Äidin etuuksista...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "neuvoton"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

"neuvoton"

Vieras
Heips!

Mitenkäs tämä äitiyspäiväraha asia nyt oikein menee? Maksetaanko tuo minimi äitiyspäiväraha ihan jokaiselle? Vai voiko jostain syystä saada kieltävän päätöksen? Esim. en ole ollut Suomessa palkkatyössä/maksanut veroja reilu vuoteen enkä myöskään ole nostanut työttömyyskorvausta tai muitakaan etuuksia. Saanko silti minimi äitiyspäivärahan kun nyt asun vakituisesti Suomessa? Olen siis ollut lähinnä ulkomailla kiertelemässä ns "sapattivuodella", nyt kuitenkin jo jonkun aikaa taas asunut virallisesti/vakituisesti suomessa, en ole kuitenkaan ollut työssä, saanko siis minimi äippärahan kun olen työtön, mutten ole/ole ollut työttömänä työnhakijana. En ole ilmoittautunut työttömäksi työnhakijaksi sillä tarkoitukseni oli palata työhön Suomessa ns omin avuin, nyt se ei raskauden takia kuitenkaan ole mahdollista ja tosiaan tuloja Suomeen minulla ei ole ollut yli vuoteen. Raskaus tuli minulle ja poikaystävälleni yllätyksenä, kuitenkin on maailman ihanin ja odotetuin asia vaikkei lapsen hankinta ollutkaan ihan vielä suunnitelmissa :) Nyt kuitenkin stressaan hirvittävästi että maksetaanko/olenko oikeutettu saamaan äitiyspäivärahaa/vanhempainrahaa kun minulla ei ole niin pitkään aikaan ollut täällä töitä enkä ole ollut työttömänä työnhakijana :( Osaakohan joku kertoa miten tämä menee...?

Kiitos jo etukäteen vastauksista!!

Joku vaatimus oli siitä, että on ollut Suomessa kirjoilla tms... jonkin aikaa ennen raskauden alkamista. Mutta jos olet vain reissannut, mutta ollut kuitenkin kirjoilla täällä niin eiköhän se vaatimus täyty..

Yhteistyössä