Äidinmaitoa pullosta vauvalle..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pööö
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pööö

Vieras
Vauva sairaalassa taisi tottua pulloon kun aina kun imetän, siltä meinaa mennä hermot ja sitten maitoa tulee niin "suihkuamalla" että se taitaa myös niellä ilmaa aika paljon sen takia. Imetyksen jälkeen monesti itkee ja yöllä ei ala nukkumaan helposti uudestaan. Olen nyt viime päivinä enemmän pumpannut maitoa ja pulloista syöttänyt (joo tiiän, jonkun mielestä varmasti työlästä mutta mulle tää on ollut helpompaa ja vauvalle myös ilmeisesti kun on ollu paljon tyytyväisempi..)
Onko siis siitä jotain haittaa jos syötän pullosta ihan omaa maitoa vai mitä tekisitte?
Vauva on myös melkonen "ahmatti", hotkii pullostakin niin että hyvä kun kerkee henkeä vetää välillä. Mutta on kuitenkin tyytyväinen yleensä pullosta syömisen jälkeen.

Ei muuta haittaa kuin se että imetys stimuloi rintaa paremmin maidontuotantoon kuin rintapumppu. Eli olisi hyvä välilä imettää jos haluat pitää yllä sitä maidontuotantoa. Pumppaa vaikka täysinäisistä rinnoista ensin vähän pulloon ja sitten annat vauvan imeä, kun rinta ei enää suihkua.

Mulla jäi koko imetys aika pian kun keskosina syntyneet kaksosvauvat eivät jaksaneet imeä, ja pumppailin sitten maitoa. Enkä jaksanut joka syötöllä pumpata niin eihän sitä maitoa pitkään tule.

No ei kai siitä muuta haittaa kuin se, että lapsi saattaa pikkuhiljaa tottua pulloon enemmän kuin rintaan, ja kun rintaa ei imetä, niin maidon tulo heikentyy ennen pitkää. Tuohon suihkuamiseen/liialliseen maidontuloon voisi koittaa sitä, että lypsäisi rintaa vähän ennen kuin vauva tulee tissille ja muistaakseni myös makuullaan imettäminen hillitsee tuota liiallista maidon suihkuamista. Itse varmaan jatkaisin yrityksiä imettää, mutta en mitenkään paheksu jos joku toimii eri tavalla. Vauva on kuitenkin pieni, ja myöhemmin varmaan maidon tulo alkaa enemmän vastaamaan sen tarvetta.

Yhteistyössä