Äidiksi, kun ei ole opiskelupaikkaa eikä työkokemusta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras 19
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras 19

Vieras
Laskettu aikani on huhtikuussa, ja tulevaisuus suoraan sanottuna pelottaa. Minulla ei ole ammattia, ei opiskelupaikkaa eikä työkokemustakaan. Periaatteessa ehtisin lukea raskausaikanani pääsykokeisiin, mutta loppuaika ennen pääsykokeita on jo täyttä vauva-arkea, minkä vuoksi epäilen mahdollisuuksiani päästä haluamaani kouluun sisälle.

Mitenköhän käy elämäni, kai asiat voivat mennä parhain päin kun vain itselläni riittää tahtoa? Olen todella onnellinen raskaudestani, mutta ajankohta ei ole niin oikea kuin olisin sen toivonut olevan. Mieheni käy töissä, ja saa siis säännöllisesti suht hyvää palkkaa, mutta tällä palkalla on maksettava autolainaa, kaikki laskut, ruuat yms.

Ja minä ajattelen tätä vauva-asiaa ihan myös järjellä, koska ei lapsi elä pelkästä rakkaudesta, jota tulee kyllä saamaan ja paljon! Mietin vain, että onko minulla enää mitään mahdollisuuksia opiskelupaikkaan, työhön jne. Ja totta kai se oma asenne ratkaisee paljon, mutta riittääkö se...

Onnea vauvamasusta näin ensialkuun! Kyllä sä vielä ehdit opiskella ja saada työpaikan, älä siitä stressaa nyt. Jos sulla ei tällä hetkellä ole töitä, niin koita pikaisesti päästä jonnekin hommiin, niin saisit vähän lisää rahaa teidän perheelle ja parempaa äitiyspäivärahaa sitten keväällä. Raskaudestahan sun ei kait vielä tartte kertoa työnantajalle (en oo ihan varma) joten voit saada vielä jostain töitä. Vauvatavaraa saa aika hyvin käytettynä edullisesti ja kestovaippojen käyttöä kannattaa ehdottomasti harkita, niin siinäkin säästää paljon. Opiskelua kannattaa miettiä sitten vauvavuoden jälkeen, mutta nyt ei varmaan kannata pääsykokeisiin alkaa lukemaan, koska niihin et varmaan pysty täysillä keskittymään. Vauva on tärkeämpi silloin kun se on tulossa, pääsykokokeita on joka vuosi uudet, vauvoja ei välttämättä. Onnellista jatkoa teidän perheelle!

no turha huoli pois!
Aluksi luulin kun luin otsikon että joku hankkii lapsen kun ei ole koulutusta tai töitä. Se olisi outoa.

Mutta nykyään on aikuisopiskelijoita ja opiskella voi myöhemmin. Nykyään kaikki opiskelee ja on työelämssä tosi pitkään, ennen taas lapset tehtiin nuorena. Ja kyllä se niin on että naisen kroppa on tehty nuorena synnyttämään.
Itsellä meni 25v asti ensimmäinen.

Serkkuni sai ekan 16v tokan 17 jolloin meni naimisiin ja on kolmaskin. Nyt hän sitten opiskelee 20v.
aluksi olin kauhuissani, mutta heidän perheelle tämä oli oikea ratkaisu.
Tottakai opiskelu on rankempaa kun on perhe mikä tarvii myös huomion, mutta toisaalta monella se on antanut enemmän energiaa ja motivaatiota.

Ja varmasti tuut saamaan opiskelupaikan. Pääsin itse opiskelemaan sairaanhoitajaksi kun tyttö oli 4kk kun sinne hain.
Ja monet työpaikat ottaa vastaan äitejä, joskus se voi olla plussaa. Riippuu alasta ja esimiehestä. Kun lapset on tehty ei tarvi miettiä äitiysloma sijaisia.

Eli ei sitä voi sanoa suoraan että miten pitää tehdä ja mikä kenelkin sopii.

Turhaan huolehdit. Nyt nautit odotus ajasta ja sitten vauva ajasta! Sitten kun on opiskelun aika opiskelet jonka jälkeen lähdet työelämään.

Nykyään on ihme käsitys että pitäisi olla koulutus ja työkokemusta ennen lasta, se ei ikävä kyllä edes takaa työpaikkaa!

Mä olen kotihoidon tuella ja käytännössä miehen tuloilla eletään. On ammatti ja työkokemusta mutta sama juttu meillä on. Autolainat ja muut maksettava. Eli ei se koulutus takaa aina kaikkea.

Kyllä sä saat asiat järjestyyn! =) Toi sun asenne jo kertoo siitä. Itse sain kanssa esikoiseni saman keväänä kun kirjoitin ylioppilaaksi. Jäin ihan hyvillä mielin kotiin lapsen kanssa, enkä edes yrittänyt hakea opiskelupaikkaa. Äitiysloman loppusuoralla aloin kartoittaa tilannetta ja pääsinkin heti suoraan haluamaani opiskelupaikkaan (alkoikin sopivasti samassa kuussa kun äitiysloma loppui).

Nyt toimin yrittäjänä ja minulla on jo kaksi lasta ja hyvä mies. ;) Asioilla on tapana järjestyä, älä turhaan stressaa siitä raskausaikana. Ja voithan lukea aikasi kuluksi niitä pääsykoekirjoja ja jos tuntuu, että opit ne tarpeeksi hyvin ennen vauvan syntymää, käy niissä pääsykokeissa. Jos tuntuu, että vielä on päntättävää, niin jatka lukemista ja pyri myöhemmin uudelleen. Sittenpähän olet ainakin jo paremmin perillä asioista, jos olet niitä kotona itsenäisesti opiskellut vuoden pari. =)

ai niin tokan la mulla menee maalis huhtikuulle =)
niinkuin tuohon kirjoitettiin niin koita hakea jotain töitä, esim kaupan kassa niin saat enemmän kun sen perusrahan.

Ja onnea vielä

Itse oli 21 kun sain ensimmäiseni. Koulutus oli mutten halunnut sille alalle töihin.
Määräaikasesta paikastani sain kuitenkin ihan kivan äitiyspäivärähan. Mies oli juuri vaihtanut työpaikkaa ja aloimme rakentaa taloa. 2.5 vuotta eteenpäin ja saimme toisen lapsen. Kun toinen tenava oli n. 1 vee lähdin työvoimakoulutukseen ja kouluttauduin uuteen ammattiin. Lainaa maksettiin koko ajan ja huomattiin että pienellä tulee toimeen kun haluaa. Tosin emme ole käyneet lomamatkoilla ulkomailla emmekä ostelleet kalliita hifilaitteita.. Sieltä lähtien olen ollut vakitöissä ja mieluisassa ammatissa..joten kaikki
kääntyi parhain päin. Mekin saimme vauvan hiukan epävarmoihin oloihin mutta kaikesta
on selvitty! Nauti vauvasta kyllä elämä järjestyy.. Ehdit kyllä kouluttautua ja saada työpaikan. Lapsi on vain hetken pieni, kasvavat nopeasti, tiedän kokemuksesta..

Työpaikan löysin heti koulun jälkeen

Jos ei tunnu muuten työtä löytyvän, niin ota yhteyttä johonkin vuokratyövoimaa välittävään firmaan. Sieltä voi saada tilapäisesti jotain hommia, johon ei vaadita ihmeellisempää koulutusta. Mene töihin nyt ennen kuin vauva syntyy. Kaikki työkokemus on plussaa sitten myöhemmin kun haet opiskelun jälkeen töihin. Joku tilapäinen hommakin näyttää cv:ssä paremmalta kuin kotona makoilu.

Yhteistyössä