Äidinmaidolle allerginen???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mammutin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mammutin

Vieras
Onko kellään kokemusta, voiko lapsi olla oman äitinsä maidolle allerginen?
Itsellä kyseessä toinen lapsi.Vanhemmalla, nyt 5-vuotiaalla todettiin parin kuukauden ikäisenä maitoallergia ja söi Nutri-junior korviketta 1 1/2-vuotiaaksi, jolloin alkoi käydä tavall. maitotuotteet. Ei ole ollut muita allergioita. Hänelle ei sopinut äidinmaito, äidin tiukasta dietistä huolimatta.
Nyt tällä nuoremmalla (3kk ikäinen) ollut oireita kuukauden ikäisestä alkaen ja 2 1/2 kk iässä todettiin maitoallergia. Almiron-pepti korviketta on saanut viikon verran ja ajattelin kokeilla josko sittenkin imetys sopisi vielä ( olen taas tosi tiukalla dietillä, ollut jo kesäkuusta lähtien). Korviketta on saanut imetyksen lisäksi ( n.1/2 ja 1/2 ). Parina päivänä, kun olen taas täysimettänyt, itkuisuus selvästi lisääntynyt ja poskiin tullut ihottumaa enemmän. Tilanne ei aivan ideaalinen ole ollut vielä korvikkeellakaan, joten merkin vaihto lienee edessä...
Kertokaa , jos kokemusta tai olette asiasta kuulleet, vai enkö vain "sovi" lapsilleni? :'(

Moi!

Kuinka tiukalla dieetillä olet? Maidottomalla - entäs naudanliha? Löytyikö vaavilta muita allergioita? Meillä muuten ei tuo almiron pepti sopinut, toisaalta jos tilanne parani silloin niin eiköhän se teillä ole ihan ok. Muistan lukeneeni/kuulleeni että pikkulapsilla yleisimmät allergiat ovat lehmänmaito, kananmuna ja kotimaiset viljat, onko sulla kaikki ne vältössä jo?

Meillä tilanne parani kun ruokavaliostani oli poissa: maito+naudanliha, kananmuna+broilerinliha, vehnä, ruis, kaura, ohra ja yleisallergisoivat eli (ainakin) kala + muut merenelävät, tomaatti, paprika, herne, soija, pavut, pähkinät, manteli, mansikka, sitrushedelmät, kaakao, hunaja.

Onnea imetykseen, mutta jos se ei onnistu niin korvikkeella sitten - parempi korvikkeella ilman allergiaoireita kuin imetys allergiaoirein! (ja joo, itse olin tuolla ruokavaliolla 7kk kunnes vähän ennen Sinin 1v päivää lopetin imetyksen)

Moi!

Kuinka tiukalla dieetillä olet? Maidottomalla - entäs naudanliha? Löytyikö vaavilta muita allergioita? Meillä muuten ei tuo almiron pepti sopinut, toisaalta jos tilanne parani silloin niin eiköhän se teillä ole ihan ok. Muistan lukeneeni/kuulleeni että pikkulapsilla yleisimmät allergiat ovat lehmänmaito, kananmuna ja kotimaiset viljat, onko sulla kaikki ne vältössä jo?

Meillä tilanne parani kun ruokavaliostani oli poissa: maito+naudanliha, kananmuna+broilerinliha, vehnä, ruis, kaura, ohra ja yleisallergisoivat eli (ainakin) kala + muut merenelävät, tomaatti, paprika, herne, soija, pavut, pähkinät, manteli, mansikka, sitrushedelmät, kaakao, hunaja.

Onnea imetykseen, mutta jos se ei onnistu niin korvikkeella sitten - parempi korvikkeella ilman allergiaoireita kuin imetys allergiaoirein! (ja joo, itse olin tuolla ruokavaliolla 7kk kunnes vähän ennen Sinin 1v päivää lopetin imetyksen)

Kai sitten on jollekin syömälleni allerginen... vaikka dieettini on tiukka (maidoton,viljaton, munaton,kalaton,ei yl. allergisoivia ja lisäksi itselläni on muita ruoka-aine allergioita(mm.hedelmät,juurekset)).Tuntuu ettei ainakaan olisi valmis omasta ruuasta enää tinkimään :/
Vähän pelottaa sitten miten allerginen tapaus tästä on tulossa :(
Onneksi isosiskolla ei sitten ollutkaan mitään muita kuin maitoallergia ja sekin parani 1 1/2-vuotiaana :)
Tuttelia tämä sai n.viikon ikäisenä pari kertaa lisämaidoksi, olisiko se sitten laukaissut allergian? Maitoaltistuskokeessa Nan-korvike ei tehnyt ns. selvää reaktiota, vaikka viikko sitä syötiin enenevästi. Mut ne vähät oireet kuitenkin hävisi altistuksen loppumisen jälkeen, joten altistus tulkittiin positiiviseksi.
Nyt kuitenkin ajattelin jatkaa korvikkeella,täytyy ensin kokeilla tuo Almiron-pepti, josko sittenkin kävisi tai sit Nutri-junior...

LeenaK ja muut, mitä te sitten olette syöneet? Meillä 5kk:n lapsen allergiaselvittelyt meneillään, vehnäallergia todettiin verikokein (ainoa mikä näkyi) ja n kk:n olen ollut maidottomalla, kalattomalla, munattomalla ja vehnättömällä dieetillä, lisäksi pois nuo yleisallergisoivat eli meillä tomaatti, mansikka, herneet, suklaa, sitrushedelmät. Maitoaltistukseen ollaan menossa, mutta vauvalla edelleen dieetistä huolimatta ihottumia on, tosin ei niin pahana kuin ennen näitä rajoituksia.
Kauhistuttaa kun luen näitä teidän dieettejä, tuntuu, että olen nyt jo aika poikki, lapsi vielä täysimetyksellä ja vaikka syön kuin hevonen (lihaakin 1-2 kertaa päivässä ja kunnolla) olen jo laihtunut 4kg kuukaudessa (kilo viikossa!) ja usein on heikottava ja tärisyttävä olo. Miten tuollaisella ruokavaliolla selviää? Masentaa jo valmiiksi tulevaisuus.

Jos imetys käy liian rankaksi kannattaa ihan vakavasti harkita sitä korviketta. Saat reseptin lääkäriltä jos ja kun teillä todetaan maitoallergia. Siinäkin voi käydä niin että ensimmäinen korvike ei vältämättä sovi mutta varmasti oikeakin löytyy. Vaihtoehtoja kuitenkin on.
Itse imetin esikoista seitsemän kuukautiseksi rankalla dieetillä ja sitten siirryttiin korvikkeeseen. Tyttö alkoi voida sen jälkeen vieläkin paremmin koska olin kuitenkin vielä syönyt jotakin imetyksen aikana mikä ärsytt vauvani vatsaa. Se ärsyttäjä saattoi olla jokin mauste tai lisäaine tms mikä ei ikinä selvinnyt.
Itse olen sitä mieltä että korvikkeeseen siirtyessä ei kannata tuntea huonommuutta jos se on parhaaksi vauvallesi ja sinulle!
=)

Ite imetin ja olin karsitlla ruokavaliolla 1v3kk asti. Enkä edes laihtunut.

-keijun maidoton margariini
-sunnuntai maidoton, mut sis soijaa
-atria tekee maidottomia ja soijattomia nakkeja
-yosa-jogurtti maidoton
-oatly-tuotteet, on maitoo ja lettutaikinaa (ei sis vehnää)

onhan näitä, nyt kiire, mut jos joku kaipailee, niin ilmottakaa vaikka privana, niin voin pistää listaa enemmänkin.

Heippa kaikille! Meillä asia on nyt onneksi edennyt, ja nutri-junior korviketta syödään. Onneksi tuntuisi se nyt sopivan. :)
Imetystä olen lopettelemassa,siis lapsi ei ole saanut rintaa enää useampaan päivään.Huonoa omaatuntoa en asiasta pode tippaakaan, se nyt tästä vielä puuttuisi! Oli kyllä ihanaa syödä tänään anopin tekemää mustikkapiirakkaa :p ,namskis!
Lapsi on onnellisempi ja äitikin voi paremmin.Nyt tosin vaivana on pahemmanlaatuinen ummetus :'( (isosiskolla oli sama juttu korvikkeen aloittamisen jälkeen). Sen asian kanssa on tänään itketty ja lääkärillä juostu.Mutta oikeilla "ropeilla" ja aikaa myöten sekin vaiva paranee.
Se, oliko lapseni allerginen itsessään äidinmaidolle vai jollekin syömälleni, jää nyt arvoitukseksi. Mutta jos joskus saan kolmannen lapsen ja asia taas toistuu,alan kyllä uskoa että lapseni eivät vain "siedä" minua!
Suur-kiitos kommentoijille ja jaksuja kaikille dieetti-asioiden parissa painiskeleville :hug:

Pääskynen: riisiä, possua, kalkkunaa, gluteenittomia leipiä (kaupan pakkasesa, omat ei maistunee hyvälle), gluteenittomia pikkuleipiä (semperin kolakakut vai mitä ne oli oli minusta parhaimpia)...Kastikkeita voi tehdä maizenalla suurustamalla. Syö vaan paljon ja kaikkea niin paljon kuin vaan maistuu. Kyllä multakin kiloja lähti, mutta voin 'lohduttaa' että kaik on takaisin tulleet kera korkojen. Ja tuon dieetin jälkeen kyllä kaikki maistuu IHANALLE. :-) Vaan jos on liian raskasta niin anna ihmeessä erityiskorviketta.

Muuten niin oatly-lettutaikinasta, muistaakseni siinä oli kananmunaa?

meillä koko perhe alkanut voimaan paremmin kun lopetin imetykset. se välttely on tosi tuskaa eikä siitä oo kellekkään mitään iloa kun äiti on nälissään ja kärttyinen. ja aina kuitenkin sieltä maidosta tuli jotain joka aiheutti vauvassa levottomuutta. heti tulivat tyytyväisemmiksi kun lopetin. viimeistään kun alkaa antamaan kiinteitä on mielestäni ollut hyvä lopettaa. ei tarvii enää miettiä että mistä ne oireet tulee.

:wave:Toivoa tulevaisuuteen. Lopeta vain rauhassa imettäminen ilman tunnon tuskia. Itse imetin esikoista puolivuotiaaksi kuunnellen epämääräisiä itkuja jotka sitten johtuivat maitoallergiasta. Ja kaikki huuto ja kiukuttelu loppui kuin seinään kun saimme apteekin maidot. Ensin poika joi almiron peptiä ja kun allergisoitui sille niin sai neocaten joka sopi. Nyt tuo 7 vuotias on allerginen vain raaoille hedelmille, juureksille ja vihanneksille sekä pähkinälle ja herneelle. Siis kala ja kaikki kypsennetty menee.
Toisen lapsen saatuani tiesin heti 10 päivän ikäisen uutojen alettua mistä on kyse. Menimme lääkärille kun tyttö oli 3vk ja hän sai Almiron peptin 6vk:n ikäisenä. Sitä ennen olin tiukalla dietillä ja sain vasta myöhemmin kuulla lääkäriltä että tiukka dietti ei välttämättä olekaan hyväksi. Kun ruokavalio käy suppeammaksi niin kerralla syötävät määrät harvoja ruoka-aineita saattavat aiheuttaa lisä allergioita ja lapsi tulee vieläkin allergisemmaksi. Eli viljoja ei saisi jättää pois äidin ruokavaliosta! Siis kun kotimaiset viljat jätetään pois niin useasti esim. maissin osuus kasvaa suhteettoman suureksi ja lapsi allergisoituu sille. Näin kävi meillä. Aina kun jätin jonkun pois se helpotti vain pariksi päiväksi ja taas alkoi oireilu.
Siirryimme siis suosiolla 6vk:n ikäisenä apteekin maidoille ja vasta kolmas maito sopi. Siirryimme siis jo viikon kuluttua aloituksesta neocateen ja siitä kolmen viikon kuluttua ummetuksen vuoksi Nutri Junioriin. Kolmevuotiaana sitten tytölle sopi jo kaikki maito ja viljatuotteet ja tällä hetkellä hän on perheestämme vähiten allerginen.

Mutta mutta... Kaikille odottajille antaisin vinkiksi että syökää odotusaikana maitohappobakteereja! Sillä on kuulemma todettu olevan paras vaikutus ennaltaehkäisemään lapsen allergioita. Eli ilmeisesti ensimmäisten päivien maidon laadulla on merkitystä lapsen suoliston kehittymiseen, kun äidin suolisto on kunnossa niin maidon laatukin on parempaa. Näin päättelisin tuon miksi jo raskausaikana pitäisi syödä noita maitohappobagteereja.

Yhteistyössä