Äidin ja lapsen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja unigallup
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

unigallup

Vieras
Kiinnostaisi tietää kotiäidit, ja tietysti myös työssä käyvät (jotka ei päiväunia saa nukkua), millainen unen tarve teillä on, kun on pieni lapsi/lapsia? Ja milloin olette jättäneet päiväunet lapsiltanne pois/ovat jääneet?

Itsellä olisi mahdoton unentarve:). Vaikka lapsi on jo kahden, ja nukkuu 9-12 tuntia yössä. Jos nukkuu tuon noin 9 tuntia, niin silloin usein nukun hänen kanssaan päikkärit. Jos lapsi nukkuu melkein kellon ympäri, niin pärjäisi varmaan ilman päikkäreitä, mutta olen nukuttanut pienet unet joka tapauksessa. Joskus harvoin jää päiväuni pois. Olen miettinyt, että miten minua voi aina väsyttää, vaikka nukun noin paljon! Saatan siis nukkua yössä 9-10 tuntia ja vielä päiväunet päälle... Ja pitäisikö kohta jättää päiväunet lapselta pois.

Itse asiassa saatat saada itse unta liikaakin, joka pitää sinut pienessä tokkurassa. Toki energinen lapsi vie mehut, mutta jos nukut 9-10 tuntia sikeästi ja päikkärit, niin se lienee jo aika paljon. Itsellä liika nukkuminen nimittäin saa olon vaan väsyneemmäksi. Kokeile viikon ajan 8 h yöunia, tarvittaessa päikkäreitä ja runsaasti ulkoilua. Toki ihmisten unentarve on erilainen, mutta jos tilanne poikkeaa aiemmasta elämästä, niin kokeile muutosta.

Olen samaa mieltä edellisen kanssa.Koska nukut liikaa,olet tokkurassa sen takia. Kokeile miten piristäisi,kun nukut ""vain"" 8h yössä,ilman päikkäreitä. Lapsi tietysti tarvitsee enemmän.

Unen tarve on aika yksilöllinen juttu. Kyllä unimääräsi kuulostaa aika runsaalta minustakin. Kokeile vaan vähempää... Mutta lapsesi tarvitsee päiväunet vielä! Meillä lähes 3v tytteli nukkuu aina päiväunet ellei olla kyläilemässä. Silloin ei malta kuin autossa torkahtaa. Mutta silloin sen kyllä huomaa illalla kiukuttelusta. Meillä yöunet n.10h ja päiväunet 2h. Tiiti-75 + t2v11kk ja p4vk

Kärsin ilmeisesti samasta, kuin alkuperäinen, sillä nukun n 10 tuntia yössä! Lapsi 1v nukkuu n. 12 tuntia ja päivällä n. 2tuntia päiväunta. Itse en nuku päikkäreitä, mutta olen silti jatkuvaan väsynyt. Tuntuu kauhealta nukkua enää yhtään vähempää kun väsyttä jo nyt, mutta kai sitä pitää kokeilla, jottei ihan nukkumiseksi mene koko elämä!

Unen määrän ohella laatu on tärkeä seikka. Eli: voit olla väsynyt 10 tunnin unien jälkeen, jos uni on ollut levotonta, jos alitajuisesti koko ajan odotat koska lapsi alkaa kitisemään tms. Itselläni 7 kk ikäinen poika, joka on nyt tosi kovassa kitinävaiheessa, ja illalla oikein pelottaa mennä nukkumaan, kun mietin miten jaksan herätä taas monen monta kertaa yön aikana. Ja sen seurauksena en nuku kunnolla silloinkaan kun poika nukkuu :-(.
Reilusti viileä huone on hyvä konsti syvemmälle unelle (siis jos lapsi nukkuu eri huoneessa, meillä ei nuku).