Äidit jotka ei ulkoile lastensa kanssa...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ihme touhua
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";25965685]Joo, ja mä luen sun viesteistä vaan katkeroituneen yh-äidin tilitystä, kun ei oo varaa edes autoon, niin on pakko polkea kauppaan, kun mies otti ja lähti nuoremman ja nätemmän matkaan ja jätti sut yksin kuppaseen vuokrakaksioon fillaris kanssa. Elämän sisältönä polkupyöräily ja palstalla päänaukominen, kun ei ole muutakaan.

p.s tiesitkö että meidän talon länsisiivestä itäsiipeen on matkaa 9km ja lapset juoksee sen kymmenisen kertaa päivässä edestakaisin? Mä tietty olen niin laiska, että kuljen matkan sähkömopolla.[/QUOTE]

Voi toista.. :laugh:
ekkö nää parempaa keksinyt?

[QUOTE="vieras";25965684]Niin minäkin. En vain tee sitä ikinä lasten kustannuksella.[/QUOTE]

Ei minunkaan tarvitse. Jos en tänään jaksa lähteä ulos, voidaan sisällä kehittää vaikka kädentaitoja ja huomenna sitten ulkoilla tai toisinpäin.

[QUOTE="vieras";25965695]Voi toista.. :laugh:
ekkö nää parempaa keksinyt?[/QUOTE]

Eli sulla todellakin on juuri noin köyhä elämä. Kiitos tiedosta, voit nyt poistua palstalta kiillottamaan vaikka sitä fillaria, kun kovin kirkasta kruunua sulle ei näistä sun kommenteista ole suotu.

joidenkin on pakko asua ulkona, koska eivät jaksa kuunnella itse omia kurittomia sotkevia meluavia penikoitaan sisällä ja asuntokiin voi kärsiä, joten kersat nostetaan ulos. Sitten tullaan palstalle pätemään kun ihmetellään miten jotkut kestävät olla omien lasten kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja kökköliini;25962292:
:laugh:mä olen läski, ja olen päivät töissä, käyn joka ilta tunni lenkillä, ja hoidan siihen kodin. ja pitsaa ym herkkuja syön kerran kaksi vuodessa. taisin mainita edellä että kerran kaksi vuodessa voi hyvin pitää rennomman päivän.ei ne mun läskit siitä lisäänny tai vähene. kotona ollessa ulkoiltiin lasten kanssa kiltisti kaksi kertaa vuorokaudessa 2-3 tuntia kerrallaan. mutta eipä mun läskit lähteny tuulen mukaan sielläkään:saint:

mäkin olen työssäkäyvä,kolmen lapsen äiti ja meillä on kolme koiraa. olin myös lasten jälkeen "läski"..käyn joka ilta koirien kanssa tunnin-puolentoista tunnin lenkillä ja kyllä mä ainakin olen saanut kiloja pois jo melkein kymmenen,pelkästään sillä että jätin ne pizzat ja muut roskaruoat pois ja liikun...lasten ja koirien kanssa. että mä olen erimieltä siitä etteikö läskit vähenis.se on niin siitä kiinni mitä suuhunsa haluaa laittaa...ja mullakin on kerran viikossa namipäivä...niinkuin lapsillakin! meillä on lapsilla sellaiset säännöt,että jos pelaa,niin se määrä mitä pelaa tai muuten viettää aikaansa sisällä,pitää käyttää myös sama aika ulkoiluun ja liikuntaan.. lasten aivojenkin on saatava happea,päivittäin! löhöpäiviä meilläkin joskus on,harvoin kylläkin itselläni,koska koirat on joka päivä lenkitettävä ja siihen kyllä usein osallistuu koko meidän perhe! :) ja koirien kanssa käydään myös usein viikonloppuisin metsässä ja lapset ja koirat nauttii... :)

http://www.hs.fi/omaelama/artikkeli/Lapset+takaisin+luontoon/1135247973550

Tässä olis nyt ihan linkki kun täällä näyttää olevan näitä "ei me ulkoilla kun lapset saa saman ostoskeskuksen sisäleikkipaikasta"- ihmisiä. Kyllä on ihmiset nyt vieraantunut tosi pahasti luonnosta. Ja koko ajan enemmän.

Näköjään useilta nykyvanhemmilta puuttuu se kuuluisa maalaisjärki kokonaan. Mä olisin huolissani jos lapseni Ei olisi koskaan kiinnostunut ulkoilusta! Eihän se nyt -30 asteen pakkasessa ole välttämätöntä, tai jos teilläpäin sataa näitä pikku- ukkoja tai eukkoja, mutta ettei menisi ulos kun kesällä kun muuten ei ole kivaa?!?!!! Sääli näitä lapsia!!! Ei kai ne ymmärrä viihtyä ulkona jos kerran kuussa viedään hiekkalaatikkoon könöttämään! Toki lapselle voi avata maailmaa ja näyttää esimerkkiä. Voin kuvitella mitä ne muksut miettii kun viedään tyhjään puistoon hiekkalaatikolle ja mutsi istuu penkillä myrtsinä ja tuijottaa kelloa. Lapsiraukka ihmettelee että mitä järkeä tässä on että tullaan tänne kerran kuussa mököttämään. Eihän se raukka edes tajua niitä tuhansia mahdollisuuksia. Sitten kun lapsi ottaa kepin käteen niin äiti juoksee äkkiä pelastamaan karmealta maailmalta kun se keppi on niiiin vaarallinen. Sillähän voi puhkoa silmänsä tai keuhkonsa ja jos ei niin ainakin se on niiin kovin likainen...

Miksiköhän sitten mun molemmat lapset ovat motorisesti hyvinkin lahjakkaita, vaikka eivät joka päivä ulkoilekaan, paitsi ehkä jotain kauppareissuja. Tänäänkin ovat olleet ulkona alle 30min molemmat, mutta kävivät ulkona kuitenkin. Esikoinen etenkin on hyvinkin taitava kiipeilijä ja liikkuja, nuorempi noissa asioissa rauhallisempi, mutta osaa kyllä.

Molemmat ovat lähteneen alle 11kk ikäisenä kävelemään ja kumpakaan ei ole mikään kömpelö.

[QUOTE="Jäärä";25965763]

Näköjään useilta nykyvanhemmilta puuttuu se kuuluisa maalaisjärki kokonaan. Mä olisin huolissani jos lapseni Ei olisi koskaan kiinnostunut ulkoilusta! Eihän se nyt -30 asteen pakkasessa ole välttämätöntä, tai jos teilläpäin sataa näitä pikku- ukkoja tai eukkoja, mutta ettei menisi ulos kun kesällä kun muuten ei ole kivaa?!?!!! Sääli näitä lapsia!!! Ei kai ne ymmärrä viihtyä ulkona jos kerran kuussa viedään hiekkalaatikkoon könöttämään! Toki lapselle voi avata maailmaa ja näyttää esimerkkiä. Voin kuvitella mitä ne muksut miettii kun viedään tyhjään puistoon hiekkalaatikolle ja mutsi istuu penkillä myrtsinä ja tuijottaa kelloa. Lapsiraukka ihmettelee että mitä järkeä tässä on että tullaan tänne kerran kuussa mököttämään. Eihän se raukka edes tajua niitä tuhansia mahdollisuuksia. Sitten kun lapsi ottaa kepin käteen niin äiti juoksee äkkiä pelastamaan karmealta maailmalta kun se keppi on niiiin vaarallinen. Sillähän voi puhkoa silmänsä tai keuhkonsa ja jos ei niin ainakin se on niiin kovin likainen...[/QUOTE]

Huomaatko, että tämä on taas sinun värittämäsi pikkutarina.
Kukaan ei ensinnäkään ole sanonut, että ostoskeskukseen lähdetään ipanaa käyttämään liikuntatarkoituksessa. Tai että ulkona käydään kerran kuussa. Tai että kepit revitään lapsen kädestä. Nämä on näitä sun omia pikku lisäyksiä tarinaan ja tulet asian esittämään tavalla, että muut olisivat näin sanoneet.

[QUOTE="Jäärä";25965763]http://www.hs.fi/omaelama/artikkeli/Lapset+takaisin+luontoon/1135247973550

Tässä olis nyt ihan linkki kun täällä näyttää olevan näitä "ei me ulkoilla kun lapset saa saman ostoskeskuksen sisäleikkipaikasta"- ihmisiä. Kyllä on ihmiset nyt vieraantunut tosi pahasti luonnosta. Ja koko ajan enemmän.

Näköjään useilta nykyvanhemmilta puuttuu se kuuluisa maalaisjärki kokonaan. Mä olisin huolissani jos lapseni Ei olisi koskaan kiinnostunut ulkoilusta! Eihän se nyt -30 asteen pakkasessa ole välttämätöntä, tai jos teilläpäin sataa näitä pikku- ukkoja tai eukkoja, mutta ettei menisi ulos kun kesällä kun muuten ei ole kivaa?!?!!! Sääli näitä lapsia!!! Ei kai ne ymmärrä viihtyä ulkona jos kerran kuussa viedään hiekkalaatikkoon könöttämään! Toki lapselle voi avata maailmaa ja näyttää esimerkkiä. Voin kuvitella mitä ne muksut miettii kun viedään tyhjään puistoon hiekkalaatikolle ja mutsi istuu penkillä myrtsinä ja tuijottaa kelloa. Lapsiraukka ihmettelee että mitä järkeä tässä on että tullaan tänne kerran kuussa mököttämään. Eihän se raukka edes tajua niitä tuhansia mahdollisuuksia. Sitten kun lapsi ottaa kepin käteen niin äiti juoksee äkkiä pelastamaan karmealta maailmalta kun se keppi on niiiin vaarallinen. Sillähän voi puhkoa silmänsä tai keuhkonsa ja jos ei niin ainakin se on niiin kovin likainen...[/QUOTE]

No, mä luulen et tää ketju nyt kärjistyi ihan "pikkasen" liikaa, uskoakseni kyllä useimmat lapset ulkoilevat ellei nyt päivittäin, niin ainakin useammin kuin kerran kuukaudessa. Ja tokihan siihen luonnosta vieraantumiseen vaikuttaa elinympäristö, vaikka omani eivät ihan joka päivä välttämättä pihalla ole, niin kuitenkin sitten omasta pihasta löytyy aikalailla se luonto. Joten ei ainakaan meidän lapsilta ole ihan kokonaan karannut, vaikkakin erilaistahan elo on nyt kuin 50-v sitten. Meidän sohvaperunat kasvattavat kesällä omia kukkia, viljelevät vihanneksia äidin ja isovanhempien kanssa, syövät välipalan kesällä usein suoraan kasvihuoneesta, syksyllä pensaasta tai puusta. Uivat omassa lammessa, talvella pyörivät saunan jälkeen lumihangessa, keräävät pajunkissat lenkkipolun varresta tai omalta takapihalta. Joten en mä osaa olla vielä huolissani, toki voisivat ulkoilla enemmän, mut ainahan vois enmpi sitä ja tätä ja tota.

Kukaan ei ensinnäkään ole sanonut, että ostoskeskukseen lähdetään ipanaa käyttämään liikuntatarkoituksessa. Tai että ulkona käydään kerran kuussa. Tai että kepit revitään lapsen kädestä. Nämä on näitä sun omia pikku lisäyksiä tarinaan ja tulet asian esittämään tavalla, että muut olisivat näin sanoneet.

Kyllä täältä luin että ihmiset viettää mielummin aikaa ostoskeskusten sisäleikkipaikoissa kuin ulkona. Täältä luin ettei talvella käydä ulkona kun korkeintaan kaupassa jne. Keppien kieltämisen olen itse nähnyt puistossa tapahtuvan monestikkin ilman pätevää syytä.

[QUOTE="vieras";25965374]Kyllä se on pitkälti vanhemmasta kiinni mitä lapsi oppii ja missä vaiheessa.
Valitettavan paljon näkee näitä vauvan tasolla olevia 2vuotiaita. Ja se vika on niissä vanhemmissa kun eivtä ymmärrä mihin kaikkeen senkin ikäinen pystyisi. Ei anneta tehdä vaan ylisuojellaan ja holhotaan.[/QUOTE]

Niin ja lehmätkin lentää. Lapset on erilaisia, toiset oppii asiat aiemmin kuin toiset ja toisia taas ei edes jotkut asiat kiinnosta, ei kaikki ole samanlaisia onneksi.

Mulla on tuo esikoinen todella laiska, se kyllä hyppii ja riekkuu kun haluaa, mutta kävely on sille pakko pullaa on ollut aina. Nuorempi taas on paljon reippaampi kävelijä, tosin se enempi tällä hetkellä haahuilee ja pyrkii lähtemään eri suuntaan minne olisi tarkoitus, joten hankala tuolla liikenteen seassa sen kanssa kävellä.

Meillä ei tuo 3,5v osaa vielä polkea pyörällä, viime kesänä kovasti yritettiin kannustaa, mutta kun toista ei homma kiinnostanut pätkääkään, niin eihän sille mitään voi. Katsotaan jos tänä kesänä jo innostuisi.
Luistimia ei vielä tänä talvena hankittu, sukset kylläkin ja 2 kertaa ne on pojan jalassa olleet hetken, mutta kun ei kauheasti sekään kiinnosta, kannustettu kyllä on, mutta en ala pakottamaan.

Meillä ei muutenkaan olla mitään talvi-ihmisiä, ei nuo lapset talvella kauaa ulkona viihdy, mutta kun oltiin juuri etelässä lomalla pari viikkoa, niin silloin oltiin kyllä ulkona lähes aamusta iltaan.

Ja sujuvasti rajasit tästä lainauksestasi tuon linkin pois. Luitko edes?

Piti het käydä lukemaasa tuo aloitusviesti uudestaan.. ja sitten luin tuon jäärän viestin. Toisessa puhutaan siitä, ettei ulkoilla joka päivä ja toisessa siitä, ettei koskaan. Välimuotoja löytynee?

Me asutaan pikkukaupungissa eikä täällä ole ostoskeskusta ja metsäkin löytyy tuosta talon kulmalta vaikka keskustassa asutaankin. Talvisin pilkitään, lapset kulkee vaihtelevasti papan mukana metsällä, hiihdetään, luistellaan ja rakennellaan lumesta. Pihassa on hyvä kiipeilypuu, jossa lapset pääasiassa viettävät aikansa ulkoillessaan. Uimahallissa käydään porukalla ja esikoinen käy kavereidensa kanssa laskettelemassa. Kesällä ollaan muuten vaan ulkosalla (tämä äiti tykkää ruskettua), yleensä syödäänkin ulkona jos on hyvä ilma. Uidaan, telttaillaan jne. Silti me ei ulkoilla joka päivä.

Ihmetouhua tulla utelemaan mitä toiset tekevät omien lasten kanssa. Saahan sitä ihmetellä, miten joidenkin koti kestää omat lapset, kun tavissuomipenikka ei pysty kuin riehua ja meluta.

Alkuperäinen kirjoittaja nöppönen;25965805:
Piti het käydä lukemaasa tuo aloitusviesti uudestaan.. ja sitten luin tuon jäärän viestin. Toisessa puhutaan siitä, ettei ulkoilla joka päivä ja toisessa siitä, ettei koskaan. Välimuotoja löytynee?

Me asutaan pikkukaupungissa eikä täällä ole ostoskeskusta ja metsäkin löytyy tuosta talon kulmalta vaikka keskustassa asutaankin. Talvisin pilkitään, lapset kulkee vaihtelevasti papan mukana metsällä, hiihdetään, luistellaan ja rakennellaan lumesta. Pihassa on hyvä kiipeilypuu, jossa lapset pääasiassa viettävät aikansa ulkoillessaan. Uimahallissa käydään porukalla ja esikoinen käy kavereidensa kanssa laskettelemassa. Kesällä ollaan muuten vaan ulkosalla (tämä äiti tykkää ruskettua), yleensä syödäänkin ulkona jos on hyvä ilma. Uidaan, telttaillaan jne. Silti me ei ulkoilla joka päivä.

Tuskin täällä kaikki muutkaan on TÄYSIN ap:n aloituksen sisällössä pysynyt. Mielestäni liittyi aiheeseen. Kyllä, oli kärjistetty viesti. Silti näitäkin on. Onhan tässäkin ketjussa tällaisia tapauksia ilmoittautunut. Jos nyt lähdetään tohon niin ei toi sun tarina teidänkään ulkopuuhista liity aloitukseen?

Minun tekstini oli kuin olikin suunnattu lähinnä näille toisen ääripään ihmisille ja linkki kai on hyvä muistutus ihan kaikille.

Ekassa vietissäni olen ääneen ihmetellyt siis jos lapsi sisällä päivästä toiseen eikä pääse ulos koska ollaan kotona laiskoja viemään lasta ulos.
Eri asia toki jos lapsi sen ikäinen että osaa jo ulkoilla itsekseen.

[QUOTE="Jäärä";25965831]Tuskin täällä kaikki muutkaan on TÄYSIN ap:n aloituksen sisällössä pysynyt. Mielestäni liittyi aiheeseen. Kyllä, oli kärjistetty viesti. Silti näitäkin on. Onhan tässäkin ketjussa tällaisia tapauksia ilmoittautunut. Jos nyt lähdetään tohon niin ei toi sun tarina teidänkään ulkopuuhista liity aloitukseen?

Minun tekstini oli kuin olikin suunnattu lähinnä näille toisen ääripään ihmisille ja linkki kai on hyvä muistutus ihan kaikille.[/QUOTE]

Toki liittyi ja surullistahan tuo on. Itsellä on niin eri tilanne kuin isoissa kaupungeissa, joissa se luonto on kaukana. Täällä kun niitä metsäretkiä tehdään päiväkodista ja koulustakin, jossain ei samalla tavalla ole tähän mahdollisuutta. Yritinkin vain sanoa sitä, ettei vaihtoehtoina ole vain joko tai.

[QUOTE="Jäärä";25965790]Kyllä täältä luin että ihmiset viettää mielummin aikaa ostoskeskusten sisäleikkipaikoissa kuin ulkona. Täältä luin ettei talvella käydä ulkona kun korkeintaan kaupassa jne. Keppien kieltämisen olen itse nähnyt puistossa tapahtuvan monestikkin ilman pätevää syytä.[/QUOTE]

Meidan lapset myos nakevat maailmaa paljon keskiverto lasta enemman, pitaisiko minun kauhistella taalla etta jotkut lapset eivat paase ikina edes ulkomaille? Te tarjoatte elamyksena metsan, me jotain ihan muuta.

Ymmartakaa nyt etta perheita on erilaisia, Suomessa on ulkoilukulttuuri, mutta ei ulkoilua oikeasti monessa maassa edes "harrasteta". Ainakaan ns. huonolla ilmalla.

• Tykkää
Reactions: nöppönen
Alkuperäinen kirjoittaja nöppönen;25965859:
Toki liittyi ja surullistahan tuo on. Itsellä on niin eri tilanne kuin isoissa kaupungeissa, joissa se luonto on kaukana. Täällä kun niitä metsäretkiä tehdään päiväkodista ja koulustakin, jossain ei samalla tavalla ole tähän mahdollisuutta. Yritinkin vain sanoa sitä, ettei vaihtoehtoina ole vain joko tai.

Ei tietenkään. Vaihtoehtoja on yhtä monta kun perheitä. Kärjistin vaan Jotta pointtini tulisi juuri niin vahvasti esille kuin halusinkin sen tulevan.

Voi hyvä elämä! kyllä te taas pienestä vedätte herneen nenään.

Ite olin ennen sitä mieltä että joka päivä pitää olla kaks kertaa ulkona vähintään kolmen tunnin ajan. Ja me liikuttiin ja liikuttíin ja liikuttiin. Poika polki satoja kilometrejä kesän aikana jo pari vuotiaana jne. Siitä huolimatta lapset eivät olleet onnellisia ja poika lihoi lihomistaan vaikka ruokakin oli suorastaan ensiluokkaista kotiruokaa. Pingotin ja teetin lapsilla askarteluja yms. Lopulta poika otti viisaana viisivuotiaana asian esille ja kysyi, että emmekö voisi joku päivä olla vaan kotona ja levätä. Hänellä olisi niin paljon tekemistä ettei ehtisi lähteä ulos. Jäimme siis sisälle tämän harvinaisen pyynnön johdosta, ja kyllä poika oli onnellinen. Ensimmäisen päivän poika vain makasi lattialla ja kuunteli muumipappaa ja merta. Ei ohjelmointia, ei kiirettä minnekään, vain paikallaan oloa. Tytär taas vietti päivän sylissäni nauttien olostaan. Samoihin aikoihin tajusin olevani masentunut ja siksi pingotin. Siihen loppui meillä pakkoulkoilut.

Nyt viisaampana toisen sarjan kanssa ei olla otettu mitään tavoitteita ulkoilun suhteen. Talvella ulkoillaan kun sille päälle satutaan. Joskus ollaan oltu viikkokin lähes kokonaan neljän seinän sisällä. Ja meillä kyllä liikutaan sisälläkin. Meidän runkopatja sänky käy tramboliinista, matolla tehdään kuperkeikkoja, opetellaan päälläseisontaa, kärrynpyörää, sohva on välillä vuorikiipeily paikka, välillä uimahallin hyppyallas jolle hypätään keittiön jakkaralta, välillä meri missä surfataan lainelaudalla (tyynyn päällä), raheista ja sohvasta tehdään hyppyrinki missä hypitään king kongina, ison peilin edessä tanssitaan jazzia, rakennellaan temppuratoja joissa kiipeillään, ryömitään ja tasapainoillaan. Välillä tytöt tekevät eväsretken "metsään" eli nojatuolien taakse, leikkivät prinsessoista dinosauruksiin kaikkea mahdollista askartelevat, maalaavat, muovailevat, piirtävät, pelaavat lautapelejä, tietokone ja käsikonsoli pelejä. Ja minua eivät kaipaa kuin katsomoon ja ruuanlaittoon. Ruoka-ajat meillä onkin ainoa lähes säännöllinen asia. Nauttivat siis kaikella tavalla olostaan ja liikkumisestaan. Ja mikä kamalinta... PELKKÄ NAHKAPUKU PÄÄLLÄ!

Nyt odotetaan kovasti kevättä ja kesää kun pääsee alasti ulos! :D Heti kun jalka kärsii astua maahan, sujahtavat nämä kaksi innokasta neitiä ulos, mutta talvella, vaatteet päällä ulkoilu on yök. Kesä sitten vietetäänkin käytännössä ulkona. Oltiinpa sitten kotona tai veneellä. Veneellä käytännössä nukummekin ulkona. Siellä tulee sitten taplattua maat ja mannut. Ja liottua vedessä n. 6-10 tuntia vuorokaudessa.

Meillä tytöt nyt 3 ja 4 vuotiaat ja keksivät tekemisensä aivan itse. Eikä vielä koskaan ole sisällä ollessa tullut hetkeä etteivät tietäisi mitä tekisivät. Päikyssäkin ovat kuulemma lahjakkaimpia leikkimisessä, askartelussa jne. kuulemma tasapainoisia lapsia jotka innoissaan osallistuvat kaikkeen, ovat reippaita kävelijöitä eivätkä kiusaa tms. Ovat siis onnellisia. Tästä saan kuulla usein palautetta. Vielä kertaakaan ei ole tullut moitetta kummastakaan. Ja laihojakin mokomat ovat.

Ja kaikki tämä sisäpäivistä nauttien, nakuna, syöden välillä kotiruokaa ja välillä jotain herkkuja. Kyllä ne lapset kestävät myös sen, että saavat olla rauhassa ja käyttää mielikuvitustaan, ilman että aikuisella on jatkuvia vaatimuksia.

Yhteistyössä