin, kerro se, jos ei kelpaa muiden maiden kulttuurit tai sisällä tapahtuva liikunta tms. Kaikki lpaset ei ulkoile päivittäin, osa vieraantuu luonnosta, niin vain tapahtuu. Toisessa ääripäässä on toisenlaista kun toisessa, onko se nyt kovin vaikeata ymmärtää? Nyky-yhteiskunnassa lehmäkin on jo ihmeellinen olento, suorastaan nähtävyys. Joskus se nähtävyys oli naapurin pojan vic20, kun itse riekuttiin pihalla 24/7 ilman valvontaa ja tehtiin kaikenmaailman koiruuksia. Toki yhteiskuntakin oli silloin aikapaljon turvallisempi paikka riekkua.
Omani saavat kyllin luontoa kun pistävät nokkansa ulos, vaikkeivat sitä sitten tekis jokapäivä.

[QUOTE="vieras";25965939]Naulan kantaan, mikä siinä luonnossa liikkumisessa nyt on niin ihmeellistä? Niin, kerro se, jos ei kelpaa muiden maiden kulttuurit tai sisällä tapahtuva liikunta tms. Kaikki lpaset ei ulkoile päivittäin, osa vieraantuu luonnosta, niin vain tapahtuu. Toisessa ääripäässä on toisenlaista kun toisessa, onko se nyt kovin vaikeata ymmärtää? Nyky-yhteiskunnassa lehmäkin on jo ihmeellinen olento, suorastaan nähtävyys. Joskus se nähtävyys oli naapurin pojan vic20, kun itse riekuttiin pihalla 24/7 ilman valvontaa ja tehtiin kaikenmaailman koiruuksia. Toki yhteiskuntakin oli silloin aikapaljon turvallisempi paikka riekkua.
Omani saavat kyllin luontoa kun pistävät nokkansa ulos, vaikkeivat sitä sitten tekis jokapäivä.[/QUOTE]

Ei oo totta!!!!!!!!! Vastaus tohon ensimmäiseen kysymykseen LÖYTYY SIITÄ LINKISTÄ!!!!!!!

Te olette näköjään päättänyt että mun tekstissä ei voi olla totuusperää tai järkeä joten asiasta on turha jatkaa.

Hyvää yötä!

[QUOTE="Jäärä";25965965]Ei oo totta!!!!!!!!! Vastaus tohon ensimmäiseen kysymykseen LÖYTYY SIITÄ LINKISTÄ!!!!!!!

Te olette näköjään päättänyt että mun tekstissä ei voi olla totuusperää tai järkeä joten asiasta on turha jatkaa.

Hyvää yötä![/QUOTE]

Pointti olikin lähinnä, et kannattaiskos sitä pipoa vähän löysätä?
Mutta hyvää yötä ja kauniita unia! :)

[QUOTE="Jäärä";25965965]Ei oo totta!!!!!!!!! Vastaus tohon ensimmäiseen kysymykseen LÖYTYY SIITÄ LINKISTÄ!!!!!!!

Hyvää yötä![/QUOTE]

Noihin tutkimuksiin ei voi uskoa ihan sinisilmäisesti, vaikka linkin luinkin. Niin kuin joku kirjoitti niin eteläeuroopassa ei tällästä luontoulkoilukulttuuria ole eikä ihmiset oo siellä masentuneita yms.

Mä oon kyllä samaa mieltä että luonnossa liikkuminen on hyväksi, mutta ei missään tapauksessa mikään elinehto ihmisen pärjäämiselle elämässä.

Minä pidän luontoa niin lumoavana paikkana etten mistään hinnasta suostuisi etäännyttämään lapsiani siitä. Ymmärrys tuo tietoa ja se tieto voi auttaa teidänkin lapsenlapsia vielä asumaan tällä pallolla!

[QUOTE="iitu";25965750]mäkin olen työssäkäyvä,kolmen lapsen äiti ja meillä on kolme koiraa. olin myös lasten jälkeen "läski"..käyn joka ilta koirien kanssa tunnin-puolentoista tunnin lenkillä ja kyllä mä ainakin olen saanut kiloja pois jo melkein kymmenen,pelkästään sillä että jätin ne pizzat ja muut roskaruoat pois ja liikun...lasten ja koirien kanssa. että mä olen erimieltä siitä etteikö läskit vähenis.se on niin siitä kiinni mitä suuhunsa haluaa laittaa...ja mullakin on kerran viikossa namipäivä...niinkuin lapsillakin! meillä on lapsilla sellaiset säännöt,että jos pelaa,niin se määrä mitä pelaa tai muuten viettää aikaansa sisällä,pitää käyttää myös sama aika ulkoiluun ja liikuntaan.. lasten aivojenkin on saatava happea,päivittäin! löhöpäiviä meilläkin joskus on,harvoin kylläkin itselläni,koska koirat on joka päivä lenkitettävä ja siihen kyllä usein osallistuu koko meidän perhe! :) ja koirien kanssa käydään myös usein viikonloppuisin metsässä ja lapset ja koirat nauttii... :)[/QUOTE]mä oon huonoäiti tässäkin kun meillä ei laposet saa edes pelata. ne joko menee ulos tai sitten leikkivät sisällä....ja mun läskit on sen takia että kun liikun niin syön oikeaa kunnon kotiruokaa en mitään hemmetin pitsaa tai muuta herkkuja. karkkipäivää eiole lapsilla eikä aikuisilla meidän perheessä. mutta olen niin saakurin hyvä kokki ja rakastan ruokaa! hassua miten muita tuntuu jopa PALSTALLA häiritsevän se että olen sinut läskieni kanssa:laugh: ja mainitsin jo aikaisemmin että viikonloppuisin hiihdetään, käydään mäenlaskussa ym, mutta eipä sitä lasketa kun olen läski...hihi...mitään rakkeja meille ei tule allergian takia. kesäisin kuljetaan koko perheen voimin kalalla, ja syksyisin metsällä ja raahaan jopa 4v ja 2v marjametsään moneksi tunniksi! pennut rämpii jopa lakkasuolla. ai niin ja olin läski jo ennen lapsia että lapset eivät tehneet minusta ihaa itseäni:saint:

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
  • Tykkää
Reactions: moekoe
[QUOTE="Vieras";25966334]Minä pidän luontoa niin lumoavana paikkana etten mistään hinnasta suostuisi etäännyttämään lapsiani siitä. Ymmärrys tuo tietoa ja se tieto voi auttaa teidänkin lapsenlapsia vielä asumaan tällä pallolla![/QUOTE]niinpä, meillä on lapsia kuljetettu metsäretkillä ihan pienestä. ihaninta on kun on pakkasta -30 ja pakkanen paukkuu puissa, kuumaa kaakaota ja hiljaisuus. lapset nauttii!

jee, hienoa olla pyjamassa koko päivä, hohhoijaa... kyl meitä on moneksi. ihanan mallin annat lapsillesi. meillä ei olla edes kipeenä yöpuvussa kokopäivää.

Voi kun me miehen kanssa naurettiin - koko ketjulle, mutta erityisesti tälle kommentille:D
Ei ole mikään pakko ulkoilla ihan joka päivä, ei me ainakaan ulkoilla. Unien, ruoan laittamisen ja kaupassa käymisen väliin jää aika pieni väli jolloin voi ulkoilla. Joskus 2veellä on hyvä leikki kesken, en raahaa häntä väkisin ulos. Myöskään kunnon vesisateessa ei viihdy, hui!
Kyllä ollaan välillä koko päivä pyjamassa/kotiasussa.
Enkä tunne yhtään huono omaa tuntoa!!hah:)

(eikä muuten olla ollenkaan "läskejä" päinvastoin, hoikkia ollaan koko perhe)

Alkuperäinen kirjoittaja nöppönen;25965515:
Meillä on kumpikin aina ollut motorisesti lahjakkaita ikäisekseen, siitä huolimatta että kehittyivät keskenään eritahtiin ja pidetään niitä yöppäripäiviä. Ja kyllä minä voin myöntää, että joskus (silloin kun lapset oli pieniä, eivätkä voineet ulkoilla yksin), on meillä oltu sisällä ihan siksi, etten minä jaksanut. Sitten on vaan tehty jotain muuta.. en ole ajatellut, että oma äitiyteni on kiinni siitä ulkoileeko lapsi joka päivä tms. Voin jättää jopa pyykit ja siivoamisen toiselle päivää jos tuntuu siltä.

Juu, ei ole meidänkään lasten motoriikasta valitettu. Ja ovat ihan ns. ajoissa oppineet pyöräilemään, luistelemaan, uimaan, yms. Vaikka on pidetty ns. pyjamapäiviä. Ja vaikka ei ihan joka päivä olla jaksettu ehkä ulos raahautuakaan.

Ihan nuo ovat saaneet kotonakin juosta ja kiipeillä, palloa potkia, tanssia, yms - palstasyntien top kympissä tämäkin taatusti :D. Lisäksi on luojan kiitos kaikenmaailman laiskan mutsin unelmat eli hoplopit ja liikunnan ihmemaa, minne voi mennä, käpertyä itse tuolille donitsi kädessä ja limupullo toisessa, ja antaa lasten remuta :saint:. Puhumattakaan satujumpasta, nassikkapainista, yms. Ei se päivittäinen ulkoilu x 2 ole ainoa autuaaksi tekevä asia, onneksi. Nythän nuo jo ulkoilevat keskenään, ovat ulkoilleet kauan, mutta edelleenkään en pihalle päivittäin pakota jos he mielummin vaikka askartelisivat tai - Luoja paratkoon, palstasyntien top kympin toinen kauhistus - jäävät kotiin katsomaan telkkaria tai pelaamaan pleikkaa! Ei niistä sohvaperunoita saa tekemälläkään, kovin mielellään liikkuvat ja nauttivat kaikesta urheilusta.

Juu, ei ole meidänkään lasten motoriikasta valitettu. Ja ovat ihan ns. ajoissa oppineet pyöräilemään, luistelemaan, uimaan, yms. Vaikka on pidetty ns. pyjamapäiviä. Ja vaikka ei ihan joka päivä olla jaksettu ehkä ulos raahautuakaan.

Ihan nuo ovat saaneet kotonakin juosta ja kiipeillä, palloa potkia, tanssia, yms - palstasyntien top kympissä tämäkin taatusti :D. Lisäksi on luojan kiitos kaikenmaailman laiskan mutsin unelmat eli hoplopit ja liikunnan ihmemaa, minne voi mennä, käpertyä itse tuolille donitsi kädessä ja limupullo toisessa, ja antaa lasten remuta :saint:. Puhumattakaan satujumpasta, nassikkapainista, yms. Ei se päivittäinen ulkoilu x 2 ole ainoa autuaaksi tekevä asia, onneksi. Nythän nuo jo ulkoilevat keskenään, ovat ulkoilleet kauan, mutta edelleenkään en pihalle päivittäin pakota jos he mielummin vaikka askartelisivat tai - Luoja paratkoon, palstasyntien top kympin toinen kauhistus - jäävät kotiin katsomaan telkkaria tai pelaamaan pleikkaa! Ei niistä sohvaperunoita saa tekemälläkään, kovin mielellään liikkuvat ja nauttivat kaikesta urheilusta.

Sama täällä :D Meillä odotetaan jo kuumeisesti pääsiäisen aikaa ja vuosittaisia pilkkikisoja. Itse olin ihan pieni kun tämän perinteen aloittivat vanhempani ja heidän muutama ystäväpariskunta, nyt on sitten mukana jo meidän lastenkin perheet. Päivä menee pihalla.. ensin pillkimiset, sitten ruokailut, kotasaunat jne. Oikeasti aina yksi vuoden parhaimmista päivistä :heart:

Alkuperäinen kirjoittaja nöppönen;25966558:
Sama täällä :D Meillä odotetaan jo kuumeisesti pääsiäisen aikaa ja vuosittaisia pilkkikisoja. Itse olin ihan pieni kun tämän perinteen aloittivat vanhempani ja heidän muutama ystäväpariskunta, nyt on sitten mukana jo meidän lastenkin perheet. Päivä menee pihalla.. ensin pillkimiset, sitten ruokailut, kotasaunat jne. Oikeasti aina yksi vuoden parhaimmista päivistä :heart:
Meidän luonnosta vieraantuneet odottaa jo kesää ja kalastusreissuja, veneilyreissuja...ja sitä, että pääsevät kevään aikana mökille haravoimaan kunhan pihasta sulaa loputkin lumet. Tänään on ohjelmassa ojanpientareilla rämpiminen, pajunkissoja mennään etsimään. Pyörät on jo kaivettu talviteloilta ja niillä on ajeltu, poika odottaa myös kesän alkua kovasti siksi että olen luvannut hänelle skeittilaudan, tyttö taas tahtoisi jo rullaluistelemaan. Tänä aamuna totesivat, että pitäis muuten päästä a) keilaamaan ja b) minigolfia pelaamaan, ja lupasin heille että tottakai mennään.

Sellaisia sohvapottuja kasvaa, kun ei ulkoile hampaat irveessä pikkutaaperoidenkin kanssa kahdesti päivittäin, pitää myös pyjamapäiviä, ja ulkoilun & kotiruuan sijasta suuntaa joskus ostoskeskukseen & kiinalaisraflan noutopöytään :xmas:

Meidän luonnosta vieraantuneet odottaa jo kesää ja kalastusreissuja, veneilyreissuja...ja sitä, että pääsevät kevään aikana mökille haravoimaan kunhan pihasta sulaa loputkin lumet. Tänään on ohjelmassa ojanpientareilla rämpiminen, pajunkissoja mennään etsimään. Pyörät on jo kaivettu talviteloilta ja niillä on ajeltu, poika odottaa myös kesän alkua kovasti siksi että olen luvannut hänelle skeittilaudan, tyttö taas tahtoisi jo rullaluistelemaan. Tänä aamuna totesivat, että pitäis muuten päästä a) keilaamaan ja b) minigolfia pelaamaan, ja lupasin heille että tottakai mennään.

Sellaisia sohvapottuja kasvaa, kun ei ulkoile hampaat irveessä pikkutaaperoidenkin kanssa kahdesti päivittäin, pitää myös pyjamapäiviä, ja ulkoilun & kotiruuan sijasta suuntaa joskus ostoskeskukseen & kiinalaisraflan noutopöytään :xmas:
:flower:

Kultainen keskitie on paras :flower: Mua ei toki haittaa vaikka joku seisoo kaatosateessa leikkimässä lapsineen, itse en vaan kirveelläkään viitsis. Lapset kyllä viime kesänäkin otti vesikylpyjä.. alasti juoksivat kaatosateessa ympyrää ja nauroivat. Minä katselin turvallisesti takapihan ovelta :D

kauheen henkilökohtaisuuksiin mennään ! puhutaan toisten ulkomuodosta ja siis suoraan sanotusti haukutaan.. aikuiset ihmiset! ja miksi? siksi että jotkut ei ihan joka päivä käy siellä pirun ulko ilmassa lasten kanssa :D oikeasti?! ainoat puolustukset omalla kohdalla tällä hetkellä on se että poika on 1v4kk, ei hirveämmin itsekkään välitä olla ulkona, max 30min yleensä menee ihan innoissaan sen jälkeen alkaa jalassa roikkuminen vaikka kuin yrittää keksiä leikkiä. ja toinen hyvä syy on et jos "ilma on kuin morsian" lauseen mahdollisimman sarkastisessa muodossa niin en hirveen mielelläni mee hiekkalaatikon reunalla kökkimään :D mitä enempi kesää kohti mennään niin ulkoiluaki tulee..

ja jos en ihan väärin muista niin tossa vuoden alussa oli aika rajuja pakkasia? silloinko kaikki superäiditki silti ulkoilutti lapsiaan hyytävän kylmässä? on sitte kuin ticketit päällä niin kyl silti järki lähtee sellasessa kylmyydessä :D

tolle yöpuku keskustelulle nauran eniten, miten joku jaksaa nyt siitäki vetää hirveet rykärit? hyvää huomenta vaan taas kaikille :) hahaa

Kyse ei nyt minun kirjoituksissa ollutkaan niistä jotka käyvät kuitenkin pääsääntöisesti ulkoilemassa vaan niistä jotka eivät juuri koskaan ulkoile. Tottakai sisäpäiviä on ja tulee mutta se että mennään kerran kuussa ulos on mielestäni järjetöntä. Ja kyllä, tiedostan että eri kulttuureissa tehdään eri tavalla. En voi vastata italialaisten ulkoilua koskeviin kysymyksiin sillä siitä en mitään tiedä enkä heihin tekstissäni viitannutkaan.

Kyllähän te pari viimeisintä kirjottelijaa (jotka kirjoittivat kuinka heidän sohvaperunat on oppinut vaikka mitä vaikkei joka päivä ole ulkoillut) tajuatte ettei kyse nyt ollut teistä. Tehän olette opettaneet lapsia hiihtämään, pilkkimään, luistelemaan jne. Kyse oli niistä vanhemmista jotka eivät ihan oikeasti ulkoile eivätkä lapset ole esikouluun mennessään edes nähnyt suksia kuin kaupan hyllyllä ja satukirjoissa. Kyse oli niistä vanhemmista jotka eivät itse pidä ulkoilusta eivätkä laiskuuttaan viitsi avata sitä puolta elämästä lapsille jotka voisivat siitä suunnattomasti nauttia.

Yhteistyössä